Notice: Undefined index: tapatalk_body_hook in /home/klient.dhosting.pl/wipmedia2/forum/Sources/Load.php(2501) : eval()'d code on line 199
  • Strona główna
  • Szukaj
    •  
  • Zaloguj się
    • Nazwa użytkownika: Hasło:
      Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - jakub_m

Strony: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 19
76
Historia / [Police] Wullenwever - gdzie był? ciąg dalszy
« dnia: Czerwca 01, 2012, 11:44:20  »
Dość przekonywujące. Pomyłki w opisach się zdarzają. Mnie nurtowała jeszcze, przechadzając się ostatnio ścieżką do Siedlic, ta szosa. Przecież jeszcze w latach 80-tych nie było tu żadnej szosy, a za Niemca mogła sięgać jedynie w okolice dzisiejszej Piłsudskiego, a w tym obrębie nie potwierdzono żadnej lokalizacji obozu. Tymczasem jeśli miała to być szosa do Tanowa, to wszystko zaczyna się kleić. Zwłaszcza to bliskie sąsiedztwo z fabryką...

Wątpliwość budzi tylko opis "bardzo duże baraki". Gdy spojrzymy na foto przedstawione przez Łukasza zauważymy, że baraki w Pommernlager i Tobruklager były jeszcze większe, w stosunku do tych widocznych na zdjęciu powyżej - gigantyczne.

I tak zastanawiam się, na czym oparte były te opisy? Bo jeśli na relacjach ludzkich, a nie np. na zdjęciach czy planach, to można dopuszczać tu element niedoskonałości przekazu.

77
Historia / [Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
« dnia: Maja 29, 2012, 23:21:45  »
Trzeba byłoby zweryfikować te listy, ale tak na szybko wyłapałem, że mowa jest np. o tych samych obiektach, tylko inaczej nazwanych, np. Geiseltal to zaznaczony już na mapie Lutzkendorf.

78
Historia / [Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
« dnia: Maja 25, 2012, 08:34:18  »
Cytat: "Borisz"
Czytaem artykuł z najnowszego Uważam Rze. Bardzo ciekawe dane.


Pamiętaj, że to ten sam autor, któremu wyliczyłeś liczne błędy :]

79
Historia / [Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
« dnia: Maja 24, 2012, 20:15:44  »
Ja podsunąłbym tu jeszcze nieco bardziej prozaiczne powody, na których ślady natknąłem się w różnych źródłach:

- Nie jest regułą, że każda fabryka paliw syntetycznych miała służyć wojnie. Za lokalizacją w Policach przemawiały takie argumenty, jak... chęć ożywienia mało dynamicznego gospodarczo regionu, a także pozyskanie nowych, wewnętrznych rynków zbytu dla takich produktów, jak oleje, ropa, benzyna. Wkrótce głównym odbiorcą stała się Luftwaffe, ale to nie stało w sprzeczności z pierwszym argumentem - wybudowano przecież na Pomorzu Zachodnim nowoczesny kombinat, dający pracę tutejszym Niemcom.

- Lokalizacja bliska morzu też mogła być podyktowana mało wojennymi pierwotnie względami - chęcią zaopatrywania zakładu paliwami z Ameryki Południowej. Byłoby to mało komfortowe w przypadku konfliktu wojennego.

Police mogły być przypadkiem eksperymentu gospodarczego. Bo Pomorze, Meklenburgia czy Prusy Wschodnie, mimo wielkich idei, zawsze były zapuszczonymi, biednymi dzielnicami. W pewnym sensie jest to aktualne do dziś! Taka specyfika tych regionów.

80
Historia / [Ogólne] Szczecin z woli Stalina?
« dnia: Maja 24, 2012, 19:20:06  »
Odnośnie pierwszego wpisu: pomijając błędy w datach, które można łatwo zweryfikować, co do innych kwestii mam wątpliwości dlatego, że ich ocena zależy od wyniku interpretacji. Np. w przypadku Jałty Stalin forsował pogląd, że Szczecin powinien znaleźć się w granicach Polski. W sprawozdaniu z konferencji tego postulatu nie zamieszczono, wspominając jedynie oględnie o znacznych przyrostach terytorialnych. Literalnie analizując ów zapis faktycznie należy stwierdzić - nie ma mowy o przynależności Szczecina do Niemiec. Ale analizując go w kontekście intencji - w pewien sposób oddano go Niemcom. Przecież alianci zachodni nie byli zbyt przychylni pomysłom przesuwania zbytnio granicy Polski na zachód (nawet już po I wojnie światowej).

Ale polemika ciekawa i uważam, że kolega powinien wysłać takie sprostowanie do redakcji.

Równie ciekawy jest temat naszej granicy zachodniej, warto byłoby go wrzucić może w przyszłoroczne gawędy historyczne. Bo ma znacznie szersze tło. Tak jak już wcześniej tu wspomniano - to Łaba była kiedyś zachodnią granicą słowiańszczyzny (a niektóre plemiona żyły także na zachód od niej), poza tym pomysły na granicę na Odrze pojawiały się w polskich koncepcjach historycznych wcześniej, jak Stalin rozwinął swoją karierę tyrana.

81
Historia / [Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
« dnia: Maja 23, 2012, 08:53:16  »
Nic, tylko zapytać autora tekstu o źródła tych danych. Z tego co można się dowiedzieć - specjalizuje się w historii Niemiec XX w. Historyk zawodowy. My tu sobie, z całym szacunkiem, dziubiemy to tu, to tam, ale nikt nie podszedł dotąd metodycznie do tematu Polic podczas II wojny światowej.

Z innej beczki - polecam film propagandowy z akcji lotniczych na rafinerię w rumuńskim Ploesti: Można sobie wyborazić, jak to mogło i u nas wyglądać.

82
Historia / [Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
« dnia: Maja 22, 2012, 08:52:41  »
Bogdan Musiał, który napisał ten artykuł w pewnym sensie jest historykiem niemieckim. Być może miał dostęp do innych źródeł?

A jakie to były głupoty? Bo to poważny zarzut...

83
Historia / [Police] Co wiemy o przeszłości miasta...
« dnia: Maja 18, 2012, 21:07:00  »
Cytat: "lukasz_s"
Ale belki są odkształcone!

Dwie rzeczy na dziś.


Jej, te zdjęcia niedługo nam spowszednieją. Stawiam pytanie - gdzie jest Nordlager?! :-)

84
Historia / [Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
« dnia: Maja 18, 2012, 10:42:13  »
Jakby na okazję tego wątku, w edycji historycznej Uważam Rze pojawił się artykuł o grabieży Ziem Zachodnich dokonanej przez Związek Radziecki: http://www.historia.uwazamrze.pl/artykul/872802.html Ciekawy tekst, bo całościowo ujmuje kwestię demontażu obiektów przemysłowych. Zawarto parę danych dot. Polic i innych fabryk paliw syntetycznych. Autor nazwał je "przykładami szczególnie spektakularnych demontaży". W przypadku Polic:

Cytuj
"Do marca 1946 r. sowieckie komanda zdemontowały tam 180 tys. ton (13856 wagonów) maszyn i urządzeń z ponad 400 hal produkcyjnych. Było wśród nich m.in. 1540 silników elektrycznych, 40 transformatorów o łącznej mocy 41 tys. kW, 1200 pomp, 80 kompresorów, 50 generatorów gazu. Elektrownia fabryki w Policach została natomiast zdemontowana przez Ludowy Komisariat Przemysłu Elektrycznego. Łączna waga wywiezionych urządzeń wynosiła 193 tys. ton".


A to najciekawsze dane, uzmysławiające nam, jak potężne to były obiekty:

Cytuj
"Ilość sprzętu z zakładów benzyny syntetycznej w Blachowni Śląskiej, Policach i Zdzieszowicach (łącznie 25283 wagony) przewyższała kilkakrotnie ilość wyposażenia, które sowieckie komanda zdemontowały na całych Węgrzech (2800 wagonów) i w Czechosłowacji (6500 wagonów)".


Konkluzja artykułu jest następująca - władze radzieckie nie liczyły się kompletnie z władzami polskimi. Poniemieckie fabryki traktowano jako obiekty trofiejne, a ich demontaż służyć miał pośrednio także osłabieniu gospodarczemu Polski.

85
Historia / [Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
« dnia: Maja 14, 2012, 20:30:26  »
Cytat: "Borisz"
Mogły tu wchodzic w grę chocby obawy przed utratą tego obszaru na rzecz Niemiec, a zatem i cennego zakładu.


To chyba najbardziej. W Oświęcimiu fabryka też była bombardowana, Rosjanie ponoć wywieźli 100% wyposażenia, mimo to zakład wyremontowano i ba - uruchomiono (pewnie eksperymentalnie) produkcję paliwa syntetycznego. Podobnie mimo bombardowań wznowiono działalność na obszarze fabryk w Kędzierzynie i Zdzieszowicach. Los zaś zachodniej granicy był długie lata niepewny. Gdzieś wyczytałem, że Rosjanie fabrykę w Oświęcimiu oddali po 3 miesiącach. U nas rozbierali ją spokojnie rok w ramach enklawy.

86
Historia / [Police] Hydrierwerke - pogromcy mitów
« dnia: Maja 14, 2012, 12:47:04  »
Takie coś wkrótce:


87
Historia / [Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
« dnia: Maja 14, 2012, 11:13:06  »
Cytat: "lukasz_s"
Projekt przeniesienia fabryk benzyny syntetycznej nosił nazwę "Kukułka". Podziemne hale powstały w Himmelsburgu, w Turyngii. Zachowały sie nawet zdjęcia. Tam drążono skały.
A w Messenthin?


Tzn. projekt był mi znany, bo p. Jan wcześniej przedstawiał już tu pewne materiały. Nie znana mi była lokalizacja zakładu w Wałbrzychu (w tych materiałach alianckich nie natknąłem się). Swoją drogą to dość karkołomne przedsięwzięcie, zważywszy na fakt, jak wielki obszar zajmowały fabryki, oraz jak wysokie były pewne obiekty. Nawet przy darmowej sile roboczej nie udało im się to wcielić w szerszym zakresie.

88
Historia / [Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
« dnia: Maja 14, 2012, 09:30:19  »
1. Z Blachownią jest pewien mętlik pojęciowy. W dokumentach alianckich znajdujemy dwa określenia: Blechhammer North i Blechhammer South. Przyjęte pewnie zostały na własny użytek (określenia geograficzne są anglojęzyczne). W rzeczywistości jest tak: północny zakład zbudowany został w Blachowni Śląskiej (Blechhammer), która dziś jest dzielnicą Kędzierzyna-Koźle, można więc Blachownię utożsamiać z Kędzierzynem. Południowy zakład zbudowany został w Kędzierzynie, który przez hitlerowców przemianowany został na Heydebreck (tak na marginesie ciekawa historia: uczczono w ten sposób w marcu 34 r. zasłużonego nazistę Petera von Heydebrecka, który w ramach czystek w szeregach SA w czerwcu został... rozstrzelany). Obecnie to dzielnica Azoty.
Wątpliwości budzi też kwestia własności zakładów. W jednych dokumentach alianckich (te które m.in. Łukasz zamieścił w temacie mity) mówi się, że właścicielem obu było Oberschlesische Hydrierwerke AG. Tymczasem właścicielem południowego zakładu było IG Farben, podobnie jak zakładu w Policach i Auschwitz.

Swoją drogą znalazłem taki opis historyczny:

Cytuj
W zakładach pracować mieli robotnicy skierowani w Kozielskie z innych regionów Niemiec. Z myślą o nich zbudowano nowe osiedla mieszkaniowe Blachowni, nad Kłodnicą i w bezpośrednim sąsiedztwie zakładów IG Farben, gdzie stworzono nową dzielnicę Heydebreck – Süd. Docelowo zamierzano wybudować ok. 2250 mieszkań, Kędzierzyn zaś miał być połączony z Blachownią i ze Sławięcicami tworząc ośrodek miejski zamieszkany przez 50 000 mieszkańców. W jak największym stopniu zamierzano skorzystać z taniej siły roboczej: jeńców, robotników przymusowych, więźniów obozów koncentracyjnych. Od 1940 r. w kilkunastokilometrowym pasie od Bierawy po Blachownię zlokalizowano kompleks obozów różnego typu


Na zasadzie analogii - w Policach było tak samo. Osiedle między Piłsudskiego a Piaskową, stworzone zostało z myślą o fabryce.

W niedalekiej odległości funkcjonował jeszcze trzeci zakład w Zdzieszowicach.

2. Jeśli chodzi o IG Farben Werk Auschwitz, to w paru tekstach natknąłem się na informację, że po 45 r. produkowano tam benzynę. Działo się to mimo bombardowań alianckich i demontażu przez Rosjan. Może Polacy stworzyli od podstaw własną linię produkcyjną? W to już się nie wgłębiałem.

3. Inny ciekawy wątek, który dotąd nie był mi znany. A w pewnym sensie koresponduje z sensacyjnymi teoriami promowanymi przez p. Jana Antoniego. Otóż fabryka paliw syntetycznych funkcjonowała w Wałbrzychu. Przynajmniej ja nie natknąłem się na tę informację w materiałach alianckich: http://www.kiosk24.pl/library.html?art=121 Gdy wzrosło zagrożenie bombardowaniami, Niemcy planowali rzekomo przenieść produkcję pod ziemię: http://www.eznp.cba.pl/benzyna%20syntetyczna%20walbrzych/200.html AK była czujna: http://riese.cba.pl/11krolew/opis/index.php Również był to zakład IG Farben: http://fotopolska.eu/142121,foto.html

4. I na koniec mapka lokalizacji: http://maps.google.pl/maps/ms?msid=209971649924239054242.0004bfc72148ab1469dca&msa=0&ll=51.944265,11.293945&spn=14.761408,39.506836 Ogólnie mimo bombardowań i rozbiórki (obszar okupowany przez Armię Czerwoną), w większości przypadków na miejscu fabryk paliw syntetycznych dalej działał przemysł, najczęściej związany z branżą paliwową. Bodajże tylko w Policach ostało się na ruinie.

89
Historia / [Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
« dnia: Maja 11, 2012, 23:18:58  »
Coś o analogiach - w Blachowni nie cackają się z "zabytkami". To zdjęcia z rozbiórki pofabrycznych obiektów. Coś, co bardzo przypomina nasz elewator:








90
Historia / [Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
« dnia: Maja 11, 2012, 14:37:47  »
Z takiej innej beczki, ale w nawiązaniu do tego raportu, który Łukasz tu wrzucił. Wydaje mi się, że pewne odpowiedzi na temat natury technicznej można byłoby uzyskać na zasadzie analogii do innych tego rodzaju obiektów. Już kiedyś mi po głowie świtał pomysł na wyjazd do Kędzierzyna-Koźle (Blechhammer), ale oczywiście to były mrzonki, mało metodologiczne, bardziej intuicyjne. Tak czy inaczej - ten raport ładnie ukazuje lokalizacje części fabryk, skonfrontowałem to z obecnym stanem i cóż - część z tych założeń fabrycznych funkcjonuje do dziś. Lokalizacja ta sama, czasem podobny układ wewnętrznych ulic, instalacje - raczej inne, współczesne. Proszę porównać sobie raport ze stanem obecnym:

Np. Schwarzheide, obszar Łużyc:
http://maps.google.pl/maps?q=ruhland+google+maps&hl=pl&ie=UTF8&ll=51.480073,13.894272&spn=0.015689,0.038581&sll=51.418051,13.851013&sspn=1.005437,2.469177&gl=pl&hnear=Urz%C4%85d+Ruhland,+Brandenburgia,+Niemcy&t=k&z=15

Tutaj budynek administracyjny, nieco bardziej efektowny od tego w Policach, mimo że Police były numerem 1: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Basf_schwarzheide_verwaltung3.jpg

Ale już np. w Wesseling mimo bombardowań znajdziemy ślady pierwotnych założeń, proszę porównać sobie z planem z raportu, znajdziemy tu jeden kompleks zbiorników podobny do tych z Polic. Nie twierdze, że to te same instalacje, ale układ ocalał. Przetrwał też pobliski kompleks administracyjny: http://maps.google.pl/maps?q=Wesseling,+Niemcy&hl=pl&ie=UTF8&ll=50.817839,7.008408&spn=0.003979,0.009645&sll=52.025459,19.204102&sspn=7.939092,19.753418&oq=wesseling&t=k&hnear=Wesseling,+Rejencja+Kolonia,+Nadrenia+P%C3%B3%C5%82nocna-Westfalia,+Niemcy&z=17

Proszę spojrzeć na elektrownię, choć współczesny komin, ale obiekt ten sam, w latach 50-tych jeszcze z pierwotnymi kominami, dwoma, podobnie jak w Policach: http://de.wikipedia.org/w/index.php?title=Datei:Bundesarchiv_B_145_Bild-F000918-0009,_Union-Kraftstoffwerk_Wesseling.jpg&filetimestamp=20091115235645

Tak tam zabawa z analogiami...

P.S. Przykłady z Polski:

Oświęcim: http://www.synthosgroup.com Niemcy budowali zakład (tania siła robocza wiadomo skąd), lecz nie zdążyli z masową produkcją, po wojnie produkowano tu paliwo syntetyczne do 1960 r. Elektrownia też chyba pierwotna: http://maps.google.pl/maps?q=monowice&hl=pl&ie=UTF8&ll=50.03944,19.274654&spn=0.004045,0.009645&sll=52.025459,19.204102&sspn=7.939092,19.753418&t=h&hnear=Monowice,+O%C5%9Bwi%C4%99cim,+ma%C5%82opolskie&z=17

Kędzierzyn-Koźle, a dokładnie Blachownia: Zakłady Azotowe Kędzierzyn, tutaj po wojnie uruchomiono produkcję nawozów: http://www.zak.eu/historia I taka ciekawostka, osiedle - dla administracji? http://maps.google.pl/maps?q=k%C4%99dzierzyn+ko%C5%BAle&hl=pl&ie=UTF8&ll=50.325231,18.249514&spn=0.008041,0.01929&sll=50.03944,19.274654&sspn=0.004045,0.009645&t=k&hnear=K%C4%99dzierzyn-Ko%C5%BAle,+k%C4%99dzierzy%C5%84sko-kozielski,+Opolskie&z=16

Jajka inne, ale Salzgitter-Bunker ten sam, co u nas: http://fortyfikacje.legnica.pl/albumy_flash/kedzierzyn-kozle-2011-10-02/

Strony: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 19