Ustalenie przebiegu SKM nie jest efektem czyjegoś "widzimisię", tylko opiera się o wyliczenia, założenia zawarte w studium wykonalności projektu.
Na etapie tworzenia koncepcji i potem studium wykonalności(ma to przecież wpływ na wynik ekonomiczny przedsięwzięcia i na rozkłady jazdy) skierowano zapytanie do ZCH o to, czy fabryka widzi potrzebę i konieczność doprowadzenia SKM do przystanku przy Kuźnickiej.
ZCH odpowiedziały, że nie ma takiej potrzeby.
Nie wiem w oparciu o jakie ustalenia i jakie badania fabryka tak się wypowiedziała ale faktem jest, że ZCH stwierdziły, że nie potrzebują kolejki.
Warto spojrzeć na planowany kształt SKM jako opcję ZERO, tzn modelu, który jest punktem wyjścia do dalszego rozwoju.
Najpierw trzeba będzie zweryfikować, czy rzeczywiście sprawdzą się szumne założenia, że pociąg będzie jechał z Polic do Niebuszewa w 20 minut(Niebuszewo ma być pierwszym i głównym węzłem przesiadkowym na trasie SKM w kierunku centrum Szczecina).
A jeżeli tak będzie i spowoduje to, że Policzanie będą chcieli podróżować kolejką, to trzeba będzie zacząć myśleć jak to poukładać w rozkładzie jazdy, bo ten pierwotny, zaproponowany w projekcie zakłada, że w szczycie SKM kursować będzie co 30 minut, a po szczycie co godzinę.
Ta zakładana częstotliwość kursowania w szczycie zapewni przewiezienie jedynie 20% dzisiejszych pasażerów na trasie Police - Szczecin. Zatem w punkcie wyjścia SKM jest transportem wspomagającym, a nie głównym.
Jeżeli więc popyt na SKM będzie wzrastał, konieczne będzie zwiększenie częstotliwości kursowania lub powiększanie pojemności taboru SKM.
Sądzę więc, że model funkcjonowania SKM będzie ewoluował.
Nie jest wykluczone, że np w okresie wakacyjnym, na próbę, wtedy, gdy jest zwiększony popyt na transport, uruchomione zostaną pociągi do Trzebieży - choć przewaga LS czy LPlaż. jest taka, że autobus podjeżdża pod plażę, a z pociągu trzeba lecieć ze 2 km.
Duży wpływ na funkcjonowanie całego transportu będzie też miało to, czy dojdzie do tzw integracji taryfowo-biletowej. Tzn, czy pasażer wsiadając w autobus przy Kindze, potem w SKM przy Lidlu w Policach, będzie mógł na jednym bilecie pojechać do Szczecina, Gryfina, nad morze korzystając z różnych środków transportu. To ważne z punktu widzenia oczekiwań pasażerów.
Szczecin chce od 2021 r. zlikwidować węzeł przy Placu Rodła i cały ciężar pasażerski przenieść do węzła Niebuszewo. Nasze 107. F i 101 będą dojeżdżały tylko do Niebuszewa. Dla Policzan oznacza to istotne zmiany w podróżowaniu do pracy, szkoły, lekarza czy na zakupy.
Niewiadomych jest wiele i już dziś widać, że cały system transportu w Policach i pomiędzy Policami i Szczecinem będzie się zmieniał.