Notice: Undefined index: tapatalk_body_hook in /home/klient.dhosting.pl/wipmedia2/forum/Sources/Load.php(2501) : eval()'d code on line 199
  • Strona główna
  • Szukaj
    •  
  • Zaloguj się
    • Nazwa użytkownika: Hasło:
      Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Autor Wątek: [Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych  (Przeczytany 29424 razy)

Offline jakub_m

  • Gaduła
  • ******
  • Wiadomości: 280
    • Zobacz profil
[Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
« dnia: Maja 11, 2012, 14:37:47 »
Z takiej innej beczki, ale w nawiązaniu do tego raportu, który Łukasz tu wrzucił. Wydaje mi się, że pewne odpowiedzi na temat natury technicznej można byłoby uzyskać na zasadzie analogii do innych tego rodzaju obiektów. Już kiedyś mi po głowie świtał pomysł na wyjazd do Kędzierzyna-Koźle (Blechhammer), ale oczywiście to były mrzonki, mało metodologiczne, bardziej intuicyjne. Tak czy inaczej - ten raport ładnie ukazuje lokalizacje części fabryk, skonfrontowałem to z obecnym stanem i cóż - część z tych założeń fabrycznych funkcjonuje do dziś. Lokalizacja ta sama, czasem podobny układ wewnętrznych ulic, instalacje - raczej inne, współczesne. Proszę porównać sobie raport ze stanem obecnym:

Np. Schwarzheide, obszar Łużyc:
http://maps.google.pl/maps?q=ruhland+google+maps&hl=pl&ie=UTF8&ll=51.480073,13.894272&spn=0.015689,0.038581&sll=51.418051,13.851013&sspn=1.005437,2.469177&gl=pl&hnear=Urz%C4%85d+Ruhland,+Brandenburgia,+Niemcy&t=k&z=15

Tutaj budynek administracyjny, nieco bardziej efektowny od tego w Policach, mimo że Police były numerem 1: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Basf_schwarzheide_verwaltung3.jpg

Ale już np. w Wesseling mimo bombardowań znajdziemy ślady pierwotnych założeń, proszę porównać sobie z planem z raportu, znajdziemy tu jeden kompleks zbiorników podobny do tych z Polic. Nie twierdze, że to te same instalacje, ale układ ocalał. Przetrwał też pobliski kompleks administracyjny: http://maps.google.pl/maps?q=Wesseling,+Niemcy&hl=pl&ie=UTF8&ll=50.817839,7.008408&spn=0.003979,0.009645&sll=52.025459,19.204102&sspn=7.939092,19.753418&oq=wesseling&t=k&hnear=Wesseling,+Rejencja+Kolonia,+Nadrenia+P%C3%B3%C5%82nocna-Westfalia,+Niemcy&z=17

Proszę spojrzeć na elektrownię, choć współczesny komin, ale obiekt ten sam, w latach 50-tych jeszcze z pierwotnymi kominami, dwoma, podobnie jak w Policach: http://de.wikipedia.org/w/index.php?title=Datei:Bundesarchiv_B_145_Bild-F000918-0009,_Union-Kraftstoffwerk_Wesseling.jpg&filetimestamp=20091115235645

Tak tam zabawa z analogiami...

P.S. Przykłady z Polski:

Oświęcim: http://www.synthosgroup.com Niemcy budowali zakład (tania siła robocza wiadomo skąd), lecz nie zdążyli z masową produkcją, po wojnie produkowano tu paliwo syntetyczne do 1960 r. Elektrownia też chyba pierwotna: http://maps.google.pl/maps?q=monowice&hl=pl&ie=UTF8&ll=50.03944,19.274654&spn=0.004045,0.009645&sll=52.025459,19.204102&sspn=7.939092,19.753418&t=h&hnear=Monowice,+O%C5%9Bwi%C4%99cim,+ma%C5%82opolskie&z=17

Kędzierzyn-Koźle, a dokładnie Blachownia: Zakłady Azotowe Kędzierzyn, tutaj po wojnie uruchomiono produkcję nawozów: http://www.zak.eu/historia I taka ciekawostka, osiedle - dla administracji? http://maps.google.pl/maps?q=k%C4%99dzierzyn+ko%C5%BAle&hl=pl&ie=UTF8&ll=50.325231,18.249514&spn=0.008041,0.01929&sll=50.03944,19.274654&sspn=0.004045,0.009645&t=k&hnear=K%C4%99dzierzyn-Ko%C5%BAle,+k%C4%99dzierzy%C5%84sko-kozielski,+Opolskie&z=16

Jajka inne, ale Salzgitter-Bunker ten sam, co u nas: http://fortyfikacje.legnica.pl/albumy_flash/kedzierzyn-kozle-2011-10-02/

Offline jakub_m

  • Gaduła
  • ******
  • Wiadomości: 280
    • Zobacz profil
[Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
« Odpowiedź #1 dnia: Maja 11, 2012, 23:18:58 »
Coś o analogiach - w Blachowni nie cackają się z "zabytkami". To zdjęcia z rozbiórki pofabrycznych obiektów. Coś, co bardzo przypomina nasz elewator:








Offline lukasz_s

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1386
    • Zobacz profil
[Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
« Odpowiedź #2 dnia: Maja 12, 2012, 07:00:10 »
Oczywiscie ze analogie istnieja; dzieki powyzszemu zalozeniu tworze wizualizacje. Mam calkiem spora kolekcje zdjec fabryk- drugowojennych oraz wspolczesnych; zarowno lotniczych jak i naziemnych. Obecnie jestem na etapie wyciagania planow naszej Hydrierwerke z archiwum. Czy zakonczy sie to sukcesem? Oby. O rezultacie poinformuje. Mowie o planach stricte architektonicznych. Calosc procesow fizykochemiczmych- uwodornienia jak i produkcji lubrykantow - sa w archiwach fischer-tropscha. Bede mial chwilke- wrzuce. Male puzzle.
SPZP "Skarb"

Offline Borisz

  • Gaduła
  • ******
  • Wiadomości: 460
    • Zobacz profil
[Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
« Odpowiedź #3 dnia: Maja 12, 2012, 21:28:12 »
Cytat: "jakub_m"
Oświęcim: [...] po wojnie produkowano tu paliwo syntetyczne do 1960 r.


Czy aby na pewno produkowano?
Owszem, zakład nazywał się pierwotnie (zaraz po wojnie) Fabryka Paliw Syntetycznych, w pierwszym okresie sprawował on kontrolę/zarząd nad Policami (po przejęciu z rąk radzieckich), a do Oświęcimia przewieziono nawet z Polic kilka maszyn (niestety, niewiadomo jakich).
Ogólnie Polska zaraz po wojnie wyrażała zaineteresowanie produkcją z paliwa z węgla (zasadniczo te same przyczyny co i Niemcy: dużo wegla, brak ropy, zwłaszcza po utracie Kresów).
Ale czy podjęto produkcję? Chyba nie. Raczej uniemożliwił to stopień zniszczenia zakładów (wszystkie były przynajmniej częściowo zbombardowane, a potem rozkradzione przez Rosjan).
Szybka zmiana nazwy zakładów w Oświęcimiu także wskazuje na inny niż benzyna synetyczna profil produkcji.

A poza tym, proszę nie mylic Blachowni z Kędzierzynem!
Na terenie obecnego Kędzierzyna-Koźla istniały dwa zakłądy benzyny syntetycznej: w Kędzierzynie (Heydebreck) i Blachownia (Blechhammer).

Offline lukasz_s

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1386
    • Zobacz profil
[Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
« Odpowiedź #4 dnia: Maja 12, 2012, 22:50:22 »
A nie jest tak, że mamy 2 Blachownie ( Nord i Sud) plus Haydebreck?
SPZP "Skarb"

Offline jakub_m

  • Gaduła
  • ******
  • Wiadomości: 280
    • Zobacz profil
[Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
« Odpowiedź #5 dnia: Maja 14, 2012, 09:30:19 »
1. Z Blachownią jest pewien mętlik pojęciowy. W dokumentach alianckich znajdujemy dwa określenia: Blechhammer North i Blechhammer South. Przyjęte pewnie zostały na własny użytek (określenia geograficzne są anglojęzyczne). W rzeczywistości jest tak: północny zakład zbudowany został w Blachowni Śląskiej (Blechhammer), która dziś jest dzielnicą Kędzierzyna-Koźle, można więc Blachownię utożsamiać z Kędzierzynem. Południowy zakład zbudowany został w Kędzierzynie, który przez hitlerowców przemianowany został na Heydebreck (tak na marginesie ciekawa historia: uczczono w ten sposób w marcu 34 r. zasłużonego nazistę Petera von Heydebrecka, który w ramach czystek w szeregach SA w czerwcu został... rozstrzelany). Obecnie to dzielnica Azoty.
Wątpliwości budzi też kwestia własności zakładów. W jednych dokumentach alianckich (te które m.in. Łukasz zamieścił w temacie mity) mówi się, że właścicielem obu było Oberschlesische Hydrierwerke AG. Tymczasem właścicielem południowego zakładu było IG Farben, podobnie jak zakładu w Policach i Auschwitz.

Swoją drogą znalazłem taki opis historyczny:

Cytuj (zaznaczone)
W zakładach pracować mieli robotnicy skierowani w Kozielskie z innych regionów Niemiec. Z myślą o nich zbudowano nowe osiedla mieszkaniowe Blachowni, nad Kłodnicą i w bezpośrednim sąsiedztwie zakładów IG Farben, gdzie stworzono nową dzielnicę Heydebreck – Süd. Docelowo zamierzano wybudować ok. 2250 mieszkań, Kędzierzyn zaś miał być połączony z Blachownią i ze Sławięcicami tworząc ośrodek miejski zamieszkany przez 50 000 mieszkańców. W jak największym stopniu zamierzano skorzystać z taniej siły roboczej: jeńców, robotników przymusowych, więźniów obozów koncentracyjnych. Od 1940 r. w kilkunastokilometrowym pasie od Bierawy po Blachownię zlokalizowano kompleks obozów różnego typu


Na zasadzie analogii - w Policach było tak samo. Osiedle między Piłsudskiego a Piaskową, stworzone zostało z myślą o fabryce.

W niedalekiej odległości funkcjonował jeszcze trzeci zakład w Zdzieszowicach.

2. Jeśli chodzi o IG Farben Werk Auschwitz, to w paru tekstach natknąłem się na informację, że po 45 r. produkowano tam benzynę. Działo się to mimo bombardowań alianckich i demontażu przez Rosjan. Może Polacy stworzyli od podstaw własną linię produkcyjną? W to już się nie wgłębiałem.

3. Inny ciekawy wątek, który dotąd nie był mi znany. A w pewnym sensie koresponduje z sensacyjnymi teoriami promowanymi przez p. Jana Antoniego. Otóż fabryka paliw syntetycznych funkcjonowała w Wałbrzychu. Przynajmniej ja nie natknąłem się na tę informację w materiałach alianckich: http://www.kiosk24.pl/library.html?art=121 Gdy wzrosło zagrożenie bombardowaniami, Niemcy planowali rzekomo przenieść produkcję pod ziemię: http://www.eznp.cba.pl/benzyna%20syntetyczna%20walbrzych/200.html AK była czujna: http://riese.cba.pl/11krolew/opis/index.php Również był to zakład IG Farben: http://fotopolska.eu/142121,foto.html

4. I na koniec mapka lokalizacji: http://maps.google.pl/maps/ms?msid=209971649924239054242.0004bfc72148ab1469dca&msa=0&ll=51.944265,11.293945&spn=14.761408,39.506836 Ogólnie mimo bombardowań i rozbiórki (obszar okupowany przez Armię Czerwoną), w większości przypadków na miejscu fabryk paliw syntetycznych dalej działał przemysł, najczęściej związany z branżą paliwową. Bodajże tylko w Policach ostało się na ruinie.

Offline lukasz_s

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1386
    • Zobacz profil
[Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
« Odpowiedź #6 dnia: Maja 14, 2012, 11:06:03 »
Projekt przeniesienia fabryk benzyny syntetycznej nosił nazwę "Kukułka". Podziemne hale powstały w Himmelsburgu, w Turyngii. Zachowały sie nawet zdjęcia. Tam drążono skały.
A w Messenthin?
SPZP "Skarb"

Offline jakub_m

  • Gaduła
  • ******
  • Wiadomości: 280
    • Zobacz profil
[Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
« Odpowiedź #7 dnia: Maja 14, 2012, 11:13:06 »
Cytat: "lukasz_s"
Projekt przeniesienia fabryk benzyny syntetycznej nosił nazwę "Kukułka". Podziemne hale powstały w Himmelsburgu, w Turyngii. Zachowały sie nawet zdjęcia. Tam drążono skały.
A w Messenthin?


Tzn. projekt był mi znany, bo p. Jan wcześniej przedstawiał już tu pewne materiały. Nie znana mi była lokalizacja zakładu w Wałbrzychu (w tych materiałach alianckich nie natknąłem się). Swoją drogą to dość karkołomne przedsięwzięcie, zważywszy na fakt, jak wielki obszar zajmowały fabryki, oraz jak wysokie były pewne obiekty. Nawet przy darmowej sile roboczej nie udało im się to wcielić w szerszym zakresie.

Offline Borisz

  • Gaduła
  • ******
  • Wiadomości: 460
    • Zobacz profil
[Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
« Odpowiedź #8 dnia: Maja 14, 2012, 15:05:54 »
Cytat: "jakub_m"
większości przypadków na miejscu fabryk paliw syntetycznych dalej działał przemysł, najczęściej związany z branżą paliwową. Bodajże tylko w Policach ostało się na ruinie.


Albo szerzej z branżą chemiczną.
No właśnie, Police są chyba bardzo nielicznym wyjątkiem, gdzie po wojnie nie rozwinięto dalszej produkcji. Owszem, zastanawiając się nad lokalizacją Zakładów Chemicznych brano pod uwagę także umiejscowienie ich na terenie byłej fabryki benzyny.

Czy w takim razie Police były najbardziej zniszczone ze wszystkich kompleksów?
A może zadecydowały względy polityczne? Położone na peryferiach, tuż przy granicy, Police nie były korzytnym miejscem na całkiem nową inwestycję. Mogły tu wchodzic w grę chocby obawy przed utratą tego obszaru na rzecz Niemiec, a zatem i cennego zakładu.
Co innego Śląsk, położony w głębi kraju, na terenie już mocno uprzemysłowionym.
Nowe zakłady w Oświęcimiu, Blachowni i Kędzierzynie zaczęły produkcję praktycznie już przed 1950 r.

A w latach 60. stwierdzono, że teren fabryki w Policach nie nadaje się do wykorzystania (zresztą całkiem słusznie) i jakakolwiek budowa tam jest nieopłacalna.
Byc może bezpośrednio po wojnie, gdyby sprzyjały temu inne okoliczności, podjęto by inną decyzję...

Offline lukasz_s

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1386
    • Zobacz profil
[Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
« Odpowiedź #9 dnia: Maja 14, 2012, 16:16:58 »
Czy najbardziej "zniszczone"? Raczej "zdewastowane". Raporty alianckie, na podstawie danych niemieckich, mowia o produkcji rzedu 10-20 procent normalnych mozliwosci zakladu "do konca kwietnia 45, kiedy to zdecydowano o ewakuacji". A wiec mozna bylo. Dlaczego Sowieci zdecydowali sie na rozbiorke tych a nie innych zakladow? Wierzyli w rychle przesuniecie granicy na Odrze i Nysie? Malo prawdopodobne, zakladom w Kedzierzynie tez wiekszej krzywdy nie uczyniono, a przeciez to rzut kamieniem od nowej granicy.
Z reszta sama Enklawa to zdarzenie bez precedensu...
SPZP "Skarb"

Offline Validator

  • Wielka Gaduła
  • *******
  • Wiadomości: 846
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
[Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
« Odpowiedź #10 dnia: Maja 14, 2012, 18:43:06 »
Bo wciąż jest coś, co Państwo uważacie za mit, ja za prawdę. Podziemna fabryka była i być musiała. Sądzę, że nadal istnieje. Zalana, zabezpieczona, niedostępna. Ale gotowa do odtworzenia. Gdyby było inaczej już dawno przeprowadzono by prace archeologiczno-odkrywkowe. Tymczasem, jeśli się zestawi znane nam powojenne badania terenu, takich prac nigdy na poważnie nie prowadzono. Dla dzisiejszej techniki - drobiazg.
Powiedzmy, że poszukiwania po wojnie blokowali Rosjanie. Dlaczego "powiedzmy"? Bo afera Centrali Skupu Złomu mówi coś innego. Niewinnych dyrektorów omal nie powiesili nasi rodacy podjudzeni przez amerykańskich Żydów. Udziałowców dzieła firmowanego przez IG Farben.
Później były różne penetracje. Radzieckie i polskie. Szczątkowe relacje znamy. Ale nawet i dziś są to informacje "szeptane". Dlaczego?
Przypuszczam, że wciąż bardzo mało wiemy. Choć wiemy niezwykle dużo. Ale w uszach mi dźwięczą słowa siostrzeńca śp. Hansa Güntera Cnotki, wypowiedziane do mnie w roku 2001. "Wy nawet nie macie pojęcia, co tu było produkowane". Nic więcej nie chciał powiedzieć.
Ja, za mojego życia, nie liczę już na rozwiązanie tego rodzaju tajemnic. Tak, jak nie liczę na znalezienie zbiorników ukrytych w Mścięcinie. Że były - są liczne dowody. Dlaczego ich nie szukamy? Albo szukamy nie tam, gdzie trzeba. Nikt nie penetruje Łysej Góry od strony Przęsocina.
Takich pytań jest wiele. Przypuszczam, że ludzie SKARBU, świetnie znający fabrykę, stąpają (dosłownie) po tajemnicach. Czy dane im będzie je odkryć? Tego nie wiem. Ja pewnie nie doczekam. Ale m.in. dlatego chciałbym na terenie fabryki stworzyć Park Kulturowy.

Offline jakub_m

  • Gaduła
  • ******
  • Wiadomości: 280
    • Zobacz profil
[Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
« Odpowiedź #11 dnia: Maja 14, 2012, 20:30:26 »
Cytat: "Borisz"
Mogły tu wchodzic w grę chocby obawy przed utratą tego obszaru na rzecz Niemiec, a zatem i cennego zakładu.


To chyba najbardziej. W Oświęcimiu fabryka też była bombardowana, Rosjanie ponoć wywieźli 100% wyposażenia, mimo to zakład wyremontowano i ba - uruchomiono (pewnie eksperymentalnie) produkcję paliwa syntetycznego. Podobnie mimo bombardowań wznowiono działalność na obszarze fabryk w Kędzierzynie i Zdzieszowicach. Los zaś zachodniej granicy był długie lata niepewny. Gdzieś wyczytałem, że Rosjanie fabrykę w Oświęcimiu oddali po 3 miesiącach. U nas rozbierali ją spokojnie rok w ramach enklawy.

Offline Borisz

  • Gaduła
  • ******
  • Wiadomości: 460
    • Zobacz profil
[Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
« Odpowiedź #12 dnia: Maja 15, 2012, 18:53:12 »
Co do Sowietów - oni demontowali i wywozili wszystko, nie tylko fabrykę w Policach, nie tylko inne zakłady benzyny, ale wszystko co się dało.

Choc fakt, że istniejąca rok enklawa (a przecież siedzieli tam jeszcze pół roku wcześniej, od końca kwietnia) nie ma precedensu. Trochę frapująca jest aż tak długa obecnośc, zwłaszcza, że Polakom, po (załóżmy) półtorarocznym demontażu wciąż została cała masa nie tylko złomu, ale i maszyn, urządzeń, konstrukcji, które wystarczyły na kolejne kilka lat.
Ogólnie Rosjanie wykazywali jednak spore zainteresowanie zakładami benzyny, choc, jak sami twierdzili, nie są zainteresowani produkcją paliwa z węgla, a instalacje użyją "do innych celów". Jakie to miały byc cele - nie wiadomo.

A Kędzierzyn to oczywiście już tzw. Ziemie Odzyskane:)

Offline lukasz_s

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1386
    • Zobacz profil
[Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
« Odpowiedź #13 dnia: Maja 15, 2012, 19:35:49 »
Zapewne chodziło o produkcję spirytusu z węgla ;))
SPZP "Skarb"

Offline jakub_m

  • Gaduła
  • ******
  • Wiadomości: 280
    • Zobacz profil
[Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
« Odpowiedź #14 dnia: Maja 18, 2012, 10:42:13 »
Jakby na okazję tego wątku, w edycji historycznej Uważam Rze pojawił się artykuł o grabieży Ziem Zachodnich dokonanej przez Związek Radziecki: http://www.historia.uwazamrze.pl/artykul/872802.html Ciekawy tekst, bo całościowo ujmuje kwestię demontażu obiektów przemysłowych. Zawarto parę danych dot. Polic i innych fabryk paliw syntetycznych. Autor nazwał je "przykładami szczególnie spektakularnych demontaży". W przypadku Polic:

Cytuj (zaznaczone)
"Do marca 1946 r. sowieckie komanda zdemontowały tam 180 tys. ton (13856 wagonów) maszyn i urządzeń z ponad 400 hal produkcyjnych. Było wśród nich m.in. 1540 silników elektrycznych, 40 transformatorów o łącznej mocy 41 tys. kW, 1200 pomp, 80 kompresorów, 50 generatorów gazu. Elektrownia fabryki w Policach została natomiast zdemontowana przez Ludowy Komisariat Przemysłu Elektrycznego. Łączna waga wywiezionych urządzeń wynosiła 193 tys. ton".


A to najciekawsze dane, uzmysławiające nam, jak potężne to były obiekty:

Cytuj (zaznaczone)
"Ilość sprzętu z zakładów benzyny syntetycznej w Blachowni Śląskiej, Policach i Zdzieszowicach (łącznie 25283 wagony) przewyższała kilkakrotnie ilość wyposażenia, które sowieckie komanda zdemontowały na całych Węgrzech (2800 wagonów) i w Czechosłowacji (6500 wagonów)".


Konkluzja artykułu jest następująca - władze radzieckie nie liczyły się kompletnie z władzami polskimi. Poniemieckie fabryki traktowano jako obiekty trofiejne, a ich demontaż służyć miał pośrednio także osłabieniu gospodarczemu Polski.