Notice: Undefined index: tapatalk_body_hook in /home/klient.dhosting.pl/wipmedia2/forum/Sources/Load.php(2501) : eval()'d code on line 199
  • Strona główna
  • Szukaj
    •  
  • Zaloguj się
    • Nazwa użytkownika: Hasło:
      Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Autor Wątek: [Trzebież] Linia kolejowa Trzebież-Nowe Warpno  (Przeczytany 39348 razy)

Offline Validator

  • Wielka Gaduła
  • *******
  • Wiadomości: 846
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: [Trzebież] Linia kolejowa Trzebież-Nowe Warpno
« Odpowiedź #45 dnia: Sierpnia 14, 2016, 03:56:09 »
Moja wina. Wróciłem śmiertelnie zmęczony z Warpna, rzuciłem okiem na post i coś mi się ubrdało, że upatruje Pan w tej przecince linię kolejową. Proszę ten mój komentarz uważać za anulowany.
 
Niemniej mamy dwa stanowiska. Pana podejrzenie interpretujące przekaz na temat lotniska jako dowód na rozmiar czy rozmach makiety pod Zalesiem oraz informację, że tak ujmę, "ludową" o samym lotnisku, jako fakcie. Spójne wydaje się być jedno: w lesie był i w zasadzie jest, choć już dziś mocno zatarty, pas startowy. Czy jakoś użytkowany, czy tylko będący elementem makiety celem wprowadzenia w maliny rozpoznanie aliantów - chyba w tej chwili jeszcze przesądzić nie możemy. Tym bardziej że brakuje śladów bombardowań, które wydawałyby się nieuchronną konsekwencją rozpoznania istnienia takiego obiektu. Niemców stać było na wiele, może niedaleko od makiety stworzyli jednak dobrze zamaskowany pas startowy? Makieta musiała być podświetlana, zatem musiało istnieć jakieś zasilanie elektryczne, choćby za sprawą generatorów. Tymczasem w relacjach dotyczących lotniska pojawia się opis regularnych platform - zdaniem relacjonujących - służących do oświetlenia pasa światłem magnezjowym. Gdyby ów pas był elementem makiety -  byłby na stale podświetlany elektrycznie. Magnezję tłumaczy jedynie maskowanie. Oświetla się miejsce startu - lądowania, bardzo intensywnie, ale na krótką chwilę potrzebną do wykonania manewru.

A dlaczego ciągnę tę hipotezę? Już napisałem wyżej. Nie chce mi się wierzyć, że tak wielki i ważny zakład, jak Hydrierwerke, nota bene podejrzewany o jakieś związki z Peenemünde i wiele innych tajnych przedsięwzięć, był skazany wyłącznie na relatywnie powolny transport kolejowy, drogowy lub morski w ważnych okolicznościach. Komunikacja lotnicza, konkretnie możliwość wylądowania i startu samolotu w okolicach fabryki aż się prosi, jako logiczna konsekwencja jej znaczenia. Dodatkowym argumentem na rzecz posiadania tajnego lotniska jest powolna budowa lotniska w Mścięcinie. Przecież taka inwestycja nie była żadnym problemem. A z drugiej strony, jej podjęcie oznacza, że taka potrzeba była. Tylko, jeśli istniało jakieś tajne lotnisko (szumna nazwa, chodzi o tajny pas startowy), to inwestycja mścięcińska nie musiała być aż tak paląca. A później wiadomo było, że wojna jest przegrana, więc ją zarzucono.

Post Merge: Sierpnia 14, 2016, 04:14:59
I jeszcze jedno. Olgierd Waclawik, w przewodniku opracowanym na zlecenie Gminy Police (jest do pobrania na gminnej stronie, dział Turystyka),
podaje następującą informację pod hasłem Podbrzezie (mylnie zapisane: Pobrzezie). Chodzi o Neuhaus F. bei Falkenwalde, blisko Zalesia. Oto cytat:

PODBRZEZIE
W 1818 roku nad jeziorem  wybudowana została duża osada robotnicza.
Zbudowano tu smolarnię produkującą smołę i węgiel drzewny. W latach dwudziestych XX wieku budynki zostały rozebrane. Wytrzebiony z drzew teren w 1928 roku został przeznaczony na awaryjne lotnisko dla niemieckich samolotów bojowych. Wtedy też osuszono miejscowe jezioro. Obecnie jest tu gajówka i kilka domów mieszkalnych.

Nie wiem skąd autor zaczerpnął tę informację, niemniej jest ona jednoznaczna i o żadną makietę wtedy nie chodziło.
« Ostatnia zmiana: Sierpnia 14, 2016, 04:14:59 wysłana przez Validator »

Offline lukasz_s

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1386
    • Zobacz profil
Odp: [Trzebież] Linia kolejowa Trzebież-Nowe Warpno
« Odpowiedź #46 dnia: Sierpnia 14, 2016, 07:52:04 »
Ciekawe. Sprawdzam. Aczkolwiek w 1928 r. Niemcy nie mogły posiadać samolotów bojowych. Zakazane.
SPZP "Skarb"

Offline Validator

  • Wielka Gaduła
  • *******
  • Wiadomości: 846
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: [Trzebież] Linia kolejowa Trzebież-Nowe Warpno
« Odpowiedź #47 dnia: Sierpnia 14, 2016, 09:58:55 »
Może być pomyłka w dacie, cytowany przewodnik zawiera wiele nieścisłości. Bo rok 1938 byłby ze wszech miar pasujący.

Offline lukasz_s

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1386
    • Zobacz profil
Odp: [Trzebież] Linia kolejowa Trzebież-Nowe Warpno
« Odpowiedź #48 dnia: Sierpnia 14, 2016, 10:52:09 »
Messtischblatt. Zbiornik wodny/bagno na północ od Neuhaus jest.
Na zdjęciu lotniczym (23.06.43) -polana. Więc ziarno prawdy w tym doniesieniu może być. Pasa startowego nie widać. Czy mogła rzeczywiście (polana) pełnić rolę polowego, nieutwardzonego lotniska?






« Ostatnia zmiana: Sierpnia 14, 2016, 10:58:21 wysłana przez lukasz_s »
SPZP "Skarb"

Offline Validator

  • Wielka Gaduła
  • *******
  • Wiadomości: 846
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: [Trzebież] Linia kolejowa Trzebież-Nowe Warpno
« Odpowiedź #49 dnia: Sierpnia 14, 2016, 11:02:30 »
Pas startowy - jeśli był tajny - nie byłby zaznaczony. Hydrierwerke też na mapach nie ma. Technika powstawania wielu Messtischbattów polegała na nanoszeniu nowych elementów na wcześniejsze, bardzo rzetelne podkłady. A opisy lądowania np. polskich PZL-11 na równym polu znamy z literatury lotniczej. Np. Janusza Meissnera: Opowieść pod psem (a nawet pod dwoma).

Offline ak

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1211
    • Zobacz profil
Odp: [Trzebież] Linia kolejowa Trzebież-Nowe Warpno
« Odpowiedź #50 dnia: Sierpnia 14, 2016, 15:48:37 »
Magnezję tłumaczy jedynie maskowanie. Oświetla się miejsce startu - lądowania, bardzo intensywnie, ale na krótką chwilę potrzebną do wykonania manewru.
Oświetlanie pasa startowego magnezją! Niewiarygodne, ktoś spotkał się z takim sposobem, bo pierwszy raz słyszę.
<*)))))>{

Offline Validator

  • Wielka Gaduła
  • *******
  • Wiadomości: 846
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: [Trzebież] Linia kolejowa Trzebież-Nowe Warpno
« Odpowiedź #51 dnia: Sierpnia 14, 2016, 19:29:50 »
Nie wiem czy to była "magnezja" stosowana ongiś w fotografii. Tak określali źródło światła relacjonujący. Zapewne chodziło o jakiś rodzaj silnego światła chemicznego o dość krótkim czasie palenia (można to regulować doborem i proporcjami substancji). Może na bazie magnezji, może na bazie innych składników. O tym, że światło chemiczne i dziś jest wykorzystywane dla oświetlania celów wojskowych, tras narciarskich na stokach, obozowisk, punktów dowodzenia, punktów amunicyjnych, magazynów broni oraz innych elementów - przekonywać nie trzeba. Generalnie: wszędzie, gdzie nie ma innych źródeł oświetlenia. W trakcie wojny stosowano różne rodzaje flar, rac i innych sygnałów. Korzysta się z nich i dziś (bardzo rozbudowana dziedzina), co nie powinno dziwić ludzi przyzwyczajonych do eksploatacji akwenów wodnych.

Offline Validator

  • Wielka Gaduła
  • *******
  • Wiadomości: 846
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: [Trzebież] Linia kolejowa Trzebież-Nowe Warpno
« Odpowiedź #52 dnia: Sierpnia 18, 2016, 03:12:52 »
Nie lubię tematów nie zakończonych na jakimś możliwym w danej chwili etapie. Dlatego najpierw sięgnąłem do map satelitarnych Google, aby obejrzeć okolice Podbrzezia. Efekt - ciekawy.
https://www.dropbox.com/s/qx8tbwla5gade3j/Podbrzezie%20mapa.jpg?dl=0

Po przejechaniu 504 m w kierunku Dobieszczyna, licząc od drugiego domu w Podbrzeziu, z lewej strony mamy interesujące nas miejsce. Niżej zrzut z Google Earth.
https://www.dropbox.com/pri/get/lotnisko_mapka_1.jpg?_subject_uid=545260213&w=AADocvst6nDQJ_w2M8g_WoHyKkZ2Ky1WwHY340ka8CcQYg

Duża przestrzeń - ongiś polana - dziś, w części wschodniej, ściśle pokryta nasadzeniami, okolona dwiema drogami. Zwraca uwagę widoczna na zdjęciu satelitarnym regularna struktura lewej drogi. W terenie tego nie widać, droga jest piaszczysta, ale na załączonym zdjęciu jest regularna "drabinka" o długości ok. 600 metrów.

Jak to wygląda w terenie? Przedstawiam trzy zdjęcia wykonane 17 sierpnia br. Najpierw rozwidlenie dróg widoczne od szosy.
https://www.dropbox.com/s/ixwlbyjnmzy3sy0/0005.jpg?dl=0

Dalej widok ogólny, widziany od strony zachodniej (lewa droga, ta z tą "drabinką").
https://www.dropbox.com/s/s9dr4bfsrr8wl9m/0001.jpg?dl=0

Niżej inne ujęcie z tej samej strony.
https://www.dropbox.com/s/mlrm4wosba0nl1a/0003.jpg?dl=0

I zbliżenie, też od zachodu. Zgodnie z tym, co zapowiadali leśnicy, cały, długi (ok. 600 m) pas biegnący z północy na południe (czy, jak ktoś chce - odwrotnie), jest splantowany i gęsto pokryty nasadzeniami w różnym wieku. Od kilkuletnich, po około 15- 20-letnie drzewa.
https://www.dropbox.com/s/aty3d16tmqnnst0/0002.jpg?dl=0

Obszedłem całą tę przestrzeń, obydwiema drogami (ok. 1,5 km), aż do północnej ściany lasu. Żadnych śladów jakichś konstrukcji już w tej chwili nie ma, ale topografia rozległej polany odpowiada przekazom na temat lotniska (zob. przewodnik cytowany wyżej), co do jego lokalizacji i mojej informacji pozyskanej od leśników (przed rokiem 2008), że na terenie pasa startowego przewidywane są nasadzenia, co zlikwiduje wszystkie ślady przeszłości. I tak jest, ale ponieważ istnienie owego lotniska zdaje się być pewne - wskazane miejsce odpowiada doniesieniom. Uważam, że istotniejsze od samej lokalizacji jest stwierdzenie, że polowe lotnisko było i miało wystarczające parametry. Np. Junkersy potrzebowały do startu i lądowania niespełna 300 metrów. Tu jest prosta o długości blisko 600 metrów. Wystarczy. A szosą do Hydrierwerke ok. 15 km.
« Ostatnia zmiana: Sierpnia 18, 2016, 03:53:27 wysłana przez Validator »

Offline ak

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1211
    • Zobacz profil
Odp: [Trzebież] Linia kolejowa Trzebież-Nowe Warpno
« Odpowiedź #53 dnia: Sierpnia 20, 2016, 17:27:39 »
Pamiętać jednak należy, że w lesie za Tanowem, w kierunku Zalesia (z prawej strony szosy) było lotnisko wojskowe. Resztki infrastruktury istnieją do dziś i są leśnikom dobrze znane.
Lotnisko dla potrzeb Hydrierwerke było. W lesie, przed Zalesiem, z prawej strony jak się jedzie do Dobieszczyna od Tanowa.
Lotnisko, o którym piszę, to druga lub trzecia w prawo przecznica (w las, na wschód) za końcem Tanowa (licząc od parkingu przy mostku). Bodaj rewir 102, ale może coś plączę, bo dawno to badałem.
Na niebiesko zaznaczono Aalbach, na czerwono drogę w kier. Sonnenwald.
(mostek na Gunicy)
Wg moich (podanych już) informacji należałoby przeanalizować tę prostą długą, przecinkę z prawej strony, przed zaznaczonym punktem. Tam właśnie miał być pas startowy.
Po przejechaniu 504 m w kierunku Dobieszczyna, licząc od drugiego domu w Podbrzeziu, z lewej strony mamy interesujące nas miejsce.


Zaznacz na mapie gdzie miałoby być rzekome lotnisko, bo się pogubiłem.

<*)))))>{

Offline lukasz_s

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1386
    • Zobacz profil
Odp: [Trzebież] Linia kolejowa Trzebież-Nowe Warpno
« Odpowiedź #54 dnia: Sierpnia 20, 2016, 18:08:25 »
Jeśli coś miałoby tam być (lotnisko), powinno widnieć na mapach lotniczych. Nawet, jeżeli  funkcjonowało jako lotnisko polowe od 1938 r.

Fragment luft-navigationskarte-in-merkatorprojektion-blatt-deutschland-generalstab-der-luftwaffe.







A tu tzw. olex flieger navigationskarte z końca lat '30.




SPZP "Skarb"

Offline Validator

  • Wielka Gaduła
  • *******
  • Wiadomości: 846
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: [Trzebież] Linia kolejowa Trzebież-Nowe Warpno
« Odpowiedź #55 dnia: Sierpnia 20, 2016, 20:09:12 »
Spróbujmy raz jeszcze rzecz rozważyć. Najpierw przesłanki "za".
1. Informacja w przytoczonym , ogólnodostępnym przewodniku gminnym.
2. Informacje leśników - do ponownego sprawdzenia, ustalę raz jeszcze szczegóły, ale rozmawiałem z poważnymi ludźmi.
3. Informacje Darka - no przecież chyba nie majaczył.

Teraz dla "ak"

1. Kierując się przewodnikiem (ww.) korzystałem z Google Earth. Najpierw widok ogólny:

https://www.dropbox.com/s/p3v589sj8ml573e/ogolne1.jpg?dl=0

Są tu (w pobliżu Podbrzezia - Neuhaus) trzy możliwe miejsca, spełniające dwa warunki: "w pobliżu" i długość pasa. Wybrałem i opisałem środkowe. Dlaczego? Bo tylko na nim, na zdjęciu satelitarnym, widać jakąś strukturę, jak określiłem wyżej - podobną do drabinki. W realu tego nie widać, piasek i tylko piasek, ale to już prawie 80 lat, a może i więcej.

2. Ta struktura, w zbliżeniu wygląda tak:

https://www.dropbox.com/s/0q9cu815kfhifwe/wybrane1.jpg?dl=0

To miejsce oglądałem i opisałem. Ale, czy nie mogę się mylić i chodzi o miejsce B lub C? Mogę, ustalę to z leśnikami w nadchodzącym tygodniu. A teraz uwaga do postu lukas_s  Stwierdzenie słuszne, tylko jeśli większość spraw związanych z Hydrierwerke była spowita tajemnicą - takie tajne lotnisko, podobnie jak sama fabryka, nigdy by się nie znalazło na mapach. Niczego, co było związane z Hydrierwerke (Das Hydrierwerk, instalacje, terminal, zbiorniki, makiety, obozy itd.) na żadnej dostępnej mapie nie znajdziemy. Ani na szczegółowych planach. Nie znajdziemy też wieloosobowych schronów, szczelin plot. i innych konstrukcji. Dlaczego innym regułom miałby podlegać tak ważny obiekt, jak tajne lotnisko? 

Offline lukasz_s

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1386
    • Zobacz profil
Odp: [Trzebież] Linia kolejowa Trzebież-Nowe Warpno
« Odpowiedź #56 dnia: Sierpnia 20, 2016, 21:56:29 »

23.06.43
SPZP "Skarb"

Offline Validator

  • Wielka Gaduła
  • *******
  • Wiadomości: 846
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: [Trzebież] Linia kolejowa Trzebież-Nowe Warpno
« Odpowiedź #57 dnia: Sierpnia 20, 2016, 22:06:15 »
Też tak uważam, w poniedziałek wyślę mapkę satelitarną do Zalesia i poproszę o odpowiedź: o jakim miejscu leśnicy mówili, że było tam lotnisko. jak przesądza - a nie będzie to A - to trzeba dokładnie będzie obejrzeć B. Może w większej grupie, bo to rozległy teren.

Offline ak

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1211
    • Zobacz profil
Odp: [Trzebież] Linia kolejowa Trzebież-Nowe Warpno
« Odpowiedź #58 dnia: Sierpnia 21, 2016, 16:26:17 »
makietę Hydrierwerke w Zalesiu?
Pozostałości widoczne do dziś.


<*)))))>{

Offline lukasz_s

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1386
    • Zobacz profil
Odp: [Trzebież] Linia kolejowa Trzebież-Nowe Warpno
« Odpowiedź #59 dnia: Sierpnia 21, 2016, 18:15:26 »
"B" odpada ze względu na ukształtowanie terenu (p. niżej). "A" też nie jest najbardziej fortunną lokalizacją- w 1943 r. był tam gęsty las (chyba, że było coś później). Jeżeli, to należy brać pod uwagę obszar między A i B, czyli wysuszony (?) zbiornik wodny, tak jak podaje to gminny przewodnik. W obrazowaniu Lidar- jest płasko. Ale czy ten teren jest osuszony wpółcześnie? Czy to może być bagno etc.? Płaskie odwzorowanie w hipsometrii może wynikać właśnie z wypełnienia wodą.

SPZP "Skarb"