Wirtualne Police i okolice - forum dyskusyjne

Police i okolice => Historia => Wątek zaczęty przez: jakub_m w Maja 11, 2012, 14:37:47

Tytuł: [Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
Wiadomość wysłana przez: jakub_m w Maja 11, 2012, 14:37:47
Z takiej innej beczki, ale w nawiązaniu do tego raportu, który Łukasz tu wrzucił. Wydaje mi się, że pewne odpowiedzi na temat natury technicznej można byłoby uzyskać na zasadzie analogii do innych tego rodzaju obiektów. Już kiedyś mi po głowie świtał pomysł na wyjazd do Kędzierzyna-Koźle (Blechhammer), ale oczywiście to były mrzonki, mało metodologiczne, bardziej intuicyjne. Tak czy inaczej - ten raport ładnie ukazuje lokalizacje części fabryk, skonfrontowałem to z obecnym stanem i cóż - część z tych założeń fabrycznych funkcjonuje do dziś. Lokalizacja ta sama, czasem podobny układ wewnętrznych ulic, instalacje - raczej inne, współczesne. Proszę porównać sobie raport ze stanem obecnym:

Np. Schwarzheide, obszar Łużyc:
http://maps.google.pl/maps?q=ruhland+google+maps&hl=pl&ie=UTF8&ll=51.480073,13.894272&spn=0.015689,0.038581&sll=51.418051,13.851013&sspn=1.005437,2.469177&gl=pl&hnear=Urz%C4%85d+Ruhland,+Brandenburgia,+Niemcy&t=k&z=15

Tutaj budynek administracyjny, nieco bardziej efektowny od tego w Policach, mimo że Police były numerem 1: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Basf_schwarzheide_verwaltung3.jpg

Ale już np. w Wesseling mimo bombardowań znajdziemy ślady pierwotnych założeń, proszę porównać sobie z planem z raportu, znajdziemy tu jeden kompleks zbiorników podobny do tych z Polic. Nie twierdze, że to te same instalacje, ale układ ocalał. Przetrwał też pobliski kompleks administracyjny: http://maps.google.pl/maps?q=Wesseling,+Niemcy&hl=pl&ie=UTF8&ll=50.817839,7.008408&spn=0.003979,0.009645&sll=52.025459,19.204102&sspn=7.939092,19.753418&oq=wesseling&t=k&hnear=Wesseling,+Rejencja+Kolonia,+Nadrenia+P%C3%B3%C5%82nocna-Westfalia,+Niemcy&z=17

Proszę spojrzeć na elektrownię, choć współczesny komin, ale obiekt ten sam, w latach 50-tych jeszcze z pierwotnymi kominami, dwoma, podobnie jak w Policach: http://de.wikipedia.org/w/index.php?title=Datei:Bundesarchiv_B_145_Bild-F000918-0009,_Union-Kraftstoffwerk_Wesseling.jpg&filetimestamp=20091115235645

Tak tam zabawa z analogiami...

P.S. Przykłady z Polski:

Oświęcim: http://www.synthosgroup.com Niemcy budowali zakład (tania siła robocza wiadomo skąd), lecz nie zdążyli z masową produkcją, po wojnie produkowano tu paliwo syntetyczne do 1960 r. Elektrownia też chyba pierwotna: http://maps.google.pl/maps?q=monowice&hl=pl&ie=UTF8&ll=50.03944,19.274654&spn=0.004045,0.009645&sll=52.025459,19.204102&sspn=7.939092,19.753418&t=h&hnear=Monowice,+O%C5%9Bwi%C4%99cim,+ma%C5%82opolskie&z=17

Kędzierzyn-Koźle, a dokładnie Blachownia: Zakłady Azotowe Kędzierzyn, tutaj po wojnie uruchomiono produkcję nawozów: http://www.zak.eu/historia I taka ciekawostka, osiedle - dla administracji? http://maps.google.pl/maps?q=k%C4%99dzierzyn+ko%C5%BAle&hl=pl&ie=UTF8&ll=50.325231,18.249514&spn=0.008041,0.01929&sll=50.03944,19.274654&sspn=0.004045,0.009645&t=k&hnear=K%C4%99dzierzyn-Ko%C5%BAle,+k%C4%99dzierzy%C5%84sko-kozielski,+Opolskie&z=16

Jajka inne, ale Salzgitter-Bunker ten sam, co u nas: http://fortyfikacje.legnica.pl/albumy_flash/kedzierzyn-kozle-2011-10-02/
Tytuł: [Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
Wiadomość wysłana przez: jakub_m w Maja 11, 2012, 23:18:58
Coś o analogiach - w Blachowni nie cackają się z "zabytkami". To zdjęcia z rozbiórki pofabrycznych obiektów. Coś, co bardzo przypomina nasz elewator:

(http://www.alfsoft.net/blechhammer1944/site/obrazy/paliwo/03/slides/30.JPG)

(http://www.alfsoft.net/blechhammer1944/site/obrazy/paliwo/03/slides/03.JPG)

(http://www.alfsoft.net/blechhammer1944/site/obrazy/paliwo/03/slides/10.JPG)

(http://www.alfsoft.net/blechhammer1944/site/obrazy/paliwo/03/slides/12.JPG)
Tytuł: [Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
Wiadomość wysłana przez: lukasz_s w Maja 12, 2012, 07:00:10
Oczywiscie ze analogie istnieja; dzieki powyzszemu zalozeniu tworze wizualizacje. Mam calkiem spora kolekcje zdjec fabryk- drugowojennych oraz wspolczesnych; zarowno lotniczych jak i naziemnych. Obecnie jestem na etapie wyciagania planow naszej Hydrierwerke z archiwum. Czy zakonczy sie to sukcesem? Oby. O rezultacie poinformuje. Mowie o planach stricte architektonicznych. Calosc procesow fizykochemiczmych- uwodornienia jak i produkcji lubrykantow - sa w archiwach fischer-tropscha. Bede mial chwilke- wrzuce. Male puzzle.
Tytuł: [Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
Wiadomość wysłana przez: Borisz w Maja 12, 2012, 21:28:12
Cytat: "jakub_m"
Oświęcim: [...] po wojnie produkowano tu paliwo syntetyczne do 1960 r.


Czy aby na pewno produkowano?
Owszem, zakład nazywał się pierwotnie (zaraz po wojnie) Fabryka Paliw Syntetycznych, w pierwszym okresie sprawował on kontrolę/zarząd nad Policami (po przejęciu z rąk radzieckich), a do Oświęcimia przewieziono nawet z Polic kilka maszyn (niestety, niewiadomo jakich).
Ogólnie Polska zaraz po wojnie wyrażała zaineteresowanie produkcją z paliwa z węgla (zasadniczo te same przyczyny co i Niemcy: dużo wegla, brak ropy, zwłaszcza po utracie Kresów).
Ale czy podjęto produkcję? Chyba nie. Raczej uniemożliwił to stopień zniszczenia zakładów (wszystkie były przynajmniej częściowo zbombardowane, a potem rozkradzione przez Rosjan).
Szybka zmiana nazwy zakładów w Oświęcimiu także wskazuje na inny niż benzyna synetyczna profil produkcji.

A poza tym, proszę nie mylic Blachowni z Kędzierzynem!
Na terenie obecnego Kędzierzyna-Koźla istniały dwa zakłądy benzyny syntetycznej: w Kędzierzynie (Heydebreck) i Blachownia (Blechhammer).
Tytuł: [Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
Wiadomość wysłana przez: lukasz_s w Maja 12, 2012, 22:50:22
A nie jest tak, że mamy 2 Blachownie ( Nord i Sud) plus Haydebreck?
Tytuł: [Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
Wiadomość wysłana przez: jakub_m w Maja 14, 2012, 09:30:19
1. Z Blachownią jest pewien mętlik pojęciowy. W dokumentach alianckich znajdujemy dwa określenia: Blechhammer North i Blechhammer South. Przyjęte pewnie zostały na własny użytek (określenia geograficzne są anglojęzyczne). W rzeczywistości jest tak: północny zakład zbudowany został w Blachowni Śląskiej (Blechhammer), która dziś jest dzielnicą Kędzierzyna-Koźle, można więc Blachownię utożsamiać z Kędzierzynem. Południowy zakład zbudowany został w Kędzierzynie, który przez hitlerowców przemianowany został na Heydebreck (tak na marginesie ciekawa historia: uczczono w ten sposób w marcu 34 r. zasłużonego nazistę Petera von Heydebrecka, który w ramach czystek w szeregach SA w czerwcu został... rozstrzelany). Obecnie to dzielnica Azoty.
Wątpliwości budzi też kwestia własności zakładów. W jednych dokumentach alianckich (te które m.in. Łukasz zamieścił w temacie mity) mówi się, że właścicielem obu było Oberschlesische Hydrierwerke AG. Tymczasem właścicielem południowego zakładu było IG Farben, podobnie jak zakładu w Policach i Auschwitz.

Swoją drogą znalazłem taki opis historyczny:

Cytuj (zaznaczone)
W zakładach pracować mieli robotnicy skierowani w Kozielskie z innych regionów Niemiec. Z myślą o nich zbudowano nowe osiedla mieszkaniowe Blachowni, nad Kłodnicą i w bezpośrednim sąsiedztwie zakładów IG Farben, gdzie stworzono nową dzielnicę Heydebreck – Süd. Docelowo zamierzano wybudować ok. 2250 mieszkań, Kędzierzyn zaś miał być połączony z Blachownią i ze Sławięcicami tworząc ośrodek miejski zamieszkany przez 50 000 mieszkańców. W jak największym stopniu zamierzano skorzystać z taniej siły roboczej: jeńców, robotników przymusowych, więźniów obozów koncentracyjnych. Od 1940 r. w kilkunastokilometrowym pasie od Bierawy po Blachownię zlokalizowano kompleks obozów różnego typu


Na zasadzie analogii - w Policach było tak samo. Osiedle między Piłsudskiego a Piaskową, stworzone zostało z myślą o fabryce.

W niedalekiej odległości funkcjonował jeszcze trzeci zakład w Zdzieszowicach.

2. Jeśli chodzi o IG Farben Werk Auschwitz, to w paru tekstach natknąłem się na informację, że po 45 r. produkowano tam benzynę. Działo się to mimo bombardowań alianckich i demontażu przez Rosjan. Może Polacy stworzyli od podstaw własną linię produkcyjną? W to już się nie wgłębiałem.

3. Inny ciekawy wątek, który dotąd nie był mi znany. A w pewnym sensie koresponduje z sensacyjnymi teoriami promowanymi przez p. Jana Antoniego. Otóż fabryka paliw syntetycznych funkcjonowała w Wałbrzychu. Przynajmniej ja nie natknąłem się na tę informację w materiałach alianckich: http://www.kiosk24.pl/library.html?art=121 Gdy wzrosło zagrożenie bombardowaniami, Niemcy planowali rzekomo przenieść produkcję pod ziemię: http://www.eznp.cba.pl/benzyna%20syntetyczna%20walbrzych/200.html AK była czujna: http://riese.cba.pl/11krolew/opis/index.php Również był to zakład IG Farben: http://fotopolska.eu/142121,foto.html

4. I na koniec mapka lokalizacji: http://maps.google.pl/maps/ms?msid=209971649924239054242.0004bfc72148ab1469dca&msa=0&ll=51.944265,11.293945&spn=14.761408,39.506836 Ogólnie mimo bombardowań i rozbiórki (obszar okupowany przez Armię Czerwoną), w większości przypadków na miejscu fabryk paliw syntetycznych dalej działał przemysł, najczęściej związany z branżą paliwową. Bodajże tylko w Policach ostało się na ruinie.
Tytuł: [Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
Wiadomość wysłana przez: lukasz_s w Maja 14, 2012, 11:06:03
Projekt przeniesienia fabryk benzyny syntetycznej nosił nazwę "Kukułka". Podziemne hale powstały w Himmelsburgu, w Turyngii. Zachowały sie nawet zdjęcia. Tam drążono skały.
A w Messenthin?
Tytuł: [Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
Wiadomość wysłana przez: jakub_m w Maja 14, 2012, 11:13:06
Cytat: "lukasz_s"
Projekt przeniesienia fabryk benzyny syntetycznej nosił nazwę "Kukułka". Podziemne hale powstały w Himmelsburgu, w Turyngii. Zachowały sie nawet zdjęcia. Tam drążono skały.
A w Messenthin?


Tzn. projekt był mi znany, bo p. Jan wcześniej przedstawiał już tu pewne materiały. Nie znana mi była lokalizacja zakładu w Wałbrzychu (w tych materiałach alianckich nie natknąłem się). Swoją drogą to dość karkołomne przedsięwzięcie, zważywszy na fakt, jak wielki obszar zajmowały fabryki, oraz jak wysokie były pewne obiekty. Nawet przy darmowej sile roboczej nie udało im się to wcielić w szerszym zakresie.
Tytuł: [Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
Wiadomość wysłana przez: Borisz w Maja 14, 2012, 15:05:54
Cytat: "jakub_m"
większości przypadków na miejscu fabryk paliw syntetycznych dalej działał przemysł, najczęściej związany z branżą paliwową. Bodajże tylko w Policach ostało się na ruinie.


Albo szerzej z branżą chemiczną.
No właśnie, Police są chyba bardzo nielicznym wyjątkiem, gdzie po wojnie nie rozwinięto dalszej produkcji. Owszem, zastanawiając się nad lokalizacją Zakładów Chemicznych brano pod uwagę także umiejscowienie ich na terenie byłej fabryki benzyny.

Czy w takim razie Police były najbardziej zniszczone ze wszystkich kompleksów?
A może zadecydowały względy polityczne? Położone na peryferiach, tuż przy granicy, Police nie były korzytnym miejscem na całkiem nową inwestycję. Mogły tu wchodzic w grę chocby obawy przed utratą tego obszaru na rzecz Niemiec, a zatem i cennego zakładu.
Co innego Śląsk, położony w głębi kraju, na terenie już mocno uprzemysłowionym.
Nowe zakłady w Oświęcimiu, Blachowni i Kędzierzynie zaczęły produkcję praktycznie już przed 1950 r.

A w latach 60. stwierdzono, że teren fabryki w Policach nie nadaje się do wykorzystania (zresztą całkiem słusznie) i jakakolwiek budowa tam jest nieopłacalna.
Byc może bezpośrednio po wojnie, gdyby sprzyjały temu inne okoliczności, podjęto by inną decyzję...
Tytuł: [Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
Wiadomość wysłana przez: lukasz_s w Maja 14, 2012, 16:16:58
Czy najbardziej "zniszczone"? Raczej "zdewastowane". Raporty alianckie, na podstawie danych niemieckich, mowia o produkcji rzedu 10-20 procent normalnych mozliwosci zakladu "do konca kwietnia 45, kiedy to zdecydowano o ewakuacji". A wiec mozna bylo. Dlaczego Sowieci zdecydowali sie na rozbiorke tych a nie innych zakladow? Wierzyli w rychle przesuniecie granicy na Odrze i Nysie? Malo prawdopodobne, zakladom w Kedzierzynie tez wiekszej krzywdy nie uczyniono, a przeciez to rzut kamieniem od nowej granicy.
Z reszta sama Enklawa to zdarzenie bez precedensu...
Tytuł: [Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
Wiadomość wysłana przez: Validator w Maja 14, 2012, 18:43:06
Bo wciąż jest coś, co Państwo uważacie za mit, ja za prawdę. Podziemna fabryka była i być musiała. Sądzę, że nadal istnieje. Zalana, zabezpieczona, niedostępna. Ale gotowa do odtworzenia. Gdyby było inaczej już dawno przeprowadzono by prace archeologiczno-odkrywkowe. Tymczasem, jeśli się zestawi znane nam powojenne badania terenu, takich prac nigdy na poważnie nie prowadzono. Dla dzisiejszej techniki - drobiazg.
Powiedzmy, że poszukiwania po wojnie blokowali Rosjanie. Dlaczego "powiedzmy"? Bo afera Centrali Skupu Złomu mówi coś innego. Niewinnych dyrektorów omal nie powiesili nasi rodacy podjudzeni przez amerykańskich Żydów. Udziałowców dzieła firmowanego przez IG Farben.
Później były różne penetracje. Radzieckie i polskie. Szczątkowe relacje znamy. Ale nawet i dziś są to informacje "szeptane". Dlaczego?
Przypuszczam, że wciąż bardzo mało wiemy. Choć wiemy niezwykle dużo. Ale w uszach mi dźwięczą słowa siostrzeńca śp. Hansa Güntera Cnotki, wypowiedziane do mnie w roku 2001. "Wy nawet nie macie pojęcia, co tu było produkowane". Nic więcej nie chciał powiedzieć.
Ja, za mojego życia, nie liczę już na rozwiązanie tego rodzaju tajemnic. Tak, jak nie liczę na znalezienie zbiorników ukrytych w Mścięcinie. Że były - są liczne dowody. Dlaczego ich nie szukamy? Albo szukamy nie tam, gdzie trzeba. Nikt nie penetruje Łysej Góry od strony Przęsocina.
Takich pytań jest wiele. Przypuszczam, że ludzie SKARBU, świetnie znający fabrykę, stąpają (dosłownie) po tajemnicach. Czy dane im będzie je odkryć? Tego nie wiem. Ja pewnie nie doczekam. Ale m.in. dlatego chciałbym na terenie fabryki stworzyć Park Kulturowy.
Tytuł: [Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
Wiadomość wysłana przez: jakub_m w Maja 14, 2012, 20:30:26
Cytat: "Borisz"
Mogły tu wchodzic w grę chocby obawy przed utratą tego obszaru na rzecz Niemiec, a zatem i cennego zakładu.


To chyba najbardziej. W Oświęcimiu fabryka też była bombardowana, Rosjanie ponoć wywieźli 100% wyposażenia, mimo to zakład wyremontowano i ba - uruchomiono (pewnie eksperymentalnie) produkcję paliwa syntetycznego. Podobnie mimo bombardowań wznowiono działalność na obszarze fabryk w Kędzierzynie i Zdzieszowicach. Los zaś zachodniej granicy był długie lata niepewny. Gdzieś wyczytałem, że Rosjanie fabrykę w Oświęcimiu oddali po 3 miesiącach. U nas rozbierali ją spokojnie rok w ramach enklawy.
Tytuł: [Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
Wiadomość wysłana przez: Borisz w Maja 15, 2012, 18:53:12
Co do Sowietów - oni demontowali i wywozili wszystko, nie tylko fabrykę w Policach, nie tylko inne zakłady benzyny, ale wszystko co się dało.

Choc fakt, że istniejąca rok enklawa (a przecież siedzieli tam jeszcze pół roku wcześniej, od końca kwietnia) nie ma precedensu. Trochę frapująca jest aż tak długa obecnośc, zwłaszcza, że Polakom, po (załóżmy) półtorarocznym demontażu wciąż została cała masa nie tylko złomu, ale i maszyn, urządzeń, konstrukcji, które wystarczyły na kolejne kilka lat.
Ogólnie Rosjanie wykazywali jednak spore zainteresowanie zakładami benzyny, choc, jak sami twierdzili, nie są zainteresowani produkcją paliwa z węgla, a instalacje użyją "do innych celów". Jakie to miały byc cele - nie wiadomo.

A Kędzierzyn to oczywiście już tzw. Ziemie Odzyskane:)
Tytuł: [Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
Wiadomość wysłana przez: lukasz_s w Maja 15, 2012, 19:35:49
Zapewne chodziło o produkcję spirytusu z węgla ;))
Tytuł: [Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
Wiadomość wysłana przez: jakub_m w Maja 18, 2012, 10:42:13
Jakby na okazję tego wątku, w edycji historycznej Uważam Rze pojawił się artykuł o grabieży Ziem Zachodnich dokonanej przez Związek Radziecki: http://www.historia.uwazamrze.pl/artykul/872802.html Ciekawy tekst, bo całościowo ujmuje kwestię demontażu obiektów przemysłowych. Zawarto parę danych dot. Polic i innych fabryk paliw syntetycznych. Autor nazwał je "przykładami szczególnie spektakularnych demontaży". W przypadku Polic:

Cytuj (zaznaczone)
"Do marca 1946 r. sowieckie komanda zdemontowały tam 180 tys. ton (13856 wagonów) maszyn i urządzeń z ponad 400 hal produkcyjnych. Było wśród nich m.in. 1540 silników elektrycznych, 40 transformatorów o łącznej mocy 41 tys. kW, 1200 pomp, 80 kompresorów, 50 generatorów gazu. Elektrownia fabryki w Policach została natomiast zdemontowana przez Ludowy Komisariat Przemysłu Elektrycznego. Łączna waga wywiezionych urządzeń wynosiła 193 tys. ton".


A to najciekawsze dane, uzmysławiające nam, jak potężne to były obiekty:

Cytuj (zaznaczone)
"Ilość sprzętu z zakładów benzyny syntetycznej w Blachowni Śląskiej, Policach i Zdzieszowicach (łącznie 25283 wagony) przewyższała kilkakrotnie ilość wyposażenia, które sowieckie komanda zdemontowały na całych Węgrzech (2800 wagonów) i w Czechosłowacji (6500 wagonów)".


Konkluzja artykułu jest następująca - władze radzieckie nie liczyły się kompletnie z władzami polskimi. Poniemieckie fabryki traktowano jako obiekty trofiejne, a ich demontaż służyć miał pośrednio także osłabieniu gospodarczemu Polski.
Tytuł: [Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
Wiadomość wysłana przez: Borisz w Maja 21, 2012, 18:57:39
hmm, bardzo interesujące....
Z artykułem na pewno się zapoznam. Ciekawe skąd jego autor wziął dane - nie podaje ich R. Techman w znanym wszystkim artykule, a on przekrzał chyba wszystkie dostępne polskie materiały (a ja po nim:P)

Mogę jednak ostrzec, że czytałem w historycznym Uważam Rze artykuł o problemach z przynależnością państwową Szczecina, i głupot tam było co niemiara. Jakby ktoś chciał, mogę napisac o tym szerzej.
Mam nadzieję, że była to jedyna taka wpadka w tej gazecie.
Tytuł: [Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
Wiadomość wysłana przez: jakub_m w Maja 22, 2012, 08:52:41
Bogdan Musiał, który napisał ten artykuł w pewnym sensie jest historykiem niemieckim. Być może miał dostęp do innych źródeł?

A jakie to były głupoty? Bo to poważny zarzut...
Tytuł: [Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
Wiadomość wysłana przez: Borisz w Maja 22, 2012, 23:00:23
Może i takie dane są w niemieckich archiwach, stworzone przez niemiecką administrację czasów enklawy.
Ale Berndt Aischmann (ten, co napisał 1 rozdział w książce "Z dziejów Polic") też korzystał z dokumentów niemieckich, i liczb takich nie podaje, ale w sumie on się skupiał na nieco innej tematyce, i nie musiał dotrzec do wszystkiego.

Bo do radzieckich to raczej niekt nie dotrze, chyba że jakiś Rosjanin się tym zajmie.

Tyle na szybkiego, co do artykułu o Szczecinie to jeszcze napiszę, skoro jest zainteresowanie.
Tytuł: [Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
Wiadomość wysłana przez: jakub_m w Maja 23, 2012, 08:53:16
Nic, tylko zapytać autora tekstu o źródła tych danych. Z tego co można się dowiedzieć - specjalizuje się w historii Niemiec XX w. Historyk zawodowy. My tu sobie, z całym szacunkiem, dziubiemy to tu, to tam, ale nikt nie podszedł dotąd metodycznie do tematu Polic podczas II wojny światowej.

Z innej beczki - polecam film propagandowy z akcji lotniczych na rafinerię w rumuńskim Ploesti: http://www.youtube.com/watch?v=QXDL9mCht4g Można sobie wyborazić, jak to mogło i u nas wyglądać.
Tytuł: [Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
Wiadomość wysłana przez: lukasz_s w Maja 23, 2012, 10:18:45
Eee tam ;))). W ostatnim czasie wpadło w moje ręce  (dziękuję G, J. Ciechanowskim) całe DVD z kronikami propagandowymi VIII Armii powietrznej. Są i Police; choć zaledwie przez parę sekund.
Tytuł: [Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
Wiadomość wysłana przez: Borisz w Maja 23, 2012, 18:56:24
Zwróciłbym jeszcze uwagę na lokalizację fabryk benzyny syntetycznej, co doskonale obrazuje mapka stworzona przez Jakuba. Otóż wszystkie, za wyjątkiem Polic, ulokowano w rejonie złóż węgla (zagłębie Ruhry, Górny Śląsk, Saksonia, 1 w Wałbrzychu). W przypadku Polic o lokalizacji zadecydowała możliwość transportu morskiego, dzięki bliskości toru wodnego Szczecin-Świnoujście (samo położenie nad rzeką, zapewniające nieograniczone zasoby wody potrzebnej w procesach technologicznych, nie było wyjątkiem). Ciekawe tylko dlaczego nie zbudowano w pobliżu morza żadnego innego zakładu, np u ujścia Łaby lub Renu. A tymczasem Police, mimo znacznej odległości od złóż węgla, stały się największym producentem benzyny.

Druga sprawa to niezwykłe zagęszczenie zakładów. Lokowano je bardzo blisko siebie, czego skrajnym chyba przypadkiem są zakłady w Blachowni i Kędzierzynie, odległe w linii prostej o kilka km.
Tu można się zastanowić, czy nie lepiej było Niemcom zbudować np 1 wielki zakład niż kilka mniejszych?

Za jednym zakładem przemawiałaby możliwość koncentracji siły roboczej (głównie przymusowej) w jednym miejscu, a zapewne też oszczędności na administracji czy samej infrastrukturze.

Za decentralizacją przemawiały względy strategiczne (w razie nalotu zniszczeniu ulegał 1 mniejszy zakład, a nie 1 wielki), być może logistyczne (problem dowozu węgla i odbioru wyprodukowanej benzyny do/z wielkiego zakładu) oraz, zapewne, ... wolny rynek. Tzn. były różne koncerny, które inwestowały w paliwa synteyczne. Tutaj jednak trzeba by przeanalizować dokładnie przynależność poszczególnych zakładów położonych blisko siebie.
Tytuł: [Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
Wiadomość wysłana przez: lukasz_s w Maja 24, 2012, 09:23:56
Zwróćcie uwagę, że żadnej hydrierwerke nie było w Prusach Wschodnich.  Ta nasza, policka, mogła przecież zaopatrywać właśnie ten region drogą morską. Takze bliskość Berlina i  dostępność ew. benzyny lotniczej do obrony stolicy mogła mieć znaczenie w lokalizacji zakładu.
Tytuł: [Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
Wiadomość wysłana przez: jakub_m w Maja 24, 2012, 20:15:44
Ja podsunąłbym tu jeszcze nieco bardziej prozaiczne powody, na których ślady natknąłem się w różnych źródłach:

- Nie jest regułą, że każda fabryka paliw syntetycznych miała służyć wojnie. Za lokalizacją w Policach przemawiały takie argumenty, jak... chęć ożywienia mało dynamicznego gospodarczo regionu, a także pozyskanie nowych, wewnętrznych rynków zbytu dla takich produktów, jak oleje, ropa, benzyna. Wkrótce głównym odbiorcą stała się Luftwaffe, ale to nie stało w sprzeczności z pierwszym argumentem - wybudowano przecież na Pomorzu Zachodnim nowoczesny kombinat, dający pracę tutejszym Niemcom.

- Lokalizacja bliska morzu też mogła być podyktowana mało wojennymi pierwotnie względami - chęcią zaopatrywania zakładu paliwami z Ameryki Południowej. Byłoby to mało komfortowe w przypadku konfliktu wojennego.

Police mogły być przypadkiem eksperymentu gospodarczego. Bo Pomorze, Meklenburgia czy Prusy Wschodnie, mimo wielkich idei, zawsze były zapuszczonymi, biednymi dzielnicami. W pewnym sensie jest to aktualne do dziś! Taka specyfika tych regionów.
Tytuł: [Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
Wiadomość wysłana przez: Borisz w Maja 24, 2012, 21:41:53
Cytat: "jakub_m"
chęcią zaopatrywania zakładu paliwami z Ameryki Południowej


Było to w którymś z dostepnych w internecie raportów, że do Polic (zanim wybuchła wojna) transportowano jakieś odpadki olejowe z Ameryki i Karaibów.

Czytaem artykuł z najnowszego Uważam Rze. Bardzo ciekawe dane. Wszystko wskazuje na to, że autor jakimś cudem dotarł do źródeł radzieckich. Sugerują to także niektóre uźyte przez niego sformułowania.
Ciekawe co więcej znalazł o Policach (w końcu były tylko jednym z epizodów opisanych w artykule, więc nie musiał wszytskiego zamieszczac).
Tytuł: [Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
Wiadomość wysłana przez: lukasz_s w Maja 24, 2012, 23:13:11
Trzeba się z tym autorem skontaktować. Te amerykańsko- karaibskie źródła to Curacao i Aruba.
Tytuł: [Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
Wiadomość wysłana przez: jakub_m w Maja 25, 2012, 08:34:18
Cytat: "Borisz"
Czytaem artykuł z najnowszego Uważam Rze. Bardzo ciekawe dane.


Pamiętaj, że to ten sam autor, któremu wyliczyłeś liczne błędy :]
Tytuł: [Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
Wiadomość wysłana przez: Borisz w Maja 26, 2012, 17:32:50
Pamiętam:) Miejmy nadzieję, że to była jednorazowa wpadka :ble:
Tytuł: [Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
Wiadomość wysłana przez: lukasz_s w Maja 27, 2012, 00:32:24
To ja już bardziej pytanie w temacie. Ilu  fabryk benzyny syntetycznej doliczyliście się? Niestety, co źródło, to inne dane.
Wissel np. mówi o 18 fabrykach produkujących metodą Bergiusa i 9 Fischer-Tropscha; wymienia je z nazwy, podaje produkcje.
Tytuł: [Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
Wiadomość wysłana przez: lukasz_s w Maja 27, 2012, 12:49:50
Do porównania z tym, co wykryli alianci:
http://www.fischer-tropsch.org/Tom%20Reels/Linked/A5464/A5464-0318-0349%20Item%202Q.pdf
Tytuł: [Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
Wiadomość wysłana przez: jakub_m w Maja 29, 2012, 23:21:45
Trzeba byłoby zweryfikować te listy, ale tak na szybko wyłapałem, że mowa jest np. o tych samych obiektach, tylko inaczej nazwanych, np. Geiseltal to zaznaczony już na mapie Lutzkendorf.
Tytuł: [Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
Wiadomość wysłana przez: rbk w Maja 30, 2012, 11:54:29
jakub_m, tak czytam i czytam, oglądam ten elewator i natrafiłem na artykuł w onecie o tajemnicy iii rzeszy:

http://wiadomosci.onet.pl/kiosk/historia/ostatnia-tajemnica-iii-rzeszy,2,5143733,kiosk-wiadomosc.html

a pod nim komentarz :


Cytuj (zaznaczone)
stalowyszczur: Ludzie nie zastanawiaja sie, skad Hitler mial pieniadze na ogromny rozrost zbrojeniowki.
Poszukajcie informacji, skad otrzymal ogromne pozyczki oraz jakie firmy mialy najwieksze udzialy w niemieckiej zbrojeniowce i przemysle ciezkim i chemicznym (wlasciwie przemysl chemiczny to byla jedna firma, IG Farben). ZAPRASZAM GORACO do poszukania tych danych, sa dostepne, tylko nie w ksiazkach od historii.


http://wiadomosci.onet.pl/forum/ostatnia-tajemnica-iii-rzeszy,0,664808,85960458,czytaj.html

wklejam na google IG Farben i odnajduje to:

http://pl.wikipedia.org/wiki/IG_Farben

no i nasz policki elewator ! :)

(zjechać do połowy tekstu/strony - zdjęcie na prawej belce/stronie ekranu)
Tytuł: [Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
Wiadomość wysłana przez: jakub_m w Czerwca 07, 2012, 09:46:21
Odnośnie powyższego parę ciekawych materiałów:

IG Farben

Sporo o IG Farben: http://www.wollheim-memorial.de/en/ig_farben

To warte lektury, zgrzebnie opisana historia udziału IG Farben w wojnie, w tym przemyśle syntetycznym:

- do 39 r. http://www.wollheim-memorial.de/files/1001/original/pdf_Karl_Heinz_Roth_Die_IG_Farbenindustrie_AG_von_1933_bis_1939.pdf
- w czasie II wojny światowej http://www.wollheim-memorial.de/files/1000/original/pdf_Karl_Heinz_Roth_Die_IG_Farben_Industrie_AG_im_Zweiten_Weltkrieg.pdf


Auschwitz

Trochę wiedzy o IG Auschwitz, wynika z niej, że zakład miał mieć wszechstronny charakter (produkcja szerokiej gamy syntetyków, w tym i paliwa), polecam przyjrzeć się zdjęciom, także na podstronach: http://www.wollheim-memorial.de/en/ig_auschwitz#

Odnośnie demontażu tej fabryki, co zrobiono ze sprzętem: http://www.wollheim-memorial.de/en/aufloesung_der_fabrik_demontage_weiternutzung_en Część pojechała na Syberię, część dalej służyła produkcji.
Tytuł: [Europa] Niemieckie fabryki paliw syntetycznych
Wiadomość wysłana przez: Borisz w Czerwca 30, 2012, 20:14:28
W empiku jest książka B. Musiała "Wojna Stalina". To tam jes także o demontażach. W zasadzie to samo co w artykule w "Uważam Rze", ale są pode źródła. A więc autor korzystał z:
-Archiwum Państwowe Federacji Rosyjskiej w Moskwie,
-Rosyjskie Państwowe Archiwum Gospodarki w Moskwie
Czyli da się? Da.

To w takim razie kto chetny żeby jechac?

Swoją drogą to to co już autor zawarł jest niemal sensacją, bo jak dotychczas nic nie wiedzieliśmy o skali radzieckiego demontażu (bo i skąd, przecież nie z polskich źródeł), a autor zamieścił konkretne liczby.