Notice: Undefined index: tapatalk_body_hook in /home/klient.dhosting.pl/wipmedia2/forum/Sources/Load.php(2501) : eval()'d code on line 199
  • Strona główna
  • Szukaj
    •  
  • Zaloguj się
    • Nazwa użytkownika: Hasło:
      Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - pionnier

Strony: [1]
1
Historia / Odp: [Mścięcino] Mścięcino-Messenthin
« dnia: Marca 15, 2016, 21:46:37  »
1. Kontynuując wątek kolejki wąskotorowej w Mścięcinie. Wg. opisu jednego z pionierów w ksiązce "Oni byli pierwsi", w Mścięcinie istniała kolejka wąskotorowa, która miała swój początek przy ostatnim domu przy ul. Nadbrzeżnej i docierała do gospody/młyna Mückenmühle. Czyli coś o wartości czysto rekreacyjnej.

Dla mnie to novum, bo wcześniej nie słyszałem o jej funkcjonowaniu. Ale jeśli taka była, to ówczesny Las Mścięciński prezentował się niezwykle atrakcyjnie: parę gospód w okolicy, dom zdrojowy, urozmaicony teren, punkt widokowy (Pfingstberg), kolejka i staw, po którym można było pływać.

Na mapie z przewodnika (przedstawiony powyżej przez p. Andrzeja) widać bieg kolejki. Przejeżdżała pod wiaduktem linii kolejowej Szczecin-Trzebież, następnie wzdłuż stawu/rozlewiska Przęsocińskiej Strugi (Neuendorfer Bach) i docierała do młyna. Cóż - mogę jedynie zasugerować zainteresowanym, by udali się w teren i spróbowali odnaleźć jakieś ślady jej istnienia (nasypy...), będę wdzięczny za zdjęcia.

Fakt, że informacja o niej nie była tak powszechna wynikać może z tego, że nie była to zbyt imponująca technicznie kolejka. Równie dobrze tory mogły być drewniane a wagoniki ciągnięte... przez konie.







2. Jeśli zaś chodzi o pas startowy, to w książce znajduje się taki fragment: "Przy ul. Nadbrzeżnej w czasie wojny budowany był betonowy pas startowy dla samolotów". Jako lokalizację wskazano teren zajęty przez zespół różnych firm w pobliżu posesji nr 40: http://mapy.google.pl/?ll=53.536584,14.592386&spn=0.005158,0.009645&t=k&z=17&vpsrc=6

Co ciekawe fakt ten potwierdza inny pionier, p. Jan Jasiukiewicz ().
Witam z całą pewnością była a szyny były typowe stalowe tylko po wojnie część z nich miejscowym posłużyła jako budulec stropów.

Strony: [1]