Polecam ciekawą "literaturę" wartą przeczytania.
" Zgodnie z obowiązującymi aktami prawnymi w zakresie bezpieczeństwa szyb jako elementów wyposażenia pojazdów silnikowych tj. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 30 grudnia 2003 r. w sprawie homologacji pojazdów samochodowych i przyczep (Dz.U. Nr 5, poz.30 z dnia 15 stycznia 2004 r.) i Załącznik pt. Homologacja pojazdów obowiązuje Regulamin homologacji Nr 43 ECE (Europejskiej Komisji Gospodarczej) ONZ, przyjęty przez Polskę, Uchwałą Rady Ministrów Nr 97/93 (niepublikowana).
INSTYTUT SZKŁA I CERAMIKI
Oddział Zamiejscowy w Krakowie
LABORATORIUM BADAWCZE
AKREDYTOWANE PRZEZ POLSKIE CENTRUM AKREDYTACJI
CERTYFIKAT NR AB 054
INSTYTUT TRANSPORTU
SAMOCHODOWEGO
Pan Dyrektor dr inż. Leszek Turek
al. Jagiellońska 80
03-301 WARSZAWA
W odpowiedzi na pismo L.dz.................../ przedstawiamy
nasze stanowisko sprawie homologacji oraz przyciemniania szyb samochodowych:
Dotychczas zgodnie z obowiązującymi aktami prawnymi w zakresie bezpieczeństwa szyb jako elementów wyposażenia pojazdów silnikowych tj. Rozporz. Min.Transp. i Gosp. Morskiej z dnia 1 kwietnia 1999 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. Nr 44, poz.432) § 10 i Żal. 3 oraz Rozporz. Rady Min. z dnia 9 listopada 1999 r. w sprawie wykazu wyrobów, mogących stwarzać zagrożenia albo służących ochronie lub ratowaniu żyda, zdrowia lub środowiska podlegających obowiązkowi certyfikacji na znak bezpieczeństwa i oznaczania tym znakiem oraz wyrobów podlegających obowiązkowi wystawiania przez producenta deklaracji zgodności (DZ.U. z dnia 28 stycznia 2000 r. Nr 5 póz 53) jest Regulamin homologacji Nr 43 ECE (Europejskiej Komisji Gospodarczej) ONZ, przyjęty przez Polskę, Uchwałą Rady Ministrów Nr 97/93 (niepublikowana).
Homologacji udziela Ministerstwo Infrastruktury na podstawie badań i wniosku Instytutu Szkła i Ceramiki Oddział w Krakowie, który jest jednostką notyfikowaną w zakresie badań szyb samochodowych. O homologację może ubiegać się wyłącznie producent szyb samochodowych i to w dowolnym kraju, który jest sygnatariuszem porozumienia (R43 ECE) niezależnie od miejsca w którym szyby są produkowane. Homologacje europejskie są honorowane we wszystkich krajach, które to porozumienie podpisały.
Każda szyba posiadająca homologację musi być trwale oznaczona znakiem, którego wzór jest załącznikiem do homologacji i który powinien mieć wygląd np.
E20 - oznacza, że homologacji udzielono w Polsce.
Dla szyb nie będących w polu widzenia kierowcy, posiadających przepuszczalność światła w zakresie widzialnym poniżej 70% a (przyciemnionych fabrycznie folią z tworzywa sztucznego lub wykonanych ze szkła barwionego w masie) wymagane jest oznaczenie:
Znak V nad znakiem homologacji oznacza właśnie, że szyba ma przepuszczalność mniejszą niż 70 %.
W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 -11-1999 r. (dz.u. Nr 5 s.201 w grupie asortymentowej wyrobów ze szkła i ceramiki szlachetnej) wymieniony jest właśnie Regulamin Nr 43 ECE ONZ, jako obowiązujący dla szyb samochodowych klejonych i hartowanych. Aktualnie nie ma obowiązku znakowania szyb samochodowych znakiem bezpieczeństwa „B". Odstąpiono od tego już dość dawno między innymi ze względu na brak możliwości badania i oznakowania szyb sprowadzanych jako części zamienne z innych krajów europejskich oraz byłoby to niezgodne z zawartym porozumieniem międzynarodowym.
Oddzielne zagadnienie stanowi modne ostatnio przyciemnianie szyb samochodowych foliami samoprzylepnymi. Folie te stanowią jakby uzupełnienie homologacji (o ile nie są nanoszone przez producenta szyb stosownie do odpowiedniej homologacji). Przyciemnianie szyb jest dopuszczalne w miejscach niemających wpływu na pole widzenia kierowcy z obowiązkiem ich oznakowania pkt 9.1.4.2 ^ Regulaminu R43 ECE. (W zasadzie dotyczy to szyb tylnych drzwiowych i tylnej ogrzewanej w samochodach osobowych oraz szyb bocznych, dachowych i tylnych w autobusach). Szyby przednie muszą mieć przepuszczalność światła w zakresie widzialnym 75% a szyby boczne w polu widzeń 180° do przodu muszą posiadać przepuszczalność światła co najmniej 70%. Szyb przednich - czołowych (windscreen) nie wolno poddawać żadnej dodatkowej obróbce, gdyż każda zmiana w konstrukcji wymaga rozszerzenia homologacji. Co do szyb bocznych drzwiowych przednich problem stanowi jednak brak możliwości pomiaru przepuszczalności światła podczas kontroli drogowej a nawet w stacji diagnostycznej. Wprowadzono zatem (częściowo wzorem niemieckim) obowiązek rejestracji firm świadczących usługi w zakresie przyciemniania szyb samochodowych foliami, a folie przyciemniające zostały przebadane na zgodność z wymaganiami regulaminu R43 ECE przez importerów tych folii w trybie zleconym Instytutowi Szkła i Ceramiki Oddział w Krakowie Szyby samochodowe przyciemniane foliami powinny mieć dodatkowe oznakowanie (najlepiej w pobliżu znaku homologacji) o wyglądzie: R43-OOXXX-ISiC, gdzie OOXXX oznacza prowadzony przez Instytut numer rejestru firmy świadczącej usługę. Właściciel samochodu powinien też otrzymać stosowne zaświadczenie od firmy przyciemniającej szyby. Przykład zaświadczenia o instalacji folii. Nie jest to jednak wzór znormalizowany, a jedynie zalecany. Dopuszczalne są inne formy zaświadczeń zawierające co najmniej wymienione niżej dane i w formacie wielkości typowej dla dokumentów (me kserokopia świadectwa z badań ISiC-formatu A4) ten na dzień 14 lipca 2002 r. oznacza numerację 0101 do 0350. Rejestr ten umożliwia identyfikację firmy, rodzaju folii i jej przepuszczalności np. w przypadku sporu sadowego.
Przebadano grupę szyb z foliami dla czterech importerów: „Warsfoll z Warszawy (folie typu Armorlite, Sun Gard/Glas Gard, dla firmy „Dyskret" z Poznania (folie typu Bruxsafoll, SL-Lumar, dla firmy „3M" z Łomianek k. Warszawa (folie typu Panther), dla firmy JBOBF z Łodzi (folie importowane z Taiwanu), dla firmy Laskowski Tuning z Zielonej Góry (folie holenderskie) oraz dla firmy Technicolor z Zielonej Góry (na metodę napylania próżniowego powłoki z TiOz. Obecnie w fazie badań znajdują się folie niemieckie firmy CARTEC. Firmy współpracujące z importerami powinny uzyskać zgodę na przytoczenie wyników badań folii oraz otrzymać od importera kopię raportu z badań. Nadmienić należy, że inne folie (np. ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich) nie są w Polsce przebadane a certyfikaty w języku angielskim nie są wystarczające.
Przednie drzwi boczne mogą być oklejane w celach antywłamaniowych foliami bezbarwnymi oraz o stopniu przyciemnienia zachowującym przepuszczalność światła minimum 70%.
Wszystkie inne, przebadane folie mają przepuszczalność światła poniżej 70% i jako takie me mogą być montowane na szybach bocznych w polu widzenia kierowcy. Mogą zdarzać się przypadki niedozwolonego przyciemniania szyb przednich drzwiowych „na wyraźne życzenie" klienta, który powinien być uprzedzony o możliwości zatrzymania dowodu rejestracyjnego. Firma wykonująca taką usługę powinna we własnym interesie ten fakt odnotować w dokumentacji wykonania usługi i nie oznaczać tych szyb własnym numerem rejestru firmy. Jednocześnie informujemy, że dopuszczalność stosowania szyb w pojazdach silnikowych w miejscach niemających wpływu na pole widzenia kierowcy jest wzorem regulaminu R43 EKG ONZ utrzymana w dyrektywach Unii Europejskiej nr 89/173/EEC oraz nr 92/22/EEC z 31.03.92.. (Informacje w tej sprawie wraz z wykazem firm wpisanych do rejestru umieszczone zostaną na naszej stronie internetowej.
Istniejące rozwiązania prawne, stanowią próbę objęcia nadzorem rozwijającej się żywiołowo działalności związanej z przyciemnianiem szyb samochodowych oraz z zachowaniem bezpieczeństwa oszkleń samochodowych.
W sprawie opracowania i produkcji urządzenia (najlepiej przenośnego) do pomiaru współczynnika przepuszczalności światła w zakresie widzialnym jesteśmy w kontakcie z firmą Aparatura Pomiarowa i Analityczna Paczkowo, ul Średzka 15 oraz Delta Tech Electronics - Jasło ul.Pigonia 23. Nadmieniamy, że sprawa nie jest łatwa ze względów technicznych i na dzisiaj można spodziewać się oferty na urządzenie nie wymagające współpracy z komputerem, którego szacunkowa cena netto wynosiłaby około 3000 PLN.Ponieważ sprawą interesuje się również Marcin Flieger z Zarządu Ruchu Drogowego KG Policji zmierzamy do uzyskania przyrządu tańszego dla szerszego wyposażenia patroli RD Policji.
Kierownik Działu Badań Wyrobów Szklanych
mgr inż. Tadeusz Tarczoń
Podpisano
Z-ca Dyrektora ISiC
Dyrektor Oddziału Zamiejscowego w Krakowie
inż. Władysław Kapera................"
Źródło;INSTYTUT SZKŁA I CERAMIKI
Oddział Zamiejscowy w Krakowie