Wirtualne Police i okolice - forum dyskusyjne

Police i okolice => Historia => Wątek zaczęty przez: ak w Maj 20, 2017, 15:28:56

Tytuł: [Police] Kolej żelazna w regionie
Wiadomość wysłana przez: ak w Maj 20, 2017, 15:28:56
(przeniesione z innego wątku)

ak - Tak przy okazji, kiedy rozpoczeto budowę tej lini od dworca Głównego (do Jasienicy) i kiedy otwarto dworzec (uruchomiono linię) w Policach i Jasienicy, bo dostępne materiały podają różne daty - 1898 i 1900 rok.

Validator -  nie wiem jakie materiały podają błędne daty. Źródła nie mają wątpliwości. 15 marca 1898 oddano do użytku pierwsze 11 km, odcinek Szczecin Główny - Szczecin Drzetowo. W parę miesięcy później, 1 października było gotowe kolejne 13 km wiodące do Polic, a 15 października 1898 uroczyście otwarto dworzec w Jasienicy.

ak - Te daty pojawiają się w wielu miejscach, jak sądzę powielają się na zasadzie kopiuj-wklej, niekiedy w różnych konfiguracjach.


   ?-?-?         Szczecin Główny
15-03-1898 Drzetowo  11 km
  1-10-1898   Police      13 km
15-10-1898 Jasienica     6 km


Odcinek Drzetowo-Jasienica - 19 km, wybudowano w ciągu 7 miesięcy (15.3.1898-15.10.1898) w tym wiele wiaduktów, przekopów, nasypów. Możliwe?
Nie znamy daty rozpoczęcia budowy tej trasy, dlatgo nie wiemy jak długo budowano odcinek Szcz. Gł - Drzetowo, a ta data jest bardzo istotna. Spotkałem się jednak z datą rozpoczęcia budowy - 1896. Jeśli potraktować tę datę poważnie, to cała trasa, 36 km Szczecin-Jasienica powstała w 2 lata - możliwe?
Pojawia się jednak inny rok zakończenia budowy trasy (oddania dworca do użytku?) w Jasienicy -1900 r. co wydłuża całą inwestycję do 3 lat. Rok 1900, rok otwarcia dworca w Policach (Jasienicy?) chyba Ty kiedyś podawałeś za K. Maronn.

Teraz o kilku różnych żródłach:
-W latach 1896-1898 zbudowano linię kolejową Szczecin Główny - Jasienica http://encyklopedia.szczecin.pl/wiki/Goc%C5%82aw (http://encyklopedia.szczecin.pl/wiki/Goc%C5%82aw)

-1896 auch die Baugenehmigung.
Am 1. Oktober 1898 wurde der Abschnitt Stettin - Pölitz eröffnet,
im Jahre 1900 ging der Abschnitt Pölitz - Jasenitz in Betrieb. http://petrydetlef.beepworld.de/eisenbahn.htm (http://petrydetlef.beepworld.de/eisenbahn.htm)

-Der Kreis Ueckermünde bis 1945: ein pommersches Heimatbuch  Manfred Vollack
(http://trzebiez.pl/forum-police/alt/kolej/Obrazek71.jpg)

Validator - Sprawdziłem, w miarę możliwości. Maronn podaje (w Kronice miasta) rok 1900 jako uruchomienie linii do Jasienicy. Detlef Petry w zasadzie pisze to samo, rozszerzając informację o datę wydania pozwolenia budowlanego (1896). Ale skądś się wzięły szczegółowe daty z roku 1898, powtarzane w licznych opracowaniach, w tym również względnie specjalistycznych, bo kolejowych. Znaki zapytania dotyczą tylko Jasienicy.
Być może były dwa momenty: doprowadzenie torów i to była jesień 1998 oraz oddanie linii do codziennej eksploatacji, co rzeczywiście mogło nastąpić w niespełna dwa lata później. Tak to jakby ujmuje Detlef Petry.
Nie znam się na arkanach budowy linii kolejowej, niemniej wyobrażam sobie, że od samego początku planowano odcinek Szczecin - Jasienica. Odcinek z Drzetowa do Polic był trudny do wykonania, ale niezbyt długi (ok. 5 km) i prosty tor z Polic do Jasienicy już w tej proporcji nie przysparzał znaczniejszych kłopotów.
Potrzebne były, w różnych konfiguracjach: wykop i nasyp. Wiadukt nad dzisiejszą Kuźnicką zbudowano dopiero podczas budowy bocznic dla Hydrierwerke. Potem ten węzeł ponownie zmieniono, w trakcie budowy obecnych Zakładów.
Ale chodzi tylko o daty. Jest całkiem możliwe, że zgodnie z ogólnym planem, prace projektowane od roku 1896 zrealizowano - jeśli chodzi o kompletną linię nadającą się do użytku (z dworcem i pozostałą infrastrukturą), w przypadku Polic - w marcu 1898, natomiast tor cały czas kładziono dalej i rzeczywiście do Jasienicy (właściwie do Duchow) pociąg mógł dojechać już w październiku tego samego roku. Natomiast budowa jasienickiego dworca, mimo że to był ten sam projekt, co w Policach, mogła pociągnąć się jeszcze z półtora roku (zwłaszcza, jeśli elementem całego projektu było również uruchomienie hotelu przy Dworcowej) i wtedy, jak pisze Detlef Petry: "im Jahre 1900 ging der Abschnitt Pölitz - Jasenitz in Betrieb".
PS Jeszcze jedno. Wiemy (Petry), że w roku 1896 wydano pozwolenie budowlane. Ale nie wiemy na jak długi odcinek kończący się w Policach. Całkiem możliwe, a nawet bardzo prawdopodobne, że większa część trasy nadodrzańskiej, ta wzdłuż zakładów przemysłowych, powstała znacznie wcześniej odcinek do Polic był już tylko jej przedłużeniem.
Tytuł: Odp: [Police] Kolej żelazna w regionie
Wiadomość wysłana przez: Ziegenort w Sierpień 23, 2017, 14:24:56
Kennt jemand diese Akten ?


http://www.szukajwarchiwach.pl/65/211/0/2.9/320?q=ziegenort&wynik=97&rpp=15&page=7#tabJednostka (http://www.szukajwarchiwach.pl/65/211/0/2.9/320?q=ziegenort&wynik=97&rpp=15&page=7#tabJednostka)


Ich Denke es sind Informationen zu Ziegenort - Neuwarp - Ückermünde ..


Mit vielen Grüßen


Detlef

Post Merge: Sierpień 23, 2017, 14:32:12
Und diese Information ?


http://www.szukajwarchiwach.pl/65/107/0/10/971?q=ziegenort&wynik=63&rpp=15&page=5#tabJednostka
Tytuł: Odp: [Police] Kolej żelazna w regionie
Wiadomość wysłana przez: ak w Sierpień 31, 2017, 20:37:28
Dziękuję Ziegenort, przy okazji zajrzę do archiwum, bo pojawiają się nowe dokumenty.
Tytuł: Odp: [Police] Kolej żelazna w regionie
Wiadomość wysłana przez: Ziegenort w Październik 10, 2017, 17:53:14

Im Buch Dr. W.Kochs Eisenbahn und Verkehrs - Atlas Europa 1901/02

habe ich diese Seite gefunden.

Hier sieht man das die Eisenbahn 1901/02 bis Jasenitz geht.

(https://picload.org/thumbnail/dgiddowr/img106ziegenort-eisenbahn.jpg)

https://picload.org/view/dgiddowr/img106ziegenort-eisenbahn.jpg.html (https://picload.org/view/dgiddowr/img106ziegenort-eisenbahn.jpg.html)

Gruß

Detlef
Tytuł: Odp: [Police] Kolej żelazna w regionie
Wiadomość wysłana przez: ZenO w Październik 23, 2017, 22:41:51
Trochę nie po kolei, bo tu mowa o początkach, ale właśnie trafiłem na dokument o rozbiórce torów z 1945 r. podpisany przez Józefa Stalina jako przewodniczącego Państwowego Komitetu Obrony. Decyzja nr 8732 wymienia w załączniku przeznaczone do rozbiórki m.in. tory ze Szczecina do Trzebieży i ze Stobna do Nowego Warpna.
 http://rr.aroundspb.ru/gko/GKO-8732.pdf
Tytuł: Odp: [Police] Kolej żelazna w regionie
Wiadomość wysłana przez: ak w Październik 31, 2017, 23:15:10
tory ze Szczecina do Trzebieży
Tory do Trzebieży zachowały się, bo m. in.  potrzebny był transport "trafiejnych" towarów na barki w trzebieskim porcie.

Tytuł: Odp: [Police] Kolej żelazna w regionie
Wiadomość wysłana przez: ZenO w Listopad 03, 2017, 22:30:08
Otrzymałem  e-mail z pierwszymi rozkładami jazdy z 1946 r.
Zgodnie z prośbą udostępniam na forum.

 https://www.dropbox.com/s/sy2wobixdqh7mc5/rozk%C5%82ad%20jazdy270.JPG?dl=0
 https://www.dropbox.com/s/x6flmszb3rplwcb/rozk%C5%82ad%20jazdy%20270%281%29.jpg?dl=0

Tytuł: Odp: [Police] Kolej żelazna w regionie
Wiadomość wysłana przez: ak w Listopad 04, 2017, 21:47:00
Ciekawe nazwy: Mierzecin (Mścięcino), Żółwino (Skolwin) i najciekawsze tłumaczenie, Stolec-Kraszewsko - Szczecin Glinki (niem. Stolzenhagen-Kratzwieck)
Tytuł: Odp: [Police] Kolej żelazna w regionie
Wiadomość wysłana przez: Borisz w Listopad 08, 2017, 08:27:05
Ciekawe nazwy

Kolej zawsze miała swoje nazewnictwo, niekoniecznie spójne z tym używanym w administracji. Stąd mamy Trzebież (w pokazanych tu rozkładach nie wiedzieć czemu Trzebiesz) Szczeciński, choć w użytku urzędowym zawsze była sama Trzebież (zresztą nazwa ta jest rodzaju żeńskiego). Podobnie Wolin Pomorski, a nie Wolin. A w pierwszych latach powojennych dowolność tworzenia nazw była naprawę duża.
Tytuł: Odp: [Police] Kolej żelazna w regionie
Wiadomość wysłana przez: Ziegenort w Listopad 08, 2017, 21:08:03
Posen 1934

https://picload.org/view/dradcglr/deutscheortsnamenaufpolnischte.jpg.html

https://picload.org/view/dradcgow/deutscheortsnamenaufpolnisch19.jpg.html


https://picload.org/view/dradcgla/deutscheortsnamenaufpolnisch.jpg.html