Wirtualne Police i okolice - forum dyskusyjne
Police i okolice => Historia => Wątek zaczęty przez: Borisz w Sierpnia 23, 2012, 18:15:15
-
Witam
Dokonałem analizy starych rozkładów jazdy na trasie Szczecin - Police - Trzebież.
Oto rozkład z 1912 r.:
(http://img442.imageshack.us/img442/1696/fahrplan2.jpg)
A to z 1944 r.:
(http://img217.imageshack.us/img217/5494/kopiakopiafahrplan.jpg)
Mozna porównac np siec stacji - mimo, że linia była gotowa od 1910 r., lokalizacja stacji lub ich nazwy się zmieniały.
I tak:
w 1912 nie mamy jeszcze stacji Kreckower Str. (obecnie Szczecin Pogodno)
w 1912 mamy stację Cavelwisch (Babin) - na wprost papierni, obecnie Szczecin Skolwin. Stacja Scholwin z kolei położona była bardziej na północ (po wojnie już nie funkcjonowała, ale zachował się budynek).
W 1944 stacja koło papierni zwie się już Odermuende - tak jak sama papiernia i cała dzielnica.
W 1944 r. zainteresowała mnie stacja Jasenitz Lg - kojarzy mi się to z Lager, ale co naprawdę oznacza ta nazwa?
I jeszcze jedna rzecz: obalenie mitu, że linia autobusowa F jeździła tylko do Tanowa (stąd nazwa F - od Falkenwalde). W latach 40. przedłużono ją do Polic, a przystanek był także przy Hydrierwerke:
(http://img20.imageshack.us/img20/6498/kopiafahrplan.jpg)
p.s. da się zrobic tak, żeby te obrazki były większe bez konieczności otwierania każdego z nich?
-
Mam ciut rzeczy poskanowanych od splintera- m.in o Randower Kleinbahn i ogólnie o kolejnictwie w naszym regionie. Jeśli będą zainteresowani- zraruje i wstawię na jakiś serwer. Ogólnie- warte uwagi. Materiał w języku naszego zachodniego sąsiada.
-
da się zrobic
da się, w znaczniki ([/b][i]adres dużego obrazka[/i][b]) wstaw adres dużego obrazka
O ooo! już się nie da ;)
-
ak, właśnie na kompie te obrazki sa duże.
lukasz_s, pewnie, możesz wrzucic. Choc mój niemiecki akurat nie najlepszy, ale to nie szkodzi.
-
Fragmenty: "Eisenbahnen uber die Oder-Nyse-Grenze" Berndta Kuhlmanna, "Eisenbahnen in Pommern" Wolframa Baumera, "Strassenbahnen in Pommern "Karla Heinza Drewelowa i "Eisenbahnknoten- Stettin" Petera Bleya. (http://przeklej.net/file_details/12468.html)
-
Czyli żadnych pomysłów co do stacji Jasenitz Lg? A może ma ona jakiś związek z przstankiem przy Pommernlager? Zdaje się, że ktos kiedyś wrzucał na forum rozkład jazdy, gdzie taki przystanek (Pommernlager) był ujęty.
-
Jasenitz Lager = Tobruklager. Było na forum. Myślałem, że wiesz ;)
-
No właśnie nie, albo umknęło z pamięci, w końcu tyle informacji się tutaj pojawia...
-
I trzeba je zacząć układać...jakoś
-
Czyli w zasadzie jak to interpretowac: przystanek przy Tobruklager był normalnym przystankiem, skoro umieszczali go w rozkładzie jazdy, każdy pociąg się tam zatrzymywał i każdy mógł tam wsiąśc/wysiąśc, tylko w zasadzie po co?
-
Tak, to był normalny przystanek.
Część Niemców ( przybyłych za pracą z dalszych rejonów) i cudzoziemców, którzy byli zatrudnieni na normalne umowy o prace, a zakwaterowani byli w obozie Tobruklager dojeżdzali do pracy pociągiem.Trzeba pamiętać, że w Tobruklager robotnicy pracowali nie tylko w Hydrierwerke, ale i innych zakładach.
Pozdrawiam