(przeniesione z innego wątku)
ak - Tak przy okazji, kiedy rozpoczeto budowę tej lini od dworca Głównego (do Jasienicy) i kiedy otwarto dworzec (uruchomiono linię) w Policach i Jasienicy, bo dostępne materiały podają różne daty - 1898 i 1900 rok.
Validator - nie wiem jakie materiały podają błędne daty. Źródła nie mają wątpliwości. 15 marca 1898 oddano do użytku pierwsze 11 km, odcinek Szczecin Główny - Szczecin Drzetowo. W parę miesięcy później, 1 października było gotowe kolejne 13 km wiodące do Polic, a 15 października 1898 uroczyście otwarto dworzec w Jasienicy.
ak - Te daty pojawiają się w wielu miejscach, jak sądzę powielają się na zasadzie kopiuj-wklej, niekiedy w różnych konfiguracjach.
?-?-? Szczecin Główny
15-03-1898 Drzetowo 11 km
1-10-1898 Police 13 km
15-10-1898 Jasienica 6 km
Odcinek Drzetowo-Jasienica - 19 km, wybudowano w ciągu 7 miesięcy (15.3.1898-15.10.1898) w tym wiele wiaduktów, przekopów, nasypów. Możliwe?
Nie znamy daty rozpoczęcia budowy tej trasy, dlatgo nie wiemy jak długo budowano odcinek Szcz. Gł - Drzetowo, a ta data jest bardzo istotna. Spotkałem się jednak z datą rozpoczęcia budowy - 1896. Jeśli potraktować tę datę poważnie, to cała trasa, 36 km Szczecin-Jasienica powstała w 2 lata - możliwe?
Pojawia się jednak inny rok zakończenia budowy trasy (oddania dworca do użytku?) w Jasienicy -1900 r. co wydłuża całą inwestycję do 3 lat. Rok 1900, rok otwarcia dworca w Policach (Jasienicy?) chyba Ty kiedyś podawałeś za K. Maronn.
Teraz o kilku różnych żródłach:
-W latach 1896-1898 zbudowano linię kolejową Szczecin Główny - Jasienica
http://encyklopedia.szczecin.pl/wiki/Goc%C5%82aw-1896 auch die Baugenehmigung.
Am 1. Oktober 1898 wurde der Abschnitt Stettin - Pölitz eröffnet,
im Jahre 1900 ging der Abschnitt Pölitz - Jasenitz in Betrieb.
http://petrydetlef.beepworld.de/eisenbahn.htm-Der Kreis Ueckermünde bis 1945: ein pommersches Heimatbuch Manfred Vollack
Validator - Sprawdziłem, w miarę możliwości. Maronn podaje (w Kronice miasta) rok 1900 jako uruchomienie linii do Jasienicy. Detlef Petry w zasadzie pisze to samo, rozszerzając informację o datę wydania pozwolenia budowlanego (1896). Ale skądś się wzięły szczegółowe daty z roku 1898, powtarzane w licznych opracowaniach, w tym również względnie specjalistycznych, bo kolejowych. Znaki zapytania dotyczą tylko Jasienicy.
Być może były dwa momenty: doprowadzenie torów i to była jesień 1998 oraz oddanie linii do codziennej eksploatacji, co rzeczywiście mogło nastąpić w niespełna dwa lata później. Tak to jakby ujmuje Detlef Petry.
Nie znam się na arkanach budowy linii kolejowej, niemniej wyobrażam sobie, że od samego początku planowano odcinek Szczecin - Jasienica. Odcinek z Drzetowa do Polic był trudny do wykonania, ale niezbyt długi (ok. 5 km) i prosty tor z Polic do Jasienicy już w tej proporcji nie przysparzał znaczniejszych kłopotów.
Potrzebne były, w różnych konfiguracjach: wykop i nasyp. Wiadukt nad dzisiejszą Kuźnicką zbudowano dopiero podczas budowy bocznic dla Hydrierwerke. Potem ten węzeł ponownie zmieniono, w trakcie budowy obecnych Zakładów.
Ale chodzi tylko o daty. Jest całkiem możliwe, że zgodnie z ogólnym planem, prace projektowane od roku 1896 zrealizowano - jeśli chodzi o kompletną linię nadającą się do użytku (z dworcem i pozostałą infrastrukturą), w przypadku Polic - w marcu 1898, natomiast tor cały czas kładziono dalej i rzeczywiście do Jasienicy (właściwie do Duchow) pociąg mógł dojechać już w październiku tego samego roku. Natomiast budowa jasienickiego dworca, mimo że to był ten sam projekt, co w Policach, mogła pociągnąć się jeszcze z półtora roku (zwłaszcza, jeśli elementem całego projektu było również uruchomienie hotelu przy Dworcowej) i wtedy, jak pisze Detlef Petry: "im Jahre 1900 ging der Abschnitt Pölitz - Jasenitz in Betrieb".
PS Jeszcze jedno. Wiemy (Petry), że w roku 1896 wydano pozwolenie budowlane. Ale nie wiemy na jak długi odcinek kończący się w Policach. Całkiem możliwe, a nawet bardzo prawdopodobne, że większa część trasy nadodrzańskiej, ta wzdłuż zakładów przemysłowych, powstała znacznie wcześniej odcinek do Polic był już tylko jej przedłużeniem.