Notice: Undefined index: tapatalk_body_hook in /home/klient.dhosting.pl/wipmedia2/forum/Sources/Load.php(2501) : eval()'d code on line 199
  • Strona główna
  • Szukaj
    •  
  • Zaloguj się
    • Nazwa użytkownika: Hasło:
      Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Autor Wątek: [Trzebież] Linia kolejowa Trzebież-Nowe Warpno  (Przeczytany 48605 razy)

Offline Validator

  • Wielka Gaduła
  • *******
  • Wiadomości: 846
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: [Trzebież] Linia kolejowa Trzebież-Nowe Warpno
« Odpowiedź #15 dnia: Maja 31, 2016, 11:14:39 »
Kolejka z Rieth do Ueckermünde - to koncepcja logiczna i zasadna. Blisko i spore związki miejscowe. Też czekam na odpowiedź "ak".

Offline ak

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1211
    • Zobacz profil
Odp: [Trzebież] Linia kolejowa Trzebież-Nowe Warpno
« Odpowiedź #16 dnia: Czerwca 01, 2016, 23:38:58 »
To jest chyba jakaś fantazja informującego.
A to fantazja informującego.

<*)))))>{

Offline Validator

  • Wielka Gaduła
  • *******
  • Wiadomości: 846
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: [Trzebież] Linia kolejowa Trzebież-Nowe Warpno
« Odpowiedź #17 dnia: Czerwca 02, 2016, 02:59:36 »
Przecież to jest okładka lub ilustracja z "Wprowadzenia" do tematu kolei w okolicach Ueckermünde, traktująca o rozbudowie torów na głównym dworcu w Dużej Trzebieży (Gr. Ziegenort). Nic tu nie ma o połączeniu obu miejscowości. Ani o planach w tym zakresie.   

Post Merge: Czerwca 02, 2016, 06:16:47
Przepraszam, nie mam racji, źle w nocy zrozumiałem i źle przetłumaczyłem. Zdarza się, bo było bardzo późno. Rzeczywiście jest mowa o odgałęzieniu do Ueckermünde i przedłużeniu torów z Trzebieży. Niemniej nie wiemy, czy to była szerzej dyskutowana koncepcja, czy też może pomysł jakiegoś jednego autora.
« Ostatnia zmiana: Czerwca 02, 2016, 06:16:47 wysłana przez Validator »

Offline ak

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1211
    • Zobacz profil
Odp: [Trzebież] Linia kolejowa Trzebież-Nowe Warpno
« Odpowiedź #18 dnia: Czerwca 03, 2016, 23:09:15 »
Validator, nie kombinuj. Dobrej nocy!
<*)))))>{

Offline sven

  • Rozpisuje się
  • *****
  • Wiadomości: 183
    • Zobacz profil
Odp: [Trzebież] Linia kolejowa Trzebież-Nowe Warpno
« Odpowiedź #19 dnia: Lipca 23, 2016, 22:14:02 »
Please answer in English or German

Offline Validator

  • Wielka Gaduła
  • *******
  • Wiadomości: 846
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: [Trzebież] Linia kolejowa Trzebież-Nowe Warpno
« Odpowiedź #20 dnia: Lipca 24, 2016, 02:56:58 »
Keine Fantasie.
Das war ein Bebauungs-Plan.

Offline sven

  • Rozpisuje się
  • *****
  • Wiadomości: 183
    • Zobacz profil
Odp: [Trzebież] Linia kolejowa Trzebież-Nowe Warpno
« Odpowiedź #21 dnia: Lipca 24, 2016, 14:07:17 »
Der wurde aber nie umgesetzt.
Please answer in English or German

Offline Validator

  • Wielka Gaduła
  • *******
  • Wiadomości: 846
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: [Trzebież] Linia kolejowa Trzebież-Nowe Warpno
« Odpowiedź #22 dnia: Lipca 25, 2016, 09:14:30 »
Ja, es ist wahr. Es war eine Inspiration. Ideen. Aber... Siehe zum Beispiel Helden Hain (neben dem Waldfriedhof ) und später. Krüselberg und ein Denkmal im Stadtpark. Auf der Karte aus den Jahren 1930-1943.

Offline lukasz_s

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1386
    • Zobacz profil
Odp: [Trzebież] Linia kolejowa Trzebież-Nowe Warpno
« Odpowiedź #23 dnia: Lipca 25, 2016, 13:28:21 »
Mnie za to ciekawią tereny przemysłowe przy Odrze, na obu, umownie nazwijmy to "wyspach", z podciągniętą linią kolejową. Wg mnie widać wyraźną inspirację Stettinem, konkretnie Lastadie i Międzyodrzem. Aż dziw bierze, że do takiego rozwiązania nie próbowała wrócić Hydrierwerke.
SPZP "Skarb"

Offline Validator

  • Wielka Gaduła
  • *******
  • Wiadomości: 846
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: [Trzebież] Linia kolejowa Trzebież-Nowe Warpno
« Odpowiedź #24 dnia: Lipca 25, 2016, 16:10:31 »
Ujmę to tak: celem Hydrierwerke była produkcja paliw syntetycznych, a nie rozwój Pölitz. Powiedziałbym nawet, że Police były terenem rabunkowej eksploatacji. Nic się nie liczyło poza wojną i produkcją. Nawet rdzenni mieszkańcy. Ci ostatni zaledwie o tyle, o ile byli potrzebni fabryce i jej zapleczu. Dlatego rozbudowa strefy przemysłowej na wyspach, jako zbyteczna dla ww. celów, nie została podjęta, bo i po co? Byłaby korzystna w czasie pokoju, podczas wojny zwiększałaby zagrożenie nalotami i utrudniałaby obronę Odry. A policcy rajcy miejscy, pospołu z burmistrzem, nawet jeśli mieli jakieś pragnienia - nie mieli nic do gadania.

Offline lukasz_s

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1386
    • Zobacz profil
Odp: [Trzebież] Linia kolejowa Trzebież-Nowe Warpno
« Odpowiedź #25 dnia: Lipca 25, 2016, 16:59:10 »
Nie tyle nawet strefy przemysłowej, co chociażby składu paliw. Oddalenie takiej instalacji od fabryki ma sens w razie ataku; ponadto wymusza rozłączenie sił atakujących. Ale projektanci fabryki w większości szkice tworzyli w czasie pokoju; czy na potrzeby wojenne? Zapewne też. Zrobili jak zrobili, kładąc nacisk na transport kolejowy, w drugiej kolejności morski. Ponadto niemal pewne, że o w/w koncepcji rozbudowy pojęcia nie mieli.
Przykład (może niezbyt dobry) zbiorników portowych dla Szczecina:




SPZP "Skarb"

Offline Validator

  • Wielka Gaduła
  • *******
  • Wiadomości: 846
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: [Trzebież] Linia kolejowa Trzebież-Nowe Warpno
« Odpowiedź #26 dnia: Lipca 25, 2016, 17:16:54 »
Skład paliw, odległy od fabryki, to Niemcy wymyślili, tylko prace podjęli zbyt późno, aby miały większe znaczenie. To te zbiorniki w stokach Łysej Góry na granicy Messenthin i Pölitz. A i lotnisko w Messenthin było pewnie z ową inicjatywą powiązane. Zbiorniki były budowane na pewno, dziś dojścia do nich są zamaskowane (Rosjanie i siły przyrody), czy za naszego życia ktoś odkryje ślady - tego nie wiem. Nie ma woli badań. Ale program Geilenberga na pewno miał zastosowanie i w Pölitz, tylko nie wiemy (albo nie w pełni wiemy) ile z zamierzeń zdołano zrealizować. W tej sytuacji inne rozwiązania nie były konieczne.

Offline ak

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1211
    • Zobacz profil
Odp: [Trzebież] Linia kolejowa Trzebież-Nowe Warpno
« Odpowiedź #27 dnia: Lipca 26, 2016, 23:02:17 »
To te zbiorniki w stokach Łysej Góry na granicy Messenthin i Pölitz
Pogłoski czy jakieś konkretne informacje?
A i lotnisko w Messenthin
Na ile wiarygodna jest to informacja?
. Zbiorniki były budowane na pewno, dziś dojścia do nich są zamaskowane (Rosjanie i siły przyrody)
Na jakiej podstawie ta pewność? Dlaczego Rosjanie zamaskowali zbiorniki, przed kim?
<*)))))>{

Offline Validator

  • Wielka Gaduła
  • *******
  • Wiadomości: 846
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: [Trzebież] Linia kolejowa Trzebież-Nowe Warpno
« Odpowiedź #28 dnia: Lipca 27, 2016, 05:21:03 »
Odpowiadam w wielkim skrócie, bo temat jest ważny, ale za oknem świta. Generalnie uważam, że do źródeł historycznych należy zaliczyć zarówno dokumenty pisane, pozostałości materialne, jak i relacje - wspomnienia świadków danych czasów i zdarzeń. Zatem kolejno.
1.   O budowie zbiorników na benzynę w jakichś miejscach stoków Łysej Góry wspominają, niezależnie od siebie, Polak i Niemiec.
Jan Benedykt Koziński, pisze, że była to powszechnie znana informacja w końcówce wojny (Przymuszeni z literą „P”). Specjalnie go o to pytałem. Przytacza (str. 78/9) powszechne przekonanie w tej materii i dodaje swoje (bardzo ciekawe) argumenty „za”.
To samo (niezależnie, rzecz jasna) potwierdził Horst Berg, były pracownik Hydrierwerke, podczas spotkania w UM w Policach, w roku 2006 (wizyta grupy byłych pracowników fabryki). Mam stenogram, muszę tylko odszukać miejsce i wypowiedź.
2.   W niemieckim indeksie zajęć więźniów różnych obozów koncentracyjnych, zajęcia więźniów Außenlager Stutthof określono jako prace ziemno-budowlane.
3.   W relacji świadka, który przeżył obóz (akta z Bad Arolsen) jest informacja, że kiedy pewnego razu pracowali „w lesie” (bez sprecyzowania zajęcia) - nadleciały alianckie samoloty i zaczęły bombardować pracujących. Nalot na pracujących więźniów jest osobliwością, ale potwierdzoną w terenie. Za szczytem Łysej Góry (pod którym jest moczar - bagniste oczko wodne), w kierunku południowym, są liczne leje po bombach (kilkanaście), do dziś zachowane. Mam zdjęcia. Jest nieprawdopodobne, aby alianci bombardowali robotników wykonujących zwykłe prace leśne. Jeżeli założyć, że były to prace związane ze zbiornikami - sens nalotu jest oczywisty. Również samo usytuowanie miejsca prowadzonych prac ma wymiar racjonalny. Jak zbadamy mapę geologiczną Polski - zobaczymy, że najtwardsze konkrecje geologiczne w okolicach Polic znajdują się między pasmem wzniesienia łysogórskiego a Przęsocinem.
4.   W roku 2010 (listopad) rozmawiałem (przypadkowo) z pracownikiem firmy p. Grabowskiego (Osiedle Rzemieślnicze), trzydziestoparoletnim absolwentem szkoły samochodowej. Wspominał jednego z nauczycieli, z zawodu rusznikarza, którego do Polic, w roku 1945 ściągnęli Rosjanie, aby pracował nad rozbrajaniem stanowisk ogniowych fabryki i okolic. Podobno, ów późniejszy nauczyciel, wielokrotnie opowiadał różnym rocznikom uczniów, że widział, jak w rejonie dzisiejszych wodociągów (był tam jeden z obozów wojskowych), na stoku Łysej Góry, Rosjanie maskowali dojścia (drogę) wiodącą do wspomnianych zbiorników. Nazwiska nauczyciela nie pamiętam, jeśli żyje - ma koło 90 lat, ale dla mojego rozmówcy (i jego kolegów) był postacią znaną i popularną. Temat podrzuciłem SKARBOWI, dwaj znani jego przedstawiciele wybrali się na rekonesans, ponoć odkryli jakby fragmenty okolonej krawężnikami brukowanej drogi, wiodącej w głąb lasu, ale w dalszej części urywającej się i ginącej w ziemi. Do sprawy można wrócić, panowie są powszechnie znani: Ł. Socha i D. Szaliński.
5.   Projekt lotniska w Messenthin jest znany, wiadomo że nie zdołano go zrealizować. Powiązanie idei budowy lotniska oraz owych zbiorników jest tylko hipotezą. Pamiętać jednak należy, że w lesie za Tanowem, w kierunku Zalesia (z prawej strony szosy) było lotnisko wojskowe. Resztki infrastruktury istnieją do dziś i są leśnikom dobrze znane. Po co drugie lotnisko w rejonie?
6.   Informacja o budowaniu zbiorników na paliwo w stokach podpolickiego wzniesienia lub w paśmie morenowych wypiętrzeń przed Przęsocinem jest jedynym racjonalnym uzasadnieniem ulokowania w tym miejscu filii obozu koncentracyjnego. Odlegle od fabryki (pierwotny „obóz letni” był blisko Hägerwelle), jedyny obóz zbudowany z trwałych materiałów (baraki), inwestorem była fabryka (!), gwarantowana ciągłość nieograniczonej wręcz siły roboczej (KZ Stutthof) i… końcowa faza wojny. Obóz w Messenthin istnieje od października 1944 do kwietnia 1945. Po co go tu uruchomiono? Zbiorniki są jedynym sensownym wytłumaczeniem.

Tyle w skrócie (a i ten jest długi). Wszelką dyskusję, a może i czynną współpracę w terenie przyjmę z radością, bo sam nie mam wystarczających sił i warunków by dalej badać temat.

Offline lukasz_s

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1386
    • Zobacz profil
Odp: [Trzebież] Linia kolejowa Trzebież-Nowe Warpno
« Odpowiedź #29 dnia: Lipca 27, 2016, 14:31:51 »
Przeczytałem. Temat jest trudny. Materiałów źródłowych mało. Tych obiektywnych: dokumentów, zdjęć lotniczych.
W archiwum fischer-tropsch jest wykaz zbiorników WiFo. Pölitz tam nie ma. Projekt Geilenberga realizowano głównie na płd Niemiec. Czy objęto nim Hydrierwerke- logicznie, jako producenta nr 1 lub 2 w Rzeszy, powinno się objąć. Nigdzie o tym ani słowa, a parę raportów, zarówno alianckich jak i niemieckich, widziałem. Nie potwierdzają też prac ziemnych zdjęcia lotnicze. Nie zająknął się o nich Jagodziński.
Na koniec ciekawostka. Nie dalej jak 3 tyg. temu jeden z mieszkańców obecnej Waldhalle opowiadał o maskowanych zbiornikach w lesie na pograniczu Przęsocina i Skolwina. Może Domino zapamiętał więcej.
Droga, którą odkopaliśmy przed laty, to leśny dukt prowadzący do Hindenburgeiche. Jest, o ile dobrze pamiętam, zaznaczony na mapach z klasą nawierzchni IIIA.
SPZP "Skarb"