Bynajmniej. Niezmiennie. Poniżej w skrócie z ogólnodostępnych informacji: Projekt Polimery Police, w którym generalnym wykonawcą była firma Hyundai Engineering, od dłuższego czasu boryka się z poważnymi problemami kontraktowymi. 18 sierpnia 2025 roku Grupa Azoty Polyolefins ogłosiła, że odstępuje od umowy EPC (Engineering, Procurement, Construction) z Hyundai Engineering. Powodem były opóźnienia w realizacji kluczowych etapów, brak terminowego ukończenia testów próbnych, przekroczenie limitu kar umownych oraz brak porozumienia w sprawie wzajemnych roszczeń. W konsekwencji Grupa Azoty Polyolefins wystawiła Hyundai Engineering notę obciążeniową na kwotę 111,8 mln EUR. Już wcześniej, we wrześniu 2024 roku, Hyundai Engineering domagał się dodatkowych pieniędzy i wydłużenia terminu realizacji – wnioskował m.in. o 9,6 mln EUR oraz 116,2 mln EUR więcej, tłumacząc to wzrostem kosztów i opóźnieniami związanymi z działaniami personelu inwestora. Grupa Azoty uznała jednak, że te roszczenia nie mają uzasadnienia. Dodatkowo 8 sierpnia 2025 roku spółka uzyskała 107,5 mln EUR z gwarancji zabezpieczających, związanych z niewykonaniem zobowiązań przez wykonawcę.
26 sierpnia 2025 roku Hyundai Engineering złożył własne oświadczenie o odstąpieniu od umowy EPC, powołując się na brak otrzymania gwarancji zapłaty. Grupa Azoty Polyolefins uznała to oświadczenie za bezskuteczne, wskazując, że kontrakt został skutecznie rozwiązany już 14 sierpnia. W praktyce oznacza to spór prawny, w którym obie strony mogą wysuwać roszczenia finansowe. Grupa Azoty zamierza bronić swojego stanowiska m.in. w oparciu o przepisy Kodeksu cywilnego i jednocześnie zapowiada kontynuację realizacji projektu Polimery Police, w tym poszukiwanie nowych partnerów wykonawczych, którzy dokończą niezbędne prace.
Sam projekt jest już w zaawansowanej fazie – instalacje produkcyjne działały w trybie rozruchowym, osiągając kamienie milowe: w maju 2024 roku 100 tys. ton, a w październiku 2024 roku 200 tys. ton skumulowanej produkcji polipropylenu. W całym 2024 roku wyprodukowano około 211 tys. ton, co odpowiada około połowie zdolności produkcyjnych zakładu. Na początku czerwca 2025 roku odnotowano krótki postój z powodu problemów z zasilaniem, jednak później produkcja została wznowiona i spółka deklarowała stopniowe zwiększanie wykorzystania mocy.
Podsumowując, Grupa Azoty Polyolefins zerwała kontrakt z Hyundai Engineering, żąda ponad 111 mln EUR kar i uzyskała ponad 107 mln EUR z gwarancji, Hyundai zaś próbuje się bronić, wskazując na brak gwarancji zapłaty. Spór może zakończyć się długotrwałym postępowaniem arbitrażowym lub sądowym. Jednocześnie instalacje Polimery Police działają i produkują, choć projekt formalnie wymaga jeszcze domknięcia testów, rozliczeń i przejęcia odpowiedzialności za pełne parametry.
https://www.chemiaibiznes.com.pl/artykuly/grupa-azoty-polyolefins-odstapila-od-umowy-z-hyundai-engineering-na-polimery-policeKamienie milowe produkcji
1. 100 tys. ton polipropylenu do 15 maja 2024
• Artykuł firmy Grupa Azoty Polyolefins informuje, że „do 15 maja br. Grupa Azoty Polyolefins wyprodukowała łącznie 100 tys. ton polipropylenu” w ramach rozruchu instalacji PDH i PP .
2. 200 tys. ton skumulowanej produkcji do 23 października 2024
• Oficjalny komunikat (Grupa Azoty) z 23 października 2024 potwierdza: „do 23 października br. Grupa Azoty Polyolefins wyprodukowała łącznie 200 tys. ton polipropylenu” .
⸻
Postój produkcji – awaria zasilania w czerwcu 2025
3. Awaria i przerwa w produkcji
• Serwis GS24.pl podał, że „do przerwy w dostawie energii elektrycznej doszło 2 czerwca”, co spowodowało przerwę w działaniu instalacji PDH oraz produkcji polipropylenu .
4. Przewidywany czas wznowienia
• Według portalu GospodarkaMorska.pl, wznowienie produkcji przewidywane było w dniach 12–15 czerwca 2025 .
Tak w dużym skrócie z informacji ogólnodostępnych.