Notice: Undefined index: tapatalk_body_hook in /home/klient.dhosting.pl/wipmedia2/forum/Sources/Load.php(2501) : eval()'d code on line 199
  • Strona główna
  • Szukaj
    •  
  • Zaloguj się
    • Nazwa użytkownika: Hasło:
      Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Autor Wątek: [Ogólne] Nowe przepisy rowerowe  (Przeczytany 10475 razy)

Offline KrP

  • Stara Gwardia
  • **********
  • Wiadomości: 3520
    • Zobacz profil
[Ogólne] Nowe przepisy rowerowe
« dnia: Kwietnia 17, 2011, 20:14:00 »
http://polskanarowery.sport.pl/msrowery/1,105126,9437928,Nowe_przepisy_rowerowe___przewodnik_dla_poczatkujacych.html

Z ważniejszych:

Cytuj (zaznaczone)
2. Definicja pasa rowerowego.

To nowość w polskim prawie, choć pasy rowerowe już pojawiają się na polskich drogach.

O co chodzi: Nie wszędzie da się zbudować odseparowaną od ruchu drogę dla rowerów. Nie wszędzie też jest to sensowne. Pasy dla rowerów są wydzieleniem dla rowerzystów przestrzeni na jezdni. Zwężają też pas dla samochodów, co przyczynia się do bezpieczniejszej jazdy.

Gdy jedziesz rowerem - pasy rowerowe mają dokładnie taką samą funkcję i znaczenie prawne jak drogi dla rowerów. Nie możesz jechać ani chodnikiem ani jezdnią, wzdłuż których prowadzi pas rowerowy. Z drugiej strony, pasy nie są odseparowane od ruchu samochodowego tak dobrze jak wydzielone ścieżki, dlatego konieczna jest na nich znacznie większa uwaga.

Gdy jedziesz samochodem - ten wąski pas koło chodnika to nie pobocze. Nie możesz po nim ani jechać, ani na nim parkować. Ale pamiętaj w chwilach złości - takie rozwiązanie jest tańsze i zabiera mniej przestrzeni niż droga dla rowerów. Pasy na polskich drogach i tak z reguły są zbyt szerokie. Znajdzie się dla nich miejsce i dla samochodu i dla roweru.


Cytuj (zaznaczone)
3. Definicja śluzy rowerowej.

Nowość w Polsce, często stosowana na Zachodzie. Śluza rowerowa to obszar dla rowerzystów między tarczą skrzyżowania, a linią zatrzymania dla samochodów.

O co chodzi: Kiedy auta zatrzymują się na czerwonym świetle, rowerzyści mogą minąć je i wjechać do śluzy (np. wyróżniającej się od reszty jezdni kolorem), ustawiając się przed samochodami. Zwiększa to ich bezpieczeństwo przy ruszaniu spod świateł.

Gdy jedziesz rowerem - śluza to nie przejazd rowerowy. Nie używamy jej do przejeżdżania z jednej strony drogi na drugą. Aby wjechać bezpiecznie na śluzę upewnij się, że samochody za tobą rzeczywiście stoją. Śluza nie służy do zmieniania kierunku jazdy o 90 stopni i wjeżdżania pod koła nadjeżdżających aut.

Gdy jedziesz samochodem - nie zatrzymuj się na śluzie. Linia "stop" jest kilka metrów wcześniej. Słabszy uczestnik ruchu przed tobą może irytować, ale takie rozwiązanie sprawdza się w Europie i Ameryce. Jeśli ułatwimy rowerzystom ruszanie i skręt w lewo przy pomocy śluzy, wszyscy będziemy bezpieczniejsi. Nie bój się "opóźnień". Rowerzyści szybko ruszają ze skrzyżowania, a bezpieczniej jest ich wyprzedzać, gdy mają już pewną prędkość i jadą pewnie, niż wówczas, gdy rozchwiani rozpoczynają pedałowanie.


Cytuj (zaznaczone)
6. Jazda rowerem środkiem pasa na skrzyżowaniu.

Dotychczas rowery tak jak inne pojazdy, zobowiązane były do jazdy jak najbliżej prawej krawędzi jezdni.

O co chodzi: Nowy przepis ma zapobiec sytuacjom, gdy wyprzedzające na skrzyżowaniu rowerzystę auto skręca w prawo, zajeżdża mu drogę.

Gdy jedziesz rowerem - naprawdę warto korzystać z tego udogodnienia - gdy jedziesz środkiem pasa, widać cię lepiej, a do tego uniemożliwiasz samochodom niebezpieczny manewr. Pamiętaj o tym, że po zjechaniu ze skrzyżowania, znów musisz trzymać się możliwie najbliżej prawej krawędzi jezdni.

Gdy jedziesz samochodem - teraz trąbienie na rowerzystów jadących środkiem pasa nie będzie miało podstaw prawnych. Ale nie denerwuj się - rowerzysta na skrzyżowaniu nie jedzie z reguły wolniej od samochodu.


Cytuj (zaznaczone)
7. Wyprzedzanie przez rower wolno jadących pojazdów z prawej strony.

O co chodzi: dotychczas rowerzysta poruszający się w korku wzdłuż aut jadących wolniej od niego, aby je zgodnie z prawem wyprzedzić, musiał zjechać na lewą stronę. Nowelizacja legalizuje dość powszechne wyprzedzanie wzdłuż prawego krawężnika.

Gdy jedziesz rowerem - legalizacja wyprzedzania z prawej strony nie znosi innych przepisów dotyczących wyprzedzania. Nie wolno wyprzedzać na skrzyżowaniach, trzeba też upewnić się, że będzie można bezpiecznie zakończyć manewr. Z wolno poruszających samochodów mogą wysiadać pasażerowie!

Gdy jedziesz samochodem - ten przepis może wydawać się bardziej kontrowersyjny od innych. Ale nie zmieni rzeczywistości. Rowerzyści już teraz wyprzedzają i omijają samochody z prawej strony. Teraz będą to robić legalnie (omijać stojące pojazdy mogą już teraz). Także dla kierowców jest to rozwiązanie lepsze - rowerzyści nie muszą ciągle skakać z prawej na lewą i z powrotem. Pamiętaj o patrzeniu w lusterko przy zmianie kierunku jazdy oraz przed otwarciem drzwi.


Ogółem spoko zmiany. W końcu będzie można legalnie jechać na rondzie środkiem pasa dzięki czemu żaden cwaniak nie zjedzie mi nagle przed kierownicą z niego bo mu się spieszy i musi zaoszczędzić 2 sekundy.
"Problem z cytatami w internecie jest taki, że każdy od razu automatycznie wierzy w ich prawdziwość" - Abraham Lincoln

Offline Piotrek

  • Wielka Gaduła
  • *******
  • Wiadomości: 735
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
[Ogólne] Nowe przepisy rowerowe
« Odpowiedź #1 dnia: Kwietnia 17, 2011, 23:28:01 »
Są to przepisy tylko formalne, bo i tak od dawna było to powszechnie stosowane. Zapomnieli tutaj dodać o ważnym przepisie-równoległej jeździe rowerzystów (chyba że tego nie uchwalili)
Ja sam robiłem sobie taką śluzę :) kierowcy zawsze okazywali się wyrozumiali i nie trąbili.
Na skrzyżowaniach też jeździłem środkiem.

Offline xP

  • Gaduła
  • ******
  • Wiadomości: 308
    • Zobacz profil
[Ogólne] Nowe przepisy rowerowe
« Odpowiedź #2 dnia: Kwietnia 18, 2011, 08:03:58 »
a ktoś mi powie po co są drogi rowerowe jeśli rowerzyści z nich nie korzystają? np między Siedlicami a Policami albo między tanowem a Pilchowem??

Offline gzzz

  • Gaduła
  • ******
  • Wiadomości: 351
    • Zobacz profil
[Ogólne] Nowe przepisy rowerowe
« Odpowiedź #3 dnia: Kwietnia 18, 2011, 08:26:14 »
Cytat: "Piotrek"
Są to przepisy tylko formalne, bo i tak od dawna było to powszechnie stosowane. Zapomnieli tutaj dodać o ważnym przepisie-równoległej jeździe rowerzystów (chyba że tego nie uchwalili)

Z tego co sie orientuje uchwalili.

Cytat: "xP"
a ktoś mi powie po co są drogi rowerowe jeśli rowerzyści z nich nie korzystają? np między Siedlicami a Policami albo między tanowem a Pilchowem??


To nie sa sciezki rowerowe, tylko ciagi rowerowo - piesze, to ogromna roznica, warto wspomniec o jakosci ich wykonania i materialu z ktorego zostaly zbudowane.

A to cos co jest miedzy Tanowem a Pilchowem nie jest nawet dla ludzi, to nadal plac budowy i nie wiadomo kiedy prace zostana ukonczone, swoja droga tamten odcinek tez jest dennie zaprojektowany i obawiam sie ze jego wykonanie tez jest mizerne, skoro ekipa budowlana uciekla.

Offline KrP

  • Stara Gwardia
  • **********
  • Wiadomości: 3520
    • Zobacz profil
[Ogólne] Nowe przepisy rowerowe
« Odpowiedź #4 dnia: Kwietnia 18, 2011, 09:22:20 »
Cytat: "Piotrek"
Są to przepisy tylko formalne, bo i tak od dawna było to powszechnie stosowane.


Ale teraz bedzie mozna z czystym sumieniem takiego trabiacego kierowce opieprzyc. Bo do tej pory nie bylo podstaw. :p
"Problem z cytatami w internecie jest taki, że każdy od razu automatycznie wierzy w ich prawdziwość" - Abraham Lincoln

shp

  • Gość
[Ogólne] Nowe przepisy rowerowe
« Odpowiedź #5 dnia: Kwietnia 18, 2011, 10:18:32 »
Cytat: "xP"
a ktoś mi powie po co są drogi rowerowe jeśli rowerzyści z nich nie korzystają? np między Siedlicami a Policami albo między tanowem a Pilchowem??


Dobrze, że poruszyłeś ten temat. Może ktoś z decydentów polickich to przeczyta, skoro nie chcieli posłuchać dobrych rad wcześniej..

Po pierwsze: odcinek Pilchowo-Tanowo to cały czas plac budowy.

http://szczecin.gazeta.pl/szczecin/1,34959,9444985,Robotnicy_znikneli__rowerzysci_jada__choc_niebezpiecznie.html

Po drugie - rowerzyści głosują kołami. Jak pisaliśmy do polickich władz jeszcze przed realizacją projektu, aby droga została dostosowana do potrzeb użytkowników (czyt. m.in. równa nawierzchnia bitumiczna), to wypięli się na nas bokiem, sugerując, że rury i kable  pod ziemią są ważniejsze. A teraz masz efekty, rowery jadą tam, gdzie wygodniej się jedzie - burmistrz Polic i jego urząd - tam ślij skargi. Ponadto droga jest wąska, a w kilku miejscach niezgoda z przepisami budowlanymi - brak skrajni (słupy na środku drogi), zbyt wąskie odcinki oznaczone, jako ciąg pieszo-rowerowy itp..

Offline KrP

  • Stara Gwardia
  • **********
  • Wiadomości: 3520
    • Zobacz profil
[Ogólne] Nowe przepisy rowerowe
« Odpowiedź #6 dnia: Kwietnia 18, 2011, 10:37:30 »
Pisalem o tym w sasiednim temacie, to temat o nowych przepisach. :p

Ale fakt, droga to bubel, zwolennicy kostki (sa jeszcze tacy?) juz calkowicie stracili argumenty.

Chociaz ja i tak jezdze ta sciezka (notabene nielegalnie) bo jak niektorzy tam autami zapieprzaja to glowa mala.
"Problem z cytatami w internecie jest taki, że każdy od razu automatycznie wierzy w ich prawdziwość" - Abraham Lincoln

shp

  • Gość
[Ogólne] Nowe przepisy rowerowe
« Odpowiedź #7 dnia: Kwietnia 18, 2011, 11:14:59 »
Cytat: "KrP"

Chociaz ja i tak jezdze ta sciezka (notabene nielegalnie) bo jak niektorzy tam autami zapieprzaja to glowa mala.


Otóż to - wielu będzie jechać tą ścieżką, ale nie dlatego, że tak wygodniej i lepiej, tylko z uwagi na to, że na jezdni może być "mały" dyskomfort.. Ci, którzy jednak wolą komfort toczenia, pojadą jezdnią.
Pytanie brzmi: czy gdyby była właściwa nawierzchnia, to rowerzyści zniknęliby z jezdni? Myślę, że gdyby droga rowerową przypominała drogę do ruchu pojazdów, a nie czerwony chodnik, to raczej tak..  Pamiętajcie, że prócz polbruku, drogę rowerową przerywają różnego rodzaju krawężniki i leśne wjazdy z jeszcze gorszej, niż polbruk, kostki.. Na jezdni takich atrakcji nie ma, więc nic dziwnego, że rowerzyści dalej mkną jezdnią..

Offline gzzz

  • Gaduła
  • ******
  • Wiadomości: 351
    • Zobacz profil
[Ogólne] Nowe przepisy rowerowe
« Odpowiedź #8 dnia: Kwietnia 18, 2011, 18:09:18 »
Cytat: shp
Cytat: "KrP"


Pytanie brzmi: czy gdyby była właściwa nawierzchnia, to rowerzyści zniknęliby z jezdni? Myślę, że gdyby droga rowerową przypominała drogę do ruchu pojazdów, a nie czerwony chodnik, to raczej tak..  Pamiętajcie, że prócz polbruku, drogę rowerową przerywają różnego rodzaju krawężniki i leśne wjazdy z jeszcze gorszej, niż polbruk, kostki.. Na jezdni takich atrakcji nie ma, więc nic dziwnego, że rowerzyści dalej mkną jezdnią..

Jesli ktos jezdzi szosowka nie ma wyboru, musi jechac po asfalcie. ;]

Offline Wykidajło

  • Weteran
  • *********
  • Wiadomości: 2610
    • Zobacz profil
    • http://www.naszepolice.pl
[Ogólne] Nowe przepisy rowerowe
« Odpowiedź #9 dnia: Kwietnia 19, 2011, 13:59:04 »
Cytat: "xP"
a ktoś mi powie po co są drogi rowerowe jeśli rowerzyści z nich nie korzystają? np między Siedlicami a Policami albo między tanowem a Pilchowem??

Ty może nie korzystasz. Ale xP to jeszcze nie rowerzyści.
Tu możesz sobie obejrzeć, jak "nie korzystają".
Kłamstwo obiegnie świat nim prawda założy buty.

shp

  • Gość
[Ogólne] Nowe przepisy rowerowe
« Odpowiedź #10 dnia: Kwietnia 26, 2011, 11:28:27 »
Cytat: "Wykidajło"

Tu możesz sobie obejrzeć, jak "nie korzystają".


Tia.. Na zdjęciach grubo ponad połowa rowerów to klasyczne górale. Jestem w stanie uwierzyć nawet, że jeździli po skalnych urwiskach i też było miło.

Powtórzę: droga rowerowa pomiędzy Pilchowem a Tanowem, zważywszy na narastający ruch, jest potrzebna. Szkoda tylko, że zaprojektowano ją i zbudowano w sposób wywołujący konflikty. Ponadto to, co zrobiono w samym Pilchowie, to już jakieś wolne żarty. Pozwężano jezdnie, robiąc wyspy pomiędzy pasami, a w żaden sposób nie pomyślano o rowerzystach, którym droga rowerowa się urywa. W efekcie albo jeżdżą po chodnikach albo "blokują" pas ruchu, bo samochody nie są w stanie ich wyprzedzić. "Spece" od organizacji ruchu w tym rejonie powinni zająć się swoimi przydomowymi ogródkami, zamiast decydować o bezpieczeństwie.