Niewątpliwie uruchomienie SKM spowoduje spore zmiany w kształcie transportu miejskiego i nas, Policzan, czeka sporo zmian.
Po pierwsze, przystankiem głównym dla nas będzie węzeł Niebuszewo(przy dziś istniejącym dworcu Niebuszewo). Tam będą końcowe dla linii 107, 101 i ewentualnie F. Dalej podróżować będziemy tramwajami. Dzisiejszy układ z końcowym na Rodła nie będzie funkcjonował.
I choćby z tego powodu część Policzan może wybierać pociąg.
Po drugie, zwiększy się istotnie ilość autobusów w samych Policach, które dowozić będą pasażerów do pociągu. Węzłowym przystankiem będzie końcowy pociągu zlokalizowany w okolicach MOK. Tam będzie pętla autobusowa i tam będą podjeżdżać autobusy z osiedla, z Trzebieży, Tanowa.
Po trzecie, ma obowiązywać jeden wspólny bilet na wszystkie środki transportu. Zatem pasażer nawet jadąc z przesiadkami autobusem, pociągiem, tramwajem - zapłaci jeden raz, jednym biletem. To też może zachęcać do korzystania z pociągu.
ale...
Planowana dziś w studium wykonalności częstotliwość i pojemność pociągu nie zastąpi autobusów. Zatem pociąg, przynajmniej we wstępnej fazie obowiązywania projektu, będzie spełniał funkcję wspomagającą dla autobusów, które nadal będą trzonem transportu zbiorowego na trasie Police-Szczecin.
Rozwój tego systemu będzie zależał od preferencji pasażerów i organizacji całego systemu.
Przyznam, że od początku dyskusji o projekcie byłem do niego sceptycznie nastawiony. Ale w miarę jego rozwijania coraz mocniej się do niego przekonywałem. Dziś jestem ostrożnym optymistą i sympatykiem projektu ale myślę o nim raczej w kategoriach szansy na bardziej odległą przyszłość.
PS - co do uciążliwości wzmożonego ruchu kolejowego dla mieszkańców. Projekt obsługiwany będzie nowoczesnymi szynobusami, które nie generują takiego hałasu jak towarowe pociągi jeżdżące dziś do ZCH. Poza tym zrewitalizowane będą tory, co też wpłynie na zmniejszenie uciążliwości.
Natomiast zupełnie nie wyobrażam sobie(o ile to prawdziwa informacja) by transport towarowy odbywał się nocą.