Notice: Undefined index: tapatalk_body_hook in /home/klient.dhosting.pl/wipmedia2/forum/Sources/Load.php(2501) : eval()'d code on line 199
  • Strona główna
  • Szukaj
    •  
  • Zaloguj się
    • Nazwa użytkownika: Hasło:
      Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Autor Wątek: [Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych  (Przeczytany 34807 razy)

Offline Borisz

  • Gaduła
  • ******
  • Wiadomości: 460
    • Zobacz profil
[Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
« Odpowiedź #15 dnia: Maja 21, 2012, 18:57:39 »
hmm, bardzo interesujące....
Z artykułem na pewno się zapoznam. Ciekawe skąd jego autor wziął dane - nie podaje ich R. Techman w znanym wszystkim artykule, a on przekrzał chyba wszystkie dostępne polskie materiały (a ja po nim:P)

Mogę jednak ostrzec, że czytałem w historycznym Uważam Rze artykuł o problemach z przynależnością państwową Szczecina, i głupot tam było co niemiara. Jakby ktoś chciał, mogę napisac o tym szerzej.
Mam nadzieję, że była to jedyna taka wpadka w tej gazecie.

Offline jakub_m

  • Gaduła
  • ******
  • Wiadomości: 280
    • Zobacz profil
[Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
« Odpowiedź #16 dnia: Maja 22, 2012, 08:52:41 »
Bogdan Musiał, który napisał ten artykuł w pewnym sensie jest historykiem niemieckim. Być może miał dostęp do innych źródeł?

A jakie to były głupoty? Bo to poważny zarzut...

Offline Borisz

  • Gaduła
  • ******
  • Wiadomości: 460
    • Zobacz profil
[Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
« Odpowiedź #17 dnia: Maja 22, 2012, 23:00:23 »
Może i takie dane są w niemieckich archiwach, stworzone przez niemiecką administrację czasów enklawy.
Ale Berndt Aischmann (ten, co napisał 1 rozdział w książce "Z dziejów Polic") też korzystał z dokumentów niemieckich, i liczb takich nie podaje, ale w sumie on się skupiał na nieco innej tematyce, i nie musiał dotrzec do wszystkiego.

Bo do radzieckich to raczej niekt nie dotrze, chyba że jakiś Rosjanin się tym zajmie.

Tyle na szybkiego, co do artykułu o Szczecinie to jeszcze napiszę, skoro jest zainteresowanie.

Offline jakub_m

  • Gaduła
  • ******
  • Wiadomości: 280
    • Zobacz profil
[Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
« Odpowiedź #18 dnia: Maja 23, 2012, 08:53:16 »
Nic, tylko zapytać autora tekstu o źródła tych danych. Z tego co można się dowiedzieć - specjalizuje się w historii Niemiec XX w. Historyk zawodowy. My tu sobie, z całym szacunkiem, dziubiemy to tu, to tam, ale nikt nie podszedł dotąd metodycznie do tematu Polic podczas II wojny światowej.

Z innej beczki - polecam film propagandowy z akcji lotniczych na rafinerię w rumuńskim Ploesti: Można sobie wyborazić, jak to mogło i u nas wyglądać.

Offline lukasz_s

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1386
    • Zobacz profil
[Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
« Odpowiedź #19 dnia: Maja 23, 2012, 10:18:45 »
Eee tam ;))). W ostatnim czasie wpadło w moje ręce  (dziękuję G, J. Ciechanowskim) całe DVD z kronikami propagandowymi VIII Armii powietrznej. Są i Police; choć zaledwie przez parę sekund.
SPZP "Skarb"

Offline Borisz

  • Gaduła
  • ******
  • Wiadomości: 460
    • Zobacz profil
[Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
« Odpowiedź #20 dnia: Maja 23, 2012, 18:56:24 »
Zwróciłbym jeszcze uwagę na lokalizację fabryk benzyny syntetycznej, co doskonale obrazuje mapka stworzona przez Jakuba. Otóż wszystkie, za wyjątkiem Polic, ulokowano w rejonie złóż węgla (zagłębie Ruhry, Górny Śląsk, Saksonia, 1 w Wałbrzychu). W przypadku Polic o lokalizacji zadecydowała możliwość transportu morskiego, dzięki bliskości toru wodnego Szczecin-Świnoujście (samo położenie nad rzeką, zapewniające nieograniczone zasoby wody potrzebnej w procesach technologicznych, nie było wyjątkiem). Ciekawe tylko dlaczego nie zbudowano w pobliżu morza żadnego innego zakładu, np u ujścia Łaby lub Renu. A tymczasem Police, mimo znacznej odległości od złóż węgla, stały się największym producentem benzyny.

Druga sprawa to niezwykłe zagęszczenie zakładów. Lokowano je bardzo blisko siebie, czego skrajnym chyba przypadkiem są zakłady w Blachowni i Kędzierzynie, odległe w linii prostej o kilka km.
Tu można się zastanowić, czy nie lepiej było Niemcom zbudować np 1 wielki zakład niż kilka mniejszych?

Za jednym zakładem przemawiałaby możliwość koncentracji siły roboczej (głównie przymusowej) w jednym miejscu, a zapewne też oszczędności na administracji czy samej infrastrukturze.

Za decentralizacją przemawiały względy strategiczne (w razie nalotu zniszczeniu ulegał 1 mniejszy zakład, a nie 1 wielki), być może logistyczne (problem dowozu węgla i odbioru wyprodukowanej benzyny do/z wielkiego zakładu) oraz, zapewne, ... wolny rynek. Tzn. były różne koncerny, które inwestowały w paliwa synteyczne. Tutaj jednak trzeba by przeanalizować dokładnie przynależność poszczególnych zakładów położonych blisko siebie.

Offline lukasz_s

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1386
    • Zobacz profil
[Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
« Odpowiedź #21 dnia: Maja 24, 2012, 09:23:56 »
Zwróćcie uwagę, że żadnej hydrierwerke nie było w Prusach Wschodnich.  Ta nasza, policka, mogła przecież zaopatrywać właśnie ten region drogą morską. Takze bliskość Berlina i  dostępność ew. benzyny lotniczej do obrony stolicy mogła mieć znaczenie w lokalizacji zakładu.
SPZP "Skarb"

Offline jakub_m

  • Gaduła
  • ******
  • Wiadomości: 280
    • Zobacz profil
[Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
« Odpowiedź #22 dnia: Maja 24, 2012, 20:15:44 »
Ja podsunąłbym tu jeszcze nieco bardziej prozaiczne powody, na których ślady natknąłem się w różnych źródłach:

- Nie jest regułą, że każda fabryka paliw syntetycznych miała służyć wojnie. Za lokalizacją w Policach przemawiały takie argumenty, jak... chęć ożywienia mało dynamicznego gospodarczo regionu, a także pozyskanie nowych, wewnętrznych rynków zbytu dla takich produktów, jak oleje, ropa, benzyna. Wkrótce głównym odbiorcą stała się Luftwaffe, ale to nie stało w sprzeczności z pierwszym argumentem - wybudowano przecież na Pomorzu Zachodnim nowoczesny kombinat, dający pracę tutejszym Niemcom.

- Lokalizacja bliska morzu też mogła być podyktowana mało wojennymi pierwotnie względami - chęcią zaopatrywania zakładu paliwami z Ameryki Południowej. Byłoby to mało komfortowe w przypadku konfliktu wojennego.

Police mogły być przypadkiem eksperymentu gospodarczego. Bo Pomorze, Meklenburgia czy Prusy Wschodnie, mimo wielkich idei, zawsze były zapuszczonymi, biednymi dzielnicami. W pewnym sensie jest to aktualne do dziś! Taka specyfika tych regionów.

Offline Borisz

  • Gaduła
  • ******
  • Wiadomości: 460
    • Zobacz profil
[Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
« Odpowiedź #23 dnia: Maja 24, 2012, 21:41:53 »
Cytat: "jakub_m"
chęcią zaopatrywania zakładu paliwami z Ameryki Południowej


Było to w którymś z dostepnych w internecie raportów, że do Polic (zanim wybuchła wojna) transportowano jakieś odpadki olejowe z Ameryki i Karaibów.

Czytaem artykuł z najnowszego Uważam Rze. Bardzo ciekawe dane. Wszystko wskazuje na to, że autor jakimś cudem dotarł do źródeł radzieckich. Sugerują to także niektóre uźyte przez niego sformułowania.
Ciekawe co więcej znalazł o Policach (w końcu były tylko jednym z epizodów opisanych w artykule, więc nie musiał wszytskiego zamieszczac).

Offline lukasz_s

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1386
    • Zobacz profil
[Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
« Odpowiedź #24 dnia: Maja 24, 2012, 23:13:11 »
Trzeba się z tym autorem skontaktować. Te amerykańsko- karaibskie źródła to Curacao i Aruba.
SPZP "Skarb"

Offline jakub_m

  • Gaduła
  • ******
  • Wiadomości: 280
    • Zobacz profil
[Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
« Odpowiedź #25 dnia: Maja 25, 2012, 08:34:18 »
Cytat: "Borisz"
Czytaem artykuł z najnowszego Uważam Rze. Bardzo ciekawe dane.


Pamiętaj, że to ten sam autor, któremu wyliczyłeś liczne błędy :]

Offline Borisz

  • Gaduła
  • ******
  • Wiadomości: 460
    • Zobacz profil
[Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
« Odpowiedź #26 dnia: Maja 26, 2012, 17:32:50 »
Pamiętam:) Miejmy nadzieję, że to była jednorazowa wpadka :ble:

Offline lukasz_s

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1386
    • Zobacz profil
[Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
« Odpowiedź #27 dnia: Maja 27, 2012, 00:32:24 »
To ja już bardziej pytanie w temacie. Ilu  fabryk benzyny syntetycznej doliczyliście się? Niestety, co źródło, to inne dane.
Wissel np. mówi o 18 fabrykach produkujących metodą Bergiusa i 9 Fischer-Tropscha; wymienia je z nazwy, podaje produkcje.
SPZP "Skarb"

Offline lukasz_s

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1386
    • Zobacz profil
[Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
« Odpowiedź #28 dnia: Maja 27, 2012, 12:49:50 »
SPZP "Skarb"

Offline jakub_m

  • Gaduła
  • ******
  • Wiadomości: 280
    • Zobacz profil
[Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
« Odpowiedź #29 dnia: Maja 29, 2012, 23:21:45 »
Trzeba byłoby zweryfikować te listy, ale tak na szybko wyłapałem, że mowa jest np. o tych samych obiektach, tylko inaczej nazwanych, np. Geiseltal to zaznaczony już na mapie Lutzkendorf.