Notice: Undefined index: tapatalk_body_hook in /home/klient.dhosting.pl/wipmedia2/forum/Sources/Load.php(2501) : eval()'d code on line 199
  • Strona główna
  • Szukaj
    •  
  • Zaloguj się
    • Nazwa użytkownika: Hasło:
      Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - ZenO

Strony: 1 ... 10 11 [12]
166
Historia / [Police] Obóz Hydro Bau - I
« dnia: Sierpnia 13, 2010, 23:22:35  »
Cytat: "billkronos"
Musimy pamiętać, ze przy demontażu zakładu pracowało około
30 tys, Niemców

Dosyć spora liczba, ale jakie jest źródło tych danych?
Cytowany już przeze mnie R. Techman podaje:
"Rzeczywista liczba zatrudnionych przy rozbiórce fabryki benzyny syntetycznej nie jest możliwa do ustalenia na podstawie polskich przekazów. Większość opracowań powołuje się na prezydenta Szczecina, który wspomina o dwudziestu lub dwudziestu pięciu tysiącach osób. Według natomiast informacji starosty powiatowego z końca 1945 roku - można mówić o kilku tysiącach Niemców rekrutujących się  z ludności miejscowej, a także dowożonej z terenu całego powiatu szczecińskiego, miasta Szczecin, a nawet z radzieckiej strefy okupacyjnej Niemiec. Jeśli wierzyć danym, które podał w marcu 1946r. radziecki oficer, to na terenie polickich zakładów pracowało wtedy około 6000 osób narodowości niemieckiej (meldunek sytuacyjny z 20 III 1946r. - Archiwum Straży Granicznej). Zostały one zakwaterowane na całym obszarze, a zatem od Skolwina po Trzebież, choć głównym ich skupiskiem były oczywiście Police."
Sądzę, że  dane  wywiadu są bliższe prawdy.  Można więc założyć, że liczba Niemców zatrudnionych przy rozbiórce zakładów nie była wyższa jak 10.000.

167
Historia / [Police] Obóz Hydro Bau - I
« dnia: Sierpnia 08, 2010, 20:26:46  »
Cytat: "yak"

 Jakiś powód odbudowy Pommernlager być musiał, najważniejsze, że został odbudowany, choć o jego powojennym istnieniu nie ma żadnych informacji. Może po kolejnych bombardowaniach, ostatecznie wykańczających fabrykę został powtórnie spalony? Na zdjęciach po ostatnim nalocie, z marca 1945, widać, że z fabryki w zasadzie zrobiono jedno wielkie rumowisko.

Jakiś ślad znalazłem, ale nie wiem czy chodzi o ten obóz:
Ryszard Techman - Enklawa policka 1945-46, str. 70 - " Decyzje co do terminu  przekazania samych Polic i pewnych obiektów w okolicy zapadły 7 września 1946r. (...) Według tych ustaleń Rosjanie mieli zwrócić (...) od 25 do 30 - terytorium fabryki polickiej z pobliskim przysiółkiem oraz obozem pracy."
W tym samym źródle  znajdujemy potwierdzenie powszechnej przecież wiedzy, że to czego nie zniszczyły bomby, zostało rozebrane i zabrane  przez Rosjan, którzy robili to od maja 1945r. do września 1946r.
 Na dokładkę później robili to samo żołnierze 12. Dywizji Piechoty, która w ten sposób "pilnowała" Polic.

168
Historia / [Trzebież] L.F.A.S III in Ziegenort
« dnia: Sierpnia 04, 2010, 12:26:34  »
Sądzę, że odpowiedzi należy szukać w pobliskiej zagranicy, w Altwarp.
Z życiorysu Kurta  Hauschulza:
"Am 9. Oktober 1939 wurde er in die Führer-Reserve versetzt und einen Tag später Kommandeur des Flak-Umschul-Lehrgangs Altwarp. Nach nur einer Woche wurde das Kommando wieder aufgehoben und Hauschulz wieder in die Führerreserve versetzt. Am 1. Dezember 1939 wurde er Stabsoffizier der Flak-Ersatztruppen im OKH und am 27. Mai 1940 Kommandeur der Truppen-Luftschutzschule Döberitz und gleichzeitig Kommandant des Truppenübungsplatzes Altwarp."
Dla zainteresowanych  tą tematyką  polecam wpisywanie na ebay-u hasła Altwarp. Np. dzisiaj (4.08.2010) można ustrzelić dwa dowody.

170
Historia / [Trzebież] Linia kolejowa Trzebież-Nowe Warpno
« dnia: Maja 16, 2010, 00:02:32  »
W sprawie  Kolejki Randowskiej (Randower Kleinbahn) ponownie (było już o tym na forum) polecam lekturę opracowania  Andrzeja Kotuli na portalu www.sedina.pl :
http://sedina.pl/index.php/2005/11/18/kolej-podr-sentymentalna/
Ponadto polecam lekturę:
Die Randower Kleinbahn. Heiko Bergmann, 1996 - bogato ilustrowana historia Kolejki Randowskiej (Randower Kleinbahn) ze Stobna do Nowego Warpna (Stöven - Neuwarp).
Jeżeli wiemy, że istnieje połączenie kolejowe Szczecin- Pasewalk, to włączenie w jakimś punkcie tej trasy ( dajmy na to w Stobnie) połączenia prowadzącego do Nowego Warpna tworzy również połączenie Nowe Warpno - Pasewalk. Tak sobie wyobrażam skrót myślowy popełniony przez A.Biranowską-Kurtz i późniejszych "cytantów".

171
Historia / [Jasienica] Adresat Schloss Jasenitz
« dnia: Marca 27, 2010, 21:19:08  »
Kiek in de Mark  nr 1-2.1985

172
Historia / [Police] RAD "Pölitz" w Pommersche Zeitung
« dnia: Marca 18, 2010, 19:56:51  »
W skrócie:
Emil R. Retzlaff w 1917r. wybudował najnowocześniejszą wtedy stocznię  "Ostseewerft A.G., Stettin- Frauendorf ". Tam wybudował w 1925r. m.in. "Nymphe' i "Najade" i został ich armatorem. Posiadał tez wiele innych statków, w tym "Pölitz". Po kryzysie końca lat 20. stocznie Hamburga i Bremy przejmują biznes stoczniowy. Szczecińskie stocznie upadają. W 1931r, upada Emil R. Retzlaff. Jego flota przechodzi pod zarząd firmy Maris działającej w upadłości (Kontor A.G.). Na kominach zamiast  oznaczenia" ERR" pojawia sie litera "M".

"Alfred" rzeczywiście był większy - miał 32 m długości - prawie 6m więcej od "Pölitz". Zabierał 265 pasażerów. W 1945r. znalazł się w Stralsundzie.

Historia żeglugi "szuwarowo-trzcinowej" jest ciekawa, bo pokazuje też zaangażowanie może niewielkich, ale  miejscowych armatorów. I tak wśród armatorów możemy wymienić np. Jasenitzer Verein - oczywiście z Jasienicy, właściciela(tu zbiorowego) w latach 1894-1928   parowca "Jasenitz"(po 1928r. jako "Hiddensee" w Stralsundzie).

173
Historia / [Nowe Warpno] Historia
« dnia: Marca 01, 2010, 16:09:07  »
W Nowym Warpnie w kościele PRZED ołtarzem jest płyta zasłaniająca wejście, ale nie do tunelu. Mogła tam być krypta.  W opisie zabytku sporządzonego przez WKZ w Szczecinie w 1993r.  nic się o tym nie wspomina. Chyba czas to sprawdzić!

174
Historia / [Tanowo] Feldmarszałek August von Mackensen
« dnia: Marca 01, 2010, 14:04:43  »
Cytat: "theville666"
"płytowa" droga w Tanowie została położona na przyjazd Hitlera.

Ostdeutsche Bau-Zeitung-Breslau 1934-08-30 Jg.32 Nr 35
Cyt: "Pölitz. Die Kreisverwaltung will im Rahmen des grossen  Göringplanes die Strassen Pölitz - Falkenwalde und Falkenwalde - Jasenitz pflastern lassen."
 To o bruku - o "płytach" nic nie ma.

[ Dodano: 2010-03-01, 15:52 ]
Mackensen  w Jasienicy:


175
Historia / [Nowe Warpno] Historia
« dnia: Stycznia 17, 2010, 11:34:21  »
1.Ja się nie spieram. Przedstawiam tylko fakty. Pani Biranowska-Kurtz podaje, że Kanxdorff jako pierwszy sporządził plan twierdzy, a z tego planu, który przedstawiam, wynika, że  zaczęły one powstawać wcześniej. Co do ilości wysp. Z map z tego okresu można dojrzeć najwyżej dwie wyspy, a najczęściej jest przedstawiana tylko jedna. W moim przekonaniu nie można mylić planu i mapy. Plan równie dobrze mógł zakładać 5-cio stopniowe fortyfikacje rozdzielone wodą, ale to nie pozwala mówić, że NW leżało na pięciu wyspach. Nie widziałem mapy na której NW leży na trzech wyspach, co nie oznacza, że tak nie mogło być, ale do czasu jak takiej mapy nie zobaczę będę przekonany, że NW leżało co najwyżej na dwóch wyspach.
2. Liczba ludności NW:
1740r. - 990,
1777r. -1181. Jak było wcześniej, tego nie wiem. Jak było później wiem dosyć dokładnie.
Zestawienie zmian ludnościowych zapewne znajdzie się na stronie.
3. Jako tzw. "późnonapływowy" ze względów oczywistych  korzystam ze zbiorów innych osób, co na mojej stronie jest zaznaczone. Zawsze chętnie korzystam z porad ludzi doświadczonych, a jeżeli do tego zechcą udostępnić mi jakieś "warpniana" będę niezmiernie wdzięczny.

176
Historia / [Nowe Warpno] Historia
« dnia: Stycznia 16, 2010, 22:49:34  »
Cytat: "yak"
Bo też i nie było żadnych murów w średniowieczu. Bo i po co? Nowe Warpno leżało na wyspie (TAK!) lecz nie musiało obawiać się wrogów. Inaczej podeszli do sprawy Szwedzi (1648-1721). Postanowili tu zrobić twierdzę.

W 1678 roku fortyfikator Christian Kanxdorff przedstawił projekt nowej twierdzy. Zespół fortyfikacji umieszczony był na trzech – połączonych ze sobą i z lądem oraz stałymi szlakami komunikacyjnymi – wyspach.


Pierwszy był kapitan Cranske w 1664r.:
http://nowewarpno-neuwarp.pl/_dok_mapy.html
a i z wyspami wg mnie było inaczej.

177
Historia / Kolej do Nowego Warpna
« dnia: Listopada 24, 2009, 00:00:51  »
W zasadzie pełna historia Randower Kleinbahn (Kolejki Randowskiej):
http://www.sedina.pl/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=650
Dla dociekliwych:  Nowe Warpno pisano wtedy( w latach 1945-47) Warpno Nowe,  ale kolej stosowała własne nazwy i używała  nazwy Warpuń .

Strony: 1 ... 10 11 [12]