Nie znam się na szczegółach technicznych omawianych urządzeń, ale zdaje się, że obaj Panowie zgadzacie się co do jednego. Przedmiotem pomiaru (wszystko jedno jak dokonywanego, badanie prędkości kół, czy użycie GPS) jest prędkość radiowozu lub, co gorsza, samochodu nieoznakowanego. Taki sposób pomiaru potwierdzają wszystkie znane mi artykuły na ten temat, a jest ich wiele.
Wynikają stąd bardzo istotne konsekwencje. Zarówno techniczne, jak i, co ważniejsze, prawne.
Od strony technicznej bardzo łatwo jest uzasadnić podejrzenie występowania nadużyć, zwłaszcza kiedy mamy do czynienia z krótkim odcinkiem, na którym wykonywany jest pomiar. Bo przecież aby "dojść" do potencjalnego sprawcy wykroczenia - trzeba przyspieszyć, co przy dużej mocy policyjnego silnika owocuje chwilowym, znaczącym wzrostem prędkości. Jeżeli w odpowiednim momencie "wytnie" się pomiarowe 100 metrów - to przekroczenie dopuszczalnej prędkości o np. 20 km - bardzo łatwo symulować. Zwłaszcza na nieco dłuższej prostej.
Mnie już od dawna frapowało pytanie: dlaczego policka vectra grasuje głównie w Trzeszczynie. Na innych trasach zwykle stoi w krzakach i korzysta z pomiarów stacjonarnych. Chociaż np. dopuszczalne prędkości w wielu innych miejscowościach są notorycznie przekraczane.