Do wiadomości mieszkańców Osiedla Dąbrówka
Ponieważ mieszkańcy zgłaszali radom nieruchomości SM „Odra” wiele spraw i problemów, zaprosiliśmy na spotkanie Zarząd Spółdzielni. Na część pytań przedstawionych spraw w toku spotkania nie uzyskaliśmy odpowiedzi, dlatego po spotkaniu przedłożyliśmy je na piśmie. Oto one:
1.Mieszkańcy nie wiedzą, czy Spółdzielnia opracowała wieloletni plan remontów, modernizacji zasobów mieszkaniowych zawierający zadania rzeczowe, ich przewidywane koszty i źródła finansowania (jakie?).
2.Czy plan wymieniony w ust. 1 (jeżeli istnieje) jest podstawą opracowania planów rocznych na kolejne lata kalendarzowe, czy dane z planu wieloletniego są weryfikowane w tych planach (np. aktualizacja o średnie ceny rynkowe materiałów i usług).
3.Czy Spółdzielnia przed przystąpieniem do opracowania planów wymienionych w ust. 1 i 2 posiada dane szacunkowe kosztów?
4.Jaka w Spółdzielni obowiązuje procedura od opracowania projektu planu zadań remontowych, modernizacyjnych; konsultacji z mieszkańcami (lub ich przedstawicielami Radami Zespołów Nieruchomości), do ogłoszenia przetargu na wykonanie, odbioru robót?
5.Czy, kiedy Spółdzielnia aplikowała o środki zewnętrzne na modernizacje, remonty zasobów mieszkaniowych (fundusze ochrony środowiska, środki unijne i inne?).
6.Docieplenia budynków Mieszka I-go 1, 2, 3, 4, 8.
Mieszkańców niepokoi to, że rozpoczęto prace na budynku Mieszka I-go 3 i nie zakończono, a następnie przeniesiono je na budynek Mieszka I-go 4 (mimo, że nie konsultowano ich rozpoczęcia, zakresu z Radą Zespołu Nieruchomości). Z jakich środków finansowych prace były prowadzone?
Zarząd Spółdzielni 16 września 2013 r. wystosował pismo do mieszkańców, w którym informuje o podjęciu decyzji o uruchomieniu programu docieplenia ścian budynków (gdzie jest ten program?) i uchwale Rady Nadzorczej Nr 40 z dnia 10 września br. wprowadzającej opłatę miesięczną w kwocie 1,50 zł/ m2 w okresie od 01.01.2014 r. do roku 2021.
Na jakiej podstawie ustalono zakres robót, kolejność ich wykonywania? Czy Spółdzielnia dysponuje odpowiednią dokumentacją stwierdzającą ubytki ciepła z poszczególnych budynków?
Do czasu całkowitego wyjaśnienia sprawy, mieszkańcy domagają się zaprzestania prac remontowych.
7.Jakie fundusze remontowe Spółdzielnia prowadzi? W jaki sposób są ewidencjonowane środki finansowe przeznaczone na remonty, modernizacje? W jaki sposób są rozliczane?
Mieszkańcy są przekonani, że skoro znaczna ich liczba jest właścicielami nieruchomości, mają prawo decydowania o sposobie gospodarowania tymi środkami. Dlatego domagają się prowadzenia odrębnej ewidencji finansowej dla pojedynczych nieruchomości, a nie zespołu nieruchomości. Domagają się także informacji o aktualnym stanie środków finansowych zgromadzonych na remonty pojedynczych nieruchomości (bloków).
8.Zebrani wyrażali niezadowolenie, ponieważ często nie otrzymują odpowiedzi na pisma składane w Spółdzielni.
Spółdzielnia nie informuje również autorów o losie wniosków składanych podczas Walnych Zgromadzeń (o przyjęciu lub nie, sposobie realizacji).
9.Mieszkańców niepokoją dochodzące do nich informacje o wykupie mieszkań (w tym także z osobami tam zamieszkałymi) przypuszczalnie przez jedną osobę, ponieważ może się okazać, że bez ich wiedzy i zgody znajdą się we wspólnocie.
10.Mieszkańcy wnoszą o dostęp do nieaktywnych aktów prawnych zamieszczanych na stronie internetowej Spółdzielni (np. Regulamin remontów), publikowanie uchwał Rady Nadzorczej i innych.
11.Na spotkaniu mieszkańcy podnosili także sprawy dotyczące braku informacji o planach, zamierzeniach Spółdzielni; wyjaśniania w sposób zrozumiały skomplikowanych spraw, podejmowanych przez Zarząd, Radę Nadzorczą decyzji (np. w postaci informatora spółdzielni w formie papierowej, elektronicznej).
12.Zebrani za konieczne uznali, aby organy Spółdzielni: Zarząd, Rada Nadzorcza spotykały się z mieszkańcami cyklicznie (np. raz na dwa miesiące) w celu przekazywania informacji, wyjaśniania wątpliwości, prowadzenia partnerskich rozmów: właściciele nieruchomości – organy Spółdzielni.-