Notice: Undefined index: tapatalk_body_hook in /home/klient.dhosting.pl/wipmedia2/forum/Sources/Load.php(2501) : eval()'d code on line 199
  • Strona główna
  • Szukaj
    •  
  • Zaloguj się
    • Nazwa użytkownika: Hasło:
      Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Autor Wątek: [Police] Zdjęcia z nalotu 26/27.10.1940 roku  (Przeczytany 40088 razy)

Offline Validator

  • Wielka Gaduła
  • *******
  • Wiadomości: 846
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
[Police] Zdjęcia z nalotu 26/27.10.1940 roku
« Odpowiedź #30 dnia: Maja 08, 2012, 19:27:43 »
Niemcy są logiczni i pragmatyczni. Nadto dysponowali wręcz nieograniczonym zespołem robotników, tanich, bo więźniów i przymusowych. Nie wierzę, że nie mogliby synchronicznie wykonać 4 budowli typu Hochbunker. Przypuszczam, że strażnica jest obiektem jedynym w swoim rodzaju i stanowiła centrum ochrony jakiegoś ważnego terenu. Prawdopodobnie swoje funkcje bojowe łączyła z praktycznymi - np. trafostacja.
Horst Berg, w trakcie II wojny uczeń i pracownik Hydrierwerke, ostatecznie przyznał (w roku 2006), że w rejonie strażnicy był teren wydzielony, niedostępny dla zwykłych pracowników.
To samo powiedział J. B. Koziński w roku 2011.
Informację potwierdzałoby podwójne ogrodzenie oraz ulokowanie tu Splitterschutzzelle. Kilka się zachowało, jeden (narożny) ukradziono. Ale był, mam zdjęcia.
Sumując: Dominiku, tajemnicy strażnicy chyba się nie da tak prosto wyjaśnić, jak proponujesz...

Offline ak

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1211
    • Zobacz profil
[Police] Zdjęcia z nalotu 26/27.10.1940 roku
« Odpowiedź #31 dnia: Maja 08, 2012, 22:46:38 »
Cytat: "lukasz_s"
o kolizji parowca Politz też coś się znajdzie...
Faktycznie jest "sztimer" jak mawia moja mama.
<*)))))>{

Offline lukasz_s

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1386
    • Zobacz profil
[Police] Zdjęcia z nalotu 26/27.10.1940 roku
« Odpowiedź #32 dnia: Maja 08, 2012, 23:38:57 »
Czytam sobie te notatki prasowe i nasuwa mi się jedna myśl: zachodnia opinia publiczna była informowana o każdym nalocie na fabrykę!
SPZP "Skarb"

Offline jakub_m

  • Gaduła
  • ******
  • Wiadomości: 280
    • Zobacz profil
[Police] Zdjęcia z nalotu 26/27.10.1940 roku
« Odpowiedź #33 dnia: Maja 09, 2012, 18:45:02 »
Cytat: "lukasz_s"
Czytam sobie te notatki prasowe i nasuwa mi się jedna myśl: zachodnia opinia publiczna była informowana o każdym nalocie na fabrykę!


Ba, nawet nie zachodnia, tylko głęboko... wschodnia. To jest przecież prasa australijska :]

Przeglądarka rewelacyjna, nasze systemy cyfrowe nie umywają się do tego. Bez instalowania wtyczek i programów mamy tu co chcemy.Zeskanowana prasa, obok tekst podany literalnie, kopiować i cytować, bez przepisywania, a na dodatek wygenerować sobie można pdfa, który proszę bardzo, załaduje jeszcze w nagłówku źródło.

Łukaszu, masz pewnie sporo czasu, przeczytaj to proszę w naszym imieniu i streść co możesz :-)

Offline lukasz_s

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1386
    • Zobacz profil
[Police] Zdjęcia z nalotu 26/27.10.1940 roku
« Odpowiedź #34 dnia: Maja 09, 2012, 22:12:28 »
Daty dotyczą notek prasowych.

02.09.1939. Prasa donosi o fabryce benzyny syntetycznej, która pracę zacznie w następnym roku. Jest zdjęcie- przedruk z Pommersche Zeitung z widokiem na Kammerstrasse w budowie i zbiorniki.

05.09.1940 pierwszy nalot podczas bitwy o Anglię o ważnym znaczeniu propagandowym dla Brytyjczyków. Police były najdalej wysuniętym na wschód celem (1200- 1300 mil). Relacje o trafieniu zbiorników i zburzeniu kominów fabrycznych, 15 pożarów, widocznych  z 70 mil. Było więc czym się chwalić. Nocne bombardowanie.
17.10.1940. Samoloty schodzą w świetle księżyca na 4000 stóp. Nie potrzeba flar. Widoczność jest dobra. Duże zniszczenia i pożary widoczne z 80 mil. Trafiono przecież fabrykę produkującą milion ton paliw rocznie.
28.10.1940.  atakowano m.in. Police.
29.11.1940. Hydrierwerke + Vulcan
19.01.1941. Do tego czasu Hydrierwerke zaatakowano 6 razy.
25.04.1941.  Brytyjczycy przekonani są, że na tyle osłabili produkcję benzyny, że Niemcy ruszą na Sowietów aby podbić Baku ;)

Potem cisza do 29 maja '44r., czyli początku ofensywy  8 armii powietrznej.

30.05.1944 Wielki skoordynowany dzienny atak na wiele celów. Nad Policami wykonano zdjęcia świetnej jakości. Słupy dymu sięgają 10 tys stóp.
20.06.1944 atak Liberatorów. 47 bombowców i 7 myśliwców nie wróciło do bazy. Silna obron p/lot. Straty Niemców 41 maszyn w powietrzu i 13 na ziemi z liczby ok 60- 75 potwierdzonych kontaktów.
26.08.1944. krótka notka, że atak się odbył.
09.10.1944. Największa flota w historii- 1400-1500 bombowców eskortowanych przez 800-900 myśliwców atakuje wiele obiektów, m.in. Police.
23.12.1944 Australijskie Lancastery dewastują Police.
15.01.1945 Lancastery nad Hydrierwerke. Ok. 1000 maszyn.
10.02. 1945 Dwa oddzielne ataki. Radziecka ofensywa jest blisko a Niemcy chcą wycisnąć z fabryki ile się da.

30.04.1946 Rosjanie trzymają Polaków w szachu nie wpuszczając na teren od Szczecina po Trzebież. Rozmontowują, pakują i wywożą Hydrierwerke. Chrześcijańska demokracja Meklemburgii Pomorza Przedniego protestuje w kwaterach aliantów i Rosjan przeciw osadnictwu polskiemu. Szczególnie przeciwstawiają się zajęciu wyspy Uznam.

Później dużo epitafiów i wspomnień dwudziestoparoletnich  lotników.
SPZP "Skarb"

Offline jakub_m

  • Gaduła
  • ******
  • Wiadomości: 280
    • Zobacz profil
[Police] Zdjęcia z nalotu 26/27.10.1940 roku
« Odpowiedź #35 dnia: Maja 10, 2012, 11:23:32 »
A propos wieży - artykuł sprzed lat: http://fabryka.wp24.pl/?sr=!czytaj&id=356&dz=info&x=13&pocz=15&gr=5 W moim mniemaniu wartownia miała na celu chronić obszar zbiorników, przysypana wraz z nimi ziemią służyła obserwacji poziomej (nie stanowiła punktu opl). Bodajże od strony zbiorników ma więcej otworów (2) jak np. od północnej (1). Może chodziło tu o obronę przed potencjalnymi dywersantami? Tak czy inaczej ciekawy obiekt, bo jedyny w swoim rodzaju w Policach z racji na czynną, a nie bierną rolę. Jajka i małe bunkry to dość mierna ochrona przed przeciwnikiem, a tu mamy obiekt pełną gębą.

Offline lukasz_s

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1386
    • Zobacz profil
[Police] Zdjęcia z nalotu 26/27.10.1940 roku
« Odpowiedź #36 dnia: Czerwca 07, 2012, 22:08:21 »
SPZP "Skarb"

Offline jakub_m

  • Gaduła
  • ******
  • Wiadomości: 280
    • Zobacz profil
[Police] Zdjęcia z nalotu 26/27.10.1940 roku
« Odpowiedź #37 dnia: Czerwca 08, 2012, 10:14:45 »
Cytat: "lukasz_s"
Nocne i dzienne bombardowanie fabryki


Łukasz, zamieściłeś wycinek większej całości, czy to kompletny materiał?

Offline lukasz_s

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1386
    • Zobacz profil
[Police] Zdjęcia z nalotu 26/27.10.1940 roku
« Odpowiedź #38 dnia: Czerwca 08, 2012, 12:50:52 »
W obu przypadkacg fragmenty. Nocne bombardowanie mam na jednym filmiku z bombardowaniem bazy u-bootów w Holandii, całość 4 minuty. Dzienny nalot- to fragment trwajacych 40min kronik 8 armii powietrznej.
SPZP "Skarb"

Offline lukasz_s

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1386
    • Zobacz profil
[Police] Zdjęcia z nalotu 26/27.10.1940 roku
« Odpowiedź #39 dnia: Czerwca 26, 2012, 23:01:01 »
Kontynuując temat nalotów:


Amerykańskie tłumaczenie niemieckiego raportu z pojmania lotnika między Mścięcinem a Przęsocinem.


Relacja naocznego świadka z zestrzelenia samolotu nad rejonem Polic.




Raport z zaginięcia samolotu.

---------------------------------
Takich dokumentów wytworzonych przez 8 armię powietrzną są setki. Niektóre samoloty uznane za strącone, odnalazły się w Szwecji. Niemniej, istnieje przynajmniej 30 udokumentowanych "zaginięć" samolotów (te z numerami silnika, broni pokładowej, nieśmiertelników załogi) które nie zostały odnalezione.  Raporty pojmania załóg jasno wskazują miejsca awaryjnych lądowań (Jezioro Karpino, Neu Sarnow, j. Dąbie, Zalew Szczeciński) jak i miejsce przebywania jeńców: zdrowych- Dulag Luft West  lub rannych: szpital "Am deutschen Berg" (SPSK1 Unia Lubelska).
SPZP "Skarb"

Offline Domino

  • Moderator
  • Wielka Gaduła
  • *****
  • Wiadomości: 900
    • Zobacz profil
[Police] Zdjęcia z nalotu 26/27.10.1940 roku
« Odpowiedź #40 dnia: Czerwca 27, 2012, 23:37:26 »
Na szczątki bombowca między Mścięcinem, a Przęsocinem można się natknąć do dziś. Musiał eksplodować jeszcze nad ziemią, bo szczątki rozsiane są na naprawde sporym obszarze.
Ciekawe, że raport z zatrzymania lotnika amerykańskiego sprządziła komendantura lotniska z Dąbia, a nie miejscowe oddziały.
W Dulag Luft lotników przetrzymywano tylko krótki czas. Był to obóz przejściowy. Wysyłani póżniej byli w zależności od stopnia do Stalag Luft lub Oflag Luft.

Ciekawe materiały.

Pozdrawiam

Offline Borisz

  • Gaduła
  • ******
  • Wiadomości: 460
    • Zobacz profil
[Police] Zdjęcia z nalotu 26/27.10.1940 roku
« Odpowiedź #41 dnia: Lipca 08, 2012, 12:16:38 »
Łukasz, ta strona to jest tylko z australijską prasą? Genialna rzecz.

Skoro tyle pisano o Policach w prasie autralijskiej (nie tylko w kontekście nalotów, co nie dziwi ze względu na udział Australii w wojnie, w tym w nalotach, ale też o fabryce jako takiej jeszcze przed przystąpieiem aliantów do wojny, oraz o powojennych losach fabryki, co jest już nieco intrygujące), to ciekawe ile artykułów poświęcono Policom (przynajmniej częściowo) w prasie brytyjskiej, amerykńskiej czy też kanadyjsiej?

Ja znam 1 artykuł z "Timesa" z 1946 r., jak będę miał więcej czasu to wrzucę. Generalnie pisano tam o demontażu fabryki przez Rosjan.
Patrząc na ilośc artykułów w Australii, to tylko jeden z welu...

Offline lukasz_s

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1386
    • Zobacz profil
[Police] Zdjęcia z nalotu 26/27.10.1940 roku
« Odpowiedź #42 dnia: Lipca 08, 2012, 20:07:21 »
Niestety, jedynie australijska prasa. Tylko w Australii zapewne funkcjonowało paręnaście tytułów, w Anglii i Stanach- tysiące.
Kiedyś wpadłem na archiwum amerykańskiego Life'a i ściągnąłem masę zdjęć zniszczonych  fabryk benzyny syntetycznej w strefach okupacji aliantów zachodnich. Potem znalazłem je (nie wszystkie) na fold3.com.

www.britishnewspaperarchive.co.uk

Edit:
Zarejestrowałem się, straciłem 7 funtów i powiem wam, że to to samo co piszą Australijczycy.
Na przykład taką samą notkę prasową dotycząca bombardowania z grudnia '44r. podają tytuły: Hull Daily Mail, Nottingham Evening Post, Derby Daily Telegraph, Western Daily Press.
Najprawdopodobniej notki te były tworzone przez wojskowe agencje prasowe i w jednej formie udostępniane.

Australijski serwis jest za free ;), ale brytyjski pozwala na zapisanie strony w formie pdf.
SPZP "Skarb"

Offline Borisz

  • Gaduła
  • ******
  • Wiadomości: 460
    • Zobacz profil
[Police] Zdjęcia z nalotu 26/27.10.1940 roku
« Odpowiedź #43 dnia: Lipca 08, 2012, 21:19:02 »
Cytat: "lukasz_s"
Najprawdopodobniej notki te były tworzone przez wojskowe agencje prasowe i w jednej formie udostępniane.


Pewnie masz rację.

Offline lukasz_s

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1386
    • Zobacz profil
[Police] Zdjęcia z nalotu 26/27.10.1940 roku
« Odpowiedź #44 dnia: Lipca 08, 2012, 21:46:53 »
Jednak najlepiej merytorycznie napisany artykuł znalazłem w nowozelandzkiej gazecie Auckland Star, wydanie z 23.12.1944:

SPZP "Skarb"