Notice: Undefined index: tapatalk_body_hook in /home/klient.dhosting.pl/wipmedia2/forum/Sources/Load.php(2501) : eval()'d code on line 199
  • Strona główna
  • Szukaj
    •  
  • Zaloguj się
    • Nazwa użytkownika: Hasło:
      Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Autor Wątek: [Mścięcino] Wpinka organizacji RAD  (Przeczytany 3181 razy)

Offline M14

  • Gadatliwy
  • ****
  • Wiadomości: 85
    • Zobacz profil
[Mścięcino] Wpinka organizacji RAD
« dnia: Czerwca 10, 2014, 22:39:59 »
Odznaka - znaczek znaleziona w Mścięcińskim lesie przy torowisku leśnej kolejki.
https://app.box.com/s/zvauty4eqacusoyb57r2
« Ostatnia zmiana: Czerwca 10, 2014, 22:48:29 wysłana przez Domino »

Offline Domino

  • Moderator
  • Wielka Gaduła
  • *****
  • Wiadomości: 900
    • Zobacz profil
Odp: Odznaka - znaczek z Mścięcińskiego lasu
« Odpowiedź #1 dnia: Czerwca 10, 2014, 22:44:04 »
Jak ulał pasuje do mojego zdjęcia z wagonikami w wątku z torowiskiem - to wpinka na czapkę członka organizacji RAD czyli Służby Pracy Rzeszy.

Pozdrawiam
« Ostatnia zmiana: Czerwca 10, 2014, 22:45:57 wysłana przez Domino »

Offline lukasz_s

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1386
    • Zobacz profil
Odp: [Mścięcino] Wpinka organizacji RAD
« Odpowiedź #2 dnia: Czerwca 11, 2014, 09:08:00 »
Bardzo ciekawe. Przypadek czy istotny dowód w sprawie? Forumowy splinter zainteresował sprawą kolejki eksperta ze swiat-kolei.com, p. Marka Malczewskiego.

"...merytorycznie niewiele mogę pomóc. Proszę pamiętać, że lekka kolej wąskotorowa do czasu II wojny światowej była czymś bardzo pospolitym zarówno w gospodarce, jak i w budownictwie. Często łatwiej było ułożyć kawałek toru niż starać się o transport "alternatywny" -konny, a zwłaszcza samochodowy. Nam trudno to sobie wyobrazić, bo dla nas traktor czy samochód stał się codziennością. W okresie przedwojennym w Niemczech produkowano już kilka typów małych lokomotywek spalinowych do obsługi kolei przenośnych. Nie wiem jak wygląda profil domniemanej linii w Mścięcinie. Niestety, znalezione artefakty mogą pasować w zasadzie do wszystkich typów kolejek. Choć wielkość szyn (wysokość 100 / 110 mm) wskazywałaby na trakcję mechaniczną. W owym czasie przyjmowano, że dla trakcji konnej wystarczają szyny o wysokości 90 mm, natomiast w przypadku kolejek przenośnych gdzie pojedyncze wagoniki były przepychane siłą mięśni ludzkich stosowano szyny o wysokości od 50 do 70 mm. Są to jednak zasady ogólne, a nie obowiązujące normy. Pozostaje mi życzyć cierpliwości i powodzenia w dojściu do prawdy historycznej."
« Ostatnia zmiana: Czerwca 11, 2014, 09:09:40 wysłana przez lukasz_s »
SPZP "Skarb"

Offline M14

  • Gadatliwy
  • ****
  • Wiadomości: 85
    • Zobacz profil
Odp: [Mścięcino] Wpinka organizacji RAD
« Odpowiedź #3 dnia: Czerwca 11, 2014, 12:43:34 »
Odznaka została znaleziona o okolicy Komarzego Młyna przy torach kolejki.
Jeśli należała do członka RADu to może sugerować że organizacja prowadziła dokładnie w lesie nieznanego przeznaczenia prace,
z dużym prawdopodobieństwem służące machinie wojennej.

Offline Domino

  • Moderator
  • Wielka Gaduła
  • *****
  • Wiadomości: 900
    • Zobacz profil
Odp: [Mścięcino] Wpinka organizacji RAD
« Odpowiedź #4 dnia: Czerwca 11, 2014, 13:08:00 »
RAD można porównać do dziesiejszego OHP i młodych junakow kierowano glównie do różnorakich robót budowlanych typu budowa dróg, domów czyli typowe machanie łopatą. Zresztą w symbolice organizacji RAD znajdowała się własnie łopata w kłosach. Odznaka może, ale również nie musi mieć z kolejką nic wspólnego. Tę restaurację odwiedzały nie tylko cywile, ale również wojskowi na przepustce czy partyjni, którzy podczas pijackich eskapad gubili swoje rzeczy np. guziki, klamry od pasów, odznaczenia. W pobliskim wyschniętym jeziorku znajdywano mase powyrzucanych całych, szklanych kufli od piwa czy butelek. A w bliskich okolicach znaleziono ... klamrę z pasem oddziałów szturmowych SA czy duzą odznakę weterana wojennego. Nie mówiąc już o innych rzeczach. Ogólnie duży przekrój społeczeństwa niemieckiego sie tam przewinął.

Pozdrawiam
« Ostatnia zmiana: Czerwca 11, 2014, 13:09:42 wysłana przez Domino »