Notice: Undefined index: tapatalk_body_hook in /home/klient.dhosting.pl/wipmedia2/forum/Sources/Load.php(2501) : eval()'d code on line 199
  • Strona główna
  • Szukaj
    •  
  • Zaloguj się
    • Nazwa użytkownika: Hasło:
      Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - Borisz

Strony: 1 2 3 [4] 5 6 ... 30
46
Historia / Odp: [Police] Suedlager Poelitz
« dnia: Listopada 13, 2017, 11:57:19  »
Tam przecież był cmentarz!

47
Historia / Odp: [Police] Suedlager Poelitz
« dnia: Listopada 13, 2017, 09:25:52  »
Na początku 1942 r. nastąpiła zmiana nazwy obozu na Nordlager

To wiemy na pewno, a pisał o tym Łukasz w swym artykule - Nord Lager pojawia się w korespondencji i w innych bodaj miejscach już w 1939 r.! Podobnie Durrfeldlager pojawia się jeszcze w 1944 r. Więc albo jednak Frankiewicz się mylił, albo nazwy funkcjonowały równolegle (albo np Durrfeldlager był częścią Nordlager lub na odwrót).

48
Historia / Odp: [Police] Suedlager Poelitz
« dnia: Listopada 12, 2017, 15:52:33  »
przedstawiają prawdopodobnie jeńców włoskich

Skąd takie przypuszczenie? Jeśli jeńcy włoscy, to dopiero od września 1943 r.

Za barakami las.

Pasowałaby lokalizacja przy Tanowskiej. Ani przy Pommernlager, ani przy Tobruklager takiego lasu nie ma. A schrony podziemne? Zdaje się, że w sugerowanym przez Ciebie miejscu dalej są...

względem czego wyróżniono Nord i Süd. A przede wszystkim Nord?

Rzeczywiście logiki w tym zbytnio nie ma. Nord albo od Norddeutsche, albo na północ od Polic. Bo na pewno nie względem fabryki.

Obozy takie jak Durrfeldlager zapewne były blisko, tuż przy lub na placu budowy. Możliwe, że w miarę rozrastania się fabryki były zwyczajnie rozbierane.

Całkiem możliwe, że tak było. Ale przypadkiem Durrfeldlager nie pojawia się też później, chociażby w 1941 r.?

Südlager był na pewno. Pojawia się w aktach niektórych robotników francuskich i belgijskich. Ogólnie 1942 r. (z kiedy jest zdjęcie?). Tylko nie wiemy gdzie był. I co tam robił Niemiec, który siał antypaństwową propagandę. Ale jesli Belgowie i Francuzi byli robotnikami kontraktowymi, to może nawet pasuje.

P.S. Świetne materiały z "Syntezy"! Nie całkiem dokładne, ale i tak bardzo wiele informacji pozyskali.

49
Historia / Odp: [Police] Schron podziemny Luftschutzu
« dnia: Listopada 09, 2017, 09:16:58  »
To również po kolei:

te znane są niedostepne.

Czy aby na pewno? Przynajmniej jeśli chodzi o Szczecin. Sam byłem w kilku obiektach, nie wyłamywałem żadnych krat. Więc są dostępne (co pewnie dobre nie jest, bo nie każdy potrafi odpowiedzialnie eksplorować, do tego dochodzi zaśmiecenie i wzniecane w schronach pożary).

"Podziemny Szczecin" będzie miał kilka części, zatem będzie tam opisanych naprawdę wiele obiektów. Czy wszystkie - to pytanie do autorów.

Trzeba też odróżnić podziemia od naziemnych schronów, zazwyczaj kilkupiętrowych, a raczej takie ma Pan na myśli pisząc o dzielnicach nadodrzańskich. Szczeliny przeciwlotnicze (czyli takie jak w Siedlicach, Mścięcinie, a także w Policach i bardzo wiele w Szczecinie) to też nie do końca podziemia - często to obiekty wystające ponad powierzchnię, przysypane z wierzchu ziemią.

Zacny Kolego, różne inne ciekawe miejsca, o których jeszcze nie słyszałeś...

Wiem o szczelinach w Mścięcinie, Tanowie, Trzeszczynie, w Siedlicach są nawet dwie. O Jasienicy pisał Pan kiedyś w MP. Część rzeczywiście mi nie znana, a bardzo intrygująca. Każdy ma jakąś wiedzę, nikt nie wie wszystkiego. Stąd wiedzą należy się dzielić i ją upubliczniać. Choć fakt, w przypadku podziemi lepiej, żeby wiedza o obiektach stwarzających zagrożenie nie była powszechnie dostępna.

50
Historia / Odp: [Police] Kolej żelazna w regionie
« dnia: Listopada 08, 2017, 08:27:05  »
Ciekawe nazwy

Kolej zawsze miała swoje nazewnictwo, niekoniecznie spójne z tym używanym w administracji. Stąd mamy Trzebież (w pokazanych tu rozkładach nie wiedzieć czemu Trzebiesz) Szczeciński, choć w użytku urzędowym zawsze była sama Trzebież (zresztą nazwa ta jest rodzaju żeńskiego). Podobnie Wolin Pomorski, a nie Wolin. A w pierwszych latach powojennych dowolność tworzenia nazw była naprawę duża.

51
Historia / Odp: [Police] Schron podziemny Luftschutzu
« dnia: Listopada 08, 2017, 08:23:02  »
W wydanej w zeszłym roku książce "Podziemny Szczecin" autorstwa M. Rembasa i A. Kraśnickiego są podane w zasadzie dokładne lokalizacje wejść do schronów szczecińskich (oczywiście część jest zamknięta i postronna osoba tam nie wejdzie, ale część jest dostępna; inna rzecz czy są bezpieczne - autorzy o tym piszą), a także plany 3D podziemi i zdjęcia z wnętrz. Można więc wnioskować, że lokalizacja podziemi nie jest już żadna tajemnicą - w przeciwieństwie do lat PRL - i przynajmniej w odniesieniu do schronów nie pełniących już swych funkcji schronowych (a tych jest już bardzo mało).

Nota bene ekspozycja muzealna zawiera propozycję wizyty w bardzo interesującym, wielopoziomowym schronie przeciwlotniczym o nowoczesnej, profesjonalnej wówczas konstrukcji.

To chyba jednak w Szczecinie, nie w Policach.

52
Sprawy bieżące / Odp: [Police] SPPK i szczecińsko-policka komunikacja miejska
« dnia: Października 18, 2017, 14:20:30  »
A ten pojazd nie odbija się ciągle od tych niby-krawężników? To jednak nie są szyny, które równo prowadzą i ciężko z nich wypaść.

53
Historia / Odp: [Jasienica] Duchow - Duchowo
« dnia: Października 18, 2017, 14:16:47  »
Co właściwie stało się z Duchowem?

Duchowo ucierpiało w wyniku nalotu z 29.05.1944.

A później wraz z budową Zakładów Chemicznych powstała tzw. strefa ochronna, w której nie można było mieszkać. Stąd większość mieszkańców przesiedlono do Polic (czy tylko). Trochę jednak domostw zostało, i to całkiem blisko Z. Ch.

54
Historia / Odp: Mapa zabytków i innych ciekawych miejsc
« dnia: Października 18, 2017, 14:13:48  »
Tworzę sobie powoli w wolnych chwilach mapę ciekawych miejsc, zabytków, przedwojennych domostw i zagród,

Dla jakiego obszaru?
Rzeczywiście, ogrom pracy, zwłaszcza jeśli bierzesz pod uwagę nie tylko obiekty wpisane do rejestru zabytków, ale także "stare" i w jakimś sensie "ciekawe". Przy czym pojęcia "stare" i "ciekawe" jest względne. Stare, czyli przedwojenne? Takich domów (miejskich i wiejskich) są setki tylko w naszej gminie. A dlaczego nie niektóre powojenne? Np takie leningrady? W końcu to dość unikatowa w skali kraju architektura, która na pewno się już nie powróci. Co też znaczy "ciekawe"? Na wsiach przykładowo na pewno domy o konstrukcji ryglowej. Ale czy wszystkie murowane? W przypadku Polic ja bym uwzględnił np. dawne osiedla powstałe dla pracowników Hydrierwerke.

A jeśli już jesteśmy przy starej fabryce - na pewno obiekty postindustrialne (w przypadku Hydrierwerke - zaznaczyć cały obszar czy poszczególne wybrane obiekty?), kolejowe (stare dworce), następnie militarne (schrony, stanowiska artylerii, okopy). Do tego można by dodać pomniki, tablice pamiątkowe...

Reasumując - projekt bardzo interesujący, ale na pewno wymaga doprecyzowania obiektów, które znalazłyby się w orbicie zainteresowania oraz określenia kryteriów wyboru.

55
Historia / Odp: [Police] Co wiemy o przeszłości miasta...
« dnia: Września 18, 2017, 12:15:02  »
Isidor Lewkowitz

Nie ma takiego w wykazie Prezydium Policji. Co nie znaczy, że takiego nie było. Ale generalnie, czy do czasu powstania Aussenlager wiemy coś o obecności w obozach w Pölitz Żydów? Ci raczej nie trafiali do "zwykłych" obozów pracy. Na Aussenlager za wcześnie. Hagerwelle z kolei raczej służył innym celom.

56
Historia / Odp: [Police] Hydrierwerke - pogromcy mitów
« dnia: Września 09, 2017, 08:04:18  »
A było głoszone bodajże 7 ton? W sumie nie aż taka duża różnica na jednej tonie. Przy produkcji tysięcy ton oczywiście już jest. Tak czy siak nie było to zbyt ekonomiczne.

57
Trudne tematy / Odp: Czy można coś zrobić z hałasem ...
« dnia: Września 05, 2017, 08:46:23  »
A to w niedziele też już trzeba koniecznie pracować? Budowlańcy też chyba chcą kiedyś odpocząć.

58
Tematy różne / Odp: Remont trasy kolejowej ze Szczecina do Polic=SKM
« dnia: Lipca 18, 2017, 08:33:22  »
Na której sesji Rady Miejskiej w Policach opowiedziano się za OPCJĄ NR 1 i dlaczego?

Kiedy to nie wiem. Ale być może dlatego, że proponowany przebieg zniszczyłby częściowo działki, skwer Jana Pawła II i Park Solidarności (a teren za parkiem jest już zabudowywany). Choć logistycznie rozwiązanie nie byłoby głupie - przynajmniej odpadłby problem dowożenia ludzi z osiedla do stacji kolejowej.

59
Tematy różne / Odp: Remont trasy kolejowej ze Szczecina do Polic=SKM
« dnia: Lipca 14, 2017, 08:29:44  »
ten pierwotny, zaproponowany w projekcie zakłada, że w szczycie SKM kursować będzie co 30 minut, a po szczycie co godzinę.

Nie za często, by było to konkurencyjne. Zwłaszcza wobec częstotliwości 107. Chyba, że 107 też będzie jeździć co 30 min.
SKM powinna na początku w szczycie jeździć co najmniej co 15 min.

Nie jest wykluczone, że np w okresie wakacyjnym, na próbę, wtedy, gdy jest zwiększony popyt na transport, uruchomione zostaną pociągi do Trzebieży

Uruchomienie nie odbędzie się ot tak, bo wymagać będzie remontu torów i stacji. Być może też nowych stacji lub przesunięcia istniejących (ja np. stację w Jasienicy przesunąłbym na północ, w rejon ul. Kopernika).

Szczecin chce od 2021 r. zlikwidować węzeł przy Placu Rodła i cały ciężar pasażerski przenieść do węzła Niebuszewo. Nasze 107. F i 101 będą dojeżdżały tylko do Niebuszewa.
A Police nie mają tu nic do powiedzenia? W końcu SPPK, jak sama nazwa wskazuje, jest też Polickie

60
Tematy różne / Odp: Remont trasy kolejowej ze Szczecina do Polic=SKM
« dnia: Lipca 04, 2017, 11:37:15  »
Szczecin w swojej strategii rozwoju transportu określił, że chce aby centrum miasta było obsługiwane przede wszystkim przez tramwaje. Dlatego tak mocno dąży do budowy węzła przesiadkowego Niebuszewo. Tam będzie nowy punkt zborny. I tylko tam będą dojeżdżały autobusy z Polic. Węzeł Plac Rodła zostanie prawdopodobnie zlikwidowany.

To byłoby bardzo niedobre. Zamiast bezpośredniego połączenia zostałaby wersja z 1 lub nawet 2 przesiadkami, która poza tym na pewno zajmowałaby więcej czasu. Natomiast sama idea SKM ma niewątpliwie sens, także dla Polic. Nie każdy dojeżdża na Plac Rodła, nie dla każdego jest to punkt docelowy. Przykładowo, na plac Kościuszki bliżej jest ze stacji Turzyn, na Bramę Portową podobna odległość z Dworca Głównego (choć na okrętkę). Ze stacji Pogodno blisko na stadion Pogoni czy do budynków US, z planowanej Ku Słońcu do bramy głównej Cmentarza Centralnego, a z również planowanej Arkońskiej - szpital. Nie mówiąc już o bezpośrednim dojeździe na dworzec główny czy na Prawobrzeże, gdzie wiele osób pracuje. O korzyściach bezpośredniego połączenie z drugą stroną aglomeracji nie wspomnę (Stargard, Gryfino). Przydałoby się jeszcze na pewno połączenie do stacji Gumieńce, skąd blisko do wydziałów US oraz przedłużenie linii do Trzebieży (zwłaszcza dla szczecinian, którzy nie mają tam bezpośredniej komunikacji). SKM może bardzo dobrze rozładowywać ruch po Dniach Polic/Gryfina/Trzebieży, zlocie żaglowców itp.

Chyba, że by zrobili, tak jak kiedyś czytałem, że chcą zrobić, tunel pod centrum Szczecina łączący tą linię. Wtedy by jeździły dwie, jedna obwodnicą, druga przez centrum.

Owszem, były takie plany. Ale na to chyba nawet za 200 lat nie ma szans.


DLACZEGO SAMORZĄD POLICKI NIE ROZMAWIA Z Prezydentem ŚWINOUJŚCIA W SPRAWIE BIELIKÓW.
KIEDY POWSTANIE TUNEL PROMY BĘDĄ BEZROBOTNE.
ZANIM POWSTANIE TUNEL NAD ODRĄ LUB ZACHODNIE OBEJŚCIE SZCZECINA TO W POLICACH WRESZCIE KURSOWAŁY BY PROMY DO ŚWIĘTEJ!

To nie tylko kwestia promów, ale też zbudowania nabrzeży i odpowiednich dróg dojazdowych (którędy? przez i tak zatłoczony policki rynek?). A po co w nie inwestować, skoro kiedyś powstanie tunel.

Strony: 1 2 3 [4] 5 6 ... 30