• Strona główna
  • Szukaj
    •  
  • Zaloguj się
    • Nazwa użytkownika: Hasło:
      Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Autor Wątek: [Police] Suedlager Poelitz  (Przeczytany 1040 razy)

Online Validator

  • Wielka Gaduła
  • *******
  • Wiadomości: 720
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: [Police] Suedlager Poelitz
« Odpowiedź #15 dnia: Listopad 13, 2017, 11:07:50 »
Może i nie. Niemniej jakiś obóz pracy (Arbeitslager) został wyraźnie zaznaczony we wskazanym miejscu. Czy Wullenweverlager? Nie wiem, nie upieram się, znam inny przekaz, że druga siedziba była gdzieś "przy drodze wiodącej do Siedlic". Ale to szerokie określenie. Może obejmować nawet rejon ulicy Piaskowej.

Offline Borisz

  • Gaduła
  • ******
  • Wiadomości: 454
    • Zobacz profil
Odp: [Police] Suedlager Poelitz
« Odpowiedź #16 dnia: Listopad 13, 2017, 11:57:19 »
Tam przecież był cmentarz!

Online Validator

  • Wielka Gaduła
  • *******
  • Wiadomości: 720
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: [Police] Suedlager Poelitz
« Odpowiedź #17 dnia: Listopad 13, 2017, 12:22:02 »
Nie, (mówimy o Tanowskiej), cmentarz był i jest dalej na zachód.

Offline Borisz

  • Gaduła
  • ******
  • Wiadomości: 454
    • Zobacz profil
Odp: [Police] Suedlager Poelitz
« Odpowiedź #18 dnia: Listopad 13, 2017, 14:35:29 »
Nie. Cmentarz był (i jest) dokładnie w tym miejscu zaznaczonym na załączonej przez Łukasza mapie w niebieskim prostokącie. Po powiększeniu widać nawet krzyżyki. Bezpośrednio na zachód od dzisiejszej Enei zaznaczony jest Sportplatz. Dziś to chyba będzie ujęcie wody i teren "skałek". Dalej na mapie jest istniejąca do dziś droga i las. Dziś w tym miejscu jest płaski i niezalesiony teren. Na znanych zdjęciach lotniczych nie ma tam chyba nic niepokojącego.

Online Validator

  • Wielka Gaduła
  • *******
  • Wiadomości: 720
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: [Police] Suedlager Poelitz
« Odpowiedź #19 dnia: Listopad 13, 2017, 20:22:47 »
Dobrze, są krzyżyki. Sołdat się pomylił. Ale niech Pan, Panie Bartku weźmie "plan Niedworoka" i zobaczy Pan jaki kawal drogi jest od Enei (Sportplatz) do cmentarza. Spokojnie, we wskazanym przeze mnie miejscu, mieści się duży obóz.

Offline lukasz_s

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1370
    • Zobacz profil
Odp: [Police] Suedlager Poelitz
« Odpowiedź #20 dnia: Listopad 13, 2017, 20:47:23 »




Na zachód i wschód od „skałek”. 1948 co prawda, ale śladu po czymś przypominającym baraki- nie ma.
SPZP "Skarb"

Online Validator

  • Wielka Gaduła
  • *******
  • Wiadomości: 720
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: [Police] Suedlager Poelitz
« Odpowiedź #21 dnia: Listopad 14, 2017, 03:59:44 »
W roku 1948 po drewnianych barakach nawet ślad nie pozostal, no może jakaś podmurówka. Jednym z problemów pierwszych osadników było zaopatrzenie w opał na zimę i do murowanych kuchennych pieców. Mścięcino - Police zaczęto zasiedlać na jesieni 1946 roku. Skąd nagle miałoby się znaleźć niezbędne do przeżycia paliwo? Najprościej - z rozbiórek drewnianej zabudowy. Dlatego wszystkie, nikomu już niepotrzebne baraki szybko poszły z dymem. Nawiasem mówiąc na dolnym zdjęciu jest wyraźnie zaznaczony prostokątny obszar. Pasuje - jak ulał - do domniemanego obozu. Zresztą: zejdźmy na ziemię. Założenie, że świadek epoki, niemiecki żołnierz, który przypadkowo znalazł się w Pölitz, mówią nieprawdę i dopiero dzielni policcy badacze w ponad 70 lat później wiedzą lepiej jak było - jest śmieszne.
Żołnierz miał jakąś niedoskonałą fotokopię odmiany "planu Niedworoka". Może stanowiła element jego osobistego wyposażenia (list pisze człowiek wykształcony, wyższy rangą podoficer lub oficer), bo raczej na pewno, w warunkach frontowych, nikt jej wówczas w Policach nie sprzedawał. Zaznaczył orientacyjnie interesujące go miejsca i przesłał rodzinie. Pomylił się, bo prostokąt cmentarza wziął za prostokąt obozu, ale właściwe miejsce wskazał trafnie. Podobnie jak punkt widokowy, z którego roztaczał się zachwycający go widok. On tu był i w przeciwieństwie do nas widział, co widział. A nocował nie na cmentarzu, lecz pod dachem, na pryczy w Arbeitslager, o którym wspomina. Omamów nie miał, nic na to nie wskazuje. Zatem trzeba mu wierzyć.
« Ostatnia zmiana: Listopad 14, 2017, 04:24:17 wysłana przez Validator »

Offline lukasz_s

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1370
    • Zobacz profil
Odp: [Police] Suedlager Poelitz
« Odpowiedź #22 dnia: Listopad 14, 2017, 08:22:04 »
Ślad po drewnianych barakach w 1948 r. wygląda tak:



Może czas zacząć wierzyć dzielnym polickim badaczom dysponującym nowoczesnymi metodami badawczymi i dostępem do archiwów, a nie anonimowym, przypadkowym niemieckim efemerydom.
SPZP "Skarb"

Online Validator

  • Wielka Gaduła
  • *******
  • Wiadomości: 720
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: [Police] Suedlager Poelitz
« Odpowiedź #23 dnia: Listopad 14, 2017, 10:54:26 »
Mamy do czynienia z dwiema przesłankami o charakterze źródeł. Jedna to opis z listu niemieckiego żołnierza. Zawiera wskazanie istnienia jakiegoś obozu w pobliżu cmentarza. Z komentarzy na Forum Wehrmachtu:
http://www.forum-der-wehrmacht.de/index.php/Thread/1283-Kriegsgefangenenlager-P%C3%B6litz-bei-Stettin/
pochodzących sprzed 10 lat, wynika, że w miejscu zaznaczonym na żołnierskim szkicu kiedyś był obóz RAD, a zaraz po wojnie - radziecki obóz dla Niemców rozbierających ruiny fabryki. Nota bene otoczony pasem min, jako zabezpieczeniem. Przywołany jest konkretny, żyjący (10 lat temu) świadek.
Co było dalej? W tej chwili nikt nie wie. I dochodzimy do drugiego źródła - zdjęć. Dwa z nich, w omawianym miejscu, przedstawiają jakąś rozległą, pustą przestrzeń, stan z roku 1948. Na kolejnym zdjęciu, z innego miejsca, widzimy rozebrane baraki. I pojawia się wniosek: rozebrane baraki inaczej wyglądają.
Pytanie zasadnicze: a skąd wiedza, że tu, gdzie miał być obóz RAD były baraki? A może tam były np wojskowe namioty? Z faktu, że coś jest podobne nie wynika, że jest tożsame. Dlatego zdjęcie rozebranych baraków nie jest jeszcze koronnym dowodem w omawianej sprawie. Dowodzi jedynie, że takich baraków, jak widoczne na zdjęciu, koło cmentarza nie było.
Klasyczny błąd badaczy polega na przyjęciu zasady: jak jakieś fakty nie pasują do naszej teorii - tym gorzej dla faktów, należy je pominąć. Nie mamy powodu, by odrzucić opis owego żołnierza. A i siedziba RAD, w roku 1945, też gdzieś być musiała. Gdzie? Może tu, gdzie wskazują Niemcy? To trzeba dopiero ustalić.

Offline Borisz

  • Gaduła
  • ******
  • Wiadomości: 454
    • Zobacz profil
Odp: [Police] Suedlager Poelitz
« Odpowiedź #24 dnia: Listopad 14, 2017, 11:32:29 »
Ślady po Tobruklager i Pommernlager przetrwały do czasu budowy zakładów, a więc co najmniej 20 lat. Chyba, że obóz na Tanowskiej to naprawdę były namioty albo przyczepy kempingowe.

A RAD był tam gdzie MOK, czyli Wullenweverlager. A w sumie dlaczego RAD nie mógł działać dalej w tym samym miejscu, skoro Wullenwever był rzekomo dla robotników zachodnich, czy wręcz Niemców? O innej lokalizacji RAD w Policach nie wiemy.

Online Validator

  • Wielka Gaduła
  • *******
  • Wiadomości: 720
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: [Police] Suedlager Poelitz
« Odpowiedź #25 dnia: Listopad 14, 2017, 12:35:28 »
Forum się na jakiś czas zawiesiło, na szczęście już działa. Wullenweverlager nr I, przed pożarem, zajął siedzibę RAD. Gdzie została przeniesiona? Niemcy ze wskazanego Forum twierdzą, że właśnie na Tanowską, koło cmentarza. I powołują się na omawiany tu szkic niemieckiego żołnierza oraz na świadectwo byłego mieszkańca Pölitz. Po pożarze Wullenweverlager został gdzieś odbudowany, tylko do dziś nie wiemy gdzie, informacja Frankiewicza jest szczegółowa co do kosztów, założeń obozu itd. (musiał mieć styczność z jakimś dokumentem), enigmatyczna jedynie w kwestii lokalizacji. Oto cytat:
"Wullenweverlager. Pierwsze wzmianki o istnieniu tego obozu pojawiają się w kwietniu 1942 r. i świadczą o jego powiązaniu z zakładami Norddeutsche Mineralolwerke GmbH. Obóz był zlokalizowany w pobliżu dworca kolejowego, w dawnych barakach byłego Reichsarbeitsdienstu. Zniszczony wskutek pożaru, rozbudowany został pod koniec 1943 r. na terenach przylegających do szosy prowadzącej do wsi Siedlice. Koszt rozbudowy wyniósł 83 000 mrk. Obóz ten zamieszkiwali wyłącznie robotnicy z krajów zachodnich. Latem 1943 r. umieszczono w nim pewną liczbę jeńców wojennych, przekazanych jako robotników cywilnych do pracy w firmie Norddeutsche Mineralölwerke. Obóz składał się z dwudziestu bardzo dużych baraków mieszkalnych, w których ulokowano około 3000 robotników. Poszczególne baraki nosiły nazwy: Schlesienheim, Sachsenheim, Heim Ostmark, Pommernheim itp. Oprócz tego był tam budynek administracyjny, zbiorowa umywalnia, sala jadalna na 500 osób i baraki gospodarcze. Obóz istniał aż do chwili ewakuacji wiosną 1945 r. "
Informacja jest precyzyjna, poza wspomnianą sprawą lokalizacji. A dlaczego RAD nie mógł pozostać przy obozie? Zapewne z dwóch powodów. Po pierwsze obóz był od początku planowany jako duże przedsięwzięcie przestrzenne. Po drugie - całkiem inne były ukierunkowania. RAD to jakby nie patrzeć formacja ideowa. Coś w rodzaju "Służby Polsce", później OHP. Wracając do tematu lokalizacji nowej siedziby RAD. Gdzieś w necie błąka się zdjęcie, chyba udostępnione przez Jakuba Maturę, wskazujące siedzibę RAD przy Tanowskiej. Nie mam pod ręką, ale chyba mam w archiwach. Zapewne ma je i SKARB.   

Offline lukasz_s

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1370
    • Zobacz profil
Odp: [Police] Suedlager Poelitz
« Odpowiedź #26 dnia: Listopad 14, 2017, 14:20:42 »
Kwatera wydziału nauczycielskiego szkoły Okręgowej Służby Pracy. Były skład browaru. Na północ od gazowni.

SPZP "Skarb"

Online Validator

  • Wielka Gaduła
  • *******
  • Wiadomości: 720
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Odp: [Police] Suedlager Poelitz
« Odpowiedź #27 dnia: Listopad 14, 2017, 21:01:13 »
I ta lokacja zdaje się potwierdzać, że obóz dla młodych ludzi - członków RAD - był w pobliżu.

Offline lukasz_s

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1370
    • Zobacz profil
Odp: [Police] Suedlager Poelitz
« Odpowiedź #28 dnia: Listopad 15, 2017, 00:08:06 »
Zmieniłem jedno słowo. I wszystko nabrało sensu.

„Zniszczony wskutek pożaru, rozbudowany został pod koniec 1943 r. na terenach przylegających do szosy prowadzącej do wsi Jasienica. Koszt rozbudowy wyniósł 83 000 mrk. Obóz ten zamieszkiwali wyłącznie robotnicy z krajów zachodnich. Latem 1943 r. umieszczono w nim pewną liczbę jeńców wojennych, przekazanych jako robotników cywilnych do pracy w firmie Norddeutsche Mineralölwerke. Obóz składał się z dwudziestu bardzo dużych baraków mieszkalnych, w których ulokowano około 3000 robotników. Poszczególne baraki nosiły nazwy: Schlesienheim, Sachsenheim, Heim Ostmark, Pommernheim itp. Oprócz tego był tam budynek administracyjny, zbiorowa umywalnia, sala jadalna na 500 osób i baraki gospodarcze. Obóz istniał aż do chwili ewakuacji wiosną 1945 r.

To oczywiście prowokacja. Ale...
« Ostatnia zmiana: Listopad 15, 2017, 00:19:40 wysłana przez lukasz_s »
SPZP "Skarb"

Offline Borisz

  • Gaduła
  • ******
  • Wiadomości: 454
    • Zobacz profil
Odp: [Police] Suedlager Poelitz
« Odpowiedź #29 dnia: Listopad 15, 2017, 08:19:01 »
Sensu nie widzę. Przy szosie do Jasienicy był tylko Tobruk. Więc cóż to za prowokacja?
Swoją drogą pisałem kiedyś, że może Frankiewiczowi chodziło o drogę do Tanowa... Nawet w jednym z jego tekstów było napisane, że obóz był w sąsiedztwie fabryki, a to nijak nie pasuje do Siedlickiej.