WALNE ZEBRANIA ROD i uchwały Zarządów ROD w 200 9 roku w kontekście przestrzegania przepisów wewnątrzzwiązkowych i w odniesieniu do przyszłorocznych walnych zebrań sprawozdawczo-wyborczych w ROD.
Uchwały sprzeczne z prawem dotyczą, prawie każdego roku, tych samych zagadnień - uchwalanie opłat nie mieszczących się w kompetencjach walnych zebrań:
• ustanawianie kar pieniężnych (rodzaje kar są enumeratywnie określone w przepisach prawa związkowego, a do ich wymierzania kompetencje posiada Zarząd ROD, natomiast żaden organ Związku nie ma prawa ustalania i nakładania na działkowców kar finansowych),
• opłaty za pomiar altany,
• opłaty za odłączenie energii elektrycznej i jej ponowne podłączenie, a także ustalanie wyższych opłat za energię elektryczną,
• za wjazd i za parkowanie na terenie ogrodu,
• ustalanie wyższej opłaty dla działkowców łamiących przepisy związkowe (np.zamieszkujący, posiadający altany ponadnormatywne itp.),
• ustalanie opłat na rzecz osób funkcyjnych w ROD (Walne Zebranie nie posiada uprawnień do uchwalania takiej opłaty),
Inne uchwały walnych zebrań sprzeczne z prawem dotyczą:
• przyjmowania w poczet członków PZD i pozbawianie członkostwa (jest to wyłączna kompetencja Zarządu ROD),
• odwołanie członka Zarządu lub statutowych komisji (kompetencje w tym zakresie posiada tylko Zarząd ROD, Prezydium OZ PZD lub Okręgowe Komisje Statutowe,
• ustanawianie opłaty inwestycyjnej dla nowych członków (jest to wyłączna kompetencja Zarządu ROD, który ustala wysokość opłaty według zasad określonych przez Krajową Radę PZD),
• łączenie składki członkowskiej z opłatą na rzecz ogrodu,
• ustalania wynagrodzenia dla poszczególnych członków Zarządu i osób zatrudnianych przez ten Zarząd,
• opłaty za ochronę ogrodu,
• zwolnienie członków Zarządu od opłat na rzecz ogrodu do końca kadencji (nie istnieje możliwość takiego zwolnienia, takiej kompetencji nie ma żaden organ Związku),
• podział nadwyżki budżetowej ( taką kompetencję posiada tylko Zarząd ROD),
• udzielenia Zarządowi ROD absolutorium - może zostać udzielone jedynie na kończącym kadencję Walnym Zebraniu Sprawozdawczo-Wyborczym,
• wywieszanie listy osób zalegających ze składkami i opłatami na tablicach ogrodowych (walne zebranie nie może wypowiadać się w tej sprawie, należy stosować procedury zawarte w Regulaminie ROD oraz pamiętać o ustawie o ochronie danych osobowych),
• uchwalania stawki za nieprzepracowaną godzinę bez określenia ilości godzin pracy na rzecz ogrodu oraz bez planu prac,
• ustalanie terminu wpłaty kwoty ekwiwalentu za nieprzepracowane godziny do dnia 31 maja, przez co traktuje się to jako dodatkowe źródło finansowe,
• pobieranie opłat za korespondencję prowadzoną z działkowcami (§ 43 ust.2 Regulaminu ROD dopuszcza jedynie obciążenie działkowca kosztami wezwania do zapłaty, a Walne Zebranie nie ma kompetencji do ustalania takiej opłaty),
• ustalanie wysokości odsetek od nieterminowych wpłat,
• ustalanie pogotowia kasowego (wyłączna kompetencja Zarządu ROD) ,
• powołania Komisji ds. opracowania zasad poruszania się pojazdów mechanicznych po terenie ogrodu (walne zebranie posiada kompetencje tylko w zakresie zezwolenia lub zakazania poruszania się pojazdów po terenie ROD, natomiast zasady poruszania się tych pojazdów określane są przez Zarząd ROD),
• przeznaczanie środków z najmu domu działkowca na rzecz obcego podmiotu na dowolny cel (zgodnie z uchwałą Prezydium KR PZD nr 52/2001 z dnia 6 czerwca 2001r. środki uzyskane z wykorzystywania majątku trwałego Związku przeznaczone są na remonty, modernizacje, budowę infrastruktury i budynków służących do wspólnego korzystania przez członków Związku, a więc muszą trafić na Fundusz Rozwoju ROD),
• dokonywanie wyboru w skład organów ROD osób łamiących prawo wewnątrzzwiązkowe pomimo posiadania takiej wiedzy itp.
Występują przypadki celowego wydłużania obrad walnych zebrań, manipulowania uchwałami poprzez ich mnożenie i rozdrabnianie "tematów, nieinformowanie zebranych o sensie i skutkach uchwał, brak" przedstawiciela władz okręgowych. Takie działanie w ogrodach
wytwarza u działkowców, przekonanie o braku możliwości
jakiegokolwiek wpływu na treść uchwał, na skład Zarządu i komisji statutowych. Przeświadczenie,to skutkuje wyobrażeniem, że w ogrodzie o wszystkim decyduje jedna osoba lub bardzo wąska grupa ludzi a' działkowiec nie ma nic do powiedzenia a prawo związkowe dotyczy tylko pojedynczego działkowca.
Niektóre Zarządy ROD usiłują wprowadzać mechanizmy niezgodne z prawem, jak na przykład:
• odłączanie energii elektrycznej za nieterminowe zapłacenie składki,
• wnoszenie dodatkowych opłat poza opłatą energetyczną takich jak: opłata za przesył, opłata abonamentowa,
• opłata za wywóz śmieci oddzielnie od opłaty na rzecz ogrodu itp.
Niektóre Zarządy ROD instrumentalnie traktują członków Związku, same nie stosując się do obowiązujących w PZD przepisów Statutu, Regulaminu, ustawy o ROD. Bywają przypadki tworzenia prawa wyłącznie na użytek Zarządu czy Prezesa. Zdarzają się również przypadki jednoosobowego zarządzania ogrodem.
W 2010 roku odbędą się w ROD walne zebrania sprawozdawczo-wyborcze i wyciągając wnioski z mijającej kadencji, przygotowania do nich należy już rozpocząć.
W niektórych ogrodach konieczne są zmiany pokoleniowe, zmiany w stylu zarządzania i jakości zarządzania, zmiany relacji i stosunków na linii zarząd - działkowcy, zwiększenia znajomości prawa związkowego wraz z potrzebą większego zaangażowania w sprawy działkowców i ogrodu.
[ Dodano: 2010-01-30, 18:19 ]
Podaję przedruk z materiałów Krajowej Komisji Rewizyjnej .