• Strona główna
  • Szukaj
    •  
  • Zaloguj się
    • Nazwa użytkownika: Hasło:
      Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Autor Wątek: [Police] Co wiemy o przeszłości miasta...  (Przeczytany 160588 razy)

Offline lukasz_s

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1381
    • Zobacz profil
Odp: [Police] Co wiemy o przeszłości miasta...
« Odpowiedź #675 dnia: Marzec 10, 2017, 21:53:26 »


SPZP "Skarb"

Offline Validator

  • Wielka Gaduła
  • *******
  • Wiadomości: 773
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: [Police] Co wiemy o przeszłości miasta...
« Odpowiedź #676 dnia: Marzec 10, 2017, 23:22:58 »
Nie wiem, co się tam w moim poście porobiło, było dobrze. Nawiasem mówiąc fatalną właściwością tego forum jest krotki czas dostępu do postu. Udostępniam stronę:
http://magazyn-policki.prv.pl/historia/rynek/

Offline ak

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1200
    • Zobacz profil
Odp: [Police] Co wiemy o przeszłości miasta...
« Odpowiedź #677 dnia: Marzec 12, 2017, 12:09:33 »
Nie wiem, co się tam w moim poście porobiło, było dobrze.
Tak działa serwer na którym stoi strona MP. Kiedyś chciałem zaprezentować jakieś zdjęcie z Twojej strony i na początku było OK, ale po przeładowaniu, ukazała się reklama.

lukasz_s, Validator, teraz już nie ma wątpliwości, że pochód szedł ul. Woj. Polskiego obok obecnej biblioteki.
<*)))))>{

Offline forest1534

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 3
    • Zobacz profil
Odp: [Police] Co wiemy o przeszłości miasta...
« Odpowiedź #678 dnia: Marzec 15, 2017, 18:42:45 »
Witam
Przeczytałem wątek, bardzo ciekawy.
Jeśli chodzi o drzewo, które rosło na wjeździe na ulicę Wiejską z ulicy Kościuszki to był to dąb szypułkowy Fastigiata.  Został ścięty pod koniec lat osiemdziesiątych. Pamiętam jak zbierałem  żołędzie na plastykę. Pamiętam również jak wokół tego drzewa było mini rondo asfaltowe. Podobne dęby rosły na ścieżce z ulicy Kościuszki do "Starej szkoły". Pozostały pojedyncze sztuki.

Offline ak

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1200
    • Zobacz profil
Odp: [Police] Co wiemy o przeszłości miasta...
« Odpowiedź #679 dnia: Marzec 15, 2017, 19:44:29 »
na skrzyżowaniu rosła lipa (mogę to potwierdzić u kilku osób z mojej rodziny, mieszkającej w okolicy od lat 60.)
Jeśli chodzi o drzewo, które rosło na wjeździe na ulicę Wiejską z ulicy Kościuszki to był to dąb szypułkowy Fastigiata.  Został ścięty pod koniec lat osiemdziesiątych. Pamiętam jak zbierałem  żołędzie na plastykę.

I znowu wspomnienie przeciw wspomnieniu, ale teraz obaj Panowie mogą to skonfrontować. Jestem ciekaw tej konfrontacji, bo może to być ostateczne wyjaśnienie wątpliwości
<*)))))>{

Offline forest1534

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 3
    • Zobacz profil
Odp: [Police] Co wiemy o przeszłości miasta...
« Odpowiedź #680 dnia: Marzec 15, 2017, 20:09:52 »
Przez 25 lat mieszkałem na ul. Marii Konopnickiej  i przynajmniej 3 razy w tygodniu koło dębu przechodziłem.  Pytałem wczoraj ojca o to drzewo i kolegę, który mieszka 40 lat na ul Wiejskiej i też potwierdzili że tym drzewem był dąb. Ale oczywiście może konfrontacja będzie ciekawa.

Offline Ważniak

  • Moderator
  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 1632
  • Płeć: Mężczyzna
  • Subiektywnie obiektywny
    • Zobacz profil
Odp: [Police] Co wiemy o przeszłości miasta...
« Odpowiedź #681 dnia: Marzec 15, 2017, 20:24:49 »
Nie mogę nic skonfrontować, bo wspomnienia nie są moje. Pisałem o wspomnieniach członków mojej rodziny i rodziny mojej żony (ci mieszkali w bezpośrednim sąsiedztwie tegoż drzewa). Ja na drzewach się nie znam i osobiście go nie widziałem (z lat swojego dzieciństwa pamiętam tylko coś w rodzaju większej kępy trawy w tym miejscu.
Kto kijem walczy, ten wpada w mrowisko.

Offline Validator

  • Wielka Gaduła
  • *******
  • Wiadomości: 773
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: [Police] Co wiemy o przeszłości miasta...
« Odpowiedź #682 dnia: Marzec 16, 2017, 00:47:12 »
Niech Was bogi kochają... Sami naoczni świadkowie. Maronn - topola, forest1534 - dąb, ponoć zbierał żołędzie; krewni Ważniaka - lipa. Za chwilę pojawi się jakiś nowy świadek, który np. "na pewno" zbierał pod lipo-dębo-topolą kasztany i robił ludziki dla młodszej siostry. Gdyby nie Maronn - stawiałbym na dąb, ale może Maronn pisze o innej topoli, w pobliżu.

Offline grzegorz.ufniarz

  • Weteran
  • *********
  • Wiadomości: 1728
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
    • http://www.grzegorzufniarz.pl
Odp: [Police] Co wiemy o przeszłości miasta...
« Odpowiedź #683 dnia: Marzec 21, 2017, 11:50:15 »
Chciałbym Państwa prosić o weryfikację moich dociekań.

W albumie na 70-lecie Polic Pana Marszałka, na stronie 30 jest zdjęcie nr 3 opisane "Ul. Piłsudskiego. Z lewej strony widoczna wieża kościoła przy ul. Woj. Polskiego" - zdjęcie nie jest oznaczone datą ale z kontekstu wynika, że może pochodzić z polowy lat 50-tych.

Wydaje mi się, że zdjęcie jest zrobione mniej więcej na wysokości pomnika JP II, a na drugą stronę patrząc, budynku byłego żłobka i dziś powstającego budynku wielorodzinnego.

Moje dociekania, być może,  potwierdza widoczny na zdjęciu w oddali (w lewym dolnym rogu) parterowy barak, w którym kiedyś mieścił się jakiś zakład (Elektrobud, Elektrometal albo coś podobnego), a później sklep meblowy i słynny Pub Trzech. Dalej skrzyżowanie z ul. Siedlecką.

ale...

Na bliższym planie zdjęcia po prawej stronie wystaje zarys piętrowego budynku ze spadzistym dachem(takie jak Politze, Trestiny itd).

W artykule Pana Bartka Sitarza "Fabryczne osiedla" na stronie 43 I numeru Rocznika, jest plan tej części Politz z lutego 1943 roku. Na tym planie, w domniemanym miejscu zrobienia zdjęcia z albumu Pana Marszałka, nie ma oznaczonego żadnego zabudowania.
Ale na kolejnej stronie artykułu o osiedlach, jest zdjęcie lotnicze z czerwca 1943 roku przedstawiające Hauptsiedlung i we wskazanym przeze mnie miejscu dostrzegam coś, co może być plamą albo zarysem budynku stojącego dokładnie tam, gdzie wydaje mi się, zrobiono zdjęcie umieszczone w albumie.

Dodam, że na przywołanym wcześniej planie z lutego 1943 brakuje kilku budynków stojących do dziś na ul. Bankowej i PCK, stąd wyprowadzam założenie, że w trakcie sporządzania planu mogła trwać ich budowa, dlatego nie zostały umieszczone na planie(był przecież sporządzany wcześniej, niż data jego wydania), a widać je na zdjęciu lotniczym.

W związku z powyższym  będę wdzięczny za opinie:

- kiedy, mniej więcej, mógł być zbudowany barak, w którym mieścił się wspomniany wcześniej Elektrometal?
- czy według Państwa trafnie lokalizuję miejsce wykonania rzeczonej fotografii?


Pozdrawiam
« Ostatnia zmiana: Marzec 21, 2017, 11:52:43 wysłana przez grzegorz.ufniarz »

Offline Validator

  • Wielka Gaduła
  • *******
  • Wiadomości: 773
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: [Police] Co wiemy o przeszłości miasta...
« Odpowiedź #684 dnia: Marzec 21, 2017, 19:26:58 »
Sądzę (be żadnych poważnych dowodów), że zdjęcie wykonano z bliższej odległości od Wojska Polskiego niż pozycja za Siedlecką (pomnik JPII). Pracował standardowy aparat, gdyby tak było - możliwa ogniskowa +/- 50 mm (wg skali małoobrazkowej), choć raczej niepewne, że był to taki sprzęt, bo wówczas należał do rzadkich rozwiązań technicznych. Raczej mieszkowy Zeiss-Ikon, ogniskowa +/- 105 mm, format 6 x 9. Na moje wyczucie, z proponowanego przez Pana miejsca, obiekty w tle byłyby znacznie mniejsze. Przesunąłbym się w okolice Netto.   
« Ostatnia zmiana: Marzec 21, 2017, 19:28:49 wysłana przez Validator »

Offline lukasz_s

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1381
    • Zobacz profil
Odp: [Police] Co wiemy o przeszłości miasta...
« Odpowiedź #685 dnia: Marzec 22, 2017, 12:58:27 »
No to dorzucę coś od siebie.

Jedyne kształtem przypominające budynek coś, zaznaczyłem strzałką. Ale "Trestin" z dwuspadzistym dachem to to nie jest. Za niski. D- drzewa. Zapewne nie były wysokie. Po cieniu można poznać wysokość poszczególnych obiektów. Koniec lat '40.
Na tym zdjęciu nie ma tak dużego budynku, tak blisko głównej drogi.



Wg mnie albo zbudowano w latach '50 nowy budynek, który wyburzono i nie przetrwał do dziś, albo...zdjęcie jest źle podpisane. Jeśli tak, to gdzie je wykonano?
« Ostatnia zmiana: Marzec 22, 2017, 13:13:46 wysłana przez lukasz_s »
SPZP "Skarb"

Offline grzegorz.ufniarz

  • Weteran
  • *********
  • Wiadomości: 1728
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
    • http://www.grzegorzufniarz.pl
Odp: [Police] Co wiemy o przeszłości miasta...
« Odpowiedź #686 dnia: Marzec 27, 2017, 09:43:53 »
Udało mi się ustalić, że widoczna na zdjęciu z albumu 70-lecia parterowa budowla, to zakład fryzjerski Tryfona(od imienia właściciela zakładu). Zatem potwierdza się, że zdjęcie zrobiono na wysokości dzisiejszego pomnika JP II.

Nadal jednak tajemnicą jest fragment budynku po prawej stronie zdjęcia.
Być może jest to ruina domu zbudowanego w tamtym miejscu przed wojną, jednak dotąd nie znalazłem potwierdzenia dla tej spekulacji.

Dostałem obietnicę, że zostanę zapoznany z Panem, który jest na zdjęciu. Byc może od niego uzyskam informacje.

Offline Borisz

  • Gaduła
  • ******
  • Wiadomości: 449
    • Zobacz profil
Odp: [Police] Co wiemy o przeszłości miasta...
« Odpowiedź #687 dnia: Kwiecień 18, 2017, 11:42:06 »
Dodam, że na przywołanym wcześniej planie z lutego 1943 brakuje kilku budynków stojących do dziś na ul. Bankowej i PCK, stąd wyprowadzam założenie, że w trakcie sporządzania planu mogła trwać ich budowa, dlatego nie zostały umieszczone na planie

Najwyraźniej tak. Albo w trakcie sporządzania planu w ogóle nie były planowane. Widocznie plany budowy osiedla później zrewidowano. Budynki w zachodniej części ul. Bankowej i PCK na zdjęciu z 1943 wydają się nowsze (świeży piasek dookoła?). Choć z drugiej strony między wydaniem planu a wykonaniem zdjęcia nie minęło dużo czasu. Wydaje się też, że Niemcy nie byli aż tak dokładni. Widać to na przykładzie Adressbuchów, gdy porówna się wykazywane ulicy i budynki ze stanem utrwalonym na zdjęciach lotniczych lub planach - także zdarzają się różnice.

Jedyne kształtem przypominające budynek coś, zaznaczyłem strzałką.

Łukasz, to na pewno jest jakiś barak czy szopa z czasów budowy osiedla. Za małe i za niskie na budynek.

Do zdjęcia w albumie odniosę się później, nie wydaje mi się natomiast, by w Policach do lat 60. zbudowano jakikolwiek nowy budynek. Tych niewykorzystanych, poniemieckich, było wystarczająco dużo.

Offline lukasz_s

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1381
    • Zobacz profil
Odp: [Police] Co wiemy o przeszłości miasta...
« Odpowiedź #688 dnia: Kwiecień 20, 2017, 07:23:11 »
Witam dyskutantów po Świętach. Chciałbym dzisiejszym postem poruszyć dwie sprawy dotyczące (pośrednio i bezpośrednio) obozów.
Pierwsza- bardziej ciekawostka. Natrafiłem ostatnio na ślad Richarda Manthe, ur. w Pölitz 20.02.1885 r., homoseksualisty, zamordowanego w Sachsenhausen 13.02.1942 r. Manthe mieszkał w Hamburgu i tam znajduje się, na starym mieście, poświęcona mu tablica. Do pierwszego KZ w Fuhlsbuttel trafił już w 1936 r. (!)







Ślady rodziny Manthe (dość popularne nazwisko w naszych okolicach) można odnaleźć w AB (pommernsdatenbank).






Druga sprawa nie daje mi spokoju. Liczne źródła traktujące o zagładzie Sinti i Romów donoszą, że taki obóz istniał w Pölitz już przed 2wś. Nie mogę odnaleźć źródła tej informacji (najwcześniesze opracowanie z 1998 r.). Mnie osobiście taka wzmianka znana jest z Bundesarchiv. I tylko tyle, żadnych szczegółów. W artykule w drugim roczniku dowodzę, że takim obozem dla Romów mógł być Hägerwelle (liczne relacje o osadzonych ze wszystkich lat istnienia obozu).
Ale przed wojną?










?
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 20, 2017, 07:37:28 wysłana przez lukasz_s »
SPZP "Skarb"

Offline Validator

  • Wielka Gaduła
  • *******
  • Wiadomości: 773
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: [Police] Co wiemy o przeszłości miasta...
« Odpowiedź #689 dnia: Kwiecień 20, 2017, 10:44:23 »
Sinti und Roma. To jest długi, złożony temat. Mocno niejasny w szczegółach, acz wg źródeł niemieckich istnienie takiego obozu w Policach było bezsporne. Ja natrafiłem najpierw na ślad źródłowy w sprawozdaniu z specjalnego programu badawczego: Deutschland ein Denkmal. Ein Forschungsauftrag 1996 bis ...
Bezpośredniego sprawozdania z badań w tej chwili już w sieci nie ma, ale jest coś lepszego: obszerna synteza pod adresem:

http://www.deutschland-ein-denkmal.de/ded/information/texts?textName=text-002

Po wrzuceniu w wyszukiwarkę (na stronie) >Pölitz< otrzymujemy listę 4 obozów: Außenlager, 2 x Hâgerwelle (mężczyźni i kobiety) oraz owego "Für Sinti und Roma".

Opócz tego polecam wrzucić w wyszukiwarkę główną (Google) przytoczony tytuł badań:
Deutschland ein Denkmal. Ein Forschungsauftrag 1996 bis ...

Wiele różnych źródeł, literatura na ten temat (Sinti und Roma) w języku niemieckim jest ogromna. Zbyt obszerna, aby ją przytaczać w tym poście. Polecam m.in. witrynę:
http://lernen-aus-der-geschichte.de/search/node/Sinti%20und%20Roma?nocache=1
Ogromny materiał

Jak na razie, z powodu chronicznego braku czasu, przestudiowałem ją tylko pobieżnie, ustalając niezbicie, że:

1. Zdaniem Niemców taki obóz w Policach na pewno istniał.
2. Był różny od 3 pozostałych uważanych za odmiany KZ, czyli Außenlager i dwóch rodzajów Hâgerwelle (dla kobiet i mężczyzn), miał własny numer katalogowy.
3. Gdzie był? - na razie nie doczytałem.

Nawiasem mówiąc Niemcy jako formy (odmiany) KZ wyróżniają tylko ww. cztery obozy.

Tyle "na szybko". Pozdrawiam serdecznie.