Notice: Undefined index: tapatalk_body_hook in /home/klient.dhosting.pl/wipmedia2/forum/Sources/Load.php(2501) : eval()'d code on line 199
  • Strona główna
  • Szukaj
    •  
  • Zaloguj się
    • Nazwa użytkownika: Hasło:
      Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Autor Wątek: [Trzebież] Linia kolejowa Trzebież-Nowe Warpno  (Przeczytany 38570 razy)

Mariusz_W.

  • Gość
[Trzebież] Linia kolejowa Trzebież-Nowe Warpno
« dnia: Maja 11, 2010, 01:46:24 »
Witajcie!

Mam pytanie do osób będących dobrymi w temacie kolei w okolicach Polic.
Znalazłem informację, że Niemcy planowali wybudowanie linii kolejowej Trzebież Szczeciński – Nowe Warpno Żalno. Niestety realizacji inwestycji nie zdołali rozpocząć. Po planach tych została podobno długa bocznica w Trzebieży Szczecińskim.

Czy ma ktoś więcej informacji na ten temat? Czy to w ogóle prawda? A może ma ktoś jakieś mapki z zaznaczonym przebiegiem tudzież inne informacje?

Pozdrawiam,
Mariusz W.

Proszę pamiętać o tagu - Domino

yak

  • Gość
[Trzebież] Linia kolejowa Trzebież-Nowe Warpno
« Odpowiedź #1 dnia: Maja 11, 2010, 04:48:31 »
Pisaliśmy już o tym kilkakrotnie na forum: ta bocznica w Trzebieży to powojenna "odnoga" wiodąca do położonej pod Trzebieżą bazy paliw CPN.
Piszesz Kolego, że "znalazłeś informację" o niemieckich planach budowy linii "Trzebież Szczeciński - N. Warpno Żalno". Czy możesz podać źródło? Bo, pomijając anachronizm doniesienia (Niemcy, jeśli już, to mogliby mówić o linii Ziegenort-Neuwarp), nic o takich planach dotąd nie było wiadome.
Nowe Warpno miało swoje połączenie ze Szczecinem (Gumieńce, czyli Scheune) przez Dobrą (Daber), Stolec (Stolzenburg), Hintersee itd., czyli tzw. kolejkę randowerską (Randower Kleinbahn) i do roku 1945 nie istniały żadne względy ekonomiczne, społeczne, czy turystyczne uzasadniające budowę drugiej "nitki": Ziegenort - Neuwarp.
Po co? Stosunków gospodarczych między dzisiejszą Trzebieżą a Nowym Warpnem nie było (a jak sporadycznie bywały - to była komunikacja wodna i okrężną drogą - kolejowa), potrzeby turystyczne zaspokajała wspomniana linia do Szczecina oraz sezonowe statki pasażerskie, a ukierunkowanie Trzebież - Nowe Warpno ma dopiero sens w okresie PRL. Kiedy granica pocięła dawne trakty komunikacyjne i zlikwidowała dawne orientacje gospodarcze. Mimo to, nawet w PRL potrzeby komunikacyjne nie były na tyle silne, by uzasadnić kosztowną inwestycję na tym odcinku. Przydatność takiej linii mogłaby się ujawnić dopiero po roku 1990, kiedy padły nowowarpieńskie zakłady pracy i mieszkańcy miasteczka zaczęli szukać zatrudnienia w Policach oraz w Szczecinie. Ale nawet wtedy, pomijając już fakt, że nie było "pogody" dla wielomilionowej inwestycji, taka linia by się nie utrzymała, czego dowodem jest m.in. upadek przewozów pasażerskich na odcinku Szczecin - Trzebież.

Offline Denver

  • Administrator
  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 1121
  • ostatni dinozaur
    • Zobacz profil
Re: Linia kolejowa Trzebież-Nowe Warpno
« Odpowiedź #2 dnia: Maja 11, 2010, 11:03:07 »
Cytat: "Mariusz_W."
Witajcie!

Mam pytanie do osób będących dobrymi w temacie kolei w okolicach Polic.
Znalazłem informację, że Niemcy planowali wybudowanie linii kolejowej Trzebież Szczeciński – Nowe Warpno Żalno. Niestety realizacji inwestycji nie zdołali rozpocząć. Po planach tych została podobno długa bocznica w Trzebieży Szczecińskim.

Czy ma ktoś więcej informacji na ten temat? Czy to w ogóle prawda? A może ma ktoś jakieś mapki z zaznaczonym przebiegiem tudzież inne informacje?

Pozdrawiam,
Mariusz W.


Może nie pomogę w temacie, ale zastanawia mnie niekonsekwencja jaką stosujesz w nazewnictwie miasteczka Trzebież. Raz piszesz, zgodnie z kolejową wizją świata, Trzebież Szczeciński (rodzaj męski). Jednak gdy drugi raz padła ta nazwa lekko się uśmiechnąłem odmieniasz Trzebieży (rodzaj żeński) podczas gdy drugi człon nadal wskazuje (niepoprawnie) na męską odmianę.
A czy przypadkiem ta "bocznica" nie prowadzi do Naftobazy?

Mariusz_W.

  • Gość
[Trzebież] Linia kolejowa Trzebież-Nowe Warpno
« Odpowiedź #3 dnia: Maja 11, 2010, 17:26:25 »
Cytat: "yak"
Piszesz Kolego, że "znalazłeś informację" o niemieckich planach budowy linii "Trzebież Szczeciński - N. Warpno Żalno". Czy możesz podać źródło?
Jasne. Informacja taka pochodzi z grupy dyskusyjnej pl.misc.kolej z roku 2000. Niestety nikt nie potwierdził, ani nie zaprzeczył.
Link do dyskusji: kliknij.
Cytat: "yak"
Nowe Warpno miało swoje połączenie ze Szczecinem (Gumieńce, czyli Scheune) przez Dobrą (Daber), Stolec (Stolzenburg), Hintersee itd., czyli tzw. kolejkę randowerską (Randower Kleinbahn) i do roku 1945 nie istniały żadne względy ekonomiczne, społeczne, czy turystyczne uzasadniające budowę drugiej "nitki": Ziegenort - Neuwarp.
Niemcy budowali bardzo wiele linii lokalnych, stale zagęszczając swoją sieć. Mówi się nawet o tym, że zmierzali do tego, by w każdej większej wiosce był dworzec.
Cytat: "Denver"
Może nie pomogę w temacie, ale zastanawia mnie niekonsekwencja jaką stosujesz w nazewnictwie miasteczka Trzebież. Raz piszesz, zgodnie z kolejową wizją świata, Trzebież Szczeciński (rodzaj męski). Jednak gdy drugi raz padła ta nazwa lekko się uśmiechnąłem odmieniasz Trzebieży (rodzaj żeński) podczas gdy drugi człon nadal wskazuje (niepoprawnie) na męską odmianę.
Trzebież to rodzaj żeński i tak też zawsze odmieniam. A że w nazwie stacji znajduje się dodatkowo wyraz „Szczeciński”, to i go odpowiednio odmieniam, pomimo, że wskazuje na formę męską „Trzebieży”.

Offline Denver

  • Administrator
  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 1121
  • ostatni dinozaur
    • Zobacz profil
[Trzebież] Linia kolejowa Trzebież-Nowe Warpno
« Odpowiedź #4 dnia: Maja 11, 2010, 18:12:29 »
Cytat: "Mariusz_W."
.
Cytat: "Denver"
Może nie pomogę w temacie, ale zastanawia mnie niekonsekwencja jaką stosujesz w nazewnictwie miasteczka Trzebież. Raz piszesz, zgodnie z kolejową wizją świata, Trzebież Szczeciński (rodzaj męski). Jednak gdy drugi raz padła ta nazwa lekko się uśmiechnąłem odmieniasz Trzebieży (rodzaj żeński) podczas gdy drugi człon nadal wskazuje (niepoprawnie) na męską odmianę.
Trzebież to rodzaj żeński i tak też zawsze odmieniam. A że w nazwie stacji znajduje się dodatkowo wyraz „Szczeciński”, to i go odpowiednio odmieniam, pomimo, że wskazuje na formę męską „Trzebieży”.


To w takim razie powinno być: Trzebieży Szczecińskiej. A najlepiej odrzucić kolejarską nomenklaturę i pisać po prostu: W Trzebieży.

yak

  • Gość
[Trzebież] Linia kolejowa Trzebież-Nowe Warpno
« Odpowiedź #5 dnia: Maja 11, 2010, 18:50:53 »
Zacny Mariuszu_W - czcigodny Kolego. Dzięki za rzetelność, ale dyskusja na ten temat jest niczym w starym dowcipie:
"Profesor medycyny pyta studentkę i studenta, czy męski penis *) ma kość?
- Oczywiście - odpowiada studentka.
- Jasne, że nie - mówi student.
- Pan zdał, a Pani się zdawało - powiada profesor."
Nie zajmuję się, działając jako historyk, ideami, czy pomysłami. Przynajmniej w pierwszym rzędzie. Bo ten wypełniają fakty. A fakt jest jeden. Rzeczonej linii kolejowej nigdy nie było i nie ma żadnych przesłanek, by sądzić, że była w planach.
Tak, troszkę wspomagająco - mieszkam w Trzebieży (choć nie tylko, dziś głównie w Szczecinie) już lat 21. Sadzę, że przeszłość i teraźniejszość tej miejscowości znam dobrze, a może doskonale. Okolicznych - również.
Powiadam: nie było żadnych racjonalnych przesłanek, by realizować opisywane połączenie. To nowowarpieńskie, faktyczne, było pokłosiem istnienia sławnej huty szkła (Glashütte) założonej przez von Raminów. Potem, w pobliżu tego szlaku, rozwinął się lokalny handel i przemysł. Rybacka Trzebież (Ziegenort) i rybackie Nowe Warpno (Neuwarp) takich wspomagań nie potrzebowały. Przedłużenie linii Szczecin-Police-Jasienica do Trzebieży (1909/1910) miało u podstaw ideę "Bad Ziegenort", czyli "kąpieliska". Nadchodziła nowa epoka - zysków w postaci "renty geograficznej". Dlatego wydłużono linię kolejową. Pozdrowienia!

*) Mam nadzieje, że purysta i pewnie "dziewic" Kuba nie uzna słowa (termin anatomiczny) za wulgaryzm, zatem nie napisze "ciach". [Kuba, nie masz się co wściekać, sam się podkładasz pod takie komentarze].

Offline Kuba

  • Administrator
  • Weteran
  • *****
  • Wiadomości: 2248
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
[Trzebież] Linia kolejowa Trzebież-Nowe Warpno
« Odpowiedź #6 dnia: Maja 11, 2010, 19:04:29 »
Rozwiewam Twoje wątpliwości yaku - rzeczownik "penis" nie jest wulgaryzmem. Więc raczej powinienem się jakoś za złośliwość odwdzięczyć  :devil:
Jeśli jesteś nowym użytkownikiem, zapoznaj się z REGULAMINEM FORUM.

Zachęcam do obserwowania mojego bloga -
Chmielnik Jakubowy

yak

  • Gość
[Trzebież] Linia kolejowa Trzebież-Nowe Warpno
« Odpowiedź #7 dnia: Maja 11, 2010, 19:09:50 »
Czekam niecierpliwie. Sam wiesz, że mamy do rozliczenia małe "co nieco", nie zawsze i nie wszystko bywało sprawiedliwe. Ja rozrabiam, bo mam temperament, do Ciebie mam uwagę (nie żal, to by było zbyt wiele), że nie tą samą miarą wszystkich mierzysz. Nie jest to uwaga dyskredytująca, tylko - konsekwentnie - lekko złośliwa.
Nie przejmuj się moim pisaniem. Piszę "na luzie" i w gruncie rzeczy z przyjaźnią. Pozdrawiam Cię jak najserdeczniej - jak umiem. I na pewno szczerze.

[ Dodano: 2010-05-11, 19:15 ]
PS Co z moja numeracją postów? Ciągle mają te same numery? Dlaczego?

Offline naftor

  • Rozpisuje się
  • *****
  • Wiadomości: 180
    • Zobacz profil
[Trzebież] Linia kolejowa Trzebież-Nowe Warpno
« Odpowiedź #8 dnia: Maja 11, 2010, 20:29:39 »
Nie ma już  Naftobazy, teraz jest to OLPP i bocznica była wybudowana na potrzeby bazy, a nie przedłużenia torów do N. Warpna.

yak

  • Gość
[Trzebież] Linia kolejowa Trzebież-Nowe Warpno
« Odpowiedź #9 dnia: Maja 13, 2010, 21:29:35 »
Witaj "splinter". Bardzo serdecznie Ci dziękuję za jakość dostarczonej mapy: Szczecin i okolice. To jest właśnie to, o co mi chodzi. Dać ludziom najlepszą rozdzielczość, aby mogli pracować. Jak wreszcie doprowadzę do skutku tę witrynę gminną, o której pisałem - też dam, co najlepsze. Dzięki raz jeszcze.
Jeden problem - mapa Stettin-Stargard (ta pierwsza) komunikuje, że jest błąd w obrazku i nie daje się ściągnąć. Nadpisz plik - proszę. Pozdrowienia - Jan Antoni

[ Dodano: 2010-05-13, 22:20 ]
Już jest OK. Ściągnąłem. Dzięki.

Offline Borisz

  • Gaduła
  • ******
  • Wiadomości: 460
    • Zobacz profil
[Trzebież] Linia kolejowa Trzebież-Nowe Warpno
« Odpowiedź #10 dnia: Maja 15, 2010, 13:36:42 »
Ja nie jestem niestety w stanie otworzyc tej mapy, chociaż siec j=kolejową w regionie znam dobrze...

Co do planów niemieckich:
Jeszcze w XIX projektowano linię kolejową do Świnoujścia przez Zalew. Zaznaczona ona jest na mapie z 1859, łukiem omija Szczecin od południa, dalej  przez Tanowo, Nowe Warpno, groblą przez Zalew do Świnoujścia.
źródło: M. Łopuch, Historia szczecińskiej kolei podmiejskiej, Szczecin 2003.

W 1908 zapadła decyzja o budowie linii kolejowej Nowe Warpno - Pasewalk, a tuż przed 1939 o linii łączącej Stobno z Nowym Warpnem i Ueckermunde.
źródło: A. Biranowska-Kurtz, Nowe Warpno. Historia i rozwój przestrzenny miasta od
średniowiecza do 2000 roku, „Przegląd Zachodniopomorski” 2003, z.2.
A teraz komentarz: Stobno z Nowym Warpnem było już połączone. Połączenie Nowego Warpna z Ueckermunde i Pasewalkiem mocno zagęściło by siec kolejową,  gdyż Ueckermunde było już połączone z Pasewalkiem. Po wybudowaniu linii Warpno - Ueckermunde połączenie z Pasewalkiem byłoby możliwe właśnie przez Ueckermunde, więc budowa oddzielnej linii Warpno - Pasewalk trochę nie miałaby sensu...

Ciekawostka: autorka pisze też o rozebraniu po wojnie torów kolejowych aż do trzebieży (!!), co musi byc błędem, co dziwi przy tak dokładnym i dobrze opracowanym artykule...

Może nie każdy też wie, że na południu naszego powiatu istniałą linia zwana CPO (Casekow - Penkun - Oder):
http://www.kolej.one.pl/index.php?dzial=linie&id=1111&okno=przebieg

Offline ZenO

  • Rozpisuje się
  • *****
  • Wiadomości: 177
    • Zobacz profil
    • http://www.nowewarpno-neuwarp.pl
[Trzebież] Linia kolejowa Trzebież-Nowe Warpno
« Odpowiedź #11 dnia: Maja 16, 2010, 00:02:32 »
W sprawie  Kolejki Randowskiej (Randower Kleinbahn) ponownie (było już o tym na forum) polecam lekturę opracowania  Andrzeja Kotuli na portalu www.sedina.pl :
http://sedina.pl/index.php/2005/11/18/kolej-podr-sentymentalna/
Ponadto polecam lekturę:
Die Randower Kleinbahn. Heiko Bergmann, 1996 - bogato ilustrowana historia Kolejki Randowskiej (Randower Kleinbahn) ze Stobna do Nowego Warpna (Stöven - Neuwarp).
Jeżeli wiemy, że istnieje połączenie kolejowe Szczecin- Pasewalk, to włączenie w jakimś punkcie tej trasy ( dajmy na to w Stobnie) połączenia prowadzącego do Nowego Warpna tworzy również połączenie Nowe Warpno - Pasewalk. Tak sobie wyobrażam skrót myślowy popełniony przez A.Biranowską-Kurtz i późniejszych "cytantów".

Offline ak

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1211
    • Zobacz profil
Odp: [Trzebież] Linia kolejowa Trzebież-Nowe Warpno
« Odpowiedź #12 dnia: Maja 30, 2016, 22:49:06 »
Cytuj (zaznaczone)
do roku 1945 nie istniały żadne względy ekonomiczne, społeczne, czy turystyczne uzasadniające budowę drugiej "nitki": Ziegenort - Neuwarp.
Cytuj (zaznaczone)
Nie było w planach Niemców wybudowanie lini z Trzebiezy do Nowego Warpna.



Na 100% było planowane przedłużenie linii z Ziegenort do Ueckermünde. Czy linia miała przebiegać przez Neuwarp, tego nie jestem pewny, czekam na informację.
<*)))))>{

Offline Validator

  • Wielka Gaduła
  • *******
  • Wiadomości: 846
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: [Trzebież] Linia kolejowa Trzebież-Nowe Warpno
« Odpowiedź #13 dnia: Maja 31, 2016, 00:25:36 »
Na 100% było planowane przedłużenie linii z Ziegenort do Ueckermünde. Czy linia miała przebiegać przez Neuwarp, tego nie jestem pewny, czekam na informację.

To jest chyba jakaś fantazja informującego. Zwłaszcza wizja z ominięciem Warpna. Jest prawdą, że Trzebież administracyjnie należała do Landkreis Ueckermünde oraz podlegała pod tamtejszy synod kościelny. Ale to za mało, aby budować kosztowne połączenie i potem, w polskim stylu, narzekać na puste wagony. Dojechać do Ueckermünde można było przez Szczecin, albo drogą wodną. Po co trzebić lasy i ciągnąć w głuszy kolej?

Offline ZenO

  • Rozpisuje się
  • *****
  • Wiadomości: 177
    • Zobacz profil
    • http://www.nowewarpno-neuwarp.pl
Odp: [Trzebież] Linia kolejowa Trzebież-Nowe Warpno
« Odpowiedź #14 dnia: Maja 31, 2016, 11:05:20 »
ak -  sensacyjna wiadomość!  Dokumenty na stół. 
 Może słyszałeś o przedłużeniu połączenia  kolejki randowskiej z Rieth do Ueckermünde, bo takie było rzeczywiście planowane?
 Czekam na dementi.