• Strona główna
  • Szukaj
    •  
  • Zaloguj się
    • Nazwa użytkownika: Hasło:
      Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Autor Wątek: [Police] Suedlager Poelitz  (Przeczytany 1251 razy)

Offline ak

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1198
    • Zobacz profil
Odp: [Police] Suedlager Poelitz
« Odpowiedź #30 dnia: Listopad 16, 2017, 01:52:59 »
Zresztą: zejdźmy na ziemię.[...]
Żołnierz miał jakąś niedoskonałą fotokopię odmiany "planu Niedworoka". Może stanowiła element jego osobistego wyposażenia (list pisze człowiek wykształcony, wyższy rangą podoficer lub oficer), bo raczej na pewno, w warunkach frontowych, nikt jej wówczas w Policach nie sprzedawał. Zaznaczył orientacyjnie interesujące go miejsca i przesłał rodzinie.

A na mapie pisał długopisem i zaznaczał flamastrem. ;)
<*)))))>{

Offline Validator

  • Wielka Gaduła
  • *******
  • Wiadomości: 750
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: [Police] Suedlager Poelitz
« Odpowiedź #31 dnia: Listopad 16, 2017, 09:07:18 »
Nie, mapę oznaczały dwie osoby. Tekst oryginalny (ciemny - czarny) jest napisany nie długopisem, a atramentem (utlenia się na czerwono). Wieczne pióro. Zaznaczenia kolorem niebieskim nie są oryginalne, pochodzą od kogoś z późniejszych posiadaczy mapki. Jeśli dobrze pamiętam udostępnił ją w sieci wnuk owego żołnierza. I chciał przybliżyć rozmówcom na forum miejsca, o których wspominał dziadek. Oznaczył jak umiał.

Offline lukasz_s

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1376
    • Zobacz profil
Odp: [Police] Suedlager Poelitz
« Odpowiedź #32 dnia: Listopad 16, 2017, 21:36:45 »




10.1944 vs 12.1944.

Tam naprawdę nic nie ma. Ani obozu w pobliżu składu browaru, ani w przestrzeni cmentarza, ani przy "drodze do Siedlic". Jest za to odbudowany W-lager.
SPZP "Skarb"

Offline Validator

  • Wielka Gaduła
  • *******
  • Wiadomości: 750
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: [Police] Suedlager Poelitz
« Odpowiedź #33 dnia: Listopad 16, 2017, 22:35:23 »
Co prawda istniało coś takiego, jak maskowanie. A gdzie Pan widzi ten W-lager?

Offline lukasz_s

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1376
    • Zobacz profil
Odp: [Police] Suedlager Poelitz
« Odpowiedź #34 dnia: Listopad 16, 2017, 23:48:24 »
Wullenwever? W pierwotnym miejscu. Jeżeli uległ spaleniu- odbudowano go.
Na zdjęciach z 1943 r. (roku pożaru) też jest. W tej samej formie. Wtedy myślałem, że uchwycono go przed pożarem (a może i tak było?). Jednak na zdjęciach późniejszych w zasadzie nic się nie zmienia. W razie wątpliwości mogę powiększyć. Znacznie.

Czy słyszał Pan kiedykolwiek o maskowaniu obozu? W jakim celu?
Mścięciński, dla przykładu, nie był maskowany ani podczas budowy, ani w czasie późniejszym. Zdjęcia pokazują to jasno.
Maskowano zbiorniki oleju średniego. Siatkami. Ale bardzo nieudolnie. Na tyle, że branżowe pisma angielskie traktujące o analizie zdjęć, pokazywały Hydrierwerke jako przykład.
SPZP "Skarb"

Offline ak

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1198
    • Zobacz profil
Odp: [Police] Suedlager Poelitz
« Odpowiedź #35 dnia: Listopad 17, 2017, 00:30:22 »
Tekst oryginalny (ciemny - czarny) jest napisany nie długopisem, a atramentem
Nie zgadzam się z Tobą, to nie jest pisane piórem (nie chodzi mi o kolor). Spróbuj to napisać piórem i porównaj. Sam bym to zrobił ale nie mam atramentu.
Zaznaczenia kolorem niebieskim nie są oryginalne, pochodzą od kogoś z późniejszych posiadaczy mapki.
Usunąłem niebieskie (nie oryginalne) zaznaczenia..., to się kupy nie trzyma.
<*)))))>{

Offline Validator

  • Wielka Gaduła
  • *******
  • Wiadomości: 750
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: [Police] Suedlager Poelitz
« Odpowiedź #36 dnia: Listopad 17, 2017, 01:34:50 »
Czy słyszał Pan kiedykolwiek o maskowaniu obozu? W jakim celu?
Mścięciński, dla przykładu, nie był maskowany ani podczas budowy, ani w czasie późniejszym. Zdjęcia pokazują to jasno.
Gdyby w tym miejscu był jakiś obóz - maskowanie byłoby uzasadnione. To przecież strefa bezpośrednio zagrożona podczas nalotów. W Mścięcinie takiego zagrożenia nie było. Nie znam dat wykonania pokazanych zdjęć. Na dolnym, po rozjaśnieniu, cokolwiek za boiskami (na zachód) widać. Niemniej zdjęcie prawdopodobnie pochodzi z połowy 1943. A list żołnierza jest z 17 lutego 1945. Podczas wojny, w trakcie półtora roku wiele mogło się zmienić. 
................
ak i mapka. Nie jestem w stanie określić czym to zostało napisane i przez kogo. Zbyt słaba rozdzielczość reprodukcji. Może być i tak, że i napisy są wtórne, robione "na szybko" przez udostępniającego mapkę. Nie ma powodu kwestionować opisu żołnierza oraz świadka wskazanego na niemieckim forum (link wyżej), tylko dlatego, że na zdjęciach niewiele lub nic nie widzimy. Omawiany teren jeszcze z dziesięć lat temu wydawał się być czytelny: idealne miejsce na jakiś obóz. Zresztą i sposób "uprzątnięcia" jakichś pozostałości (gruz, resztki zabudowy) był klasyczny dla czasów PRL. Zmogiłowanie w kopcu ziemnym pod słupem energetycznym. Mam własne zdjęcia z roku 2008, ślady po wydzielonej i jakoś zagospodarowanej przestrzeni są  - jak napisałem - czytelne.

Obu Panom przytaczam fragment dyskusji z niemieckiego forum, związany z ta mapką:

Augustdieter
22. 1. 2007
Pile zu Pölitz, hier ist Pölitz Oder gemeint ?
dazu habe ich die RAD Abt. 7/51 1939
kannst du das bestätigen?

Pile
22. 1. 2007
Hallo Augustdieter,
ja, es muß sich um das RAD-Lager:
RAD-Abteilung 7/51 Pölitz im Arbeitsgau V Pommern-West handeln.
Auf jeden Fall wurde es im Febr.45 als Unterkunft für die Wehrmacht genutz, wahrscheinlich schon vorher und danach.
Mein Großvater hat dieses RAD-Lager (denke ich jedenfalls) am 17.2.45 in einem Feldpostbrief erwähnt:
"Wir liegen hier in einem Arbeitsdienstlager. Von einer anliegenden Höhe ist eine herrliche Aussicht über die Gegend. Odermündung bis nach Stettin. Ich gehe nachher nochmals auf die Höhe, es ist nämlich schönes Wetter, man kann weit sehen. Von der Front hören wir hier nichts. Heute Vormittag war ich mit einem kleinen Kommando näher ran. Mann konnte aber nur Kanonendonner hören."
Bei dem Kanonendonner muß es sich wahrscheinlich um das Unternehmen "Sonnenwende" gehandelt haben.
Gruß Stefan

List dziadka też sfałszowany? Ja mam szacunek dla takich przekazów. Zwracam uwagę: mowa jest o lutym 1945.
   

Offline lukasz_s

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1376
    • Zobacz profil
Odp: [Police] Suedlager Poelitz
« Odpowiedź #37 dnia: Listopad 17, 2017, 06:05:36 »
List to jedno, mapka, tak jak mówi ak, jest współczesna, a powstała na wydruku mapy zdobytej w internecie. Na tamtym forum są ludzie, którzy piszą do tego całego Rafaela. To taki ich guru od Polic, ale wie tyle, ile było (jest) w internecie. Proszę przeczytać całość. On bazuje także na informacjach z polskich książek (szczątkowe dane na stronie Łazowskiego- wstęp Frankiewicza) i prawdpopodobnie naszego forum. Ale nie jest nieomylny. Jeżeli jakiś obóz w rejonie Tanowskiej w 45 r. miał służyć za kwaterę, to Sudlager (Wohnbaracken wskazane przez uczestników Syntezy) świetnie się do tego nadawał.
« Ostatnia zmiana: Listopad 17, 2017, 06:07:38 wysłana przez lukasz_s »
SPZP "Skarb"

Offline Validator

  • Wielka Gaduła
  • *******
  • Wiadomości: 750
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: [Police] Suedlager Poelitz
« Odpowiedź #38 dnia: Listopad 17, 2017, 09:05:17 »
Czy cytat z listu od dziadka też jest nieprawdziwy?

Offline lukasz_s

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1376
    • Zobacz profil
Odp: [Police] Suedlager Poelitz
« Odpowiedź #39 dnia: Listopad 17, 2017, 09:59:31 »
A niech będzie i prawdziwy. Dla (zwykłych) Niemców każdy obóz był „Arbeitslager”. Gdzie tu mowa o Tanowskiej? Nigdzie. Tylko o tym wzgórzu widokowym. A jeśli to Pfingstberg, a „Arbeitslagrem” jest KZ? Nie może tak być? Może! (Aczkolwiek widzę zapis „dienst”).

Właściciel listu uważa, że to był RAD, bo mu pasuje to do „Arbeitslagru”. Fiksuje się na tym, sugeruje to Raffaelowi, ten, bazując na skromnej podówczas wiedzy, wskazuje mu obóz w pobliżu Tanowskiej i wzgórze widokowe. A my kupujemy to w całości.

Nie mnóżmy bytów. Dosłownie. Najprostsze rozwiązania są najbardziej logiczne.

Dla mnie byłoby nim kwaterowanie w obozie (a może Jugendwohnheimie?) RAD/W-ver przy Siedleckiej.
« Ostatnia zmiana: Listopad 17, 2017, 10:29:47 wysłana przez lukasz_s »
SPZP "Skarb"

Offline Validator

  • Wielka Gaduła
  • *******
  • Wiadomości: 750
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: [Police] Suedlager Poelitz
« Odpowiedź #40 dnia: Listopad 17, 2017, 11:03:57 »
Co do metodologii - zgoda. Co do meritum - kilka uwag. KZ Messenthin wykluczony, tam nie byłoby możliwości kwaterowania żołnierzy. Pfingstberg - owszem, prawdopodobny. Widok na rozlewisko jest znany. Wprawdzie Jarek Spirydowicz udowadniał mi kiedyś, że z jakiegoś miejsca na Nowopolu, zimą i po wyeliminowaniu współczesnej zabudowy widok na rozlewisko Odry był możliwy, niemniej tam nie było "oficjalnego" punktu widokowego.
Była natomiast wieża widokowa na wzgórzu, na którym obecnie stoi szpital. Wzgórze zniwelowano przed jego budową. I - szczerze mówiąc - ta wieża wydaje mi się najbardziej prawdopodobnym miejscem, z którego spoglądał niemiecki żołnierz. Po prostu nie bardzo mi się chce wierzyć, aby z pewnością zmęczony piechur był aż tak wielkim miłośnikiem krajobrazu, że aż dwa razy wędrowałby z wskazanego miejsca zakwaterowania do odległego punktu widokowego. Nawet gdyby to był Nowopol to i tak z Tanowskiej jest dość daleko. A cóż dopiero gdyby chodziło o Pfingstberg. Zresztą wczujmy się w sytuację. Żołnierz nie jest policzaninem. Ma trochę wolnego czasu, więc rozgląda się po okolicy. Szuka widoków. Zapewne pyta o nie obsługę obozu. Ta wskazuje mu znane miejsce widokowe. Być może Pfingstberg, być może wspomnianą wieżę.
Gdyby jednak założyć, że kwatera żołnierza była przy Siedleckiej - do owej wieży widokowej jest (był) "rzut kamieniem" i wszystko układa się w logiczną całość. Inna rzecz, że nie wiemy, czy żołnierz wojnę przeżył i czy wnuk znał osobiście dziadka. Być może nie znał i całe doniesienie jest próbą rekonstrukcji zdarzeń na bazie autentycznego, ale skąpego opisu zawartego w liście znalezionym w domowym archiwum.

Offline ak

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1198
    • Zobacz profil
Odp: [Police] Suedlager Poelitz
« Odpowiedź #41 dnia: Listopad 17, 2017, 19:29:38 »
i dopiero dzielni policcy badacze w ponad 70 lat później wiedzą lepiej jak było - jest śmieszne.
To teraz już chyba nie jest śmieszne ;)
<*)))))>{

Offline Validator

  • Wielka Gaduła
  • *******
  • Wiadomości: 750
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: [Police] Suedlager Poelitz
« Odpowiedź #42 dnia: Listopad 17, 2017, 20:36:54 »
Et, Ja preferuję pokorę.

Offline lukasz_s

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1376
    • Zobacz profil
Odp: [Police] Suedlager Poelitz
« Odpowiedź #43 dnia: Listopad 17, 2017, 21:42:15 »

Rauberberge?







Grudzień 1944. Jeśli byłaby tam wieża widokowa, rzucała by cień. Ale tam nic nie ma. A że las gęsty, widok zapewne słaby.







Zresztą  co to za górki. Żadne. Proszę spojrzeć na ukształtowanie terenu bez lasu (wycięty). 1948.








« Ostatnia zmiana: Listopad 17, 2017, 21:49:14 wysłana przez lukasz_s »
SPZP "Skarb"

Offline ak

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1198
    • Zobacz profil
Odp: [Police] Suedlager Poelitz
« Odpowiedź #44 dnia: Listopad 17, 2017, 22:12:21 »
Rauberberge
Zbójnicka Góra, (wzniesienie)? (Wikimapa - Zbójnicka góra z niem. Räuber-Berge. Jedyne wzniesienie zaznaczone na starych mapach w Gminie Deszczno. Z nazwą wiąże się jakaś legenda)

@Validator; o wieży też pierwszy raz słyszę, możesz napisać coś więcej, jakieś źródła.


<*)))))>{