• Strona główna
  • Szukaj
    •  
  • Zaloguj się
    • Nazwa użytkownika: Hasło:
      Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Pokaż wątki - ak

Strony: [1] 2 3 ... 6
1
Historia / [Trzebież] "Trzebież na starej pocztówce"
« dnia: Styczeń 14, 2018, 14:36:05  »
Na licytacji WOŚP można wygrać II wydanie albumu "Trzebież na starej pocztówce" (uzupełniony pocztówkami sąsiednich miejscowości) Wydany nakładem Gminy Police - Urząd Miejski w Policach
http://aukcje.wosp.org.pl/album-trzebiez-na-starej-pocztowce-i6017170




4
Historia / [Police] Kolej żelazna w regionie
« dnia: Maj 20, 2017, 15:28:56  »
(przeniesione z innego wątku)

ak - Tak przy okazji, kiedy rozpoczeto budowę tej lini od dworca Głównego (do Jasienicy) i kiedy otwarto dworzec (uruchomiono linię) w Policach i Jasienicy, bo dostępne materiały podają różne daty - 1898 i 1900 rok.

Validator -  nie wiem jakie materiały podają błędne daty. Źródła nie mają wątpliwości. 15 marca 1898 oddano do użytku pierwsze 11 km, odcinek Szczecin Główny - Szczecin Drzetowo. W parę miesięcy później, 1 października było gotowe kolejne 13 km wiodące do Polic, a 15 października 1898 uroczyście otwarto dworzec w Jasienicy.

ak - Te daty pojawiają się w wielu miejscach, jak sądzę powielają się na zasadzie kopiuj-wklej, niekiedy w różnych konfiguracjach.


   ?-?-?         Szczecin Główny
15-03-1898 Drzetowo  11 km
  1-10-1898   Police      13 km
15-10-1898 Jasienica     6 km


Odcinek Drzetowo-Jasienica - 19 km, wybudowano w ciągu 7 miesięcy (15.3.1898-15.10.1898) w tym wiele wiaduktów, przekopów, nasypów. Możliwe?
Nie znamy daty rozpoczęcia budowy tej trasy, dlatgo nie wiemy jak długo budowano odcinek Szcz. Gł - Drzetowo, a ta data jest bardzo istotna. Spotkałem się jednak z datą rozpoczęcia budowy - 1896. Jeśli potraktować tę datę poważnie, to cała trasa, 36 km Szczecin-Jasienica powstała w 2 lata - możliwe?
Pojawia się jednak inny rok zakończenia budowy trasy (oddania dworca do użytku?) w Jasienicy -1900 r. co wydłuża całą inwestycję do 3 lat. Rok 1900, rok otwarcia dworca w Policach (Jasienicy?) chyba Ty kiedyś podawałeś za K. Maronn.

Teraz o kilku różnych żródłach:
-W latach 1896-1898 zbudowano linię kolejową Szczecin Główny - Jasienica http://encyklopedia.szczecin.pl/wiki/Goc%C5%82aw

-1896 auch die Baugenehmigung.
Am 1. Oktober 1898 wurde der Abschnitt Stettin - Pölitz eröffnet,
im Jahre 1900 ging der Abschnitt Pölitz - Jasenitz in Betrieb. http://petrydetlef.beepworld.de/eisenbahn.htm

-Der Kreis Ueckermünde bis 1945: ein pommersches Heimatbuch  Manfred Vollack


Validator - Sprawdziłem, w miarę możliwości. Maronn podaje (w Kronice miasta) rok 1900 jako uruchomienie linii do Jasienicy. Detlef Petry w zasadzie pisze to samo, rozszerzając informację o datę wydania pozwolenia budowlanego (1896). Ale skądś się wzięły szczegółowe daty z roku 1898, powtarzane w licznych opracowaniach, w tym również względnie specjalistycznych, bo kolejowych. Znaki zapytania dotyczą tylko Jasienicy.
Być może były dwa momenty: doprowadzenie torów i to była jesień 1998 oraz oddanie linii do codziennej eksploatacji, co rzeczywiście mogło nastąpić w niespełna dwa lata później. Tak to jakby ujmuje Detlef Petry.
Nie znam się na arkanach budowy linii kolejowej, niemniej wyobrażam sobie, że od samego początku planowano odcinek Szczecin - Jasienica. Odcinek z Drzetowa do Polic był trudny do wykonania, ale niezbyt długi (ok. 5 km) i prosty tor z Polic do Jasienicy już w tej proporcji nie przysparzał znaczniejszych kłopotów.
Potrzebne były, w różnych konfiguracjach: wykop i nasyp. Wiadukt nad dzisiejszą Kuźnicką zbudowano dopiero podczas budowy bocznic dla Hydrierwerke. Potem ten węzeł ponownie zmieniono, w trakcie budowy obecnych Zakładów.
Ale chodzi tylko o daty. Jest całkiem możliwe, że zgodnie z ogólnym planem, prace projektowane od roku 1896 zrealizowano - jeśli chodzi o kompletną linię nadającą się do użytku (z dworcem i pozostałą infrastrukturą), w przypadku Polic - w marcu 1898, natomiast tor cały czas kładziono dalej i rzeczywiście do Jasienicy (właściwie do Duchow) pociąg mógł dojechać już w październiku tego samego roku. Natomiast budowa jasienickiego dworca, mimo że to był ten sam projekt, co w Policach, mogła pociągnąć się jeszcze z półtora roku (zwłaszcza, jeśli elementem całego projektu było również uruchomienie hotelu przy Dworcowej) i wtedy, jak pisze Detlef Petry: "im Jahre 1900 ging der Abschnitt Pölitz - Jasenitz in Betrieb".
PS Jeszcze jedno. Wiemy (Petry), że w roku 1896 wydano pozwolenie budowlane. Ale nie wiemy na jak długi odcinek kończący się w Policach. Całkiem możliwe, a nawet bardzo prawdopodobne, że większa część trasy nadodrzańskiej, ta wzdłuż zakładów przemysłowych, powstała znacznie wcześniej odcinek do Polic był już tylko jej przedłużeniem.

5
Historia / [Ogólne] Co nam zostało po Słowianach?
« dnia: Styczeń 26, 2017, 22:52:13  »

Ostatnio w Szczecinie miałem okazję uczestniczyć w -  "Trzecie z kolei spotkanie - już we wtorek (24 stycznia) o godz. 18 - będzie przebiegać pod hasłem „Co nam zostało po Słowianach”. A jego tematem ma być słowiańskie dziedzictwo Pomorza. Czy jest ono tylko mitem, którym podbudowywaliśmy po wojnie swoje prawa do Ziem Zachodnich, czy rzeczywistością historyczną i kulturową której kontynuacją jesteśmy my właśnie? Czy powinniśmy się więc powoływać na powinowactwo z przeszłością Stettina czy może raczej na związki z tradycją Trygława i pierwszych Gryfitów?"
Jak by ten temat przenieść na nasz, policki teren, to co nam zostało po Słowianach?
Język, kultura, nazwy fizjograficzne, religia..., czy tylko grodzisko w Mścięcinie?

6
Historia / [okolice Nowego Warpna] Mapy szwedzkie
« dnia: Październik 10, 2016, 00:23:39  »

Przeglądając stare mapy szwedzkie z ok. 1696-1698 r. na Jeziorze Nowowarpieńskim w okolicach Rieth i wyspy Riether Werder zauważyłem bardzo ciekawe oznaczenia (dla mnie sensacyjne). Są to oznaczenia pułapek-zagrody (niem. Fischzaun) na ryby.
Jest to pierwowzór obecnych żaków (niem. Reuse). Na mapie widoczne są już rozbudowane zestawy wielopułapkowe, podobne do obecnych zestawów żakowych. Pierwsze tego typu pułapki były budowane z kamieni, później z plecionych z wikliny płotków i w końcu z płótna sieciowego. Obecnie już bardzo rzadko stosowane, zastąpiły je znane (chyba) wszystkim żaki. Z czego były montowane zaznaczone na mapie pułapki? Wg mnie były to na stałe postawione pułapki z plecionej wikliny, a nie z sieci. Ówczesne sieci z przędzy lnianej czy konopnej były bardzo nietrwałe.
Zastanawia mnie dlaczego takich "sieci" nie zaznaczono na mapach z Nowego Warpna czy Trzebieży? Nie było ich, czy raczej ustawiano je na wodach stojących? Dlaczego autor mapy zaznaczył raczej mało znaczący szczegół, czyżby ze względu na podatki?















7
Historia / [Ogólne] Geschichte der Juden in Pommern
« dnia: Październik 05, 2016, 22:45:48  »
Czy ktoś ma dostęp do Geschichte der Juden in Pommern Wolfgang Wilhelmus

9
Historia / [Ogólny] Poszukiwany Adressbuch
« dnia: Kwiecień 19, 2016, 10:05:01  »
Kto ma dostęp lub wie gdzie znaleźć Deutsches Reichs-Adressbuch für Industrie, Gewerbe, Handel. Ausgabe 1937. Provinz Pommern.

11
Historia / [Ogólne] Walentynki
« dnia: Luty 14, 2016, 19:44:30  »
100 lat temu obchodzono Noc Kupały, a na św. Walentego stosowano takie antidotum ;)
https://pl.wikipedia.org/wiki/Noc_Kupa%C5%82y





12
Historia / [Trzebież] Ziegenort - wspomnienia Elli Schmidt
« dnia: Styczeń 14, 2016, 18:57:09  »
Fragment książki Elli Schmidt "EINE VON VIELEN" w tłumaczeniu Michała Olszewskiego. (Panie Michale dziękuję za tłumaczenie)


Życie na wsi
   Urodziłam się w 1914 w pomorskiej wsi Ziegenort nad zalewem w powiecie Ueckermünde. Byłam starszą z dwóch dziewczynek. Moja siostra urodziła się w 1918, była więc o cztery lata młodsza. Ojciec był marynarzem, matka jako najstarsza z dziesięciorga dzieci pracowała na gospodarstwie. Tak więc mieliśmy wprawdzie mieszkanie w Ziegenort,...


Całość do pobrania https://www.dropbox.com/s/udp0sy10w0z9e8n/Elli%20Schmidt.pdf?dl=0



13
Historia / [Tatynia] Zabudowa gospodarstwa rolnego
« dnia: Styczeń 10, 2016, 14:00:55  »


Ze strony hagen-tatynia.de
Typowa(?) zabudowa gospodarstwa rolnego rozmieszczonego po czworoboku. Budynek mieszkalny, po bokach stajnia-obora, naprzeciw pomieszczenia gospodarskie na maszyny, wozy rolnicze, świniarnia, a na wprost stodoła.
Tu widać, od lewej stodoła, obora-stajnia i fragment budynku mieszkalnego, a w głębi budynek gospodarczy.


14
Historia / [Police] Wiatraki
« dnia: Październik 16, 2015, 22:08:18  »
Gdzie mógł stać ostatni koźlak w Policach?



15
Historia / [Police] Pionierskie Początki
« dnia: Wrzesień 27, 2015, 21:33:42  »
Pionierskie Początki



Strony: [1] 2 3 ... 6