Notice: Undefined index: tapatalk_body_hook in /home/klient.dhosting.pl/wipmedia2/forum/Sources/Load.php(2501) : eval()'d code on line 199
  • Strona główna
  • Szukaj
    •  
  • Zaloguj się
    • Nazwa użytkownika: Hasło:
      Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Autor Wątek: Jakim torem powinien iść pasek wieloklinowy w Golfie 3 1.9TD  (Przeczytany 11923 razy)

zplkarol

  • Gość
Jakim torem powinien iść pasek wieloklinowy w Golfie 3 1.9TD
« dnia: Sierpnia 01, 2011, 10:05:14 »
Witam, mam takie pytanie, Jakim torem powinien iść pasek wieloklinowy w golfie 3 1.9 TD (silnik AAZ dla jasności). Do niedawna wiedziałem ale byłem chyba w błędzie, jeżdżę nim parę lat i już 3 razy zmieniany był w nim pasek, raz mechanik to robił, no i 2 razy sam to robiłem i za każdym razem zakładałem tak jak był wcześniej założony, tzn. puszczałem go tak: z koła pasowego na wale, następnie nad kołem pasowym pompy wody no i na koło alternatora. Ostatnio na jakiś forum przeczytałem, że pasek powinien iść pod kołem pasowym pompy wody tzn. rowki na nim powinny iść po kole pasowym. To jak on powinien iść prawidłowo, bo u mnie jest założony tak jak to wyżej opisałem no i wszystko jest ok, ostatnio nawet termostat wymieniłem i temperaturę trzyma prawidłowo 90 °C. Jeśli ktoś wie to będę wdzięczny za odpowiedź bo nie długo wybieram się autem do Lublina i nie chciałbym awarii w trasie. A jeśli faktycznie mam źle założony to grozi to jakąś awarią? Zdaję sobie sprawę z tego że w zależności od tego czy pasek idzie nad czy pod kołem pasowym pompy wody, zmienia się kierunek obrotów jej wirnika, ale czy to ma znaczenie jeśli wszystko jest ok, jeżdżę tym samochodem na co dzień i ani razu nie przegrzał się. Dodam tylko że wcześniej jeździłem z uszkodzonym termostatem silnik nie przegrzewał się, a od niedawna jeżdżę z nowym i też nie przegrzewa się, temp. wynosi 90°C z tym że jeżdżę tylko na trasie Police Szczecin w dalszą trasę z nowym termostatem nie wybierałem się, ale jeśli miałby się grzać to już chyba by się przegrzał. No i mam zagwozdkę z tym paskiem:) Z góry dzięki za odpowiedź.

Offline DEtonator

  • Stara Gwardia
  • **********
  • Wiadomości: 4697
  • Płeć: Mężczyzna
  • Senatorze, Stanisławie, Staszku...
    • Zobacz profil
Jakim torem powinien iść pasek wieloklinowy w Golfie 3 1.9TD
« Odpowiedź #1 dnia: Sierpnia 01, 2011, 11:14:07 »
Cytat: "zplkarol"
powinien iść pod kołem pasowym pompy wody tzn. rowki na nim powinny iść po kole pasowym.


Tak jest prawidłowo, trochę mnie to dziwi, bo jeżeli sprzedawca w sklepie dobrze dobierze rodzaj paska, to jego długość umożliwia w zasadzie tylko jedną możliwość montażu, oczywiście przyjmuję, że pasek wielorowkowy napinany jest alternatorem (sprężyną pod nim).

Cytat: "zplkarol"
Zdaję sobie sprawę z tego że w zależności od tego czy pasek idzie nad czy pod kołem pasowym pompy wody, zmienia się kierunek obrotów jej wirnika, ale czy to ma znaczenie jeśli wszystko jest ok,


Kierunek obrotów nie jest obojętny, co prawda, pompa ma konstrukcyjną możliwość pompowania w obu kierunkach, jednak ostatecznie jej optymalna wydajność obliczana jest dla odpowiedniego kierunku, mówiąc prościej, kręcąc się w prawo z obrotami 2000/min przepompuje 20 litrów wody, a podczas pracy z lewymi obrotami 13 litrów.  Więc aby mieć 100% gwarancję jej wydajności kierunek obrotów powinien być zachowany.

Cytat: "zplkarol"
Dodam tylko że wcześniej jeździłem z uszkodzonym termostatem silnik nie przegrzewał się


Termostat musiał być uszkodzony w ten sposób, że się całkowicie nie domykał lub był nieszczelny w pozycji na zimnym silniku, w takiej sytuacji nie przegrzejesz silnika, latem nawet tego nie odczujesz, jednak w zimie nie rozgrzejesz silnika do odpowiedniej temperatury, o ogrzewaniu wnętrza nie wspominając.

Reasumując, proponuję prawidłowo zamontować pasek (z opisu na forum).

Offline Bieniu

  • Rozpisuje się
  • *****
  • Wiadomości: 100
    • Zobacz profil
:)

zplkarol

  • Gość
Jakim torem powinien iść pasek wieloklinowy w Golfie 3 1.9TD
« Odpowiedź #3 dnia: Sierpnia 01, 2011, 12:24:13 »
Dzięki speedbax, fachowa odpowiedź, szczerze mówiąc nie spodziewałem się takiej:) widać że znasz się na rzeczy.
Sam myślałem że jak kupuje się pasek do konkretnego silnika to można złożyć w jeden sposób a okazuje się że nie:D przynajmniej nie w tym aucie. Zawsze jak zakładałem nowy pasek to puszczałem go tak jak poprzedni bo myślałem że tak jest dobrze, co prawda ciężko go się zakłada ale wchodzi. A naciąg regulowany jest tak jak mówisz, sprężyną pod alternatorem. Zastanawiam się czy da radę ten sam pasek założyć prawidłowo. A co do termostatu to tak jak mówisz był nie domknięty dlatego silnik był niedogrzany ok 70 stopni i woda krążyła po "dużym obiegu". dlatego teraz zastanawiam się czy jak jest nowy termostat który trzyma a pompa pompuje wodę w przeciwnym kierunku to czy termostat otwiera się i puszczą ja na "duży obieg"? Dodam że teraz trzyma temp. na 90 stopniach cały czas. Trochę dla mnie jest to zastanawiające bo skoro termostat otwiera się w jednym kierunku, a pompa pompuje w przeciwnym kierunku wodę to teoretycznie nie powinien chyba się otworzyć i silnik powinien się przegrzewać dobrze rozumuję?

zplkarol

  • Gość
Jakim torem powinien iść pasek wieloklinowy w Golfie 3 1.9TD
« Odpowiedź #4 dnia: Sierpnia 01, 2011, 12:30:07 »
Cytat: "Bieniu"
http://www.fotosik.pl/sho...652934732706d23


No i faktycznie mam źle założony ten pasek, a swoją drogą ETKA to ciekawy program:) dzięki.

Offline DEtonator

  • Stara Gwardia
  • **********
  • Wiadomości: 4697
  • Płeć: Mężczyzna
  • Senatorze, Stanisławie, Staszku...
    • Zobacz profil
Jakim torem powinien iść pasek wieloklinowy w Golfie 3 1.9TD
« Odpowiedź #5 dnia: Sierpnia 01, 2011, 12:52:18 »
Cytat: "zplkarol"
Dzięki speedbax


Prosze bardzo. :)

Cytat: "zplkarol"
Zastanawiam się czy da radę ten sam pasek założyć prawidłowo.


Spróbuj, może się uda, choć najlepiej kupić nowy w 100% prawidłowy, tym bardziej, że to nie są wielkie pieniądze, a i jak pisałeś wybierasz się w dalszą podróż.

Cytat: "zplkarol"
dlatego teraz zastanawiam się czy jak jest nowy termostat który trzyma a pompa pompuje wodę w przeciwnym kierunku to czy termostat otwiera się i puszczą ja na "duży obieg"? Dodam że teraz trzyma temp. na 90 stopniach cały czas. Trochę dla mnie jest to zastanawiające bo skoro termostat otwiera się w jednym kierunku, a pompa pompuje w przeciwnym kierunku wodę to teoretycznie nie powinien chyba się otworzyć i silnik powinien się przegrzewać dobrze rozumuję?


Różnica w kierunku przepływu w krótkim obwodzie, czyli w silniku, nie stanowi dla termostatu różnicy, gdyż element woskowy znajduje się od strony krótkiego obiegu(bloku silnika i głowicy), w momencie otwarcia termostatu następuje równoległe otwarcie dużego obwodu i czynnik chłodzący może płynąć do chłodnicy tylko w jednym kierunku, bez względu w którym kierunku odbywa się przepływ w małym obiegu. Jak rozrysujesz sobie schemat układu chłodzenia to stwierdzisz to samo.

Cytat: "zplkarol"
No i faktycznie mam źle założony ten pasek, a swoją drogą ETKA to ciekawy program:) dzięki.


Wiec teraz widzisz, na zrzucie od Bienia zaznaczony jest właściwy układ kół, jednak jest to obraz schematyczny, gdyż jak porównasz go z rzeczywistością, to zobaczysz, że odległość między kołem pasowym, a kołem pompy wody jest znacznie, znacznie mniejsza.

zplkarol

  • Gość
Jakim torem powinien iść pasek wieloklinowy w Golfie 3 1.9TD
« Odpowiedź #6 dnia: Sierpnia 01, 2011, 13:47:13 »
Cytat: "speedbax"
Różnica w kierunku przepływu w krótkim obwodzie, czyli w silniku, nie stanowi dla termostatu różnicy, gdyż element woskowy znajduje się od strony krótkiego obiegu(bloku silnika i głowicy), w momencie otwarcia termostatu następuje równoległe otwarcie dużego obwodu i czynnik chłodzący może płynąć do chłodnicy tylko w jednym kierunku, bez względu w którym kierunku odbywa się przepływ w małym obiegu. Jak rozrysujesz sobie schemat układu chłodzenia to stwierdzisz to samo.

Tak sobie przeanalizowałem to co wyżej napisałeś no ma to sens:) teraz upewniłem się że  termostat otwiera się, ale pasek i tak przełożę pod kołem pompy. Jeszcze raz dzięki za odpowiedź. A tak na logikę to trochę dziwne że pasek ma iść dołem tym bardziej że koło pasowe pompy nie ma rowków. Ale już nie wnikam w to.

Offline DEtonator

  • Stara Gwardia
  • **********
  • Wiadomości: 4697
  • Płeć: Mężczyzna
  • Senatorze, Stanisławie, Staszku...
    • Zobacz profil
Jakim torem powinien iść pasek wieloklinowy w Golfie 3 1.9TD
« Odpowiedź #7 dnia: Sierpnia 01, 2011, 13:59:03 »
Cytat: "zplkarol"
A tak na logikę to trochę dziwne że pasek ma iść dołem tym bardziej że koło pasowe pompy nie ma rowków.


Tak to już jest, że wiele rozwiązań wydaje się nielogicznych, a jednak funkcjonują, choć przyznam, że często konstruktorzy po czasie zmieniają swoje pomysły.

Offline Bieniu

  • Rozpisuje się
  • *****
  • Wiadomości: 100
    • Zobacz profil
Jakim torem powinien iść pasek wieloklinowy w Golfie 3 1.9TD
« Odpowiedź #8 dnia: Sierpnia 01, 2011, 16:45:35 »
Wydaje mi sie ze pasek mozesz miec własciwy. Niewiele sie zmieni jesli chodzi o długosc, w zaleznosci czy pojdzie gora czy dołem.

Przeciwny kierunek przepływu zmniejsza skutecznosc układu chłodzenia i powoduje szybsze zuzycie elemetów pompy poniewaz pracuje "pod prąd"

To przyjemnej pracy życze :)
:)

Offline DEtonator

  • Stara Gwardia
  • **********
  • Wiadomości: 4697
  • Płeć: Mężczyzna
  • Senatorze, Stanisławie, Staszku...
    • Zobacz profil
Jakim torem powinien iść pasek wieloklinowy w Golfie 3 1.9TD
« Odpowiedź #9 dnia: Sierpnia 01, 2011, 17:53:13 »
Cytat: "Bieniu"
powoduje szybsze zuzycie elemetów pompy poniewaz pracuje "pod prąd"


A to bardzo ciekawa teoria, jeśli możesz, to doprecyzuj pojęcie "szybsze zużycie elementów", poza tym pompa wody, nie może pracować "pod prąd", bo to właśnie ona ustala kierunek przepływu czynnika chłodzącego.

Offline Bieniu

  • Rozpisuje się
  • *****
  • Wiadomości: 100
    • Zobacz profil
Jakim torem powinien iść pasek wieloklinowy w Golfie 3 1.9TD
« Odpowiedź #10 dnia: Sierpnia 02, 2011, 00:06:30 »
Pompa wspomaga naturalna cyrkulacje wody postała w wyniku roznicy temperatur. Kanały wodne sa projektowane w ten sposób ze woda moze swobodnie krazyc grawitacyjnie po wyłaczeniu rozgrzanego silnika gdy pompa nie pracuje. Odwrotny kierunek tłoczenia powoduje wiekszy opor wirnika.
:)

Offline DEtonator

  • Stara Gwardia
  • **********
  • Wiadomości: 4697
  • Płeć: Mężczyzna
  • Senatorze, Stanisławie, Staszku...
    • Zobacz profil
Jakim torem powinien iść pasek wieloklinowy w Golfie 3 1.9TD
« Odpowiedź #11 dnia: Sierpnia 02, 2011, 09:47:16 »
Cytat: "Bieniu"
Pompa wspomaga naturalna cyrkulacje wody postała w wyniku roznicy temperatur.


Z tym się częściowo zgodzę, jednak sam przyznasz, że dzisiejsze silniki długo nie popracują bez sprawnej pompy. Pompa nie wspomaga tego zjawiska, rzekł bym, że jest odwrotnie.

Cytat: "Bieniu"
Kanały wodne sa projektowane w ten sposób ze woda moze swobodnie krazyc grawitacyjnie po wyłaczeniu rozgrzanego silnika gdy pompa nie pracuje.


Projektowanie układu chłodzenia uwarunkowane jest w pierwszej kolejności wydajnością podczas ekstremalnych obciążeń silnika, drugim ważnym parametrem, związanym z ekonomią i ochroną środowiska, jest czas uzyskania właściwej temperatury pracy, wierz mi, że nikt z konstruktorów nie przejmuje się zbytnio cyrkulacją płynu po wyłączeniu silnika. Oczywiście jest to badane i w przypadku zbyt mocnych wzrostów temperatur stosuje się elektryczne pompki wspomagające ( np. jak w silniku VR6).

Offline Bieniu

  • Rozpisuje się
  • *****
  • Wiadomości: 100
    • Zobacz profil
Jakim torem powinien iść pasek wieloklinowy w Golfie 3 1.9TD
« Odpowiedź #12 dnia: Sierpnia 02, 2011, 12:03:29 »
Zgadzam sie w 100%

System miałby zbyt mała wydajnosc.

Ale zgodzisz sie ze mna ze łopatki wirnika oraz gniazdo pompy sa przystosowane do jednego kierunku przepływu cieczy.

Jesli sie nie myle wirnik w tej pompie ma łopatki proste, co sprawia ze praca w odwrotnym kierunku nie jest problemem. Inaczej by było przy łopatkach skosnych.
:)

Offline DEtonator

  • Stara Gwardia
  • **********
  • Wiadomości: 4697
  • Płeć: Mężczyzna
  • Senatorze, Stanisławie, Staszku...
    • Zobacz profil
Jakim torem powinien iść pasek wieloklinowy w Golfie 3 1.9TD
« Odpowiedź #13 dnia: Sierpnia 02, 2011, 12:54:55 »
Cytat: "Bieniu"
Ale zgodzisz sie ze mna ze łopatki wirnika oraz gniazdo pompy sa przystosowane do jednego kierunku przepływu cieczy.


Właśnie o tym pisałem wyżej, konstrukcyjnie możliwe jest pompowanie w obu kierunkach, jednak tylko w jednym kierunku zapewniona jest dostateczna ilość pompowanego czynnika. Najważniejsze, że udało się pomóc Zpkarolowi, teraz wie, że prowadzenie paska w Jego aucie nie jest obojętne.

Cytat: "Bieniu"
Jesli sie nie myle wirnik w tej pompie ma łopatki proste, co sprawia ze praca w odwrotnym kierunku nie jest problemem. Inaczej by było przy łopatkach skosnych.


Chyba też są lekko pochylone, już nie pamiętam dokładnie, w tym silniku pompa jest identyczna jak w benzyniakach z lat 80 i 90, jak masz jakąś pompę na magazynie to z ciekawości popatrz. W nowszych dieslach, silnikach TDI np. pompy wodne napędza pasek rozrządu, a tam kierunku napędu już nie da się pomylić, warto tu wspomnieć o częstych awariach tych pomp, gdzie koło wirnika luzowało się od ośki, brak wymuszonego obiegu powodował natychmiastowy wzrost temperatury i w bardzo wielu przypadkach przegrzanie silnika.

zplkarol

  • Gość
Jakim torem powinien iść pasek wieloklinowy w Golfie 3 1.9TD
« Odpowiedź #14 dnia: Sierpnia 02, 2011, 15:57:21 »
Cytat: "speedbax"
Najważniejsze, że udało się pomóc Zpkarolowi

Dzieki chłopaki pasek już założyłem prawidło, i okazuje się, że ten sam pasek można założyć na dwa sposoby. Nie kupowałem nowego bo ten co jest ma dopiero 3 miesiące i za dużo nie przejechałem na nim. Wystarczyło go tylko zrzucić z koła pompy i przecisnąć miedzy kołem na wale a kołem pompy. Dobrze że nie musiałem zdejmować go z koła na wale i alternatora, bo trzeba się nakombinować żeby potem wlazł na te koła, a łapy potem bolą jak cholera. Także bez większego problemu udało się właściwie poprowadzić pasek.
Cytat: "speedbax"
Wiec teraz widzisz, na zrzucie od Bienia zaznaczony jest właściwy układ kół, jednak jest to obraz schematyczny, gdyż jak porównasz go z rzeczywistością, to zobaczysz, że odległość między kołem pasowym, a kołem pompy wody jest znacznie, znacznie mniejsza.

Racja odległość między kołem pasowym pompy wody, a kołem na wale jest mniej więcej dwukrotną grubością paska, także na zdjęciu wygląda to trochę inaczej niż w rzeczywistości.