Wirtualne Police i okolice - forum dyskusyjne
Police i okolice => Historia => Wątek zaczęty przez: ak w Października 20, 2011, 22:05:15
-
Bardzo ciekawy przewodnik po Mścięcinie z 1908 roku
Messenthin : ein kurzer Führer mit Wanderkarte und Textbildern
Książnica Pomorska (http://zbc.ksiaznica.szczecin.pl/dlibra/doccontent?id=93&dirids=1)
http://zbc.ksiaznica.szczecin.pl/dlibra/docmetadata?id=93&from=&dirids=1&ver_id=94&lp=1&QI=!16B8016F6CFBBE8DCEEDC9B18EEF2C3B-2
-
1. Kontynuując wątek kolejki wąskotorowej w Mścięcinie. Wg. opisu jednego z pionierów w ksiązce "Oni byli pierwsi", w Mścięcinie istniała kolejka wąskotorowa, która miała swój początek przy ostatnim domu przy ul. Nadbrzeżnej i docierała do gospody/młyna Mückenmühle. Czyli coś o wartości czysto rekreacyjnej.
Dla mnie to novum, bo wcześniej nie słyszałem o jej funkcjonowaniu. Ale jeśli taka była, to ówczesny Las Mścięciński prezentował się niezwykle atrakcyjnie: parę gospód w okolicy, dom zdrojowy, urozmaicony teren, punkt widokowy (Pfingstberg), kolejka i staw, po którym można było pływać.
Na mapie z przewodnika (przedstawiony powyżej przez p. Andrzeja) widać bieg kolejki. Przejeżdżała pod wiaduktem linii kolejowej Szczecin-Trzebież, następnie wzdłuż stawu/rozlewiska Przęsocińskiej Strugi (Neuendorfer Bach) i docierała do młyna. Cóż - mogę jedynie zasugerować zainteresowanym, by udali się w teren i spróbowali odnaleźć jakieś ślady jej istnienia (nasypy...), będę wdzięczny za zdjęcia.
Fakt, że informacja o niej nie była tak powszechna wynikać może z tego, że nie była to zbyt imponująca technicznie kolejka. Równie dobrze tory mogły być drewniane a wagoniki ciągnięte... przez konie.
(http://img689.imageshack.us/img689/4421/mscicino1.th.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/689/mscicino1.jpg/)
(http://img233.imageshack.us/img233/630/mscicino2.th.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/233/mscicino2.jpg/)
2. Jeśli zaś chodzi o pas startowy, to w książce znajduje się taki fragment: "Przy ul. Nadbrzeżnej w czasie wojny budowany był betonowy pas startowy dla samolotów". Jako lokalizację wskazano teren zajęty przez zespół różnych firm w pobliżu posesji nr 40: http://mapy.google.pl/?ll=53.536584,14.592386&spn=0.005158,0.009645&t=k&z=17&vpsrc=6
Co ciekawe fakt ten potwierdza inny pionier, p. Jan Jasiukiewicz (http://www.youtube.com/watch?v=8ksLd8_m9oE).
-
Na mapie z przewodnika (przedstawiony powyżej przez p. Andrzeja) widać bieg kolejki.
A mnie się wydaje, że na tej mapie widac jedynie strumyk biegnący w wąwozie. Wystarczy porównac z innymi strumykami...
-
Kontynuując wątek kolejki wąskotorowej w Mścięcinie. [...] Cóż - mogę jedynie zasugerować zainteresowanym, by udali się w teren i spróbowali odnaleźć jakieś ślady jej istnienia (nasypy...), będę wdzięczny za zdjęcia.
Na początku teg roku Wiesław Gaweł zorganizował taką wyprawę - za co bardzo dziekuję. Trasa wiodła od szkoły w Mścięcinie, miejsca gdzie stał kościół, pomnik ku czci ofiar I wojny św., wzgórze Pfinsberg, dworzec i dalej szlakiem po byłej kolejce do "Komarzego Młyna" Po zabudowaniach i stawie przy "Komarzym Młynie" już prawie nie ma śladu. Inspiracją były stare karty pocztowe z Mścięcina i okolic. W czasie wycieczki mogliśmy porównać obrazy przeszłości z teraźniejczością.
Trasa przez las przepiękna. Zdjęcia i opis wyczieczki na stronie "Sama Rama" (http://samarama.wikidot.com/ii-plener-fotograficzny)
(http://www.trzebiez.pl/komarzymlyn/DSC_5102_2.jpg)
-
p. Jan Jasiukiewicz (http://www.youtube.com/watch?v=8ksLd8_m9oE).
A to bardzo ciekawa relacja dotycząca m.in. powojennego demontażu fabryki.
-
A mnie się wydaje, że na tej mapie widac jedynie strumyk biegnący w wąwozie. Wystarczy porównac z innymi strumykami...
Najprawdopodobniej ma Pan rację, wyobraźnia zaszalała. Tak czy inaczej kiedyś funkcjonował tu piękny kompleks rekreacyjny, w którym ludzie poddawali się licznym przyjemnościom w otoczeniu wspaniałej przyrody. Dziś nic z tego nie pozostało.
-
Polecam ciekawe opracowanie z wątkiem z Mścięcina.
http://www.zaklady-fotograficzne-stettin.com/page197.html
Christian Bachmann zmarł 13.02.1938 roku w Messenthin (Mścięcino) koło Polic. Pochowano go obok żony Anny, która zmarła dwa miesiące i jeden dzień wcześniej. Niedawno nagrobki z tego cmentarza przeniesione zostaly do lapidarium w Policach.
W opracowaniu pokazano jedną pocztówkę z Mścięcina. Ja w swoich zasobach znalazłem jeszcze kilka, sygnowane przez Moellendorf & Bachmann
-
Korespondencja przekazana do Muzeum przez p. Łukaszewskiego, znaleziona w Mścięcinie:
(http://imageshack.us/a/img543/3775/44590492.jpg)
(http://imageshack.us/a/img841/9384/58349078.jpg)
(http://imageshack.us/a/img594/7609/42811278.jpg)
Byłoby miło, gdyby Dominik pomógł rozszyfrować jej treść. Nie wszystko jestem w stanie rozczytać.
-
Leistungskarte für den Erwerb des K-Scheins der Hitlerjugend.
Karta- certyfikat potwierdzająca odbycie szkolenia i zarazem uprawniająca do odbioru świadectwa, wystawiona dla 14-latka z Mścięcina. Obóz szkoleniowy mieścił się w Deutsch Krone, dzisiejszym Wałczu.
Znalezisko strychowe, przekazane do muzeum. Serdecznie dziękujemy!
(http://imageshack.us/a/img23/865/19024357.jpg)
(http://imageshack.us/a/img38/1010/10090068.jpg)
-
Czy obecnie możliwe jest usytuowanie tych baraków?
(http://trzebiez.pl/forum-police/alt/police/messenthin.jpg)
-
Fajnie, że trafił Pan na ten tytuł. Torney mówił mi, że jest problem z jego dostępnością.
Lekki offtop, ale dalej w temacie. Znalezione w "Monitorach".
(http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/845/57kd.png)
(http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/823/dzvn.png)
Zrobiłem szybki risercz:
straty.pl
(http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/812/1bns.png)
Lista robotników Prezydium Policji (jest rejestracja):
(http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/706/zgeh.png)
(http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/513/djuf.png)
-
Też obok głównego nurtu, ale też w temacie. Pamiętam z dzieciństwa "Radiową skrzynkę poszukiwań PCK". Audycję nadawano na falach Polskiego Radia, program I, chyba przez 5 minut, bodaj od siódmej pięć do siódmej dziesięć. Nie pamiętam do kiedy, na pewno w latach 50. i chyba do początku lat 60. Łukasz tego pamiętać nie może, Andrzej tak. Spiker odczytywał listę nazwisk i szczegóły dotyczące miejsca, gdzie ktoś był po raz ostatni widziany. Szczególnie dramatycznie wyglądały poszukiwania osób, które - jak się potem okazało - zginęły w Katyniu, Ostaszkowie, Twerze i Miednoje.
Miałem taki przypadek w rodzinie, pamiętam tragedię siostry mojej babci, poszukującej męża - oficera policji z Piotrkowa. I czepianie się przez nią nawet najmniejszej nadziei, bo nadchodziły informacje, że ktoś go widział w armii Andersa, pod Monte Cassino itd. Dopiero w latach 90., w wolnej Polsce, w ćwierć wieku po śmierci ciotki, udało się go odnaleźć na liście zamordowanych w Miednoje.
Mnie jednak chodzi o samą "skrzynkę poszukiwań". Gromadziła przy "kołchoźnikach" (głośniki, do których kablem dostarczano w latach 50. sygnał radiowy, jedynie Warszawę I) całe rodziny, w napięciu czekające na jakiekolwiek informacje o bliskich. Brak odzewu na powtarzające się apele radiowe był jedną z przesłanek do wystąpienia o uznanie zaginionego za zmarłego.
-
Moja babcia szukała brata 30 lat. Dopiero pod koniec lat 80-tych dostała pismo z Bad Arolsen, że zginął w Buchenwaldzie.
Mnie kwerenda zajęła szczęśliwie 30 sekund. Dokument rejestracyjny brata babci z KL Buchenwald znalazłem na fold3.com.
Wracając do Aussenlager- wygląda na to, że więźniowie (Nowacki) byli rejestrowani w Prezydium Policji tak jak inni robotnicy cudzoziemscy. I to nawet te późniejsze transporty (w lipcu '44 przebywał jeszcze w obozie macierzystym- rejestrowany w szpitalu).
-
Wśród bardzo wielu książek i różnych opracowań historycznych dotyczących Polic przed 1945 r niemal zawsze autorzy wymieniają kilka lub kilkanaście tych samych ulic pomijając przedwojenne ulice Mścięcina z nieznanej przyczyny a przecież takie były.
Wiem że była ulica Landstrasse - Asfaltowa, Buchfinkenweg - Bukowa , Dorfaue - Cisowa , An der Łarpe - Dębowa ,
Muckenmuhlweg - Jesionowa , Odermunderstrasse - Nadbrzeżna , Pfingstberg - Palmowa , Richtfteig - Topolowa ,
Schilfmiefenweg lub Sperberweg - Trzcinowa , oraz Am Friedhof - nieznana.
Może były inne ? Ciekawe i nieznane jest tłumaczenie niemieckich nazw ulic.
Może ktoś z uczestników forum znający niemiecki wypełni tą białą historyczną plamę.
-
Przyszła wiosna i las mścięciński "opanowały" zawilce.
Dla miłośników historii i przyrody idealny czas na wycieczkę aby zobaczyć historyczne Muckenmuhle
a właściwie to co do dziś pozostało.
Trudno znaleźć informacje o ostatnich właścicielach Muckenmuhle ale może jest ktoś ma wiedzę w tym temacie.
Pozdrawiam.
-
Steinberg Robert. Waldwirtshaus "Muckenmuhle". Tel. 206.
-
Fotos von der Mückenmühle
http://bit.ly/1hnqnon
-
witam pierwsza fotka to obecna ulica Cisowa .Zrobiona jest na wysokości Państwa Tarocińskich,w oddaliwidnieje witryna (za moich czasów) piekarni Państwa Kiełbiewskich.Pamiętam ten pomnik stojący u zbiegu ul.Topolowej.Za moich czasów był trochę inaczej zagospodarowany.W latach do 1960 został rozłupany i na jego miejsce postawiony-po latach -kiosk RUCH,w którym sprzedawała Pani Łukowicz.Przy okazji przepraszam wszystkich tych,których wymieniłem z nazwiska.Tworzyliśmy w tamtych czasach fajne społeczeństwo w Mścięcinie.Pozdrawiam wszystkich
-
Przed 1945 rokiem na szeroko rozumianym Mścięcinie istniało kilka znanych lokali gastronomicznych oraz mieszkało wiele
osób o wysokim statusie społecznym posiadających ciekawe budynki i wewnętrzny wystrój.
Na poniższym linku do zdjęcia jedno z takich pomieszczeń obiektu na Mścięcinie które w konwencji zagadki proponuje do odgadnięcia.
https://app.box.com/s/sxexwd0twgrr1pwzl5p8 (https://app.box.com/s/sxexwd0twgrr1pwzl5p8)
-
Kolejne zdjęcie z Mścięcina z tego samego obiektu który przetrwał do dzisiaj chociaż jego wnętrza nie są już tak wyposażone.
https://app.box.com/s/ojdhtnh1jm9vmdenklok (https://app.box.com/s/ojdhtnh1jm9vmdenklok)
-
Jeszcze jedno przedwojenne zdjęcie wnętrza ciekawego obiektu z Mścięcina.
https://app.box.com/s/z22m5d0wbe3bpo0jkc1b (https://app.box.com/s/z22m5d0wbe3bpo0jkc1b)
-
Kolejne zdjęcie z przedwojennego Mściecina - Messenthin. Z okien pokoju widok na Mścięcińskie łąki i rzekę Łarpie.
https://app.box.com/s/aiczyx0s2mwdfjl74g5f
-
Nadbrzeżna 14?
-
Nie jest to Nadbrzeżna 14 chociaż pokazywana na zdjęciach nieruchomość znajduje się w okolicy.
Kolejne zdjęcie myślę że znacznie ułatwi lokalizację obiektu ponieważ obrazuje basen przy domu co było rzadkością
w tych czasach.
https://app.box.com/s/gwvnvzbxx2qq6okt47jn
-
Przedstawiana nieruchomość znajduje się na obecnej ul Nadbrzeżnej 2 a przed wojną była to ulica Wilenstrasse
lub wcześniej Waldstrasse i wyglądała jak na poniższym zdjęciu.
https://app.box.com/s/aq1orcuyncn8wut0xrp3
Aktualnie w 2014 roku nieruchomość ma za sobą lata świetności i czeka na rewitalizacje podobnie jak kilka
innych przedwojennych budynków w najbliższej okolicy.
https://app.box.com/s/b8n3bmqg5arfydyjnsb8
https://app.box.com/s/vhfzbp02uhnsuqgj31o5
-
Znaleziony w przydomowym ogródku w Mścięcinie "identyfikator" lub może "zakładowa "marka"
na pewno związana z niemiecką fabryką benzyny syntetycznej.
Może uczestnicy forum bardziej precyzyjnie określą komu i do czego służył przedmiot w oparciu o załączone zdjęcia.
https://app.box.com/s/xiv7j4db78ybu8x1sms2
https://app.box.com/s/7fjdn8sf7mi80yv472o2
-
Werkzeugmarke czyli marka narzędziowa z fabryki benzyny syntetycznej (Hydrierwerke Poelitz A.G.)
3009 to indywidualny numer pobierającego narzędzia, który zapisywano w książeczce narzędziowej.
Osoba taka otrzymywała komplet marek z takim samym numerem (co najmniej 4 sztuki).
Widocznie zgubił ją pracownik.
Więcej w pierwszym numerze Rocznika Historycznego Polic - dodatek "Zachowane z Hydrierwerke - pamiątki przeszłości" s.60
Pozdrawiam
-
Historią przedwojenną oraz współczesną Mścięcina oraz Polic interesują się byli mieszkańcy tych ziem o czym
świadczą artykuły z niemieckiej prasy między innymi o Mścięcińskim pomniku.
https://app.box.com/s/irbpd4slazuwqh6d0t99 (https://app.box.com/s/irbpd4slazuwqh6d0t99)
-
No ale to Maronn (jak ma się nie intetesować?) ;). Pierwsza część tekstu to nic innego jak krótka historia, generalnie nam znana. Mnie bardziej interesuje część o planach na przyszłość. Czy to realne, aby powstała wolnostojąca dzwonnica- w końcu dzwony są zabytkowe i mają swojego właściciela- staropolicką parafię. A i nie będzie to tania inwestycja oraz prosta (zapewne będę potrzebne pozwolenia).
Na jakim etapie realizacji jest projekt?
-
Bardzo słabo realne. Nie widzę sponsora. Formalności można pokonać, negocjacje z kurią - również, choć będą trudne. Ale kto da kasę?
-
Czy to realne, aby powstała wolnostojąca dzwonnica- w końcu dzwony są zabytkowe i mają swojego właściciela- staropolicką parafię.
Temat dotyczy jednego starego pękniętego dzwony który nie nadaje się już do użytkowania /dzwonienia/.
Dzwon jest z rozebranego w latach 50 kościoła w Mścięcinie skąd został przewieziony i zabezpieczony /wtedy sprawny/ do "staropolickiego"kościoła co chyba nie jest jednoznaczne z przejęciem na własność.
-
Tak wygląda "Mścięciński dzwon" w niemieckiej publikacji.
Autorzy nie podają daty wykonania zdjęcia.
https://app.box.com/s/bje39havthg8kopjcpg5 (https://app.box.com/s/bje39havthg8kopjcpg5)
-
W którym roku powstał mostek na Łarpi w Mścięcinie? Czy ktoś spotkał się z taką informacją?
https://www.google.pl/maps/@53.5432211,14.5798049,3a,75y,67.06h,69.8t/data=!3m6!1e1!3m4!1sF2JklBVUplQn1xYupDLpsA!2e0!7i13312!8i6656
-
Zapewne po wojnie. Do tego czasu była w pełni żeglowna.
-
Prawdopodobnie mostek był jednak przed wojną co obrazuje pocztówka - zdjęcie z 1941r.
https://app.box.com/s/dok6lajiqiv78i38wbw53yze7w25dx72 (https://app.box.com/s/dok6lajiqiv78i38wbw53yze7w25dx72)
-
A co tam na dole tego zdjęcia jest napisane? Bo na pewno nie Messenthin. Pierwsza litera to "P", druga - chyba "r". Dalej mam kłopot, bo za słaba rozdzielczość.
-
Alte AK Messenthin / Szczecin Msciecino m. Gebäude u. Partie am Fluß
(http://i.ebayimg.com/t/Alte-AK-Messenthin-Szczecin-Msciecino-m-Gebaeude-u-Partie-am-Fluss-/00/s/ODAwWDEwMjA=/z/bK4AAOSwEppURbw2/$_57.JPG)
-
Dzięki. Logika nakazuje mniemać, że jakiś mostek tam był "od zawsze".
-
Pod warunkiem, że to Messenthin ;)
-
Coś w tym jest, co piszesz. Też o tym myślałem. Obecnie, jak się stoi na mostku i patrzy na północ, przed oczyma rozpościerają się wody Łarpi. Tymczasem na starej pocztówce są jakieś zabudowania, łąka itd.
-
Ta widokówka od dawna pojawia się na aukcji i nie ma wzięcia, bo... jest błędnie opisana!
Pomylono ją z zamkiem w Skolwinie.
Pomiędzy Skolwinem a Mścięcinem, niedaleko kanału prowadzącego do Odry znajdował się tzw. Zamek Skolwiński (nm. Scholwiner Schloss). Powstała w XIX wieku restauracja nazywana była zamkiem, ze względu na rodzaj zabudowy upodobniający go do zamku. Było to popularne miejsce wycieczek mieszkańców Szczecina. Właścicielem lokalu w 1898 roku H. Marquardt. Po I wojnie światowej lokal przebudowano na cele mieszkaniowe. Zamieszkiwali go głównie pracownicy papierni Feldmühle. Po II wojnie światowej budynki zostały rozebrane. http://sedina.pl/galeria/displayimage.php?album=1692&pid=10875#top_display_media
Faktycznie przedstawia pałac w Mierzęcinie :)
http://www.gschweng.de/mehrenthin.htm (http://www.gschweng.de/mehrenthin.htm)
(http://woldenberg-neumark.eu/Pict/Dob/Dob_Palac_Mierzecin.jpg)(http://woldenberg-neumark.eu/Pict/WL/WL_Mehrenthin_Schloss.jpg)
-
(http://imageshack.com/a/img921/2546/kobFtN.png)
Porównanie zdjęcia lotniczego 1943 ze stanem obecnym. Strzałką zaznaczono "wysokość" przepustu (brak).
-
Wracamy do Mścięcina, Łukasz ma rację, wg informacji jaką wczoraj dostałem, obecny mostek postawiono w 1957. Więcej szczegółów wkrótce.
-
A taki jest widok z mostku w kierunku północnym
https://www.dropbox.com/sc/wpx5zplrl6bhw1g/AAC1ipUbtc_GJo2FF8QXwtf1a (https://www.dropbox.com/sc/wpx5zplrl6bhw1g/AAC1ipUbtc_GJo2FF8QXwtf1a)
Post Merge: Marca 13, 2016, 10:08:24
Tak to jest, jak człowiek pracuje w nocy. Link niżej powinien być już prawidłowy.
https://www.dropbox.com/s/tl5ihdcvb991zra/messenthin_mostek2.jpg?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/tl5ihdcvb991zra/messenthin_mostek2.jpg?dl=0)
-
1. Kontynuując wątek kolejki wąskotorowej w Mścięcinie. Wg. opisu jednego z pionierów w ksiązce "Oni byli pierwsi", w Mścięcinie istniała kolejka wąskotorowa, która miała swój początek przy ostatnim domu przy ul. Nadbrzeżnej i docierała do gospody/młyna Mückenmühle. Czyli coś o wartości czysto rekreacyjnej.
Dla mnie to novum, bo wcześniej nie słyszałem o jej funkcjonowaniu. Ale jeśli taka była, to ówczesny Las Mścięciński prezentował się niezwykle atrakcyjnie: parę gospód w okolicy, dom zdrojowy, urozmaicony teren, punkt widokowy (Pfingstberg), kolejka i staw, po którym można było pływać.
Na mapie z przewodnika (przedstawiony powyżej przez p. Andrzeja) widać bieg kolejki. Przejeżdżała pod wiaduktem linii kolejowej Szczecin-Trzebież, następnie wzdłuż stawu/rozlewiska Przęsocińskiej Strugi (Neuendorfer Bach) i docierała do młyna. Cóż - mogę jedynie zasugerować zainteresowanym, by udali się w teren i spróbowali odnaleźć jakieś ślady jej istnienia (nasypy...), będę wdzięczny za zdjęcia.
Fakt, że informacja o niej nie była tak powszechna wynikać może z tego, że nie była to zbyt imponująca technicznie kolejka. Równie dobrze tory mogły być drewniane a wagoniki ciągnięte... przez konie.
(http://img689.imageshack.us/img689/4421/mscicino1.th.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/689/mscicino1.jpg/)
(http://img233.imageshack.us/img233/630/mscicino2.th.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/233/mscicino2.jpg/)
2. Jeśli zaś chodzi o pas startowy, to w książce znajduje się taki fragment: "Przy ul. Nadbrzeżnej w czasie wojny budowany był betonowy pas startowy dla samolotów". Jako lokalizację wskazano teren zajęty przez zespół różnych firm w pobliżu posesji nr 40: http://mapy.google.pl/?ll=53.536584,14.592386&spn=0.005158,0.009645&t=k&z=17&vpsrc=6
Co ciekawe fakt ten potwierdza inny pionier, p. Jan Jasiukiewicz (http://www.youtube.com/watch?v=8ksLd8_m9oE).
Witam z całą pewnością była a szyny były typowe stalowe tylko po wojnie część z nich miejscowym posłużyła jako budulec stropów.
-
Do tego czasu była w pełni żeglowna.
(http://trzebiez.pl/forum-police/alt/messenthin/reklama_1.jpg)(http://trzebiez.pl/forum-police/alt/messenthin/reklama_2.jpg)
A zatem, gdzie znajdowała się przystań w Messenthin-Mścięcinie? Może w okolicy obecnego mostu?
-
Ja umieściłbym ją w pobliżu dzisiejszej Nabrzeżnej 14. Stamtąd najbliżej do ówczesnych mścięcińskich atrakcji- Pfingstberg, Waldhalle, stacji, dzielnicy willowej etc. Oczywiście to czcza spekulacja.
-
Zgadza się. Na Meßtischblatt 2453 jest zaznaczona tuż pod napisem Messenthin, jako Anl.St. czyli Anlegestelle = przystań.
-
Widokówka z 1898 r. (ebay); statek wycieczkowy na Łarpii w lewym dolnym rogu.
(http://imageshack.com/a/img923/1236/V9XQef.jpg)
-
Brawo Łukasz, celny trop!
Validator, na starszych mapach przystań opisana jest Landungs Pl(atz), także w Policach.
(http://www.trzebiez.pl/forum-police/alt/messenthin/map1.jpg)
(http://www.trzebiez.pl/forum-police/alt/messenthin/map2.jpg)
(http://www.trzebiez.pl/forum-police/alt/messenthin/map3.jpg)
A to fragment pocztówki z żeglowną Łarpią
(http://www.trzebiez.pl/forum-police/alt/messenthin/statek-messenthin-larpe.jpg)
A to już pełna informacja z budowy mostu na Łarpi w Mścięcinie, jaką przesłał mi Wiesław Gaweł - Wiesław bardzo dziękuje!
Most na ul. Dębowej
Próbowałem zweryfikować datę powstania mostu, ale niestety strzały mieszkańców miały spory rozrzut. Niestety nie żyje moja babcia która organizowała przyjęcie z okazji otwarcia mostu przy Dębowej miałbym datę w stu procentach pewna.
Pamiętam jako kilku letni chłopiec, że ogromne wrażenie zrobiła na mnie długa kolejka samochodów osobowych parkujących na ulicy, bo w tych czasach przejazd samochodu Dębową był wydarzeniem (kilka pojazdów na rok).oprócz furmanek na żelaznych kołach.
Na otwarciu byli oficjele z zarządu miasta jak również delegacja budowniczych mostu.
Przyjęcie trwało do wczesnych godzin porannych kiedy to ostatni biesiadnicy zarządzali pobudkę swoim szoferom.
Według tego co pamiętam był to rok 1959.
Most powstał w wyniku starań rolników z Mścięcina - chodziło o dostęp do łąk i pastwisk na wyspie. Dotychczasowa trasa dojazdu na druga stronę Łarpi biegła jedynie ul. Wojska Polskiego i mostem na ul. Świerczewskiego (ob. Goleniowskiej), a trzeba było tamtędy również pędzić krowy.
Z braku środków finansowych budowa była odkładana, aż wreszcie władze Polic dogadały się ze szczecińską Jednostką Wojsk Saperskich, która w ramach ćwiczeń wojskowych wybudowała w kilka dni przeprawę mostową.
Mostek był cały z drewna i biedak już po kilku latach tak się wybrzuszył że trzeba było go remontować.
Pierwszy remont rok 1964 albo 65 wykonywał Pułk Saperów ze Szczecina z ul. Wojska Polskiego.
Potem był jeszcze kilka razy przebudowywany i tak dotrwał do chwili obecnej.
To tyle co pamiętam, szkoda ale to tylko tyle.
pozdrawiam
Andrzej D
-
Dalej na swej trasie "Hugo" zaliczał skolwiński "zamek".
(http://s9.postimg.org/lz4guz85b/image.jpg)
A tu kolejny parostatek:
(http://s22.postimg.org/6by1klp9d/image.jpg)
Post Merge: Marca 18, 2016, 06:24:14
@ak. Panie Andrzeju, posiada Pan "Heimathafen Stettin"? Moze tam będzie coś więcej nt. dampferów "Hugo" i "Stettin" (na obu zdjeciach w powiększeniu widać nazwę drugiego wycieczkowca).
-
@lukasz_s, ok sprawdzę, ale dochodzi jeszcze jeden parowiec "Messenthin", o którym słyszę pierwszy raz.
Z tej notatki prasowej wynika, że turystyczne połączenie wodne do Messenthin uruchomiono(?) 2 sierpnia 1880 roku.
(http://www.trzebiez.pl/forum-police/alt/messenthin/notatka-messenthin.jpg)
Zastanawiam się do kiedy to trwało, jak wynika z notatki, Łarpia na tym odcinku wymagała dalszego pogłębienia.
Czy ją bardziej udrożniono i w przyszłości popłynęły większe jednostki? Dziwne, że oprócz jednej litografii, nie widziałem żadnej widokówki przedstawiającą przystań, parowce...
-
Bo może był to tylko (przez analogię do kolei) tzw. Haltepunkt. Miejsce postoju - rozładunku. Ot, podejście i podjazd do nabrzeża. Nic więcej.
-
@Validator, całkiem możliwe, ale jak pisze K. Maronn, w Mścięcinie przystań (nie port) nad Łarpią była szczególną dumą wsi do której zawijały parowce. Ja zastanawiam się do kiedy ta przystań pasażerska, ruch wodny (dla większych jednostek) na tym odcinku Larpi funkcjonował? Czy zdecydowano się na pogłębienie tego odcinka, czy było to opłacalne?
Jak do tej pory nie znalazłem takiej informacji i nie widziałem żadnego zdjęcia, widokówki z lat 20,30 ubiegłego wieku. Bachmann wydał tylko jedną litografię z widokiem na Łarpię. Dotychczasowe wycinki prasowe dotyczą roku 1880 i 1894 Szukam dalej.
@lukasz_s, to prawdopodobnie wspomniany pasażerski parowiec "STETTIN"
(http://www.trzebiez.pl/forum-police/alt/messenthin/dampfer_stettin.jpg)
Nie znalazłem informacji na temat parowca "Messenthin" i "Hugo" - armator Hugo Starck.
K. Maronn wspomina o parowcu "SALAMANDER", który zawijał do Messenthin. W "Heimathafen Stettin" jest taka informacja.
(http://www.trzebiez.pl/forum-police/alt/messenthin/dampfer_salamander.jpg)
Jak na razie poruszamy się w latach 1880-1901.
-
I pewnie po tym czasie znaczenie żeglugi pasażerskiej zdecydowanie się załamuje. Wszak w październiku 1898 roku uruchomiono połączenie kolejowe Szczecin - Police (1 X), a w dwa tygodnie później (15 X) otworzono dworzec w Jasienicy. Przy całej atrakcyjności żeglugi pasażerskiej wygoda, sprawność i tym samym wyższość przewozów kolejowych była oczywista. Zwłaszcza, że trasę kolejową położono wzdłuż Odry, obsługując te same miejsca i miejscowości, do których poprzednio docierał jedynie parowiec. A kiedy w roku 1910 kolej dotarła do Trzebieży - znaczenie komunikacji wodnej zostało zredukowane głównie do przewozów towarowych i sezonowych rejsów wycieczkowych. We wspomnieniach osób, które dane nam było poznać (Trettin, Jensen) przewija się przede wszystkim komunikacja kolejowa.
PS A jeszcze trzeba pamiętać o dwóch liniach autobusowych, uruchomionych w okresie międzywojennym.
-
Pamiętajmy ponadto, że to statki wycieczkowe, funkcjonujące zaledwie jeden- dwa dni w tygodniu (sobota, niedziela), czy dla tak rzadkiego kursowania (niska rentowność inwestycji, bliskość kolei) opłacałoby się pogłębiać Łarpię?
Zapewne nie, bo mniejsze jednostki sobie radziły.
Proszę spojrzeć, kto był armatorem Salamandry. H. Stark z Pölitz.
-
W dniu 22 04 2016 o godzinie 11 przy ulicy Klonowej w Policach Mścięcino odbędzie się uroczystość odsłonięcia
pomnika - kamienia poświęconego pamięci byłym mieszkańcom Mścięcina oraz przedwojennego Messenthin i Polic.
Dodatkowo zostanie nadana nazwa skwerowi powstałemu na części uporządkowanego byłego cmentarza imieniem
Christiana Bachmanna znanego fotografa który schyłek swego życia spędził w Mścięcinie /Messenthin/ a pozostawił
po sobie fotografie dzięki którym wiemy jak wyglądało Przedwojenne Mścięcino /Messenthin/ i Police.
Christian Bachmann zmarł w Mścięcinie /Messenthin/ 13 02 1938 r i został pochowany na mścięcińskim cmentarzu
razem z żoną zmarłą rok wcześniej. Płyta nagrobna rodziny Bachmann znajduje się w polickim lapidarium.
Uroczystość ma charakter otwarty i każdy zainteresowany jest mile widziany.
Jednoznacznie dementuję informacje podaną przez internetowe wydanie Magazynu Polickiego że powyższa
uroczystość odsłonięcia kamienia - pomnika "prawdopodobnie odbyła się w lutym 2016 i miała charakter tajny".
-
Owszem, racja. Uroczystości nie było. Ale jest to pierwszy wypadek w dziejach samorządnych Polic, że najpierw przyjęto uchwałę o nazwaniu skweru, a dopiero potem oficjalnie odsłania się pomnik. Zwykle bywało odwrotnie.
-
Prawie dwa lata od rozpoczęcia wątku nt. Christiana Bachmanna, 22.04.2016 odbyło się oficjalne nadanie skwerowi jego imienia, na które przybył m. in. jego prawnuk Peter Teuthorn, autor strony http://www.teuthorn.net/ (http://www.teuthorn.net/)
(http://trzebiez.pl/forum-police/alt/messenthin/bachmann/a.jpg)
(http://trzebiez.pl/forum-police/alt/messenthin/bachmann/b.jpg)
(http://trzebiez.pl/forum-police/alt/messenthin/bachmann/c.jpg)
To zdjęcie, prawnuk autora pocztówek dawnych Polic, Jasienicy a zwłaszcza Mścięcina przekazał podczas spotkania.
Myślę, że twórcy Polickiego Lapidarium nie sądzili, że historia tego pomnika potoczy się dalej.
(http://trzebiez.pl/forum-police/alt/messenthin/bachmann/Obrazek5.jpg)
I jeszcze jedna ciekawostka, przybyła na tę uroczystość Kristin Maronn pokazała zdjęcie, gdzie siedzi na kolanach swojej matki, które zrobił Christian Bachmann.
(http://trzebiez.pl/forum-police/alt/messenthin/bachmann/Obrazek72.jpg)
-
Dampfer Salamander
(http://img5.fotos-hochladen.net/uploads/dampfersalaman6gexd4y2ml.jpg) (http://www.fotos-hochladen.net)
Dampfer Hugo
(http://img5.fotos-hochladen.net/uploads/dampferhugo5ks1tzjn8d.jpg) (http://www.fotos-hochladen.net)
Die Handels-Marine der Provinzen Pommern, Ost- und Westpreussen
http://ub-goobi-pr2.ub.uni-greifswald.de/viewer/image/PPN769837158_1914/1/ (http://ub-goobi-pr2.ub.uni-greifswald.de/viewer/image/PPN769837158_1914/1/)
-
OK, dziękuję Ziegenort, zwłaszcza za "Hugo"
-
Odsłonięcie pomnika i skweru w Mścięcinie w telewizji kablowej Police /You Tube/
https://www.youtube.com/watch?v=BURZtK8YQas