Notice: Undefined index: tapatalk_body_hook in /home/klient.dhosting.pl/wipmedia2/forum/Sources/Load.php(2501) : eval()'d code on line 199
  • Strona główna
  • Szukaj
    •  
  • Zaloguj się
    • Nazwa użytkownika: Hasło:
      Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Autor Wątek: [Nowe Warpno] Kolej do Nowego Warpna  (Przeczytany 12214 razy)

Offline Piotrek

  • Wielka Gaduła
  • *******
  • Wiadomości: 735
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
[Nowe Warpno] Kolej do Nowego Warpna
« dnia: Lipca 13, 2009, 20:52:58 »
Pytanie do naszych internetowych historyków: Czy Nowe Warpno było kiedyś skomunikowane jakoś koleją?


Offline Domino

  • Moderator
  • Wielka Gaduła
  • *****
  • Wiadomości: 900
    • Zobacz profil
[Nowe Warpno] Kolej do Nowego Warpna
« Odpowiedź #2 dnia: Lipca 13, 2009, 21:25:59 »
Oczywiście jak najbardziej, na przedwojennych mapach wyrażnie zaznaczona jest linia kolejowa do Neuwarp, która w 1945 roku na odcinku Dobra i Nowe Warpno została zlikwidowana z powodu ustalenia nowej granicy państwowej.Zresztą Sowieci wcześniej sami ją zdemontowali i wywieżli, pozostawiając jedynie kilka słupów telegraficznych i nasyp.

Budowę lini zawdzięczamy Randower Kleinbahn (Kolejka Randowska), która połączyła w latach 1897-1906:
Stobno
Dołuje
Wawelnicę
Radlicę
Małą Gunice
Dobrą Szczecińską
Buk
Rzędziny
Stolec
Zopfenbeck
Hintersee
Hintersee Nord
Ludwigshof
Rieth
Albrechtsdorf
oraz Nowe Warpno

 
Pozdrawiam

zaski

  • Gość
[Nowe Warpno] Kolej do Nowego Warpna
« Odpowiedź #3 dnia: Lipca 13, 2009, 21:54:56 »
Cytat: "Domino"
Zresztą Sowieci wcześniej sami ją zdemontowali i wywieżli, pozostawiając jedynie kilka słupów telegraficznych i nasyp.

w Nowym Warpnie twierdzą że sami Polacy wysadzili tory. Niby dlatego że jakby pozostały wtedy Warpno byłoby niemieckie, gdyż lepiej z nimi byłoby skomunikowane

yak

  • Gość
[Nowe Warpno] Kolej do Nowego Warpna
« Odpowiedź #4 dnia: Lipca 14, 2009, 00:00:09 »
Tory zlikwidowali Rosjanie i wywieźli do Vaterlandu

Offline ZenO

  • Rozpisuje się
  • *****
  • Wiadomości: 177
    • Zobacz profil
    • http://www.nowewarpno-neuwarp.pl
Kolej do Nowego Warpna
« Odpowiedź #5 dnia: Listopada 24, 2009, 00:00:51 »
W zasadzie pełna historia Randower Kleinbahn (Kolejki Randowskiej):
http://www.sedina.pl/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=650
Dla dociekliwych:  Nowe Warpno pisano wtedy( w latach 1945-47) Warpno Nowe,  ale kolej stosowała własne nazwy i używała  nazwy Warpuń .

Offline ZenO

  • Rozpisuje się
  • *****
  • Wiadomości: 177
    • Zobacz profil
    • http://www.nowewarpno-neuwarp.pl
[Nowe Warpno] Kolej do Nowego Warpna
« Odpowiedź #6 dnia: Marca 16, 2011, 09:56:09 »
Sedina zmieniła link do artykułu o Kolejce Randowskiej.
Teraz tu:

http://sedina.pl/index.php/2005/11/18/kolej-podr-sentymentalna/

Tu natomiast znajdziemy rozkład jazdy z 1947 r.:

http://bibliotekacyfrowa.eu/dlibra/docmetadata?id=2988&dirds=1&tab=2

gdzie opisana jest trasa  kolejowa  z Gumieniec  przez Stobno do Warpna Nowego.





Wszystkie stacje trasy dawnej Kolejki Randowskiej od Stobna do Nowego Warpna mają nadane nazwy polskie:
- Rytwiany - Rieth,
- Wojciechówek - Karszno,
- Żalno Warpnowskie -  nieistniejący  przystanek przy drodze z Nowego Warpna do Podgrodzia.
Być może ktoś zakładał, że kiedyś kolej będzie funkcjonowała na tej trasie. Jak jednak widać z rozkładu pociąg jeździł tylko do Dobrej Lutyckiej (!).

Offline Borisz

  • Gaduła
  • ******
  • Wiadomości: 460
    • Zobacz profil
[Nowe Warpno] Kolej do Nowego Warpna
« Odpowiedź #7 dnia: Marca 16, 2011, 12:33:38 »
Z którego roku jest ten rozkład? Dziwne, że ktoś zakładał odtworzenie linii, której już fizycznie nie było, i która była 2 razy przecięta granicą. Czasy raczej nie sprzyjały ruchowi trangraniczemu, nawet teraz w strefie Schengen wielu możliwości się nie wykorzystuje, np chociażby dlaczego nie ma połączeń ze Szczecina do Ueckermunde?

A plany odbudowy linii owszem były, bezpośrednio po wojnie, ale wtedy jeszcze brano pod uwagę przesunięcie granicy, gdzie istnienie kolejki było jednym z ważniejszych argumentów za tym. Ale jak wiadomo, konferencja pokojowa, na którą liczono, się nie odbyła, a w 1950 granica została wzajemnie uznana przez Polskę i nowopowstałą NRD.

W ogóle to nazwy stacji wzięte są z kosmosu, ale kolej zawsze miała swoje nazewnictwo. Dlaczego np była Dobra "Lutycka"?
A Grębowo to Grambow, pierwsza stacja po niemieckiej stronie na linii do Pasewalku.

Offline DominikDolnoślązak

  • Gaduła
  • ******
  • Wiadomości: 422
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: [Nowe Warpno] Kolej do Nowego Warpna
« Odpowiedź #8 dnia: Maja 17, 2019, 23:28:43 »


W ogóle to nazwy stacji wzięte są z kosmosu, ale kolej zawsze miała swoje nazewnictwo. Dlaczego np była Dobra "Lutycka"?
A Grębowo to Grambow, pierwsza stacja po niemieckiej stronie na linii do Pasewalku.

To nie są nazwy z kosmosu, np nazwa stacji Dobra Lutycka - nawiązuję do nazwy jednego z plemion Słowian Połabskich - czyli Wieletów, którzy inaczej nazywani są przez miediewistów Lutycy. Do jednego z plemion Wieletów należeli Wkrzanie.
Nazwa Dobra Lutycka dobitnie ukazuje, źe pierwszymi mieszkańcami Dobrej byli Słowianie a nie Germanie.
Dominik Dolnoślązak

Offline jakub_m

  • Gaduła
  • ******
  • Wiadomości: 280
    • Zobacz profil
Odp: [Nowe Warpno] Kolej do Nowego Warpna
« Odpowiedź #9 dnia: Czerwca 24, 2019, 12:46:06 »
Dokładnie tak - Dobra Lutycka to reslawizacja doby PRL w warstwie leksykalnej. Szczecin pełen jest takich zabytków, z ciekawości zadałem sobie trud "skatalogowania" takich zabytków nazewnictwa i oto proszę:
- nazwy odwołujące się do plemion połabskich: Doleńców, Lutyków, Obotrycka, Ranowska, Serbska, Wendeńska, Wkrzańska;
- nazwy geograficzne z obszaru Połabia: Arkońska, Braniborska, Budziszyńska, Chobolańska, Łużycka, Milczańska, Nabrzeże Weleckie, Radogoska, Rostocka, Rugiańska, Strzałowska.
Do tego można dorzucić jeszcze kąpielisko "Arkonka" i nie istniejącą już "Gontynkę", oraz Wielecką Górę jako najwyższe wzniesienie Wzgórz Warszewskich.