• Strona główna
  • Szukaj
    •  
  • Zaloguj się
    • Nazwa użytkownika: Hasło:
      Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Autor Wątek: [Police] Bremerhaven  (Przeczytany 10845 razy)

Offline Validator

  • Wielka Gaduła
  • *******
  • Wiadomości: 750
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
[Police] Bremerhaven
« Odpowiedź #15 dnia: Październik 28, 2011, 21:12:34 »
Wiedziałem, że zrozumiesz. Idę jeść "obiadokolację". Chyba pora. Jak nie zdążysz - odpowiem nad ranem.

Offline lukasz_s

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1376
    • Zobacz profil
[Police] Bremerhaven
« Odpowiedź #16 dnia: Październik 28, 2011, 21:18:33 »
Nie wiedzialiśmy o wizji lokalnej. Reszta by się zgadzała.
Ciekawe jaki to dystans licząc od rynku. 60 min. marszu to dla przeciętnego piechura  ok. 4 km.
I, czy nasz świadek pamięta "bramkę" tzn. podwyższenia dla rurociągu? Punkt bardzo charakterystyczny dla okolicy.
SPZP "Skarb"

Offline ak

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1198
    • Zobacz profil
[Police] Bremerhaven
« Odpowiedź #17 dnia: Październik 28, 2011, 21:21:54 »
Uzupełniłem wcześniejszy wpis o moje przypuszczeniach (kolor żółty) ta trasa bardziej mi pasuje.
Analizuję Twój opis, może do rana zdążę ;)

(statek był raczej zacumowany, nie zakotwiczony, zakotwiczony stałby na kotwicy)
<*)))))>{

Offline Validator

  • Wielka Gaduła
  • *******
  • Wiadomości: 750
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
[Police] Bremerhaven
« Odpowiedź #18 dnia: Październik 28, 2011, 22:48:19 »
Nie chcę dręczyć starszego pana ponad potrzebę. Nie chcę też go zirytować. Ustalmy, co się da, jakieś wątpliwości, w możliwie uczesanej formie przekażemy Kozińskiemu.

Offline ak

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1198
    • Zobacz profil
[Police] Bremerhaven
« Odpowiedź #19 dnia: Październik 28, 2011, 23:36:58 »
Cytat: "lukasz_s"
Reszta by się zgadzała.
czy wszystko
Cytuj (zaznaczone)
Po przejściu około 0,5 km szosę przecinał kanał wodny wybudowany i prowadzący wodę z Odry do fabryki.


O który kanał chodzi? Czy to kanał przed zlikwidowaną stacją CPN, czy obecny kanał ujęciowy, ale ten jest dalej jak 0,5 km i  wówczas nie dochodził do Odry.

Cytuj (zaznaczone)
By dojść do obozu „Bremerhaven” trzeba było przed mostkiem skręcić w prawo i zejść z szosy na polną drogę prowadzącą na statek.


Przed którym mostkiem, na drodze do Jasienicy były 3.

1.Tym przed byłą stacją CPN. Tu droga prowadzi do Łarpi. Za mostkiem (moja wersja) droga prowadzi do obecnego portu

2. Przed mostem na obecnym kanale ujęciowym, ten kanał nie dochodził wówczas do Odry (patrz zdjęcie 1079). Droga do rzeki wyglądała całkiem inaczej. Myślę, że autor pomylił tę obecn drogę (czy tu była wizja lokalna?) z drogą do obecnego portu przy Odrze.

3. Przed i za mostem na obecnym kanale portowym (wówczas był tam most) - nie dojdziemy wtedy do Odry. Drogę przecina poprzeczny kanał.

Jest możliwa inna wersja, istniała jakaś droga pmiędzy mostem przy byłej stacji CPN, a mostem na obecnym kanale ujęciowym, w stronę Odry. Ale ta droga i tak musiała by prowadzić w okolice Morskiego Portu w Policach. I tu gdzieś, może w tym małym kanale o którym wspominałeś, lokuję drugie miejsce postoju statku.

Chyba, że wcisneli go do Łarpi
<*)))))>{

Offline kokos126

  • Gaduła
  • ******
  • Wiadomości: 287
    • Zobacz profil
[Police] Bremerhaven
« Odpowiedź #20 dnia: Październik 30, 2011, 11:13:23 »
a ja tylko pozwole sobie napisać żebyście jeszcze tylko troszke poczekali i bedzie ksiażka wydana i wszystko się powyjaśnia ,ak, tak byla wizja lokalna.

Offline ak

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1198
    • Zobacz profil
[Police] Bremerhaven
« Odpowiedź #21 dnia: Październik 30, 2011, 13:41:35 »
kokos126, zgadza się, prywatnie wyjaśniliśmy wątpliwości. Teraz czekamy na inaugurację książki i ponowne spotkanie z jej autorem.
<*)))))>{

Offline Borisz

  • Gaduła
  • ******
  • Wiadomości: 464
    • Zobacz profil
[Police] Bremerhaven
« Odpowiedź #22 dnia: Październik 30, 2011, 18:53:49 »
Dorzucę nieco od siebie:
Wszystko dobrze, tylko kanał prowadzący do Hydrierwerke jest góra kilkadziesiąt metrów za ostatnimi zabudowaniami Polic, a nie ok. 0,5 km, a w sumie budynki były nawet za nim (i jest obecnie - warsztat na wysokości dawnego CPN).

Kanał ujęciowy jest z kolei za daleko - ponad 1 km za ostatnimi zabudowaniami Polic.
Za tym miejscem przemawia jednak jeden szczegół:

Cytat: "Validator"
Za mostkiem z lewej strony, po zejściu z szosy prowadziła droga do bramy obozu Pommernlager.


Do Pommernlagru stamtąd rzut kamieniem. Natomiast od pierwszego kanału daleko i średnio po drodze.

Offline ak

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1198
    • Zobacz profil
[Police] Bremerhaven
« Odpowiedź #23 dnia: Styczeń 11, 2012, 00:24:59 »
Przegladam książke "Z dziejów Polic" i jest tu mapka "Plan sytuacyjny obozów w Policach".

Komentarz do tej mapki jak i książki można znaleźć  w "Zabytki - zeszyt 5(13) maj 2008" J.A. Kłysa.
Autor pisze:a zaznaczony SS Bremerhaven ma dwie pozycje - przy przeprawie promowej i przy mniemanym terminalu rurociągu.
Nie wiem w którym roku powstała mapka, ale (pomijając wiele nieścisłości na planie) teraz już wiemy, że jednak statek stał w 2 miejscach.
<*)))))>{

Offline Borisz

  • Gaduła
  • ******
  • Wiadomości: 464
    • Zobacz profil
[Police] Bremerhaven
« Odpowiedź #24 dnia: Styczeń 11, 2012, 21:24:57 »
Cytat: "ak"
"Zabytki - zeszyt 5(13) maj 2008" J.A. Kłysa.


Tak przy okazji, gdzie można te opracowania aktualnie znaleźc? Bo ja szukałem i jakoś nigdzie nie ma (chocby na stronie magpolu).

Offline ak

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1198
    • Zobacz profil
[Police] Bremerhaven
« Odpowiedź #25 dnia: Styczeń 11, 2012, 22:03:37 »
<*)))))>{

Offline Borisz

  • Gaduła
  • ******
  • Wiadomości: 464
    • Zobacz profil
[Police] Bremerhaven
« Odpowiedź #26 dnia: Styczeń 13, 2012, 14:10:29 »
Ok, dzięki, widzę że są dostępne wszystkie numery.

Offline ak

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1198
    • Zobacz profil
[Police] Bremerhaven
« Odpowiedź #27 dnia: Styczeń 27, 2012, 21:30:45 »
Cytat: "kokos126"
a ja tylko pozwole sobie napisać żebyście jeszcze tylko troszke poczekali i bedzie ksiażka wydana i wszystko się powyjaśnia

 I już jest - http://forum.police.info.pl/viewtopic.php?t=9443
<*)))))>{

Offline lukasz_s

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1376
    • Zobacz profil
[Police] Bremerhaven
« Odpowiedź #28 dnia: Luty 05, 2012, 11:14:03 »
Cytat: "ak"

Przegladam książke "Z dziejów Polic" i jest tu mapka "Plan sytuacyjny obozów w Policach".
Sprawdzilem. Zeznania Ignacego Konkolewskiego, złozone w dn. 12.12.1966r. "w 1941r- jeszcze wtedy gdy przebywałem na robotach w Stettin Odermuende udawałem się często z rzeżnikiem Massmanem na drugą strone Odry po świnie. Widziałem wówczas zacumowany w odległości 200-300m od przeprawy promowej statek Bremerhaven"
SPZP "Skarb"

Offline Borisz

  • Gaduła
  • ******
  • Wiadomości: 464
    • Zobacz profil
Odp: [Police] Bremerhaven
« Odpowiedź #29 dnia: Listopad 08, 2014, 15:59:06 »
Przytaczam ponownie swoje uwagi i wątpliwości co do drugiej lokalizacji Bremerhaven. Przygotowałem je po ukazaniu się „Przymuszonych…”, ale nie mogłem się zebrać by wrzucić je na forum.
Widzę pewną nieścisłość między opisem pana Jana Kozińskiego, a jego interpretacją w terenie. A oto argumenty:
1. "Od rynku w Policach szło się szosą prowadzącą w stronę Jasienicy, mijało się ostatnie zabudowania, po prawej stronie rozpoczynały się pola uprawne i łąki. Po przejściu około 0,5 km szosę przecinał kanał wodny wybudowany i prowadzący wodę z Odry do fabryki".
Kanał ten nie jest 0,5 km za ostatnimi zabudowaniami, a zaledwie kilkadziesiąt metrów. Chyba że chodzi o odległośc między rynkiem a kanałem (z tekstu jasno to nie wynika), ale ta wynosi z kolei ponad 800 m.
2. "Przed mostkiem, z lewej strony, po zejściu z szosy prowadziła droga do bramy obozu Pommernlager"
Od pierwszego kanału (czerwona strzałka) jakoś nijak nie po drodze do Pommernlager (czarny kwadrat).
3. "Czas dojścia z rynku w Policach na statek wynosił ca 60 minut"
60 minut to 4-5 km pokonanej odległości. Trasa z rynku do sugerowanego miejsca wynosi "tylko" 3 km (zaznaczona na czerwono).

A gdyby jednak chodziło o drugi mostek? (niebieska strzałka)
1. Odległość od ostatnich zabudowań wynosi ponad 1 km. Odrzucając fakt, że Autor mógł źle zmierzyć (zapamiętać) odległość, to ten punkt akurat nie jest dowodem na sugerowaną przeze mnie lokalizację.
2. Od drugiego mostku do Pommernlager jest "rzut kamieniem" - tak więc drugi mostek dużo bardziej odpowiada opisowi.
3. Odległość z rynku - zaznaczona przeze mnie na niebiesko trasa wynosi 4,3 km - dużo bardziej odpowiada czasowi przejścia ok 1 godz. Jest co prawda trochę pokręcona, ale takie drogi da się dostrzec na zdjęciu.

Reasumując - nie twierdze z całą pewnością, że Autor się pomylił. Jednak upływ lat, znaczne zmiany w krajobrazie - powstanie infrastruktury Z.Ch., inna roślinność, brak odstojników jakie były w czasie wojny, inna nawierzchnia dróg (teraz betonowe płyty) - mogła doprowadzić do pomyłki w rozpoznaniu miejsca.



[IMG=http://imagizer.imageshack.us/v2/280x200q90/823/1025106651.jpg][/IMG]
« Ostatnia zmiana: Listopad 08, 2014, 16:04:23 wysłana przez Borisz »