Notice: Undefined index: tapatalk_body_hook in /home/klient.dhosting.pl/wipmedia2/forum/Sources/Load.php(2501) : eval()'d code on line 199
  • Strona główna
  • Szukaj
    •  
  • Zaloguj się
    • Nazwa użytkownika: Hasło:
      Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Autor Wątek: [Police] Akta CPN  (Przeczytany 4078 razy)

Offline Domino

  • Moderator
  • Wielka Gaduła
  • *****
  • Wiadomości: 900
    • Zobacz profil
[Police] Akta CPN
« dnia: Października 08, 2013, 17:54:36 »
Wszedłem w posiadanie akt Centrali Produktów Naftowych Na Pomorze Zachodnie - Wojewódzki Oddział Szczecin za rok 1946/47/48 do Delegatury Rządu dla Spraw Wybrzeża.

W dokumentach oprócz spraw ścisle związanych z przejęciem fabryki benzyny syntetycznej w Policach przez delegaturę z Oświęcimia oraz wykorzystaniu tego co pozostało czyli w większości złomu, ale również i zanieczyszczonych paliw, którymi CPN był zainteresowany, pojawiąją się w sprawozdaniach również przyjęcia transportu benzyny syntetycznej ( okreslone kryptonimem "Wostok") przybyłe drogą lądową ze Strefy Okupacji Sowieckiej w Niemczech do dyspozycji Władz Radzieckich. Proceder ten miał odbywać się na mocy umowy moskiewkiej i berlińskiej. Wraz z Bartkiem zastanawiamy się skąd dokładnie transporty te mogły wychodzić. Zapewne z jednej z poniemieckiej fabyki benzyny syntetycznej. Zastanawia data - z dokumentów wynika, że do składowania owej benzyny miał być przystosowany od maja 1947 roku Skład Morski nr 3 w Szczecinie ( należący wcześniej do Deutsche Amerikanische Petroleum Gesellchaft Standard Oil Company), na którym wydzielono specjalnie cztery zbiorniki o łącznej pojemności ok. 7 000 ton. Docelowo skład miał przyjąć ok. 15 000 ton paliwa. Do akcji włączono również Skład Morski nr 2, który miał przyjąć 1 500 ton. Zwożono pozostałości z magazynów zakładów benzyny syntetycznej - jednej, dwóch? Czy może w którejś Hydrierwerke udało się jeszcze uruchomić produkcje na małą skale? Zastanawiają mnie te dość duże ilości transportowanej benzyny.

Sprawa ciekawa.





Pozdrawiam

Offline lukasz_s

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1386
    • Zobacz profil
[Police] Akta CPN
« Odpowiedź #1 dnia: Października 08, 2013, 21:32:35 »
Może to ze zbiorników WiFo lub gdzieś zalegały jeszcze- Magdeburg, Leuna, Police...
15 tys. ton to nie tak dużo. Polickie zbiorniki miały łączną pojemność 261 100 ton.

SPZP "Skarb"

Offline Domino

  • Moderator
  • Wielka Gaduła
  • *****
  • Wiadomości: 900
    • Zobacz profil
[Police] Akta CPN
« Odpowiedź #2 dnia: Października 08, 2013, 21:56:42 »
16 500 ton to prawie miesięczna produkcja paliwa w polickiej Hydrierwerke w lepszym okresie.

Troche trudno mi uwierzyć, że w magazynach fabrycznych znajdywały się jeszcze takie ilości benzyny - biorąc pod uwage fakt, że Niemcy w 1945 roku wykorzystywali każdą wyprodukowaną jej ilość ( a i tak nie zapewniało to nawet minimalnych potrzeb armii niemieckiej).

Po drugie nie sądze, aby wycofujące się wojska niemieckie od tak, pozostawiały magazyny paliwowe. Raczej konsekwentnie prowadzono taktykę spalonej ziemii czyli niszczenia wszystkiego tego, czego sami nie wykorzystają.

Pozdrawiam

Offline lukasz_s

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1386
    • Zobacz profil
[Police] Akta CPN
« Odpowiedź #3 dnia: Października 09, 2013, 22:27:12 »
Każdy, najmniejszy zbiornik Rzeszy został policzony. Są i szczecińskie (str. 112) i a jakże polickie (str. 110).
http://fischer-tropsch.org/Tom%20Reels/Linked/B1870/B1870-1192-1323%20Item%2011E.pdf
SPZP "Skarb"

Offline lukasz_s

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1386
    • Zobacz profil
[Police] Akta CPN
« Odpowiedź #4 dnia: Października 26, 2013, 23:06:47 »
Sprezentowałem sobie "The German Chemical Industry in 20th Century" Lescha.

Na str. 376. opisuje, która z fabryk w sowieckiej strefie została uruchomiona:
"In summer 1945 the Soviet Military Administartion in Germany (SVAG in Russian, SMAD in German) ordered the reconstruction of the synthetic fuel factory in Zeitz. By August 1945 it had already produced 3,800 tons of fuel".

Źródło: Unser Werk. Betriebsgeschichte des VEB Hydrierwerk Zeitz, Teil I (Zeitz o.J), 62.
SPZP "Skarb"

Offline Borisz

  • Gaduła
  • ******
  • Wiadomości: 460
    • Zobacz profil
[Police] Akta CPN
« Odpowiedź #5 dnia: Października 27, 2013, 18:55:10 »
Być może mamy więc źródlo dostaw.

A może Police też uruchomiono?

Offline lukasz_s

  • VIP
  • ********
  • Wiadomości: 1386
    • Zobacz profil
[Police] Akta CPN
« Odpowiedź #6 dnia: Października 27, 2013, 20:21:14 »
O tym nie ma ani słowa.

BRABAG Magdeburg- Rothensee została rozmontowana w końcu 1946r.
BRABAG Boehlen została uruchomiona we wrześniu 1945r. na polecenie amerykańskiej administracji, celem produkcji paliwa dla potrzeb cywilnych.

W strefie sowieckiej:
-fabryka w Luetzkendorf została zwrócona administracji niemieckiej w 1947r. Produkowała oleje mineralne i olej napędowy na bazie austriackiej ropy.

-2 instalacje gazu syntezowego Koppers zostały wywiezione z Schwarzheide do Oświęcimia. Pomimo tego, fabryka rozpoczęła produkcję latem 1945r. Podobnie jak fabryki w Rositz, Webau, Koepsen i Goetzlau produkujące olej napędowy na bazie smoły węglowej.
SPZP "Skarb"