Nie jest tego duzo, zachęcam do przeczytania.
USTAWA z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw
"5) w art. 3:
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Gminy zapewniają czystość i porządek na swoim terenie i tworzą warunki
niezbędne do ich utrzymania, a w szczególności:
1) tworzą warunki do wykonywania prac związanych z utrzymaniem
czystości i porządku na terenie gminy lub zapewniają wykonanie
tych prac przez tworzenie odpowiednich jednostek organizacyjnych;
2) zapewniają budowę, utrzymanie i eksploatację własnych lub
wspólnych z innymi gminami:
a) regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych,(...)
3) obejmują wszystkich właścicieli nieruchomości na terenie gminy
systemem gospodarowania odpadami komunalnymi;4) nadzorują gospodarowanie odpadami komunalnymi, w tym realizację
zadań powierzonych podmiotom odbierającym odpady komunalne
od właścicieli nieruchomości;
5) ustanawiają selektywne zbieranie odpadów komunalnych obejmujące
co najmniej następujące frakcje odpadów: papieru, metalu,
tworzywa sztucznego, szkła i opakowań wielomateriałowych oraz
odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, w tym odpadów
opakowaniowych ulegających biodegradacji;6) tworzą punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych w
sposób zapewniający łatwy dostęp dla wszystkich mieszkańców
gminy, w tym wskazują miejsca, w których mogą być prowadzone
Art. 3b. 1. Gminy są obowiązane osiągnąć do dnia 31 grudnia 2020 r.:
1) poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia
następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, meta-li, tworzyw sztucznych i szkła w wysokości co najmniej 50%
wagowo;
2) poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i
odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów
budowlanych i rozbiórkowych w wysokości co najmniej
70% wagowo.
Art. 3c. 1. Gminy są obowiązane ograniczyć masę odpadów komunalnych
ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania:
1) do dnia 16 lipca 2013 r. – do nie więcej niż 50% wagowo
całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji
przekazywanych do składowania,
2) do dnia 16 lipca 2020 r. – do nie więcej niż 35% wagowo
całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji
przekazywanych do składowania
– w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r.
Art. 6r. 1. Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi dochód
gminy.
2. Z pobranych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi
gmina pokrywa koszty funkcjonowania systemu gospodarowania
odpadami komunalnymi, które obejmują koszty:
1) odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania
odpadów komunalnych;
2) tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów
komunalnych;
3) obsługi administracyjnej tego systemu.
Art. 6s. W przypadku gdy gmina nie realizuje obowiązku odbierania odpadów
komunalnych od właścicieli nieruchomości, właściciel nieruchomości
jest obowiązany do przekazania odpadów komunalnych,
na koszt gminy, podmiotowi odbierającemu odpady komunalne
od właścicieli nieruchomości, wpisanemu do rejestru działalności
regulowanej, o którym mowa w art. 9b ust. 2.”;
Art 9z
2. Gmina, która nie wykonuje obowiązku, o którym mowa w art. 3b
lub art. 3c – podlega karze pieniężnej obliczonej odrębnie dla
wymaganego poziomu:
1) recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku
innymi metodami;
2) ograniczenia odpadów komunalnych ulegających biodegradacji
przekazywanych do składowania.
3. Karę pieniężną, o której mowa w ust. 2, oblicza się w sposób
określony w art. 9x ust. 3.
4. Gmina, która nie wykonuje obowiązku, o którym mowa w art. 6d
ust. 1 – podlega karze pieniężnej w wysokości od 10 000 zł do
50 000 zł.
Art. 10.
1. Rady gmin są obowiązane podjąć, w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie
ustawy, uchwały, o których mowa w art. 6k ust. 1, art. 6l, art. 6n ust. 1 i art.
6r ust. 3 ustawy zmienianej w art. 1.
Jeżeli rada gminy nie podejmie uchwał w
tym terminie, wojewoda wzywa ją do podjęcia uchwał, wyznaczając termin na
ich podjęcie. Po bezskutecznym upływie tego terminu wojewoda wydaje w tej
sprawie zarządzenie zastępcze. Przyjęte w tym trybie zarządzenie wywołuje
skutki prawne, takie jak akt prawa miejscowego.
2. Uchwały i zarządzenia, o których mowa w ust. 1, nie mogą wejść w życie później
niż w terminie 18 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.
3. Uchwały podjęte na podstawie art. 6a ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu
dotychczasowym, zachowują moc do dnia wejścia w życie uchwał albo zarządzeń,
o których mowa w ust. 1, nie dłużej jednak niż przez 18 miesięcy od dnia
wejścia w życie ustawy, chyba że rada gminy uchyli uchwałę.
4. Do dnia wejścia w życie uchwał albo zarządzeń, o których mowa w ust. 1, nie
dłużej jednak niż przez 18 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, gmina nie
jest obowiązana do odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości,
o których mowa w art. 6c ustawy zmienianej w art. 1.
Jak widac ustawa używając ciągle zwrotów "gmina ma obowiązek, jest zobowiązana..." nakłada na gminy konkretne obowiązki i do tego w dosyć precyzyjny sposób okresla jak ma to zrobić, zostawiając w tym zakresie gminom bardzo niewielki margines własnych rozwiązań.
Okresla tez parametry do zrealizowania i wysokośc kar, jakie gminy poniosa gdy ich nie spełnią.
Jeżeli więc pojawiają się tu ironiczne uwagi i wieszczy się różne straszne rzeczy, to prosze uprzejmie brac pod uwagę, że 95% nowych rozwiązań śmieciowych okreslone jest w ustawie przyjętej przez Sejm, a reszta to próba ogranięcia tego w jakies przyzwoite ramy przez samorząd gminny.
Ten ponadpartyjny problem śmieci zatwierdzony przez "za" a nawet "przeciw"na 2013 rok zakłada wzrost kosztów "śmieciowych"o 2.820.060 zł w sytuacji kiedy obecnie działalność Zakładu Odzysku i Składowania Odpadów Komunalnych jako zakładu budżetowego bilansuje się tzn gmina nie dokłada do interesu
Po 1
Nie zatwierdzony, a zaplanowany w projekcie budzetu na 2013 rok, projekcie, który bedzie glosowany na sesji 21 grudnia.
Po 2
Nie zakłada wzrostu kosztów o te prawie 3 miliony, tylko okresla koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami przez pół roku 2013 na takim poziomie. Obecnie tych kosztów gmina nie ponosi, bo za smieci nie odpowiada. Dziś "włascicielem" smieci jest firma przewozowa i ona ma organizować odbiór i transport tych smieci za co otrzymuje zapłatę od swoich klientów.
Po 3
ZOiSOK się jakos spina, bo odbiera odpady ze Szczecina po dużo wyższych cenach niż te odbierane z terenu powiatu polickiego. Ale my nie wiemy, czy szczecińskie odpady trafia do Leśna od 1 lipca 2013. Gminy nie moga wskazać przewoźnikowi miejsca składowania odpadów, a najwięksi gracze na rynku(Remondis i Sita) mają własne instalacje odpadowe.
Po 4
Niezaleznie od tego jak bardzo będzie się tu udowadniało, ze selektywna zbiórka jest mniej czy bardziej ekologiczna, przypominam - obowiązek organizowania selektywnej zbiórki odpadów nakłada na gminę USTAWA.