• Strona główna
  • Szukaj
    •  
  • Zaloguj się
    • Nazwa użytkownika: Hasło:
      Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Autor Wątek: [Police] Bremerhaven  (Przeczytany 10615 razy)

Offline ak

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1172
    • Zobacz profil
[Police] Bremerhaven
« dnia: Październik 27, 2011, 19:57:30 »
Na spotkaniu w "Skarbie" p. Koziński wskazał pierwszą lokalizalizację statku-obozu "Bremerhaven". Zaznaczyłem na zdjęciu, nie pamiętam, rufą czy dziobem do  lądu.
Po tym jak zerwał się z cum, przecholowano go ... i tu musiałem na kilkanaście minut opuścić spotkanie. Czy ktoś pamięta w które miejsce przecholowano statek?



Na zdjęciach lotniczych z czerwca 1943 roku, nigdzie nie mogę zlokalizować tego statku.
<*)))))>{

Offline lukasz_s

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1352
    • Zobacz profil
[Police] Bremerhaven
« Odpowiedź #1 dnia: Październik 27, 2011, 20:35:59 »
Mówił, że w połowie między dzisiejszym portem a mijanką. tylko: "półwysep" czy linia brzegowa prosto  na płn od starej lokalizacji? Próbowałem nawet odtworzyć (zgodnie z książkowym opisem) drogę do II lokalizacji, ale mi nie wychodzi ;(
Patrząc na zdj. z 43r. w miejscu dzisiejszego portu były jakieś odstojniki, baseny (tak wygląda to na fotce).
SPZP "Skarb"

Offline ak

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1172
    • Zobacz profil
[Police] Bremerhaven
« Odpowiedź #2 dnia: Październik 27, 2011, 21:36:06 »
Zgadza się, jest tam jakiś "basen portowy" zaznaczyłem (poprawiłem) na zdjęciu.
Jest jedno ale, jest czerwiec 1943 r. i nie widzę tego statku na zdjęciach.
Nie był to mały statek, muszę poszukać jego dane, zanurzenie dł. itd.

<*)))))>{

Offline ak

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1172
    • Zobacz profil
[Police] Bremerhaven
« Odpowiedź #3 dnia: Październik 27, 2011, 23:00:36 »


Dane -wikipedia
Nazwa: pierwotna Reventazon, później SS Bremerhaven
Wymiary: Długość:około 122 metry, Szerokość:16 metrów
Pojemność: 5355 BRT
Max.Prędkość: około 13 węzłów
Silnik: Maszyna parowa potrójnego rozprężania o sile 4000 KM
Data założenia obozu: 19 marca 1940 r.
Likwidacja obozu: 1943 r.
Lokalizacja obozu: jeden z kanałów portu szczecińskiego - polickiego, Odra (Domiąża)
Komendant: Oskar Pust
Zastępca komendanta: Walter Schaffenberg
Więźniowie: Polacy, Rosjanie, Czesi, Francuzi


Okładka książki Henryka Mąki.
Tylko dlaczego na tej okładce widnieje jakiś transatlantyk?
Czy dane z wikipedi dotyczą "statku śmierci"?

<*)))))>{

Offline Validator

  • Wielka Gaduła
  • *******
  • Wiadomości: 693
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
[Police] Bremerhaven
« Odpowiedź #4 dnia: Październik 28, 2011, 05:08:07 »
Statek został przekotwiczony w październiku 1942 roku. Zatem w 1943 przy terminalu już go nie było.
Szukacie Panowie nie w tym miejscu, gdzie trzeba. Poszukajcie na końcu tej drogi wzdłuż kanału. Zrzut w załączeniu. A Mąkę sobie odpuśćcie.

http://img5.imageshack.us/img5/6190/statek001.jpg

Offline lukasz_s

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1352
    • Zobacz profil
[Police] Bremerhaven
« Odpowiedź #5 dnia: Październik 28, 2011, 10:27:32 »
Tak. My to wszystko wiemy. P. Koziński pokazał na mapie miejsce przekotwiczenia.

Tylko dlaczego na zdjęciu z czerwca '43 nie widać nigdzie Bremerhaven, skoro miał być w Policach do września '43r.?

Stąd nasz tok myślenia biegnie dość absurdalnie.

Mając na myśli "opis książkowy" nie chodzi mi o Mąkę.
SPZP "Skarb"

Offline Validator

  • Wielka Gaduła
  • *******
  • Wiadomości: 693
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
[Police] Bremerhaven
« Odpowiedź #6 dnia: Październik 28, 2011, 12:29:04 »
Poza możliwością wykonania zdjęcia w taki sposób (pod takim kątem), że obiekt zlał się z otoczeniem jest jeszcze kilka innych rozwiązań. Nawet chwilowe odpłynięcie z miejsca postoju na sygnał o możliwym nalocie. Ale pytanie podstawowe: mapka z wątpliwościami (znaki zapytania) nie obejmuje wskazanego miejsca na moim zrzucie. Tam też szukaliście?

Offline lukasz_s

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1352
    • Zobacz profil
[Police] Bremerhaven
« Odpowiedź #7 dnia: Październik 28, 2011, 12:37:02 »
Problem w tym, że żaden ze świadków nie wspominał nigdy o odcumowaniu na wypadek nalotu.
Co do zlania sie z otoczeniem- istnieje taka możliwość, ale obiekt 100m mimo wszystko dosć łatwo odróżnić od otoczenia.
Sądzę, że ak posługuje się tym zdjęciem, tylko, że w lepszej rozdzielczości:


SPZP "Skarb"

Offline Validator

  • Wielka Gaduła
  • *******
  • Wiadomości: 693
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
[Police] Bremerhaven
« Odpowiedź #8 dnia: Październik 28, 2011, 12:55:02 »
No to czekajmy aż "ak" coś napisze. I obejrzy wskazane miejsce. Bo na tym maleństwie to wszystko może być widać i nie widać.

Offline lukasz_s

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1352
    • Zobacz profil
[Police] Bremerhaven
« Odpowiedź #9 dnia: Październik 28, 2011, 15:56:56 »


Też "maleństwo", zrobione prostopadle, a nie "z kąta", jak poprzednie. Tu też nic.
SPZP "Skarb"

Offline ak

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1172
    • Zobacz profil
[Police] Bremerhaven
« Odpowiedź #10 dnia: Październik 28, 2011, 17:31:09 »
Cytat: "Validator"
Szukacie Panowie nie w tym miejscu, gdzie trzeba. Poszukajcie na końcu tej drogi wzdłuż kanału.


Na jakiej podstawie uważasz, że mamy szukać w miejscu wskazanym przez Ciebie?
Wskazane przez Ciebie miejsce - droga, kanał, obecny kanał ujęciowy, w tamtym czasie wyglądało inaczej niż obecnie. Nie istnieje obecny port.
Ale, sprawdziłem, tam też nie widać żadnego statku.
Prawdopodobnie gdzieś w datch jest błąd, tylko gdzie?

I rację ma lukasz_s, nie jest znany nam fakt przeholowywania statku na wypadek nalotów.
Zastanawi mnie jeszcze, czy statek był zasilany w energie elektryczną z zewnątrz, czy z własnych agregatów?
<*)))))>{

Offline lukasz_s

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1352
    • Zobacz profil
[Police] Bremerhaven
« Odpowiedź #11 dnia: Październik 28, 2011, 18:00:09 »
Na statku działała kotłownia; w niektórych relacjach opisywane jest to jako rodzaj stand-by'u na wypadek rozkazu odpłynięcia; inne podają fakt działania kotłowni jako krematorium (wierutna bzdura). Inne przekazy mówią z kolei, że był to statek bez napędu (demontaż silników), stąd potzreba holowania po zerwaniu sie z cumy. (?) Reasumując: energia elektryczna mogła być wytwarzana na statku.
Tu ukłon w stronę świadków (p. Janie prosże dopytać pana Jana ;) ).

@ak: P. Koziński opisuje drogę do Bremerhaven w II pozycji tak: drogą na Jasienicę, az za ostatnie zabudowania Polic, iść 500m, przed betonowym mostkiem przechodżacym nad kanałem w prawo. Generalnie kierunek  marszu i się zgadza. Tylko gdzie potem?
SPZP "Skarb"

Offline ak

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1172
    • Zobacz profil
[Police] Bremerhaven
« Odpowiedź #12 dnia: Październik 28, 2011, 20:46:59 »
Jak dla mnie to zgadza się tylko kierunek na Jasienicę.  Wg opisu (czerwony kolor) musieliby wcisnąć statek do Łarpi. Czy to możliwe?

Chyba, że opis jest nieścisły i droga wyglądała inaczej-kolor żółty.

<*)))))>{

Offline Validator

  • Wielka Gaduła
  • *******
  • Wiadomości: 693
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
[Police] Bremerhaven
« Odpowiedź #13 dnia: Październik 28, 2011, 20:49:30 »
@ak i do innych
Nie denerwuj się, bo tak mi jakoś wygląda, że Ty, człowiek zrównoważony, nieco się irytujesz.  Właściwie na moim miejscu powinien być "Beobachter". Ale nie może. Zablokował go jakiś "młotek", czy "tłuczek". Nie wiem, czy to nick, czy też ocena psychiki. Tłuczek? Ciekawa ocena. Aha już wiem. jakiś "Kafar". Rzeczywiście "tłuczek".

Ponieważ "Beo" nie mógł sam, to mnie poprosił o odpowiedź. Ale dyskusja się rozkręciła i musiałem go prosić o pomoc. Nie chciał, w końcu dał się ubłagać i odsłonił mi cytat z książki Kozińskiego. Skoro pozwolił - zacytuję.

"Do miejsca przekotwiczenia „Bremerhaven” (październik 1942 roku) prowadziła następująca droga. Od rynku w Policach szło się szosą prowadzącą w stronę Jasienicy, mijało się ostatnie zabudowanie, po prawej stronie szosy rozpoczynały się pola uprawne i łąki. Po przejściu około 0,5 km szosę przecinał kanał wodny wybudowany i prowadzący wodę z Odry do fabryki. Nad kanałem tym wybudowany był mostek betonowy. Za mostkiem z lewej strony, po zejściu z szosy prowadziła droga do bramy obozu Pommernlager.

By dojść do obozu „Bremerhaven” trzeba było przed mostkiem skręcić w prawo i zejść z szosy na polną drogę prowadzącą na statek. Czas dojścia z rynku w Policach na statek wynosił ca 60 minut. Statek „Bremerhaven” zakotwiczony był przy drewnianym pomoście ułożonym na łodziach.

Teren zakotwiczenia statku na lądzie, ogrodzony był siatką drucianą, z bramą wejściową, z drewnianym barakiem i pełniącym w nim służbę strażnikiem."

Jak widzisz - mam podstawy, aby szukać statku w miejscu, które wskazałem. To jest tak jednoznacznie opisane, że nie można mieć wątpliwości. Co więcej, "Beo" wyznał mi, że kiedy Koziński był (we wrześniu br.) w Policach - podjechał z nim do mniemanej drogi. Sędziwy autor bez problemu ją rozpoznał i wskazał, tylko dodał: ale nie skręcało się w stronę obecnego portu. Szło się przeciwnie. Do pomostu.

Wrzuciłeś istotne podejrzenie. Daty są pomylone. Owszem, to możliwe. Jeśli foto nie pochodzi z maja, ale np. z października 1943? Przykro mi, wszystko jasne. W tym momencie statku w Polickiem nie ma. A dlaczego taka pomyłka nie miałaby zaistnieć? Przecież RAF ma w zasobie tysiące fotografii. Kwartał w tę, kwartał w drugą stronę. W zasadzie nieistotne. Dla RAF, nie dla nas.

Offline ak

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1172
    • Zobacz profil
[Police] Bremerhaven
« Odpowiedź #14 dnia: Październik 28, 2011, 21:08:01 »
@Validator, nie denerwuję się i nie irytuję, oczekiwałem tylko podstawy do takiego twierdzenia. Może to źle zabrzmiało.
Zaraz przeanalizuję Twój opis.
<*)))))>{