Czytam Uchwałę Rady Miejskiej i się zastanawiam: kiedy odbędą się KONSULTACJE w sprawie "śmieci"?
UCHWAŁA Nr XXI/149/2012
Rady Miejskiej w Policach
z dnia 26 czerwca 2012 r.
w sprawie zasad i trybu przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami Gminy Police
Na podstawie art. 5a ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591; z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806; z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162 poz. 1568; z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203 i Nr 167, poz. 1759; z 2005 r. Nr 172, poz. 1441 i Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 28, Nr 181, poz. 1337, z 2007r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458, z 2009 r. Nr 52, poz. 420, Nr 157, poz. 1241 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 142, poz. 146, Nr 40, poz. 230, Nr 106 poz. 675 oraz z 2011 r. Nr 21 poz. 113, Nr 117, poz. 679, Nr 134, poz. 777, Nr 149, poz. 887, Nr 217, poz. 1281) Rada Miejska w Policach uchwala, co następuje:
§ 1. Ustala się zasady i tryb przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami gminy Police w wypadkach przewidzianych ustawą oraz w innych sprawach ważnych dla Gminy Police, w których obowiązek przeprowadzenia konsultacji nie wynika z przepisów ustawy.
§ 2. Ilekroć w uchwale mowa jest o:
1) Burmistrzu – rozumie się przez to Burmistrza Polic,
2) Gminie – rozumie się przez to Gminę Police,
3) konsultacjach – rozumie się przez to konsultacje z mieszkańcami Gminy Police prowadzone na podstawie uchwały,
4) mieszkańcach Gminy – rozumie się przez to osoby stale zamieszkujące na terenie Gminy Police, wpisane do stałego rejestru wyborców obejmującego osoby, które posiadają czynne prawo wyborcze do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw,
5) Radzie – rozumie się przez to Radę Miejską w Policach,
6) Urzędzie – rozumie się przez to Urząd Miejski w Policach,
7) zebraniu – rozumie się przez to zebranie mieszkańców z terenu objętego zasięgiem konsultacji.
§ 3. 1. Konsultacje przeprowadza się w wypadkach przewidzianych ustawą.
2. Konsultacje mogą być przeprowadzone w sprawach ważnych dla Gminy, w których obowiązek ich przeprowadzenia nie wynika z ustawy.
§ 4. W konsultacjach mają prawo brać udział mieszkańcy Gminy.
§ 5. 1. Zasięg konsultacji może być ograniczony do terenu jednej lub kilku jednostek pomocniczych, których konsultowana sprawa dotyczy.
2. W konsultacjach ograniczonych do terenu jednostki pomocniczej mogą brać udział mieszkańcy Gminy zamieszkujący na terenie tej jednostki.
§ 6. 1. Konsultacje przeprowadza się:
1) na otwartych zebraniach mieszkańców Gminy z terenu objętego zasięgiem konsultacji lub
2) poprzez umożliwienie mieszkańcom Gminy zgłaszania uwag do propozycji rozwiązania ważnej dla Gminy sprawy (w tym: projektu uchwały, projektu dokumentu), zamieszczonej na stronie internetowej Gminy i w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu.
2. Konsultacje w formie, o której mowa w ust. 1 pkt 2, prowadzone są poprzez przyjmowanie uwag mieszkańców Gminy na piśmie (w tym przesłanych w formie elektronicznej) lub ustnie do protokołu w siedzibie Urzędu.
3. Konsultacje w formie, o której mowa ust. 1 pkt 2, nie mogą trwać dłużej niż 30 dni od dnia ich ogłoszenia.
4. Konsultacje mogą być dodatkowo przeprowadzone poprzez:
1) przekazanie propozycji rozwiązania ważnej dla Gminy sprawy do zaopiniowania organizacjom pozarządowym, w tym organizowanie spotkań z przedstawicielami organizacji pozarządowych,
2) przekazanie propozycji rozwiązania ważnej dla Gminy sprawy do zaopiniowania radom osiedlowym i sołeckim, w tym organizowanie spotkań z radami osiedlowymi i sołeckimi.
§ 7. 1. Uprawnionymi do występowania z wnioskiem o przeprowadzenie konsultacji, o których mowa w § 3 ust. 2, są:
1) Rada,
2) mieszkańcy Gminy (w liczbie co najmniej 100 osób),
3) Gminna Rada Działalności Pożytku Publicznego.
2. Burmistrz może przeprowadzić konsultacje z własnej inicjatywy.
3. Wniosek o przeprowadzenie konsultacji powinien określać:
1) przedmiot konsultacji,
2) uzasadnienie przeprowadzenia konsultacji,
3) zasięg terytorialny konsultacji,
4) proponowany termin przeprowadzenia konsultacji,
5) proponowaną formę przeprowadzenia konsultacji,
6) wskazanie osoby, z którą należy się kontaktować w sprawie wniosku oraz jej dane kontaktowe.
4. Wniosek spełniający wymogi określone w ust. 3 jest rozpatrywany przez Burmistrza w terminie 14 dni od daty złożenia wniosku.
5. O przeprowadzeniu lub odmowie przeprowadzenia konsultacji Burmistrz informuje wnioskodawcę w terminie nie dłuższym niż 7 dni od daty rozpatrzenia.
§ 8. 1. Decyzję o przeprowadzeniu konsultacji podejmuje Burmistrz w formie zarządzenia, określając:
1) przedmiot i cel konsultacji,
2) czas rozpoczęcia i zakończenia konsultacji,
3) miejsce przeprowadzenia konsultacji,
4) zasięg terytorialny konsultacji,
5) formy przeprowadzenia konsultacji.
2. Informację o rozpoczęciu konsultacji publikuje się na stronie internetowej Gminy, w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu, w siedzibie Urzędu w miejscu przeznaczonym do zamieszczania ogłoszeń oraz na tablicach informacyjnych jednostek pomocniczych objętych konsultacjami.
3. Czas trwania konsultacji nie może być krótszy niż 14 dni od dnia opublikowania informacji Burmistrza o rozpoczęciu konsultacji w sposób, o którym mowa w ust. 2.
4. Burmistrz może rozpowszechnić informację o rozpoczęciu konsultacji dodatkowo w inny sposób, w tym w szczególności poprzez ogłoszenia w lokalnej prasie, w obiektach użyteczności publicznej, wiatach przystankowych.
§ 9. Burmistrz zapewnia obsługę merytoryczną i organizacyjną zebrania.
§ 10. Zebranie otwiera i prowadzi przewodniczący zebrania, którym jest przedstawiciel Burmistrza.
§ 11. Konsultacje dotyczące wszystkich mieszkańców Gminy mogą odbywać się na zebraniach we wszystkich jednostkach pomocniczych Gminy, a w przypadku określonym w § 5, we wszystkich jednostkach pomocniczych z terenu, do którego zostały ograniczone.
§ 12. 1. Z przeprowadzonych konsultacji sporządza się protokół w terminie 30 dni od dnia ich zakończenia, zawierający w szczególności informację o terminie rozpoczęcia i zakończenia konsultacji, liczbie mieszkańców w nich uczestniczących, przytoczenie treści składanych uwag i wniosków, przewidywany termin podjęcia przez właściwe organy Gminy decyzji w sprawie będącej przedmiotem konsultacji.
2. Załącznikiem do protokołu z konsultacji prowadzonych w formie zebrania jest lista obecności mieszkańców Gminy w nim uczestniczących.
3. Konsultacje są ważne niezależnie od liczby mieszkańców Gminy w nich uczestniczących.
4. Nieprzedstawienie przez mieszkańców Gminy opinii w terminie wyznaczonym na konsultacje oznacza rezygnację z prawa jej wyrażenia.
5. Protokół z przeprowadzonych konsultacji Burmistrz podaje do publicznej wiadomości przez zamieszczenie go na tablicy informacyjnej Urzędu oraz na tablicach informacyjnych jednostek pomocniczych objętych konsultacjami, a także na stronie internetowej Gminy i w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu.
§ 13. 1. Niezwłocznie po podjęciu przez właściwe organy Gminy decyzji w sprawie będącej przedmiotem konsultacji Burmistrz podaje do publicznej wiadomości, w sposób określony w § 12 ust. 5, uzasadnienie:
1) nieuwzględnienia wniosków i uwag zgłaszanych w trakcie konsultacji,
2) podjęcia decyzji odmiennej od stanowiska większości mieszkańców wyrażonej w konsultacjach.
2. Uzasadnienie, o którym mowa w ust.1, Burmistrz przedkłada w formie pisemnej podmiotowi, który wystąpił z wnioskiem o przeprowadzenie konsultacji.
§ 14. Wynik konsultacji ma wyłączenie charakter opiniodawczy i nie jest wiążący dla organów gminy, chyba że przepisy prawa stanowią inaczej.
§ 15. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego.
Przewodniczący Rady
Witold Król