Notice: Undefined index: tapatalk_body_hook in /home/klient.dhosting.pl/wipmedia2/forum/Sources/Load.php(2458) : eval()'d code on line 205
  • Strona główna
  • Szukaj
    •  
  • Zaloguj się
    • Nazwa użytkownika: Hasło:
      Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Autor Wątek: [Jasienica] Wioska?  (Przeczytany 24968 razy)

yak

  • Gość
[Jasienica] Wioska?
« Odpowiedź #15 dnia: Maj 24, 2009, 02:23:39 »
Langenstücken, vel: "Długa wieś".

[ Dodano: 2009-05-24, 10:19 ]
Dopisuję już rano. Masz rację "ak", że napisałem w złej tonacji. Przepraszam. Ale nie była ona skierowana przeciw nikomu z dyskutujących, to był tylko efekt lektury kilku powojennych, wczesnopeerelowskich przewodników i broszurek. Na siłę udowadniających "prawdy nieprawdziwe". O odzyskanym piastowskim Szczecinie itd. A ja od paru lat walczę o to, żeby nic, co się pisze o naszych ziemiach, nie opierało się na fantazji, propagandzie lub fikcji literackiej.

Wiesz jaką wartość ma Twoja mapa pokazana wyżej? Bardzo istotną. Rozstrzyga definitywnie (pal sześć nazewnictwo), że wspomnienia "starych Policzan" są prawdziwe. Kilka zabudowań (może tylko jedno, może więcej) Langenstücken ocalało. Są widoczne na mapce. Zresztą nie nadawano by nazwy miejscowej nie istniejącej miejscowości. W tym sensie jest to ostateczny dowód.

A teraz inna sprawa. Dysponuję mapą rolną rejonu Groß Stepenitz z roku 1900. Bardzo dokładną 1:25 000, obejmującą tereny po obu stronach Odry (Papen Wasser). Po naszej - aż po Damuster i Königsfelde. I tu - ciekawostka. Naprzeciw kościoła w Niekłończycy jest zaznaczony... cmentarz! To ta niewielka, dziś porośnięta krzewami i drzewami działka po drugiej stronie drogi. Między dwiema posesjami.

Cmentarz był na pewno, mapa nie kłamie. Usiłowałem ustalić czy ktoś go pamięta? Jak na razie - nikt się nie przyznał. Jeden z mieszkańców Dębostrowa (ok. 50 lat) wspomniał mi, że za jego pamięci był tam plac - boisko, na którym chłopcy z podstawówki grali w piłkę. Został mi jeszcze tylko jeden "kontakt personalny" do sprawdzenia, spróbuję to uczynić w przyszłym tygodniu. Chodzi o Wernera Bremera z Niekłończycy, dziś z Prenzlau, lat 86. Jeśli i on nie będzie pamiętać - będzie to znaczyło, że nekropolię zlikwidowano jeszcze w czasach międzywojenych lub nawet wcześniej. Oczywiście żaden autor powojenych "przewodników", ani tym bardziej urząd konserwatora zabytków o niej nie słyszał. Ale to nic nowego.

Pozdrowienia ponowne!
Mapę - solidny *.jpg - blisko 10 MB i 300 dpi - masz pod adresem:
www.magpol.com.pl/mapka.html

Offline Borisz

  • Gaduła
  • ******
  • Wiadomości: 460
    • Zobacz profil
[Jasienica] Wioska?
« Odpowiedź #16 dnia: Maj 24, 2009, 12:18:22 »
Cytat: "yak"
Zresztą nie nadawano by nazwy miejscowej nie istniejącej miejscowości. W tym sensie jest to ostateczny dowód.


W taki razie pytanie z innej beczki. Dlaczego na całkiem niedawnych mapach zaznaczana była jeszcze wieś Gunice za Tanowem, skoro ona dawno nie istnieje? (chyba że się myle)

A co do mapy pokazanej przez ak. Jeśli dobrze rozumiem przedstawia ona stan z roku 1949? Jest na niej zaznaczony Kołpin (wyraźnie kilka domostw), a także Kuźnica oraz Duchowo jako osobna miejscowośc. Czyli wszystkie te wsie wtedy fizycznie wtedy  istniały. i tu mam pytanie, od kiedy Duchowo nie jest oddzielną miejscowością a jedynie częścią Jasienicy?
Pozatym droga na odcinku Duchowa przed kościołem nie ma teraz takich ostrych zakrętów

yak

  • Gość
[Jasienica] Wioska?
« Odpowiedź #17 dnia: Maj 24, 2009, 13:13:48 »
Odpowiadam kolejno:

1. Gunice (Günnitz)
Dwór istniał do roku 1963, wtedy został rozebrany, a cegła poszła "na odbudowę Warszawy". Ocalały fundamenty (fragment jest do tej pory), aleja kasztanowa oraz zaniedbany leśny cmentarz rodowy (bardzo ciekawa sprawa). Dziś, za sprawą współczesnych przedstawicieli rodziny von Ramin, ściśle dr. Ludwiga von Ramin - jest pięknie odnowiony. W pobliżu był również nie istniejący cmentarz folwarczny tzn. dla mieszkańców folwarku. Wiadomo o nim za sprawą kilku metalowych nagrobnych krzyży znalezionych (Jan Matura) w pobliskim lesie. Skoro dwór stał do 1963 to de facto miejscowość istniała. Przypuszczam, że kolejne mapy wykonywano "drogą rozpędu", nie sprawdzając stanu faktycznego.

2. Sprawa wsi w okolicach Zakładów.
Wszystkie wymienione na pewno istniały i wszystkie pochłonęły różne etapy budowy Zakładów. Kuźnice zostały zasiedlone po wojnie, w latach 50. XX wieku opustoszały, zaczęły być rozbierane, ostatnie ruiny zabudowań zniknęły w dobie I etapu budowy Zakładów. Kołpin (Langenstücken) zniknął na etapie III.

A Duchow (o)? Po wojnie wieś istniała. Rozbiórka to bodaj drugi etap budowy Zakładów. O ile wiem założono, że ta miejscowość całkowicie zniknie (ocalało kilka domów: jeden przy szosie głównej, drugi przy Dworcowej, bodaj trzy przy św. Piotra i Pawła oraz jeden lub dwa przy Brzozowej. I budynek dworca.)
Docelowo zniknąć miała również Jasienica, jako leżąca w "strategicznej strefie ochronnej Zakładów". Rozciągała się ona od prawej strony ul. Grunwaldzkiej w Policach (tej, po której jest poczta) po krańce Jasienicy. I w tym rejonie przez lata nic nie wolno było budować. Absurd zlikwidowano dopiero w roku 2005 (!).

Kiedy Duchowo przestało być samodzielne? - w 1973, pospołu z Jasienicą. Wtedy Jasienicę włączono do Polic i Duchowa, a raczej jego resztek, bo większą część objęły Zakłady - już nie wyodrębniano.

3. Kwestia przebiegu drogi. Masz rację, historyczna droga - mostek przez Aalbach (Gunicę) biegła nieco inaczej, tak, jak wskazuje mapa z 1949. Resztki starego mostu są do dziś wyraźnie widoczne, koło ruin młyna (20 metrów od obecnego mostu, w kierunku przystani).

Pozdrowienia!

Offline ak

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1211
    • Zobacz profil
[Jasienica] Wioska?
« Odpowiedź #18 dnia: Maj 24, 2009, 14:45:50 »
Cytat: "yak"
Langenstücken, vel: "Długa wieś".

Ciekawe tłumaczenie.

Idąc tłumaczeniem nazw niemieckich, na nazwy polskie to:
Trzebież - Kozłów. "Towarzysze" tak właśnie na początku nazwali Trzebież. Niemcy jednak upierają się, że nazwa pochodzi od ryby.


 
Uniemyśl - Wieś Wilhelma?
Drogoradz - Młot?
Dębostrów - Mustrowalnia?
Niekłończyca (jeszcze w 1948 roku Zielona) Królewskie Pola?


 
Czy tak lepiej? Moim zdaniem, trzymanie sie sztywno tego klucza nie zawsze jest trafne.
Nie mam np. pojęcia czym sugerował się autor nazwy miejscowości Stolec.
I ciekawostka, fragment mapy z 1947 roku z tłumaczeniem nazw miejscowości.

<*)))))>{

yak

  • Gość
[Jasienica] Wioska?
« Odpowiedź #19 dnia: Maj 24, 2009, 15:18:49 »
Znów kolejno:

1. Lang = m.in. rozległy, długi;  Stück = m.in. kawałek

2. Z tym "Kozłowem" byłoby może i logiczniej, bo Niemcy rzeczywiście jakąś rybkę zwą "Ziege" (koza, kózka), lecz to Pan, nie ja - dyletant rybny - musi wiedzieć o jaki gatunek chodzi (certa?). Jednak dla nas "Kozłów" kojarzy się wyłącznie z kozami. I pewnie dlatego nazwę - pierwotnie kalkę z niemieckiego - zmieniono, bo nijak nie przystawała do rzeczywistości wsi.

3. Uniemyśl, Drogoradz, to rzeczywiście i świadomie nazwy od starosłowiańskich imion, zastosowane w celach propagandowych. Że, niby, byliśmy tu "od zawsze". W rzeczywistości Königsfelde i Wilhelmsdorf upamiętniają kolonizację fryderycjańską z roku 1749 i odzwierciedlały pamiątkę tamtych czasów. Oba miejsca należały do dóbr królewskich, co odzwierciedla nazwa: Königsfelde", a Wilhelmsdorf czcił swą nazwą pamięć ojca władcy (osadników, z Nadrenii i Palatynatu sprowadził Fryderyk II Wielki) - Fryderyka Wilhelma I. Hammer najlepiej byłoby nazwać "Dymarki", bo wytapiano tu żelazo z rudy.

4. Stolec - niby nazwa królewskiej lub możnowładczej siedziby. Stolzenhagen odnosiło się do "dumnej, chlubnej siedziby". Stolz = duma, chluba.

5. Damuster też jest powiązany z osadnictwem. Alt Damuster to - jeśli właściwym jest rozkładanie słowa - Stary wzór tu, lub Stare założenie tu - Muster = wzor, założenie, da = m.in.: tu.

6. Mapa - no cóż - propaganda aż kapie. Nawet Ueckermünde ma postać Wkra, choć w literaturze zawsze występuje Wkryujście.

Różnie tu to językoznawstwo wyglądało. Naukowo i nie, często bardzo propagandowo, w miarę rozwoju "zimnej wojny".

Offline ak

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1211
    • Zobacz profil
[Jasienica] Wioska?
« Odpowiedź #20 dnia: Maj 24, 2009, 15:20:01 »
Cytat: "yak"
Dysponuję mapą rolną rejonu Groß Stepenitz z roku 1900. Bardzo dokładną

Zauważ, że na tej mapie jest zaznaczona kaplica na cmentarzu w Gr. Ziegenort. Natomiast nie jest zaznaczona kaplica w Kl.Ziegenort, na temat której mieliśmy odrębne zdania.
<*)))))>{

yak

  • Gość
[Jasienica] Wioska?
« Odpowiedź #21 dnia: Maj 24, 2009, 16:11:42 »
A Detlef Petry? Mapa pochodzi z roku 1900 - tak jest sygnowana. Cóż stoi na przeszkodzie, aby owa - dobra, mniemana - kaplica powstała później? Bo np. coraz więcej osób zamieszkiwało w Klein Ziegenort. Nawiasem mówiąc - nikt tam na plażę po wojnie nie chodził (bo i o tym mówiliśmy, że powojenni mieszkańcy powinni coś widzieć, jak rzekłeś - "choćby chodząc na plażę"). Akurat. Jak dowiedziałem się od naocznych świadków - na plażę, prawdopodobnie do końca lat stalinowskich (a przynajmniej do roku 1952), wstęp był wzbroniony. Codziennie była bronowana, a jakiekolwiek ślady natychmiast tropili wopiści. Znany jest przypadek dziecka (rok 1951), które spacerując z rodzicami w okolicach plaży dostrzegło na niej piłkę, wyrzuconą przez fale. Podbiegło - natychmiast pojawili się pogranicznicy, ojciec został zatrzymany, cudem uniknął więzienia. Wtedy różne się rzeczy działy. Stąd jeszcze tej sprawy kaplicy (kapliczki raczej) nie jestem pewien.

Offline Borisz

  • Gaduła
  • ******
  • Wiadomości: 460
    • Zobacz profil
[Jasienica] Wioska?
« Odpowiedź #22 dnia: Maj 24, 2009, 21:45:06 »
Na mapie przedstawionej przez ak zainteresowało mnie to, że jest na niej zaznaczona linia kolejowa do Nowego Warpna, która przestała istniec już w 1945 w momencie wytyczenia granicy, a mapa jest z 1947.

Wracając do wsi w miejscu Zakładów.
Zapewne muszą byc jakies dokumenty Zakładów/gminy które mówią o tym dokładnie co i kiedy zostało zniszczone w czasie budowy, ile domostw lub ich resztek, a także jakiś pozostałości po Hydrierwerke
poza tym pytanie: czy przy budowie Zakładów burzono tylko opuszczone domy czy także wysiedlano ludzi np z Duchowa, Jasienicy, Tatyni, skoro obszar ten to była ta strefa ochronna?

Offline ak

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1211
    • Zobacz profil
[Jasienica] Wioska?
« Odpowiedź #23 dnia: Maj 24, 2009, 23:33:05 »
Cytat: "Borisz"
linia kolejowa do Nowego Warpna, która przestała istniec już w 1945 w momencie wytyczenia granicy, a mapa jest z 1947.
Ale tor kolejowy jeszcze istniał : )
<*)))))>{

Offline Borisz

  • Gaduła
  • ******
  • Wiadomości: 460
    • Zobacz profil
[Jasienica] Wioska?
« Odpowiedź #24 dnia: Czerwiec 07, 2009, 21:49:04 »
Na mapce zaznaczone są także 2 osady: Turznica i Gubice. Czy one dalej istnieją i jakie były ich losy? Turznica kojarze że istnieje, nawet znalazłem na zdjeciu satelitarnym jakieś zabudowania w tym miejscu.
Ale Gubice to już chyba przeszłośc??

Offline jakub_m

  • Gaduła
  • ******
  • Wiadomości: 280
    • Zobacz profil
[Jasienica] Wioska?
« Odpowiedź #25 dnia: Czerwiec 14, 2009, 08:57:12 »
Przypomnę wizualizację powstałą przy okazji dawnej dyskusji: http://fajne.com.pl/blog/download/langenstucken.html

Swoją drogą nieistniejące, zniszczone, zrównane z ziemią, opustoszałe itd. wsie i osady w naszym regionie to częste przypadek.

Offline ak

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1211
    • Zobacz profil
[Jasienica] Wioska?
« Odpowiedź #26 dnia: Czerwiec 14, 2009, 19:30:30 »
Cytat: "jakub_m"
http://fajne.com.pl/blog/download/langenstucken.html


Czy ten link jest dobry? Mam problem z otwarciem.
<*)))))>{

yak

  • Gość
[Jasienica] Wioska?
« Odpowiedź #27 dnia: Czerwiec 14, 2009, 20:00:40 »
Nie tylko Ty! Ok. 14 - był dobry i bardzo ciekawy graficznie. Później - to samo, co zauważyłeś. Doszedłem do wniosku (hipoteza), że AUTOR uznał własny błąd, stąd zniknięcie adresu-strony.

Offline Kuba

  • Administrator
  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2248
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
[Jasienica] Wioska?
« Odpowiedź #28 dnia: Czerwiec 14, 2009, 20:07:40 »
Mi działa.
Jeśli jesteś nowym użytkownikiem, zapoznaj się z REGULAMINEM FORUM.

Zachęcam do obserwowania mojego bloga -
Chmielnik Jakubowy

yak

  • Gość
[Jasienica] Wioska?
« Odpowiedź #29 dnia: Czerwiec 14, 2009, 20:12:39 »
Autor jest wartym uwagi Człowiekiem. Może zareagował. Mnie teraz (!) też działa. A Tobie "ak"?