• Strona główna
  • Szukaj
    •  
  • Zaloguj się
    • Nazwa użytkownika: Hasło:
      Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Autor Wątek: [Police] Co wiemy o przeszłości miasta...  (Przeczytany 139192 razy)

Offline Borisz

  • Gaduła
  • ******
  • Wiadomości: 436
    • Zobacz profil
Odp: [Police] Co wiemy o przeszłości miasta...
« Odpowiedź #690 dnia: Kwiecień 18, 2017, 11:42:06 »
Dodam, że na przywołanym wcześniej planie z lutego 1943 brakuje kilku budynków stojących do dziś na ul. Bankowej i PCK, stąd wyprowadzam założenie, że w trakcie sporządzania planu mogła trwać ich budowa, dlatego nie zostały umieszczone na planie

Najwyraźniej tak. Albo w trakcie sporządzania planu w ogóle nie były planowane. Widocznie plany budowy osiedla później zrewidowano. Budynki w zachodniej części ul. Bankowej i PCK na zdjęciu z 1943 wydają się nowsze (świeży piasek dookoła?). Choć z drugiej strony między wydaniem planu a wykonaniem zdjęcia nie minęło dużo czasu. Wydaje się też, że Niemcy nie byli aż tak dokładni. Widać to na przykładzie Adressbuchów, gdy porówna się wykazywane ulicy i budynki ze stanem utrwalonym na zdjęciach lotniczych lub planach - także zdarzają się różnice.

Jedyne kształtem przypominające budynek coś, zaznaczyłem strzałką.

Łukasz, to na pewno jest jakiś barak czy szopa z czasów budowy osiedla. Za małe i za niskie na budynek.

Do zdjęcia w albumie odniosę się później, nie wydaje mi się natomiast, by w Policach do lat 60. zbudowano jakikolwiek nowy budynek. Tych niewykorzystanych, poniemieckich, było wystarczająco dużo.

Offline lukasz_s

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1334
    • Zobacz profil
Odp: [Police] Co wiemy o przeszłości miasta...
« Odpowiedź #691 dnia: Kwiecień 20, 2017, 07:23:11 »
Witam dyskutantów po Świętach. Chciałbym dzisiejszym postem poruszyć dwie sprawy dotyczące (pośrednio i bezpośrednio) obozów.
Pierwsza- bardziej ciekawostka. Natrafiłem ostatnio na ślad Richarda Manthe, ur. w Pölitz 20.02.1885 r., homoseksualisty, zamordowanego w Sachsenhausen 13.02.1942 r. Manthe mieszkał w Hamburgu i tam znajduje się, na starym mieście, poświęcona mu tablica. Do pierwszego KZ w Fuhlsbuttel trafił już w 1936 r. (!)







Ślady rodziny Manthe (dość popularne nazwisko w naszych okolicach) można odnaleźć w AB (pommernsdatenbank).






Druga sprawa nie daje mi spokoju. Liczne źródła traktujące o zagładzie Sinti i Romów donoszą, że taki obóz istniał w Pölitz już przed 2wś. Nie mogę odnaleźć źródła tej informacji (najwcześniesze opracowanie z 1998 r.). Mnie osobiście taka wzmianka znana jest z Bundesarchiv. I tylko tyle, żadnych szczegółów. W artykule w drugim roczniku dowodzę, że takim obozem dla Romów mógł być Hägerwelle (liczne relacje o osadzonych ze wszystkich lat istnienia obozu).
Ale przed wojną?










?
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 20, 2017, 07:37:28 wysłana przez lukasz_s »
SPZP "Skarb"

Offline Validator

  • Wielka Gaduła
  • *******
  • Wiadomości: 675
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: [Police] Co wiemy o przeszłości miasta...
« Odpowiedź #692 dnia: Kwiecień 20, 2017, 10:44:23 »
Sinti und Roma. To jest długi, złożony temat. Mocno niejasny w szczegółach, acz wg źródeł niemieckich istnienie takiego obozu w Policach było bezsporne. Ja natrafiłem najpierw na ślad źródłowy w sprawozdaniu z specjalnego programu badawczego: Deutschland ein Denkmal. Ein Forschungsauftrag 1996 bis ...
Bezpośredniego sprawozdania z badań w tej chwili już w sieci nie ma, ale jest coś lepszego: obszerna synteza pod adresem:

http://www.deutschland-ein-denkmal.de/ded/information/texts?textName=text-002

Po wrzuceniu w wyszukiwarkę (na stronie) >Pölitz< otrzymujemy listę 4 obozów: Außenlager, 2 x Hâgerwelle (mężczyźni i kobiety) oraz owego "Für Sinti und Roma".

Opócz tego polecam wrzucić w wyszukiwarkę główną (Google) przytoczony tytuł badań:
Deutschland ein Denkmal. Ein Forschungsauftrag 1996 bis ...

Wiele różnych źródeł, literatura na ten temat (Sinti und Roma) w języku niemieckim jest ogromna. Zbyt obszerna, aby ją przytaczać w tym poście. Polecam m.in. witrynę:
http://lernen-aus-der-geschichte.de/search/node/Sinti%20und%20Roma?nocache=1
Ogromny materiał

Jak na razie, z powodu chronicznego braku czasu, przestudiowałem ją tylko pobieżnie, ustalając niezbicie, że:

1. Zdaniem Niemców taki obóz w Policach na pewno istniał.
2. Był różny od 3 pozostałych uważanych za odmiany KZ, czyli Außenlager i dwóch rodzajów Hâgerwelle (dla kobiet i mężczyzn), miał własny numer katalogowy.
3. Gdzie był? - na razie nie doczytałem.

Nawiasem mówiąc Niemcy jako formy (odmiany) KZ wyróżniają tylko ww. cztery obozy.

Tyle "na szybko". Pozdrawiam serdecznie.

Offline lukasz_s

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1334
    • Zobacz profil
Odp: [Police] Co wiemy o przeszłości miasta...
« Odpowiedź #693 dnia: Kwiecień 20, 2017, 12:34:21 »
Dzięki, Panie Janie.
Źródłem dla "denkmal" było:
Sparing, Frank: Die Zigeunerlager. Entstehung, Charakter und Bedeutung eines Instruments zur Verfolgung von Sinti und Roma während des Nationalsozialismus, Paris 1996.
SPZP "Skarb"

Offline Borisz

  • Gaduła
  • ******
  • Wiadomości: 436
    • Zobacz profil
Odp: [Police] Co wiemy o przeszłości miasta...
« Odpowiedź #694 dnia: Kwiecień 20, 2017, 14:48:58 »
Póki co odnośnie zdjęcia z albumu na 70-lecie Polic.
-budynek widoczny z prawej strony to na pewno żaden z bloków mieszkalnych zbudowanych na Hauptsiedlung. Ten ma tylko parter i spadzisty dach, a te na Hauptsiedlung są o 1 kondygnację wyższe; żaden z budynków nie stał też tak blisko ulicy.
-perspektywa i odległość zdaje się świadczyć, że jest to ul. Piłsudskiego i, tak jak napisał Pan Grzegorz, na wysokości obecnego pomnika.
-jeśli tak, to budynek widoczny po prawej stronie zdjęcia byłby tym, który Łukasz wskazał na zdjęciu lotniczym. Nie ma tam jednak widocznego na zdjęciu w albumie baraku.

Wciąż pozostaje kwestia kiedy zbudowano rozbierany aktualnie barak po sklepie meblowym (o ile ten widoczny na zdjęciu to ten).

A może to jednak inna ulica? A jeśli tak, to jaka? Bankowa? Też nie, bo wtedy po lewej stronie widoczne byłyby bloki między Bankową a Piłsudskiego. Poza tym, tak jak mówiłem, widoczny na zdj. budynek jest za niski na Hauptsiedlung.

A może bardziej na północ, teren obecnych działek im. Reja? Nie odpowiada rodzaj zabudowy i raczej za blisko starych Polic.

Offline lukasz_s

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1334
    • Zobacz profil
Odp: [Police] Co wiemy o przeszłości miasta...
« Odpowiedź #695 dnia: Kwiecień 20, 2017, 21:24:21 »
Jeżeli odbudowano budynek zaznaczony strzałką, będzie tak, jak mówi Grzegorz.
SPZP "Skarb"

Offline ak

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1169
    • Zobacz profil
Odp: [Police] Co wiemy o przeszłości miasta...
« Odpowiedź #696 dnia: Maj 31, 2017, 22:03:39 »
Maria Boniecka 'Wydarzenia"  Wielki czwartek w Policach - 1978 r.
http://mab.budzynowski.info/polski/strona_glowna

Czy ktoś pamięta to wydarzenie?
<*)))))>{

Offline splinter

  • Gaduła
  • ******
  • Wiadomości: 323
    • Zobacz profil
Odp: [Police] Co wiemy o przeszłości miasta...
« Odpowiedź #697 dnia: Czerwiec 03, 2017, 15:55:19 »
Dziwaczna nowomowa tamtego okresu.
Czy rzeczywiście to wydarzenie miało miejsce w 1978 roku?
Nie pamiętam w 1978 roku bym widział wypalone kamienice na rynku w Policach.
Mowa kwiecista ubarwiona.

Dziś parę aukcji ze zdjęciami naszego miasta:
http://www.ebay.de/itm/7-Fotos-von-Politz-Pommern-Krs-Randow-Bez-Stettin-Strandbad-Soldaten-zu-Weih-/361995201596?hash=item5448986c3c:g:sG8AAOSww9xZLqrz&clk_rvr_id=1222684033447&rmvSB=true

Ramkę wyżej otwiera wyraz:Käufer...      reszta aukcji

Offline ak

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1169
    • Zobacz profil
Odp: [Police] Co wiemy o przeszłości miasta...
« Odpowiedź #698 dnia: Czerwiec 03, 2017, 21:25:32 »
Czy rzeczywiście to wydarzenie miało miejsce w 1978 roku?
Artykuł opublikowany w londyńskich "Wiadomościach", w 1978 gdy autorka była już na emigracji.

Więcej o autorce:

http://mab.budzynowski.info/polski/biografia
http://encyklopedia.szczecin.pl/wiki/Maria_Boniecka
<*)))))>{

Offline Borisz

  • Gaduła
  • ******
  • Wiadomości: 436
    • Zobacz profil
Odp: [Police] Co wiemy o przeszłości miasta...
« Odpowiedź #699 dnia: Czerwiec 07, 2017, 09:00:36 »
Obraz Polic mocno nieprawdziwy: "poniemecki kombinat ocalał bez większych zniszczeń" - oczywiście bzdura. Wypalone kamienice w rynku - na pewno przesada, choć stan wielu budynków mógł pozostawiać wiele do życzenia. Most nad torami  drodze do starych Polic - nic takiego nie było (raczej wiadukt z torami nad obecną ul. Piłsudskiego). "Potężne mury liczące sobie parę setek lat" o polickim kościele - raczej pomylone z kaplicą w rynku, a i tutaj opis nie do końca by się zgadzał.

Offline Validator

  • Wielka Gaduła
  • *******
  • Wiadomości: 675
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: [Police] Co wiemy o przeszłości miasta...
« Odpowiedź #700 dnia: Czerwiec 07, 2017, 10:32:16 »
Cały artykuł jest czystą fantastyką, nie wiadomo kiedy stworzoną, bo znamy datę publikacji (1978, 26 III - 2 IV)), co wskazuje na okres ciężkiej choroby autorki (zmarła 19 VI 1978), od 1965 na stałe mieszkającej w Australii. Wspomnienia, o ile są autentyczne, mogą pochodzić sprzed roku 1965 ale i w odniesieniu do tego czasu prawie nic się nie zgadza. Poza nieścisłościami podniesionymi przez "Borisza" nieprawdziwe są informacje na temat ówczesnego stanu kościoła, odbudowy kombinatu chemicznego na gruzach dawnej fabryki benzyny syntetycznej i pejzażu nędznych Polic. Z drugiej strony w tekście pojawiają się odwołania do "Towarzysza Gierka" (a to Polska dopiero po 1970) oraz do "Towarzysza Walaszka", który przestał być I sekretarzem KW PZPR 11 stycznia 1971 r.
Jeżeli tekst rzeczywiście jest autorstwa Marii Bonieckiej to musiał powstać na emigracji, a autorce pomieszały się daty, okoliczności, osoby i następstwo zdarzeń. Dla australijskich Polonusów mógł mieć wartość sentymentalną, dla badaczy dziejów Polic jest kompletną utopią.

PS W żadnym znanym mi spisie diecezjalnym (wykaz księży, wykaz księży zmarłych po roki 1972, wykaz wikariuszy przy kościele Królowej Korony Polskiej w Szczecinie) nazwisko ksiądz o personaliach Walery Marcinek nie występuje. W tej sytuacji podejrzewam, że cała opowieść jest zmyślona.

Post Merge: Czerwiec 07, 2017, 11:34:29
Sprawdziłem jeszcze w katalogu IPN. I tam Walery Marcinek nie występuje, a wg opisu - powinien.
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 07, 2017, 11:34:29 wysłana przez Validator »