Notice: Undefined index: tapatalk_body_hook in /home/klient.dhosting.pl/wipmedia2/forum/Sources/Load.php(2501) : eval()'d code on line 199
  • Strona główna
  • Szukaj
    •  
  • Zaloguj się
    • Nazwa użytkownika: Hasło:
      Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Autor Wątek: [Police] Firma Maskow & Maass  (Przeczytany 29526 razy)

Offline M14

  • Gadatliwy
  • ****
  • Wiadomości: 97
    • Zobacz profil
Odp: [Police] Firma Maskow & Maass
« Odpowiedź #15 dnia: Października 13, 2014, 22:59:13 »
Ciekawym elementem dotyczącym stoczni Schultz'a jest  zdjęcie załączone przez ak a dotyczące sprzedaży łodzi Esperanza.
Na zdjęciu tym jest prawdopodobnie warsztat - stocznia gdzie powstała łódź i chyba nie jest to sprawa przypadku.

Offline ak

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1211
    • Zobacz profil
Odp: [Police] Firma Maskow & Maass
« Odpowiedź #16 dnia: Października 13, 2014, 23:40:39 »
"Wnuczka" właściciela firmy Maskow & Maass ... firma mogła się mieścić przy byłej ulicy Freistrasse, obecnie Drzymały.
Tak mogło być i jak piszesz dotyczy to stoczni Maskow & Maass

Co do stoczni Carmesin, to szperam trochę w genealogi tej rodziny i znalazłem ich stocznię.
"Bootbauerai Ernst Carmesin"
Dom nowo wybudowany po pożarze w 1907 roku przy Wiekstraße 8, obecnie ul. M. Konopnickiej.




Wg wspomnień Ernsata Carmesin (Birth 03. November 1885 in Pölitz Death 27. Januar 1962 in Stralsund), stocznie założył w 1845 r. jego dziadek Otto Ernst Christian Carmesin (Birth 03. 03.1852 in Grabow Death 24. Juli 1931 Waldfriehof in Pölitz)

cdn.
« Ostatnia zmiana: Października 13, 2014, 23:52:04 wysłana przez ak »
<*)))))>{

Offline ak

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1211
    • Zobacz profil
Odp: [Police] Firma Maskow & Maass
« Odpowiedź #17 dnia: Października 14, 2014, 00:00:35 »
" MASKOW & MAASS " podająca w reklamach "adres" Stettin - Politz Bollwerk 2
"Wnuczka" właściciela firmy Maskow & Maass...
wspominała że na podstawie informacji od rodziców firma mogła się mieścić przy byłej ulicy Freistrasse
obecnie Drzymały.
Tu mamy rozbieżność.
<*)))))>{

Offline lukasz_s

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1386
    • Zobacz profil
Odp: [Police] Firma Maskow & Maass
« Odpowiedź #18 dnia: Października 14, 2014, 06:13:40 »
Gdzieś mamy literówkę- Carmesin nie
mógł założyć stoczni 7 lat przed swoim urodzeniem :)


Do kompletu. Artykuł o jasienickiej stoczni Gollina ze starego numeru "Kiek in de Mark", w moim tłumaczeniu.

"Ilekroć byłem w Jasienicy, byłem ciągnięty nad Gunicę. Tu, leżały stosy dębów oraz  deski burt  rybackich łodzi, żaglówek, łodzi motorowych i barek, z ich wysokimi masztami , kolorowym takielunkiem i wystającymi szerokimi sterami. Wracały tu wraz ze swoim jasienickim właścicielem lub czekały na naprawę w stoczni rzecznej Gollina.
Gunica zawsze oferowała jasieniczanom sielski obrazek. Srebrno-szare pasma wody, często zawinięte w długie pętle, ciągnące się od  przystani oraz kąpieliska przy wzgórzu Tresterów i podwórku Metzlaffów, ostatecznie lekko zakręcały, aby znaleźć ujście w Roztoce Odrzańskiej.
Ten obrazek zakłócała stocznia Gollina, leżąca na  wschodnim brzegu, naprzeciw  posiadłości  Williego Pflugradta , Karla Olwiga , Hermanna Krossa, Ericha Marlowa i  Fritza Marlowa, rozciągająca się w kierunku  młyna Steffena.
To nie była duża stocznia. Raczej nastawiona na potrzeby właścicieli łodzi z  Jasienicy oraz rybackich wiosek  w sąsiedztwie Roztoki. Przypuszczalnie, stocznia, wcześniej znana jako  stocznia Zobella, została założona w ostatnich dziesięcioleciach dziewiętnastego wieku.
Carl Gollin urodził się 12.05.1868 r. w Jasienicy. Jako 24 latek, w roku  1892, rozpoczął pracę w stoczni Zobella, po tym jak odebrał wykształcenie w sławnej na cały świat stoczni Vulcan w Szczecinie i zakończył służbę wojskową w Toruniu, w Prusach Zachodnich.  Zaczynał  jako majster i przez lata nabywał wiedzę o budowie i reperowaniu łodzi. W wieku 36 lat odkupił stocznię  i rozpoczął pracę pod własnym nazwiskiem. Interes przynosił zyski wraz z postępującym rozwojem handlu i industrializacją okolic Szczecina.  Jego stocznia miała dobrą reputację.  Ze Śląska i Brandenburgii przybywali szyprowie, ale jego reputacja rozciągała się dużo dalej. Z  Polski i Czechosłowacji przyjeżdżali ludzie naprawiać lodzie w Jasienicy.
Powstawały n owe konstrukcje. Dzięki wytrwałości i ciężkiej pracy,  realizowane były liczne zamówienia na duże łodzie towarowe i małe łodzie. Barki kosztowały 18 -20 tysięcy Reichsmarek.
To była przyjemność oglądać stolarzy i cieśli okrętowych przy pracy w stoczni! Pod gołym niebem, w otoczeniu małych hal montażowych, za pomocą skromnego wyposażenia, tworzyli prawdziwe cuda.  Strugali i kuli kadłub – szkielet- w jeden element.  Byli mistrzami w swoim rzemiośle.  Krępi, mocni, czasem głośni –ale tacy musieli być- z oddaniem poświęceni pracy.
Któż nie znał tych Jasieniczan! August i Karl Bremer, Fritz Röpanack , Erich Jütz , Karl i Fritz Jungowie- bliźniacy od ojca Rudiego Lamprechta, z Gellenthin, Matz i Kiehn  i przede wszystkim mistrz Carl Gollin.  Razem kładli stępki, legary do belek ścian, zbijali ze smoły i pakuł pokłady, tak, że łodzie mogły pływać w  swoje często długie trasy przewozowe.
Łodzie przebywały w stoczni miesiące. Z trudem można było śledzić jak wzrasta kadłub, jak tworzy się nadbudówka łodzi, tak jak zakładały to plany. I mówiono: nadszedł czas na uruchomienie. Tętniącą życiem stocznię zamykano- nadchodził ten czas. Usuwano obejmy, smarowano tory wykonane z mocnych desek,
Wydawano ostatnie polecenia. Następnie powoli spuszczano łódź na Gunicę, potem przyspieszano i ogromna fala z przodu zalewała wszystko, co było na jej drodze, aż do domu Fritza Marlowa. Później świętowali wszyscy, którzy włożyli swój wkład w budowę. Znów, w stoczni Gollina, wykonano świetną  robotę , z której stara stocznia byłaby dumna.
Carl Gollin został zmuszony do opuszczenia domu po wojnie i zmarł w 1947 r. w Anklam w wieku 79 lat."







 
« Ostatnia zmiana: Października 14, 2014, 07:11:29 wysłana przez lukasz_s »
SPZP "Skarb"

Offline M14

  • Gadatliwy
  • ****
  • Wiadomości: 97
    • Zobacz profil
Odp: [Police] Firma Maskow & Maass
« Odpowiedź #19 dnia: Października 14, 2014, 16:41:20 »
Cytat: M14 w Październik 11, 2014, 17:03:08
" MASKOW & MAASS " podająca w reklamach "adres" Stettin - Politz Bollwerk 2


"Wnuczka" właściciela firmy Maskow & Maass...
wspominała że na podstawie informacji od rodziców firma mogła się mieścić przy byłej ulicy Freistrasse
obecnie Drzymały.
Tu mamy rozbieżność.




Trochę rozbieżności może być bo po prawie 70 latach trudno pamiętać wszystkie szczegóły i adresy.
Faktem natomiast jest że była ulica Freistrasse dochodziła prawie do brzegu Łarpi i w tej okolicy mógł być Bollwerk 2.
Osobną sprawą jest tłumaczenie- interpretacja określenia Bollwerk lub am Bollwerk /może to teren portowy,stoczniowy/              czasami wskazywane jako to samo miejsce /teren/.




Offline lukasz_s

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1386
    • Zobacz profil
Odp: [Police] Firma Maskow & Maass
« Odpowiedź #20 dnia: Października 14, 2014, 19:18:01 »
Położenie Bollwerk jest jasno określone w Adressbuchu. To ulica ograniczona Schanzendamm i łąkami. Kryteria takie spełniają zabudowania na prawym brzegu Łarpii.
Jeśli z kolei wierzyć opisowi położenia zakładu Schulza (wg Maronn), który miał znajdować się za mostem i w prawo, to miał on adres Schanzendamn.
Idąc więc przez most, ulicą Bruckenstrasse, w kierunku Schanzendamm i przeprawy promowej, po lewej mamy Bollwerk (wg Adressbucha, bo wg Maronn "Am Bollwerk), po lewej zabudowania z adresem Schanzendamm, choć sama ulica biegnie na wprost.
SPZP "Skarb"

Offline ak

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1211
    • Zobacz profil
Odp: [Police] Firma Maskow & Maass
« Odpowiedź #21 dnia: Października 14, 2014, 21:37:51 »
Gdzieś mamy literówkę- Carmesin nie
mógł założyć stoczni 7 lat przed swoim urodzeniem

Słuszna uwaga, chodziło o dziadka (wcześniej podałem dane ojca) -  Christian Friedrich Carmesin Birth 11. September 1811 in Pölitz Death 20. März 1880 in Pölitz.

Oryginalny tekst: Die von seinem Großvater gegründete Bootswerft bestand gerade einhundert Jahre (1845 - 1945), als er sie - von den Polen aus seiner Heimat vertrieben - verlassen musste.

I jeszcze jedna ciekawostka: Ernst Carmesin - Schrieb im Alter in Lassan kleine Geschichten aus seiner Vaterstadt Pölitz, sog. Vertellsel, in plattdeutscher Sprache; einige wurden in der Pommerschen Zeitung bzw. Stettiner Nachrichten veröffentlicht.
<*)))))>{

Offline ak

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1211
    • Zobacz profil
Odp: [Police] Firma Maskow & Maass
« Odpowiedź #22 dnia: Października 15, 2014, 23:12:23 »
Czy to ten sam budynek?
"Bootbauerai Ernst Carmesin"
<*)))))>{

Offline Validator

  • Wielka Gaduła
  • *******
  • Wiadomości: 846
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: [Police] Firma Maskow & Maass
« Odpowiedź #23 dnia: Października 16, 2014, 02:22:32 »
W nocy nadesłał mi list P.T. pan Jan Benedykt Koziński, autor książki "Przymuszeni z literą P". Wciąż krzepko się trzyma (91 lat), czyta nasze dyskusje na forum, a pamięć ma imponującą. Cytuję istotny dla tego wątku fragment.

"Łódź, dn.15.10.2014 r.


Wielce Szanowny Panie Janie!
Pragnienie, chęć i potrzebę napisania tego listu spowodowała między innymi wiadomość - zamieszczona w internecie, o tym, że:

- w okresie powojennym w Policach przy nadbrzeżu Łarpi funkcjonowała produkująca łodzie i barki firma „MASKOW & MASS”,
- czy jest możliwość zlokalizowania tego miejsca – lub ktoś ma informację na temat tej firmy,
- uzyskane odpowiedzi wykazały, iż są to sprawy dość trudne.

Myślę, że na ten temat mam pewne wiadomości, które pragnę Panu przekazać. Dotyczą one miejsca znajdującego się po prawej stronie mostu na Łarpi, zbudowanym na drodze prowadzącej od Rynku w Policach, ul. Goleniowska, w stronę Odry i „Lejka” i statku „ Bremerhaven”.
Przechodząc często tą drogą przez most (drewniany) nadal istniejący po remoncie, zwróciłem uwagę na znajdujące się po prawej stronie mostu, przy rzece obszerne pomieszczenie w ziemi, w którym znajdowały się resztki urządzenia (konstrukcje metalowe - koła zębate różnej wielkości ) służące, prawdopodobnie, do ręcznego zwodzenia mostu, podczas przepływu barek i jachtów z Łarpi do Odry. W czasie wojny urządzenia te były nieczynne. Może jeszcze znajdują się resztki tego urządzenia.
O takim przeznaczeniu tych urządzeń mówili Niemcy. Mówili również o tym, że obok znajdowała się stocznia budowy barek i jachtów.
Za moich czasów stocznia ta była zlikwidowana i nieczynna.
Czy są po niej jakieś ślady, tego nie wiem.

Śladem tego może być zdjęcie lotnicze panoramy Polic – zamieszczone na str. 75 książki „ Przymuszeni...” na którym w dole po lewej stronie, widnieje omawiany most. Po jego prawej stronie widoczne są zacumowane jachty. [Chodzi o zdjęcie umieszczone tu przez "ak" w poście z 12 października]
Stan ten może być lepiej widoczny na powiększonym zdjęciu.
W omawianym okresie, po lewej stronie mostu i rzece Łarpi, znajdował się port rzeczny do którego przypływały barki załadowane workami z cementem. Rozładowywane one były przez więźniów z obozu KZ Stutthof."
 
« Ostatnia zmiana: Października 16, 2014, 02:24:42 wysłana przez Validator »

Offline lukasz_s

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1386
    • Zobacz profil
Odp: [Police] Firma Maskow & Maass
« Odpowiedź #24 dnia: Października 16, 2014, 12:40:16 »
Okolice Brueckenstrasse przed budową i po wybudowaniu mostu zwodzonego (za K. Maronn).









« Ostatnia zmiana: Października 16, 2014, 12:42:11 wysłana przez lukasz_s »
SPZP "Skarb"

Offline lukasz_s

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1386
    • Zobacz profil
Odp: [Police] Firma Maskow & Maass
« Odpowiedź #25 dnia: Października 16, 2014, 18:29:10 »


Jesień 1944 r. Proszę zwrócić uwagę, że w okolicy mostu nie ma żurawia- powinien rzucać cień. W prawym dolnym rogu (północ) dobrze widoczne podwyższenie dla rurociągu, sławna "bramka" nad Łarpią.
SPZP "Skarb"

Offline Validator

  • Wielka Gaduła
  • *******
  • Wiadomości: 846
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: [Police] Firma Maskow & Maass
« Odpowiedź #26 dnia: Października 16, 2014, 22:38:43 »
Tyle cennej wiedzy. A nie przygotowałby któryś z Panów artykułu (nawet krótkiego) "Co wiemy o polickich stoczniach?", albo "Stocznie w międzywojennych Policach" lub coś podobnego? Gdyby chcieć zawęzić temat to: "Firmy Maskow & Maass i Carmesin - z dziejów polickiego szkutnictwa". Panowie: Rocznik nr 2 czeka na takie teksty!!!
Pozdrawiam - J. A. 

Offline lukasz_s

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1386
    • Zobacz profil
Odp: [Police] Firma Maskow & Maass
« Odpowiedź #27 dnia: Października 17, 2014, 00:49:05 »
To tak jeszcze dla porządku: wg Telefonliste z 1939 r. Petri miał warsztat przy Wieckstrasse. W AB 1943 Petri nie występuje (p. relacja J.B.K.- to ten nieczynny?). Pod 2 i 4 z kolei (AB 1943) widnieją rodziny rolników...Maskow i Maass (drugi adres Fischerstrasse 10- p. relacja wnuczki). Wszystko zaczyna pasować.
SPZP "Skarb"

Offline Validator

  • Wielka Gaduła
  • *******
  • Wiadomości: 846
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: [Police] Firma Maskow & Maass
« Odpowiedź #28 dnia: Października 17, 2014, 07:50:08 »
Skoro tak ("wszystko zaczyna pasować") - ponawiam, Panie Doktorze, zaproszenie do napisania artykułu. :)

Offline lukasz_s

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1386
    • Zobacz profil
Odp: [Police] Firma Maskow & Maass
« Odpowiedź #29 dnia: Października 17, 2014, 10:40:21 »
Chwilowo zakopałem się w "obozach". Wiedziałem, że będzie ciężko, ale żeby to miało ręce i nogi to chyba i pół roku nie wystarczy.
Może więc ak? Albo M14- w końcu wywołał temat, z pewnością ma jeszcze jakieś wiadomości od autochtonów.
SPZP "Skarb"